Kattenluikje faal

05-12-2019 12:11 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een lieve kater van 10 die de hele dag door naar binnen en dan weer naar buiten wil, en vice versa.
Omdat ik er geen dagtaak aan wil hebben om die deur open en dicht te doen heeft hij nou een kattenluikje gekregen. Maar wat een toestand is dit geworden. Hij weigert er gebruik van te maken. Als ik 'm open hou en aanmoedig wil hij er soms nog wel voorzichtig doorheen, onder half protest, maar verder doet hij vooral alsof dat hele luikje niet bestaat.
Lekkere hapjes hebben we al geprobeerd maar dat hielp niks.
Het ding zit er nu zo'n 3 maanden,
is er een kans dat hij het door gaat krijgen? Of heb ik voor niks mijn achterdeur vernield?
Alle reacties Link kopieren
De basis is dat je het goed aanleert, als je dat hebt gedaan (en hij er dus zelfstandig doorheen gaat) dan niet meer portier spelen. Maar ik vermoed dat je het aanleren niet goed hebt aangepakt dus daar zou ik overnieuw beginnen als ik jou was.
katten hebben nou eenmaal personeel.. :-D
Alle reacties Link kopieren
Oh en de andere helft van de basis is dat je het luikje wel goed monteert, dus op de juiste hoogte zodat de kat er van beide kanten goed in en uit kan, dus check dat ook even.
Alle reacties Link kopieren
Heb je geprobeerd het luik open te houden met tape en dan steeds iets verder te laten zakken? Zo zijn wij begonnen, had de methode online gevonden.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
05-12-2019 12:13
De basis is dat je het goed aanleert, als je dat hebt gedaan (en hij er dus zelfstandig doorheen gaat) dan niet meer portier spelen. Maar ik vermoed dat je het aanleren niet goed hebt aangepakt dus daar zou ik overnieuw beginnen als ik jou was.
Maar wat is goed aanleren dan, hoe doe je dat?
Als je de deur in die 3 maanden nog steeds open en dicht hebt gedaan is het logisch dat hij het weigert. Die deur is ook veel normaler voor hem. Wij hebben ook een soort luikje naast de deur. De kat blijft er net zo lang voor staan tot wij (vaak toevallig) de deur open doen en glipt ie eŕ langs. Als we echt de deur niet opendoen gaat ie uiteindelijk wel door het luikje. Hij moet wel. Kwestie van aanleren dus.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 13-06-2020 19:34
Reden: privacy
99.54% gewijzigd
Poeszie schreef:
05-12-2019 12:19
Maar wat is goed aanleren dan, hoe doe je dat?
Niet de deur voor hem open doen. Uiteindelijk zal hij wel naar binnen/buiten willen en moet ie door het luikje. Eventueel een snoepje erachter, maar katten zijn wat moeilijker te conditioneren dus het beloningssysteem is niet altijd effectief. Een kat wil gewoon z'n doel behalen. En als dat rechtsom niet lukt, dan probeert ie t wel linksom.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
05-12-2019 12:17
Oh en de andere helft van de basis is dat je het luikje wel goed monteert, dus op de juiste hoogte zodat de kat er van beide kanten goed in en uit kan, dus check dat ook even.
Dit dus.

Zit het ding wel op de goede hoogte en heeft het wel de juiste maat voor kat? Past ie er wel fatsoenlijk door?
Als het antwoord op die beide vragen 'ja' is, dan stug volhouden.

Wij zijn als twee idioten allebei aan een kant van het luikje gaan zitten met de snoeptrommeltjes. Naam blijven roepen en met de snoepjes trommel rammelen. Die van ons hadden het binnen 2 minuten door en gebruiken sindsdien het luik.
Ukkepuk doet nu gewoon de grote mannen na. Daar hebben we dus verder geen tijd en energie meer in hoeven stoppen.

De deur consequent niet meer open doen.
Alle reacties Link kopieren
Niet meer de deur open / dicht doen.

Eten aan de andere kant van het luik zetten. Dus kat naar buiten, eten binnen, of net andersom.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
05-12-2019 12:19
Maar wat is goed aanleren dan, hoe doe je dat?
Er doorheen proppen tot hij het snapt.
Alle reacties Link kopieren
Na verhuizing moest onze kat door 2 kattenluikjes om bij de kattenbak te komen. Ik denk dat ik haar er 2 x doorheen heb geduwd en klaar was het. Denk dus even doorpakken met de koning :-D
Alle reacties Link kopieren
Het luikje zit op een goede hoogte denk ik, aan de binnenkant misschien iets te laag maar anders zou hij aan de buitenkant te hoog zitten.
Vanaf de binnenkant laat ik 'm alleen nog maar naar buiten via het luikje (dan hou ik m open en haal m over) maar hij probeert toch op alle manieren er langs te sneaken. Van buiten naar binnen is nog geen een keer gelukt.
Het gedoe met de hapjes liep nogal uit de hand. Hij ging expres doen alsof hij naar buiten wilde en ging er vervolgens alsof niet doorheen, hij heeft heel wat kattensnoepjes weggesnoept, hij hengelde ze gewoon met z'n pootje naar m toe.
Dat met die tape lijkt me een goed plan maar nogal koud om deze tijd van het jaar. Als hij in het voorjaar nog steeds niet door het luikje gaat gs ik dat zeker doen.
Maar zijn er ook katten die er nooit aan wennen? Ik vrees dat die eigenwijs van mij er zo een is.
Alle reacties Link kopieren
Als jij stopt met de deur opendoen dan gaat ie echt wel via het luikje hoor. Zo heb ik het met de mijne ook gedaan (die trouwens in haar vorige huisje ook gewoon een luikje had maar die van mij niet wilde gebruiken). Eerst heel veel training met snoepjes dus ze wist dat ze er door kon en toen gewoon buiten laten staan totdat ze doorhad dat ik de deur niet open ging doen. Toen kon ze het opeens wel.
Alle reacties Link kopieren
De hoogte maakt weinig uit.. al zou ik het luikje boven de deur achter een gordijn maken dan snappen mijn katten het nog binnen een dag.

Je moet niet steeds de deur open en dicht doen, hij is gewoon lekker makkelijk, buiten laten en wachten tot ie honger krijgt, dan doet ie het wel.
Alle reacties Link kopieren
Is het in elk geval wel een standaardluikje, dus niet 1 die vergrendeld zit en alleen kunt openen via chip of halsband-magneetje? Die laatste snapte mijn kat niet (of werkte nooit helemaal lekker).
Luikje open zetten en langzaam naar beneden laten zakken werkte hier goed. Zoals hier: https://chantalrosmuller.nl/training/kattenluikje/
Alle reacties Link kopieren
Wij moesten koninklijke hoogheid er de eerste keer ook even doorheen proppen hoor. Nu snapt hij het wel maar wil nog steeds van onze diensten gebruik maken als hij de kans krijgt.
Ik zou de deur echt niet meer open doen hoor TO
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat als ik hier de stofzuiger aan zou zetten en het luikje de enige ontsnappingsmogelijkheid aan het ‘grote monster’ was, ze heen snel genezen zou zijn.. gelukkig geen probleem hier.
Wel een wat minder briljante die soms tien seconden met pootje tegen het luik staat te hannesen voor ze zich herinnert dat head first beter gaat. :idee:
.
Portishead schreef:
05-12-2019 12:52
Het luikje zit op een goede hoogte denk ik, aan de binnenkant misschien iets te laag maar anders zou hij aan de buitenkant te hoog zitten.
Vanaf de binnenkant laat ik 'm alleen nog maar naar buiten via het luikje (dan hou ik m open en haal m over) maar hij probeert toch op alle manieren er langs te sneaken. Van buiten naar binnen is nog geen een keer gelukt.
Het gedoe met de hapjes liep nogal uit de hand. Hij ging expres doen alsof hij naar buiten wilde en ging er vervolgens alsof niet doorheen, hij heeft heel wat kattensnoepjes weggesnoept, hij hengelde ze gewoon met z'n pootje naar m toe.
Dat met die tape lijkt me een goed plan maar nogal koud om deze tijd van het jaar. Als hij in het voorjaar nog steeds niet door het luikje gaat gs ik dat zeker doen.
Maar zijn er ook katten die er nooit aan wennen? Ik vrees dat die eigenwijs van mij er zo een is.
Je kat is niet eigenwijs, jij bent niet consequent genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Jammer inderdaad dat het nu zo koud is maar anders het klepje eraf laten. Zo heeft mijn poes de kattenbak leren gebruiken. Weet eigenlijk niet eens of dat wel kan hoor dat van dat klepje eraf halen want ik ben dus wel gewoon altijd portier voor mevrouw....
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik laat m er dus echt niet doorheen, maar mezelf wel en mijn kinderen ook. Even naar de kliko, even naar de schuur, even iets uitkloppen, wel tientallen keren op een dag gaat die deur open en dan glipt hij gewoon mee. Afgelopen week heeft hij de hele nacht buiten gezeten, vorst aan de grond, geen eten maar hij verzinkt het om door het luikje te gaan. Toen dochter naar school ging glipte hij verkleumd en hongerig naar binnen, hij zat om het hoekje van de deur, waar ik m niet kon zien.
Hoe hou je dat tegen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten waren ook al wat ouder, net als die van jou, toen ze een luikje kregen. Ze begrepen het gewoon echt niet! Ik heb ondanks de kou wel het luikje opengezet met tape. Iets anders werkte niet. Zeker 's nachts zou je dat misschien kunnen overwegen, totdat hij snapt hoe hij zelf het luikje open moet krijgen.

Hier duurde het ongeveer een maand voor ze het helemaal zelf deden en ik niet meer hoefde te tapen. Jammer dat het net nu zo koud is he.
Alle reacties Link kopieren
Portishead schreef:
05-12-2019 13:42
Nou, ik laat m er dus echt niet doorheen, maar mezelf wel en mijn kinderen ook. Even naar de kliko, even naar de schuur, even iets uitkloppen, wel tientallen keren op een dag gaat die deur open en dan glipt hij gewoon mee. Afgelopen week heeft hij de hele nacht buiten gezeten, vorst aan de grond, geen eten maar hij verzinkt het om door het luikje te gaan. Toen dochter naar school ging glipte hij verkleumd en hongerig naar binnen, hij zat om het hoekje van de deur, waar ik m niet kon zien.
Hoe hou je dat tegen?
Via een andere deur je huis in of uit? Waar de kat niet zit te wachten zeg maar... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Portishead schreef:
05-12-2019 13:42
Nou, ik laat m er dus echt niet doorheen, maar mezelf wel en mijn kinderen ook. Even naar de kliko, even naar de schuur, even iets uitkloppen, wel tientallen keren op een dag gaat die deur open en dan glipt hij gewoon mee. Afgelopen week heeft hij de hele nacht buiten gezeten, vorst aan de grond, geen eten maar hij verzinkt het om door het luikje te gaan. Toen dochter naar school ging glipte hij verkleumd en hongerig naar binnen, hij zat om het hoekje van de deur, waar ik m niet kon zien.
Hoe hou je dat tegen?

Irritant, zeker, maar natuurlijk kun je dat wel tegen houden (*edit, dat ie mee naar buiten glipt bedoel ik). Mijn poezen mogen de voordeur niet uit, dus daar zorg ik ook voor. Inmiddels zijn ze het zo gewend dat ze het ook niet meer proberen.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven