Napraattopic 161, met geklets en gescroll

26-07-2023 17:54 3076 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Welkom in napraat 161!

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/op-napraat/list_messages/249598
En hierbij ook de link naar deel 160:
overig/napraattopic-160-met-geklets/lis ... #p34789196

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.

Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-deel-2-zonder-geklet ... ges/468401

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Moderator team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Lady*Voldemort schreef:
09-08-2023 18:04
Nee hoor.

Ik zou ook niet weten waarom dat een trol zou moeten zijn.
😇

Echt wel en why nut?

We wachten het af.
Pieremachochel
Explorista schreef:
09-08-2023 21:46
Ik bied me aan als TaalMod.
Geen bannen uitdelen of off topics wissen,
maar alleen maar d's veranderen in t's of dt's en andersom
en me in mijn
en wilt in wil
en hun in ze of andersom
en onnodige spaties (Engelse ziekte) weghalen.

Met een apart topic Meld/melt/meldt het de Mod.
Ja, die onnodige spaties daar maak ik mij ook frequent schuldig aan. Weliswaar met “reden”, maar het is er vanwege het Engels ook zo ingebakken :facepalm: .
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Explorista schreef:
09-08-2023 21:46
Ik bied me aan als TaalMod.
Geen bannen uitdelen of off topics wissen,
maar alleen maar d's veranderen in t's of dt's en andersom
en me in mijn
en wilt in wil
en hun in ze of andersom
en onnodige spaties (Engelse ziekte) weghalen.

Met een apart topic Meld/melt/meldt het de Mod.
Ik wordt heulemaal kriegel van verbeteraars. Het eindigt ook op aars en zo denkt ik het ook over de drang van het verbeteren. Hun kunnen onmogelijk begrijpen hoe irritant dat gedrag is. Ik wordt me er een partij simpel van.
Sauntara schreef:
10-08-2023 07:58
Ik wordt heulemaal kriegel van verbeteraars. Het eindigt ook op aars en zo denkt ik het ook over de drang van het verbeteren. Hun kunnen onmogelijk begrijpen hoe irritant dat gedrag is. Ik wordt me er een partij simpel van.
Mss begrijpen hun dat prima, maar vinden hun taalfouten gewoon nog wat irritanter.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Sauntara schreef:
Dat blijkt.
Taalfouten zorgen er vaak voor dat een tekst moeilijker te begrijpen is. Alleen al daarom vind ik het belangrijk dat mensen proberen fatsoenlijk Nederlands te schrijven. Een dt-fout hier of vergeten trema daar kan nog wel, maar sommige teksten zijn bijna onleesbaar. Niet handig als je reacties wil en ergerlijk voor de lezer.
Wat ik altijd jammer vind is dat ik geneigd ben mensen met veel fouten in hun tekst niet serieus te nemen. Mijn brein lijkt zulke mensen zonder boeh of bah als dommig weg te zetten en ergens wil ik dat eigenlijk niet. Foutloze stukjes tekst geven ook een stuk verzorging af, alsof je het belangrijk vindt dat je goed overkomt en schijnbaar hecht ik daar veel waarde aan.

Ik ben overigens geen verbeteraar, dat vind ik niet zo nodig. Maar de ergernis snap ik wel.
.
Rooss4.0 schreef:
10-08-2023 08:56
Wat ik altijd jammer vind is dat ik geneigd ben mensen met veel fouten in hun tekst niet serieus te nemen. Mijn brein lijkt zulke mensen zonder boeh of bah als dommig weg te zetten en ergens wil ik dat eigenlijk niet. Foutloze stukjes tekst geven ook een stuk verzorging af, alsof je het belangrijk vindt dat je goed overkomt en schijnbaar hecht ik daar veel waarde aan.

Ik ben overigens geen verbeteraar, dat vind ik niet zo nodig. Maar de ergernis snap ik wel.
Ik ben dus zo iemand die best wat fouten typt, ik wil dus zoals jij hierboven beschrijft ook niet overkomen.
Als iemand mij dan wijst op de fout voel ik me soms ook best lomp, maar probeer er ook echt steeds meer op te letten.
De nederlandse taal is zo makkelijk nog niet.
Ik moet zeggen dat ik het bij jou absoluut niet heb, Catco en alleen al het feit dat je je er bewust van bent maakt het mja... wat charmanter ofzo.

Mijn eigen moeder maakt ook veel fouten, zowel per schrift als uitspraak (terwijl ze toch echt een onvervalste hollandse is) maar ook van haar kan ik het hebben.
Schijnbaar is het dus ook nog persoonsgebonden.

Het zit m ook niet alleen in de fouten, het is ook een bepaald taalgebruik (schrijven zoals je praat), een combinatie van zaken, ik kan de vinger er niet helemaal opleggen.
En ik weet vanzelfsprekend dat ik zelf verre van perfect ben!
.
Rooss4.0 schreef:

Sinds ik forum ben ik daar wel anders naar gaan kijken.
Sommige fouten associeer ik nog steeds met dom, maar inmiddels zie ik vaak zinnige posts met spelfouten.
En zelfs andersom: onzinnige posts zonder spelfouten. Die zijn zeldzamer, maar ze komen ook voor.

David Dunning
Rooss4.0 schreef:
10-08-2023 09:06
Ik moet zeggen dat ik het bij jou absoluut niet heb, Catco en alleen al het feit dat je je er bewust van bent maakt het mja... wat charmanter ofzo.

Mijn eigen moeder maakt ook veel fouten, zowel per schrift als uitspraak (terwijl ze toch echt een onvervalste hollandse is) maar ook van haar kan ik het hebben.
Schijnbaar is het dus ook nog persoonsgebonden.

Het zit m ook niet alleen in de fouten, het is ook een bepaald taalgebruik (schrijven zoals je praat), een combinatie van zaken, ik kan de vinger er niet helemaal opleggen.
En ik weet vanzelfsprekend dat ik zelf verre van perfect ben!
Thanks dat vind ik dan wel even fijn om te lezen.

Ik merk dat ik er in de laatste jaren ook pas bewuster mee bezig ben, ik ben zelf thuis drietalig opgevoed, waar ik nu later veel profijt van heb zeker op werkgebied, maar het vervelende eraan is dat ik in alle 3 talen gramaticaal tekort schiet, verbaal beheers ik ze gewoon prima.
Op mijn werk komt er dan nog een taal bij en jongleer dan hele dagen tussen allerlei talen en maak ik er een potje van.
Afhankelijk van wie de fouten zijn en hoe diegene zelf omgaat met foutjes.

Een goede vriendin van mij maakt af en toe aparte foutjes qua spelling, maar ze is er en consequent in en ze ik gewoon leuk, dus dan kan ik het wel hebben. :-)
Die neuzelende collega... daar kan ik minder van hebben.

Ik maak zelf vaker fouten in mijn spreektaal dan in mijn schrijftaal. Met name mbt kennen/kannen/kunnen/konnen. Bij het schrijven denk ik daar toch meer over na. En als ik twijfel dan gebruik ik een ander woord. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Sauntara schreef:

Die laatste zin is overbodig.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
PoesmetLaarzen schreef:
10-08-2023 09:28
Die laatste zin is overbodig.
:proud:
Geen bijzonderheden
Rooss4.0 schreef:

Ik neem mensen met veel fouten in hun tekst ook minder serieus. Ligt wel aan de hoeveelheid fouten. Het komt op mij soms ook dom over en soms alsof de schrijver niet de moeite wil nemen mij als lezer serieus te nemen. Dat laatste vind ik wel een goede reden om de schrijver ook niet serieus te nemen.
Als ik hier een tekst lees die ik moeilijk kan volgen haak ik snel af.
Ik las een paar jaar geleden een visiestuk van mijn gemeente over de herontwikkeling van een bepaald gebied in de stad. Het stuk was bedoeld voor externe belangstellenden. Dat was zoooo slecht geschreven. Zinsbouw die niet klopte waardoor de boodschap verloren ging. Spelfouten, heel veel herhalingen, wollig taalgebruik. Gewoonweg beschamend voor een professionele organisatie. Dan neem ik de afdeling echt niet meer serieus.

Overigens wil ik mezelf niet neerzetten als iemand die foutloos Nederlands schrijft, dat ben ik zeker niet.
Dat was zoooo slecht geschreven

Kleine tip, goed bedoeld:

Ook niet doen, 'zo slecht geschreven' dekt de lading.
Geen bijzonderheden
Ooooh. Die zoooo vind ik niet storend.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
PoesmetLaarzen schreef:
10-08-2023 09:38
Ooooh. Die zoooo vind ik niet storend.
Geen correct Nederlands.
Geen bijzonderheden
Kromme zinnen vind ik het meest storen.
Spelfouten maak ik zelf ook.
Maar mensen gaan voorbij
Ik maak ook wel spelfouten onbewust maar probeer wel altijd na te denken over wat ik schrijf en/of duidelijk probeer te maken.

Sommige forummers zijn echt heel sterk in het neerschrijven van hun mening zoals Nicole123 (?) Bijvoorbeeld. Daar kan ik dan echt wat van leren. Ik vind het van mezelf soms jammer dat ik me op papier wat minder goed uit kan drukken.
Soms maak ik bewust fouten. Dat kan zijn om iemand te kleineren, of om iemand te treiteren, of omdat ik vind dat iets op mijn manier beter is.
Soms maak ik onbewust fouten: te dikke vingers of onwetendheid.

Als ik bewust een fout maak, moet ik altijd een beetje grinniken als mijn beoogde slachtoffer me daadwerkelijk verbetert. Het allerleukste is als de verbetering dan ook nog fout is.

David Dunning
Vriendin van mij omschrijft dt-fouten als 'willekeurige d- en t-distributie'.
Vind ik een mooie omschrijving, want idd lijkt het erop dat mensen vaak maar wat doen.

David Dunning
Iemand nog wat ontbijt gehad, om over na te praten?
Zelfs de uitslagen van voetbalwedstrijden zijn leuker om te lezen.
Jaja.
Afbeelding

David Dunning
Of een leuk topic?
Jaja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven