Moet dat, zo'n efficiente valkuil?
donderdag 18 maart 2010 om 12:21
Ik moet nog van alles. En dat moeten is niet zozeer iets dat in mezelf zit. Belastingdienst stelt een aangifte wel op prijs zeg maar, rekeningen moeten betaald worden, was moet gewassen, huis moet gehouden, enzovoort.
Vanmorgen besloten dat ik de administratie maar eens aan ga vallen vandaag. Want die is een grote puinhoop. Overal stapels papier, een hoop ook nog van bedrijven die recentelijk opgedoekt zijn. Zitten geen spoeddingen tussen, maar ik kan die papierberg niet laten groeien natuurlijk. En dan trap ik met open ogen in de "efficientie valkuil".
Waar kan ik het best mee beginnen? Wat is het efficientst? En voor ik daar uit ben, ben ik een paar uur verder... Weinig efficient he?
Net stond ik boterhammen te smeren voor mezelf, voor m'n lunch. En merkte dat ik zelfs in de keuken in de efficientie valkuil donder. Want de keuken is ook een rommel, niet dat de vaat zelf dreigt weg te wandelen en er weken aan afval staat, dat niet. Maar netjes is anders. Dus sta ik 5 minuten een poging te doen uit te vogelen wat het efficientst is: eerst vaatwasser, dan brood smeren, en eerst boterham smeren en dan kaas schaven of andersom?
Idioot, ik weet het.
Maar ik merk bij mezelf wel een patroon: ben zó gedrild door m'n werkzame jaren dat alles efficient moet, alles moet volgens "een plan", er moet logica in zitten. Terwijl ik het meest opschiet als ik gewoon ergens begin en dan doorzet. Maar dan komt er een duiveltje op m'n schouder zitten die begint te vragen of het wel handig is zo, of ik niet beter éérst... en of dàt niet meer prioriteit heeft... Het is m'n huishouden godgloeiende!
Herkenbaar? Wat doe je aan dat duiveltje? Gewoon een dreun verkopen en doorgaan met waar je mee bezig was?
Vanmorgen besloten dat ik de administratie maar eens aan ga vallen vandaag. Want die is een grote puinhoop. Overal stapels papier, een hoop ook nog van bedrijven die recentelijk opgedoekt zijn. Zitten geen spoeddingen tussen, maar ik kan die papierberg niet laten groeien natuurlijk. En dan trap ik met open ogen in de "efficientie valkuil".
Waar kan ik het best mee beginnen? Wat is het efficientst? En voor ik daar uit ben, ben ik een paar uur verder... Weinig efficient he?
Net stond ik boterhammen te smeren voor mezelf, voor m'n lunch. En merkte dat ik zelfs in de keuken in de efficientie valkuil donder. Want de keuken is ook een rommel, niet dat de vaat zelf dreigt weg te wandelen en er weken aan afval staat, dat niet. Maar netjes is anders. Dus sta ik 5 minuten een poging te doen uit te vogelen wat het efficientst is: eerst vaatwasser, dan brood smeren, en eerst boterham smeren en dan kaas schaven of andersom?
Idioot, ik weet het.
Maar ik merk bij mezelf wel een patroon: ben zó gedrild door m'n werkzame jaren dat alles efficient moet, alles moet volgens "een plan", er moet logica in zitten. Terwijl ik het meest opschiet als ik gewoon ergens begin en dan doorzet. Maar dan komt er een duiveltje op m'n schouder zitten die begint te vragen of het wel handig is zo, of ik niet beter éérst... en of dàt niet meer prioriteit heeft... Het is m'n huishouden godgloeiende!
Herkenbaar? Wat doe je aan dat duiveltje? Gewoon een dreun verkopen en doorgaan met waar je mee bezig was?
Iets anders
donderdag 18 maart 2010 om 12:41
Dat ken ik! Ik heb mezelf gewoon aangewend om een lijstje te maken van de dingen die ik gedaan wil hebben -ben dol op lijstjes-, dan gewoon ergens te beginnen en als het klaar is dat punt af te strepen. Zo krijg ik vanzelf overzicht en meestal maakt het toch helemaal niets uit waar je begint. Voordeel van het lijstje is dat je ook echt ziet dat je goed bezig bent, ook al wordt het huis (of de tuin, of waar je ook mee bezig bent) in eerste instantie alleen maar een grotere puinhoop. Opruimen geeft altijd een boel troep... Nadeel is dat ik aan het eind meestal nog 2 of 3 punten op het lijstje overhoud waar ik geen zin meer in heb... maar dat is een ander probleem.
donderdag 18 maart 2010 om 12:45
Oeh! Lijstjes! Lijstjes, lijstjes, lijstjes!!! Hebbuh!!! LIJSTJES!!!!! AAARRRGGHHHH!!!! *hijg*
Tussen die stapels papier heb ik ook heul veul lijstjes liggen... En zelfs dáármee trap ik in de efficientie valkuil... Want zo'n lijstje moet dan wel efficient opgesteld worden natuurlijk. En geordend op prioriteit.
Grmbl... I got issues, I know...
Maar je hebt zeker gelijk dat opruimen in eerste instantie een nog grotere puinhoop geeft! *kijkt om zich heen* Yups, heel grote puinhoop.
Maar de lijstjes ga ik weggooien! Ik maak in outlook wel zo'n takending aan, kan ik ook fijn aangeven welke taken wanneer herhaald moeten worden en zo.. En dan beginnen met de bovenste. Weg met de prioriteiten!!! Viva la ... ehm... dinges... ongeordendheid van de lijstjes of zo?
Tussen die stapels papier heb ik ook heul veul lijstjes liggen... En zelfs dáármee trap ik in de efficientie valkuil... Want zo'n lijstje moet dan wel efficient opgesteld worden natuurlijk. En geordend op prioriteit.
Grmbl... I got issues, I know...
Maar je hebt zeker gelijk dat opruimen in eerste instantie een nog grotere puinhoop geeft! *kijkt om zich heen* Yups, heel grote puinhoop.
Maar de lijstjes ga ik weggooien! Ik maak in outlook wel zo'n takending aan, kan ik ook fijn aangeven welke taken wanneer herhaald moeten worden en zo.. En dan beginnen met de bovenste. Weg met de prioriteiten!!! Viva la ... ehm... dinges... ongeordendheid van de lijstjes of zo?
Iets anders
donderdag 18 maart 2010 om 13:14
donderdag 18 maart 2010 om 13:23
Babsjuh, herkenning hoor, maar loslaten dat je dingen moet doen.
Ik zit nu bijv. de forummen terwijl ik hoognodig mijn administratie moet doen en belasting en nog veel meer.
Ik zit nu dus op de bank het lost te laten (en mij schuldig te voelen dat ik het los laat, maar ach, dat hoort er bij)
Ik plan het wel een andere dag in, maar ja dan ben ik weer bezig dus met plannen en lijstjes ed.
Is aan de ene kant ook mijn houvast, maar je moet het dus gewoon soms ook loslaten en denken, morgen is weer een dag, nu schijnt de zon
Ik ben dus zo efficient in het efficient (not dus) opbergen dat ik nu dus dingen kwijt ben en dan duurt mijn administratie nog langer.
Ik zit nu bijv. de forummen terwijl ik hoognodig mijn administratie moet doen en belasting en nog veel meer.
Ik zit nu dus op de bank het lost te laten (en mij schuldig te voelen dat ik het los laat, maar ach, dat hoort er bij)
Ik plan het wel een andere dag in, maar ja dan ben ik weer bezig dus met plannen en lijstjes ed.
Is aan de ene kant ook mijn houvast, maar je moet het dus gewoon soms ook loslaten en denken, morgen is weer een dag, nu schijnt de zon
Ik ben dus zo efficient in het efficient (not dus) opbergen dat ik nu dus dingen kwijt ben en dan duurt mijn administratie nog langer.