Napraat- en uitvechttopic 3

17-04-2010 23:22 2899 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het grote napraattopic :-) Hierin kunnen jullie reageren, onderling discussiëren, off-topicen over het beleid e.d., kortom: alle reacties plaatsen die in dit topic en in de moderatortopics niet passen. Let op:

- de angels en Naomi lezen hier niet per definitie mee en reageren hier dus ook niet op alles.

- vragen aan Naomi kunnen gesteld blijven worden in Vragen aan Vivamod

- we gaan in dit topic uit van zelfregulering; we gaan niet modereren en betreden is op eigen risico

NB: er wordt wél gemodereerd op privacy en uitermate grove beledigingen!
En ik had daaraan meegedaan, laat ik dat vooropstellen.
quote:prulleke schreef op 23 april 2010 @ 19:48:

Fashionvictim, ik heb in een van je topics over je zoon al eens gelezen dat hij heel driftig is en niet tegen autoriteit kan. Vind je het gek als je hem corrigeert door hem pijn te doen. Hoe ga je hem corrigeren als hij 15 is en dan waarschijnlijk terug gaat slaan. Of zijn vriendinnetje slaat als ze niet naar hem luistert.

Mijn zoon heeft totdat hij vier of misschien zelfs 5 jaar oud was nog nooit zelfs maar een tik op zijn luiers of over de vingers van mij gekregen. Maar hij heeft inderdaad van mij 2 keer een ouderwets pak slaag gehad en die waren in beide gevallen zeer verdiend.

En voor yasmijn die vroeg wat dat dan inhield: over de knie en vijf tikken met vlakke hand op zijn billen. ETA: geen blote billen, voordat dat er van gemaakt wordt. Gewoon met zijn kleren aan. Inderdaad als straf.

En voor iemand anders die ook vroeg of het als tuchtiging of impulsief was: nee, ik sla in principe niet impulsief. Ik ben sowieso niet zo van het slaan, ik ben meer van het schreeuwen en dat vind ik zelf erger dan die bewuste slaag die hij van me heeft gehad. Ik zie en merk dat hij van schreeuwen meer schrikt dan dat hij van dat pak slaag deed. Logisch ook, want dat doe ik in mijn eigen onmacht of kwaadheid en dat is dus onberekenbaar.

Dus als ik de keuze heb (meestal niet, want schreeuwen doe je uit onmacht of frustratie of in een reflex) kies ik altijd voor zelf uit de situatie stappen en als ik zelf bedaard ben voor een straf die ik inderdaad vantevoren aankondig. En dat kan schermstraf zijn, naar zijn kamer geen, geen snoep mogen, maar in die bewuste gevallen dus ook een pak slaag. Die hebben ook veel indruk gemaakt want hij heeft het er nog over en dat was ook de bedoeling.
Am Yisrael Chai!
quote:Gravinnetje schreef op 23 april 2010 @ 19:59:

Hoe zit dat met moeders die het "normaal" vinden om hun kind te slaan. Wat vinden jullie dan van mannen die hun vrouw slaan? Het 1 mag wel en het andere niet? Daar wil ik de argumentatie eens van horen. Het kind luistert niet naar moeder en de vrouw luistert niet naar man, dus slaan......

Als je deze vergelijking enigszins treffend wil maken dan moet je het omdraaien.

Een man lijkt meer op een kind toch

En ze hebben gewoon te luisteren natuurlijk maar krijgen ipvv lijfstraf pikstraf
FV ik weet even niet wat ik moet zeggen. Sprakeloos.

Natuurlijk maakt dat indruk op een kind..
Maar wat heeft je zoon dan geleerd FV?
quote:Enneaaa wrote on 23 April 2010 @ 20:02:

[...]

Vandaar dat ik vond en vind dat niets op slot gegooid had moeten worden juist inzake kindermishandeling. Vandaar dat ik het niet terecht vond dat er bans werden uitgedeeld . Laat mensen (allemaal) juist hun mening ventileren aangaande dit onderwerp , take the heat, mits taalgebruik correct is. Niet om hun mening wel om de kinderen die betrokken zijn.Ja, precies. En daar waar dingen niet in de haak zijn, melden bij de daarvoor bedoelde instanties...
quote:Enneaaa schreef op 23 april 2010 @ 20:09:

Maar wat heeft je zoon dan geleerd FV?Dat hij zelfs bij mij te ver kan gaan. En die les is hopelijk goed tot hem doorgedrongen want dat was ook mijn bedoeling.
Am Yisrael Chai!
quote:qwertu schreef op 23 april 2010 @ 19:10:

[...]

Dat is een reactie op mijn post dat ik met liefde op het politiebureau zou verkondigen dat ik Qwertu ben en aangifte zou doen als iemand hier schrijft over stelselmatige kindermishandeling.

Sorry mensen, ik moet nog een keer: :puke:

Toch gek dat men op tv er zelfs reclame over maakt (kent u allen sire?) Met de No Kidding campagne. Oke op internet is het een vaag en grijs gebied. En misschien is het dan wat moeilijker te bewijzen. Maar elk vermoeden dient te worden uitgesproken vertelt die reclame ons

*leest weer even verder*
quote:Ligeia schreef op 23 april 2010 @ 20:09:

[...]

Ja, precies. En daar waar dingen niet in de haak zijn, melden bij de daarvoor bedoelde instanties...Ja en voor de volledigheid ook inzake internet. Heb recent goede ervaringen met politie hierin gehad. Ze nemen het serieus en gaan zoeken.

AMK
quote:iris1969 schreef op 23 april 2010 @ 19:10:

[...]

Ja ze was een troll, maar ik probeerde het even te bekijken vanuit de kant dat ze geen troll was, aangezien we dit gisteren niet wisten en toch zo sterk reageerde. We werden bespeeld, maar het had ook gekund dat ze echt was geweest. Snap je?

Ik snap het.

*en weer verder met lezen*
quote:Ligeia schreef op 23 april 2010 @ 20:09:

[...]

Ja, precies. En daar waar dingen niet in de haak zijn, melden bij de daarvoor bedoelde instanties...

Ligeia, ik begrijp je punt, en zie er ook wel wat in.

Ikzelf vind het belangrijker om hierin een duidelijk statement te maken: 'dit accepteren wij niet, dus wegwezen' als het om zo iets belangrijks gaat.

Maar jouw redenatie vind ik legitiem.

Als dan wel de ruimte zou bestaan om er juist wel tegenin te gaan, in plaats van dat dat verboden wordt, zoals gisteren gebeurde.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:fashionvictim schreef op 23 april 2010 @ 20:11:

[...]

Dat hij zelfs bij mij te ver kan gaan. En die les is hopelijk goed tot hem doorgedrongen want dat was ook mijn bedoeling.

Maar hij luistert toch totaal niet naar je?

Denk je dat het nu beter wordt?

Persoonlijk denk ik dat hij er alleen maar dwarser van wordt, hiermee dwing je geen respect af..
quote:summerbreeze21 wrote on 23 April 2010 @ 20:02:

[...]

Tsja, je zag wat de confrontatie teweeg bracht. Bovendien is er 'verboden' haar daarmee te confronteren.

Als er op elk topic waar zij langskomt geconfronteerd gaat worden (en dat was te verwachten) werd het forum een zootje denk ik.

Maar dat is ook gewoon een beoordelingsfout geweest van het moderatorteam. Mensen verbieden te reageren en ook nog eens belonen met een ban als daartegen wordt geprotesteerd, is de omgekeerde wereld.

Verder is het helaas voor datzelfde team een stukje meer werk om discussies in de gaten te houden en in te grijpen waar het misgaat als forummers met een sterk afwijkende visie deel gaan uitmaken van een openbaar stukje internetwereld. (En daar kom ik dan weer terug op die investering die nodig gedaan dient te worden.)
quote:fashionvictim schreef op 23 april 2010 @ 20:11:

[...]

Dat hij zelfs bij mij te ver kan gaan. En die les is hopelijk goed tot hem doorgedrongen want dat was ook mijn bedoeling.En wat nou als hij 15 jaar is en wellicht 1.80 is ? Hoe ga je hem dit dan duidelijk maken? Denk je dat er andere manieren zijn om hem duidelijk te maken dat hij te ver is gegaan?
quote:Ligeia schreef op 23 april 2010 @ 20:14:

[...]

Maar dat is ook gewoon een beoordelingsfout geweest van het moderatorteam. Mensen verbieden te reageren en ook nog eens belonen met een ban als daartegen wordt geprotesteerd, is de omgekeerde wereld.

Verder is het helaas voor datzelfde team een stukje meer werk om discussies in de gaten te houden en in te grijpen waar het misgaat als forummers met een sterk afwijkende visie deel gaan uitmaken van een openbaar stukje internetwereld. (En daar kom ik dan weer terug op die investering die nodig gedaan dient te worden.)Ik snap je punt verder zeker hoor
quote:fashionvictim schreef op 23 april 2010 @ 19:15:

[...]

Aangifte doen van dat de buurvrouw zwart werkt, of aangifte doen van iets wat je op een forum leest, dat vind ik gewoon heel vreemd. Zou ik zelf nooit doen.Maar in feite heeft het niets met NSB praktijken te maken. Maar dat zie jij denk ik anders dan ik. Er zijn trouwens wel meer mensen die aangifte gedaan hebben omdat er iets op dit forum is gepost. En niet onterecht ook als ik het vervolg erop heb begrepen (en trouwens niet een eenmalige actie)
quote:noahtb schreef op 23 april 2010 @ 20:14:

[...]

Maar hij luistert toch totaal niet naar je?

Denk je dat het nu beter wordt?

Persoonlijk denk ik dat hij er alleen maar dwarser van wordt, hiermee dwing je geen respect af..

Nee hoor, dat is dan een verkeerde indruk. Hij luistert over het algemeen prima en ondanks dat hij nog steeds zijn dwarse karaktertje heeft moet ik zeggen dat júist het pak slaag een wereld van verschil heeft gemaakt. Zoals ik al zei: hij heeft er vooral van geleerd dat hij zelfs bij mij te ver kan gaan en dat was nog niet eerder zo goed tot hem doorgedrongen.

Het heeft voor ons beiden een duidelijke grens afgebakend en die grens was achteraf gezien voor ons beiden hard nodig.
Am Yisrael Chai!
Als het voor jou werkt FV...

Ik vind het erg moeilijk..
FV Op welke manier heeft hij het er nog over dan?

Ik vind het vooral eng. Helemaal al omdat je uit de situatie bent gestapt en dus bewust gehandeld hebt. Je kind bewust pijn gedaan hebt.

En ja, natuurlijk heeft het effect en indruk gemaakt, dat wakkert angst aan.

Wil je dat je kind bang voor jou is? Dat lijkt mij verschrikkelijk.
quote:Enneaaa schreef op 23 april 2010 @ 20:16:

[...]

En wat nou als hij 15 jaar is en wellicht 1.80 is ? Hoe ga je hem dit dan duidelijk maken? Denk je dat er andere manieren zijn om hem duidelijk te maken dat hij te ver is gegaan?Nu doe je net alsof je niet gelezen hebt dat ik in het overgrote merendeel van de gevallen (toch zeker 99,9% van de gevallen) voor andere straffen kies. Dat had je natuurlijk wel gelezen, dus voor het gemak ga ik deze suggestieve vraag niet beantwoorden.
Am Yisrael Chai!
quote:minny schreef op 23 april 2010 @ 19:44:

Als alleen slaan nog helpt, dan heb je van het begin af aan iets heel erg verkeerds gedaan in de opvoeding.In mijn ogen ben je dan niet geschikt als opvoeder. Het is een vorm die ervoor zorgt dat je nog enig overwicht hebt. Denkt men. Want je slaat het er niet uit. Je slaat het er juist in. En dan gek op kijken als er een moment komt dat kindlief terug mept of nog erger (want daar zien we ook genoeg voorbeelden van op tv)
Ik 'stap even uit de situatie', word er een beetje te pissig van.
Je kind bewust pijn doen...PIJN ?

quote:fashionvictim schreef op 23 april 2010 @ 20:22:

[...]

Nee hoor, dat is dan een verkeerde indruk. Hij luistert over het algemeen prima en ondanks dat hij nog steeds zijn dwarse karaktertje heeft moet ik zeggen dat júist het pak slaag een wereld van verschil heeft gemaakt. Zoals ik al zei: hij heeft er vooral van geleerd dat hij zelfs bij mij te ver kan gaan en dat was nog niet eerder zo goed tot hem doorgedrongen.

Het heeft voor ons beiden een duidelijke grens afgebakend en die grens was achteraf gezien voor ons beiden hard nodig.

Ik begrijp wat je zegt , ik snap hieruit dat het voor jou een soort van laatste actie in de lijn van vele acties geweest is. Niets menselijks is mij vreemd en ook ik herken het gevoel van onmacht in opvoeden.

Mijn vraag blijft wel staan.... inmiddels is mijn zoon 12 en met tijd en wijlen ontstaat de strijd voorafgaand aan jouw opvoedkeuze (pak op zijn broek) gewoonweg opnieuw. Hoe ga je handelen als hij groot maar geen volwassene is? Hoe ga je dat aanpakken als je nu tot deze keuze gekomen bent?
quote:fashionvictim schreef op 23 april 2010 @ 20:24:

[...]

Nu doe je net alsof je niet gelezen hebt dat ik in het overgrote merendeel van de gevallen (toch zeker 99,9% van de gevallen) voor andere straffen kies. Dat had je natuurlijk wel gelezen, dus voor het gemak ga ik deze suggestieve vraag niet beantwoorden.Ik bedoel dit juist niet suggestief FV, het zijn in mijn ogen wel zaken waarover je na zou kunnen denken. Je hebt al het recht mijn vragen niet te beantwoorden. Ik hoef echt geen antwoord echter bedenk wel dat kleine kinderen groot worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven