Mooie veroudere woorden

05-06-2020 21:12 288 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een een aflevering van Poirot aan staan en daar kwam de kreet 'Sapristi' voorbij.
Dat klinkt heel wat mooier dan OMG. :D

Welk woord vind jij mooi en mag het terugkomen of juist niet?
Been there, done that, got the T-shirt.
Knurft (http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/knurft )

Mag wel terugkomen.
Strapatsen
Alle reacties Link kopieren
Sinecure
Me dunkt
Watervrouw333 schreef:
05-06-2020 21:16
Knurft (http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/knurft )

Mag wel terugkomen.
Gebruik ik nog regelmatig. :)
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
05-06-2020 21:21
Gebruik ik nog regelmatig. :)
Haha, ik ook
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik alles tot nu toe nog, zalig.

Belhamel
Onverlaat
Alle reacties Link kopieren
Mazzeltov
Vlegel
Alle reacties Link kopieren
Schavuit
Alle reacties Link kopieren
Valiesje
Alle reacties Link kopieren
Kinderen gewoon weer kinderen noemen, en geen "kids". Dat vooral.

En ik houd ook van "ouderwetse" woorden, mits juist gebruikt. Ik krijg bijvoorbeeld serieus jeuk als mensen het woord "oubollig" (wat gewoon betekent: komisch, grappig, snaaks) gebruiken om aan te duiden dat ze iets ouderwets vinden (waar dat woord niks mee te maken heeft) en het dan als klap op de vuurpijl nog spellen als "oudbollig".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik word er altijd vrolijk van als ik hoor dat iemand iets niet dorst, in plaats van dat iemand iets niet durfde.
Ya no puede caminar
Alle reacties Link kopieren
Mieters

Past ook wel in het rijtje.

Mafklapper en bepotelen misschien ook
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
05-06-2020 21:28
Kinderen gewoon weer kinderen noemen, en geen "kids". Dat vooral.

En ik houd ook van "ouderwetse" woorden, mits juist gebruikt. Ik krijg bijvoorbeeld serieus jeuk als mensen het woord "oubollig" (wat gewoon betekent: komisch, grappig, snaaks) gebruiken om aan te duiden dat ze iets ouderwets vinden (waar dat woord niks mee te maken heeft) en het dan als klap op de vuurpijl nog spellen als "oudbollig".
Wat betekent oubollig?

De betekenis van oubollig wordt steeds negatiever. De ontwikkeling was eerst andersom. De betekenis van de oudste vorm abolge, verwant met belgen ('kwaad maken'), is 'toornig, boos'; later verschoof die via 'gek, dwaas' naar 'koddig'. Tegenwoordig heeft het weer een negatieve bijklank, vermoedelijk omdat mensen het begin van het woord (eigenlijk dus ten onrechte) met oud associëren.

Rond de jaren tachtig namen de woordenboeken bij oubollig betekenissen op als 'koddig' en 'ruw-komisch'. In de jaren negentig en de jaren nul kwamen daar betekenissen als 'flauw', 'benepen', 'kneuterig', 'niet verrassend' en 'ouderwets' bij. Deze laatste, negatievere betekenissen lijken nu het gewoonst te zijn. Bijvoorbeeld:

'Toen was geluk heel gewoon' is een oubollige film.
Wat een oubollige WK-commercial had Heineken.
Denk dus niet dat het een oubollig recept is! Hollandse garnalen zijn weer helemaal in.

Bron: Genootschap onze taal.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
pejeka schreef:
05-06-2020 21:28
Kinderen gewoon weer kinderen noemen, en geen "kids". Dat vooral.

En ik houd ook van "ouderwetse" woorden, mits juist gebruikt. Ik krijg bijvoorbeeld serieus jeuk als mensen het woord "oubollig" (wat gewoon betekent: komisch, grappig, snaaks) gebruiken om aan te duiden dat ze iets ouderwets vinden (waar dat woord niks mee te maken heeft) en het dan als klap op de vuurpijl nog spellen als "oudbollig".
Wat betekent oubollig?

De betekenis van oubollig wordt steeds negatiever. De ontwikkeling was eerst andersom. De betekenis van de oudste vorm abolge, verwant met belgen ('kwaad maken'), is 'toornig, boos'; later verschoof die via 'gek, dwaas' naar 'koddig'. Tegenwoordig heeft het weer een negatieve bijklank, vermoedelijk omdat mensen het begin van het woord (eigenlijk dus ten onrechte) met oud associëren.

Rond de jaren tachtig namen de woordenboeken bij oubollig betekenissen op als 'koddig' en 'ruw-komisch'. In de jaren negentig en de jaren nul kwamen daar betekenissen als 'flauw', 'benepen', 'kneuterig', 'niet verrassend' en 'ouderwets' bij. Deze laatste, negatievere betekenissen lijken nu het gewoonst te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
05-06-2020 21:31
Wat betekent oubollig?

De betekenis van oubollig wordt steeds negatiever. De ontwikkeling was eerst andersom. De betekenis van de oudste vorm abolge, verwant met belgen ('kwaad maken'), is 'toornig, boos'; later verschoof die via 'gek, dwaas' naar 'koddig'. Tegenwoordig heeft het weer een negatieve bijklank, vermoedelijk omdat mensen het begin van het woord (eigenlijk dus ten onrechte) met oud associëren.

Rond de jaren tachtig namen de woordenboeken bij oubollig betekenissen op als 'koddig' en 'ruw-komisch'. In de jaren negentig en de jaren nul kwamen daar betekenissen als 'flauw', 'benepen', 'kneuterig', 'niet verrassend' en 'ouderwets' bij. Deze laatste, negatievere betekenissen lijken nu het gewoonst te zijn. Bijvoorbeeld:

'Toen was geluk heel gewoon' is een oubollige film.
Wat een oubollige WK-commercial had Heineken.
Denk dus niet dat het een oubollig recept is! Hollandse garnalen zijn weer helemaal in.

Bron: Genootschap onze taal.
Ik weet dat allemaal, maar ik erger me toch aan mensen die de oorspronkelijke betekenis niet kennen en die serieus denken dat het woord een synoniem is voor "ouderwets". Mijn fout, ik weet het. Maar ik vind het nog steeds niet fijn klinken als mensen het in die betekenis gebruiken. Fout klinken. "Oubollig" heeft voor mij nog steeds de betekenis van koddig, of komisch.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
05-06-2020 21:28
Kinderen gewoon weer kinderen noemen, en geen "kids". Dat vooral.

En ik houd ook van "ouderwetse" woorden, mits juist gebruikt. Ik krijg bijvoorbeeld serieus jeuk als mensen het woord "oubollig" (wat gewoon betekent: komisch, grappig, snaaks) gebruiken om aan te duiden dat ze iets ouderwets vinden (waar dat woord niks mee te maken heeft) en het dan als klap op de vuurpijl nog spellen als "oudbollig".
In mijn Kramers’ Nederlands woordenboek (druk 1977) staat bij oubollig ‘dol, zonderling, zich aan omgangsvormen en etiquette niet storend’.

Zo klinkt het helemaal niet gezellig :|
Volstrekt
La_Cucaracha schreef:
05-06-2020 21:31
Ik word er altijd vrolijk van als ik hoor dat iemand iets niet dorst, in plaats van dat iemand iets niet durfde.
Daar zit een gevoelsmatig betekenisverschil in. Aan dorst gaat weifelen vooraf en het dan toch maar niet doen, het heeft niet per se iets met angst te maken. Dat is althans mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Ofschoon.
Desalniettemin
Hansopje
Dat is de Nederlandse benaming voor een onesie.

Jennifer Lopez schittert in hansopje.
Doch
Voorts
Krachtens
Behelzen
Alsmede
Per abuis
Bijkans

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven