Mooie veroudere woorden

05-06-2020 21:12 288 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een een aflevering van Poirot aan staan en daar kwam de kreet 'Sapristi' voorbij.
Dat klinkt heel wat mooier dan OMG. :D

Welk woord vind jij mooi en mag het terugkomen of juist niet?
Been there, done that, got the T-shirt.
Schier
Alle reacties Link kopieren
Watervrouw333 schreef:
05-06-2020 21:16
Knurft (http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/knurft )

Mag wel terugkomen.
Knurft is nooit weggeweest! :-D
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Ik had vroeger een bijbaan in de ouderenzorg.
Ik ging met koffie en thee rond en altijd als ik aan een bepaalde oudere heer vroeg of hij wat wilde zei hij "gaarne" :heart:
Vond ik toen al prachtig woord
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alleszins
Alle reacties Link kopieren
Ik denk nog vaak met veel liefde terug aan een oudoom van me. Geboren in 1880, overleden in 1984. Hij woonde in een herenhuis in Den Haag waar hij in 1910 was komen wonen en de inrichting van het huis was sindsdien vrijwel ongewijzigd. De enige concessie was een Tv-toestel, omdat oudoom graag de actualiteit volgde (hij was emeritus-hoogleraar). De omgangsvormen in het huis waren nog helemaal 19e-eeuws. Mijn oudtante sprak haar man dan ook op die manier aan, zoals toen gebruikelijk was. "Blieft mijn heer gemaal nog een kop thee?" Dat uitsluitend in bijzijn van gasten, want het was een hecht stel, ze hebben hun 80-jarige bruiloft nog meegemaakt, en ik neem aan dat ze, als ze gewoon samen waren, minder informeel met elkaar omgingen. Maar als wij er waren, was het alsof je 100 jaar terug was in de tijd. En dat vond ik altijd en bijzonder, en mooi, die tijdcapsule mee te mogen maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Stralen ipv shinen (kots)
chocolol schreef:
05-06-2020 21:46
Stralen ipv shinen (kots)
Huh?
Wis en waarachtig
Wellevendheid
Parmantig
Oogappel
Als mijn moeder vroeger heeeeel erg kwaad was, dan riep ze: 'Zijn jullie nou helemaal belatafeld!' En dan wisten we dat het helemaal mis was :D
Alle reacties Link kopieren
Gossiemijne
Nouschi schreef:
05-06-2020 21:31
Wat betekent oubollig?

De betekenis van oubollig wordt steeds negatiever. De ontwikkeling was eerst andersom. De betekenis van de oudste vorm abolge, verwant met belgen ('kwaad maken'), is 'toornig, boos'; later verschoof die via 'gek, dwaas' naar 'koddig'. Tegenwoordig heeft het weer een negatieve bijklank, vermoedelijk omdat mensen het begin van het woord (eigenlijk dus ten onrechte) met oud associëren.

Rond de jaren tachtig namen de woordenboeken bij oubollig betekenissen op als 'koddig' en 'ruw-komisch'. In de jaren negentig en de jaren nul kwamen daar betekenissen als 'flauw', 'benepen', 'kneuterig', 'niet verrassend' en 'ouderwets' bij. Deze laatste, negatievere betekenissen lijken nu het gewoonst te zijn. Bijvoorbeeld:

'Toen was geluk heel gewoon' is een oubollige film.
Wat een oubollige WK-commercial had Heineken.
Denk dus niet dat het een oubollig recept is! Hollandse garnalen zijn weer helemaal in.

Bron: Genootschap onze taal.
:-D
Igoa schreef:
05-06-2020 21:49
Als mijn moeder vroeger heeeeel erg kwaad was, dan riep ze: 'Zijn jullie nou helemaal belatafeld!' En dan wisten we dat het helemaal mis was :D
Hahaha, ik ken dan wel weer "van de ratten besnuffeld". Die gebruik ik soms wanneer ik nep-kwaad ben.
Okidoki
Watervrouw333 schreef:
05-06-2020 21:16
Knurft (http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/knurft )

Mag wel terugkomen.

Knurft mag nog steeds.
#teamknurft

Voor alle filmmakers.
Titel van je volgende Nederlandse speelfilm: knuft
Of: het knurftenparadijs
Of: knurften en kanjers
Of (als Jandino weer 5 rollen speelt): knurften, kippen en kokosnoten
hahaha Sapristi? Dat zei mijn ex wel eens maar ik dacht altijd dat dat een van zijn vele verzonnen woorden was.
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
05-06-2020 21:47
Huh?

Dat hoor ik zo vaak in de media. "Kijk hem shinen."
olijk
Igoa schreef:
05-06-2020 21:49
Als mijn moeder vroeger heeeeel erg kwaad was, dan riep ze: 'Zijn jullie nou helemaal belatafeld!' En dan wisten we dat het helemaal mis was :D
Aww mijn omaatje ook, en ze zei ook "ik krijg er de rambam van"
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
05-06-2020 21:42
Hansopje
Dat is de Nederlandse benaming voor een onesie.

Jennifer Lopez schittert in hansopje.
Oh ja heerlijk. Dat is echt een woord wat amper meer gebruikt wordt.
Alle reacties Link kopieren
lot75 schreef:
05-06-2020 21:51
Hahaha, ik ken dan wel weer "van de ratten besnuffeld". Die gebruik ik soms wanneer ik nep-kwaad ben.
Ik ken beiden :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
laat maar :)
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 05-06-2020 21:56
87.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet helemaal de vraag, maar ik vind het zo jammer dat weinig mensen nog spreekwoorden of gezegden gebruiken. Van huis uit ben ik dit wel gewend en om de andere zin gooi ik er wel 1 tussen. Maar regelmatig word ik schaapachtig aangekeken omdat men de betekenis niet begrijpt. Zonde.

:|

Een mooi woord... moet ik even over nadenken :)
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Schorriemorrie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Parlevinken. Amechtig.
lot75 schreef:
05-06-2020 21:51
Hahaha, ik ken dan wel weer "van de ratten besnuffeld". Die gebruik ik soms wanneer ik nep-kwaad ben.
Dat had ze te grof gevonden denk ik :P

Belatafeld is als grap ontstaan; het is een verbastering van belazerd, dat lange tijd als een erg grof woord werd beschouwd. Belazerd is afgeleid van de naam van Lazarus, een lepralijder die in het bijbelboek Lucas voorkomt. Lepra (melaatsheid) was een gevreesde besmettelijke ziekte die tot ver in de Middeleeuwen ook in Europa voorkwam. In de verbastering belatafeld zit het woord latafel, een ouderwets woord voor een commode.

Bron: Onze Taal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven