Napraattopic 65

31-08-2016 13:41 4136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Star schreef op 09 september 2016 @ 11:39:

[...]

Net zo goed racisme.Niet. http://m.huffpost.com/us/entry/us_55d60 ... ddcb45da97
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 12:02:

[...]

Oo wauw serieus tatta is een afkorting van aardappels patta. En wat houdt roetmop in? Juist..... Aardappelhoofd is liever wil je zeggen?

[...]

Oo wauw serieus tatta is een afkorting van aardappels patta. En wat houdt roetmop in? Juist..... Je begrijpt het echt niet hè?
quote:SallySpectra schreef op 09 september 2016 @ 12:04:

[...]

Je begrijpt het echt niet hè?Nee, absoluut niet echt niet.
quote:kyralon schreef op 09 september 2016 @ 12:03:

[...]

oke en dat mag volgens cook wel, tsssssDas anders he.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:03:

[...]

Bosnegers en Creolen zijn twee verschillende volken.Geen idee, zo noemden ze ze. Verbaasde mij maar dat zat niet zo goed tussen elkaar geloof ik.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
"He matties, daar heb je weer zo'n tatta (Aardappelhoofd)" Heel vriendelijk en grappig

[...]

Oo wauw serieus tatta is een afkorting van aardappels patta. En wat houdt roetmop in? Juist..... Jij houdt er wel een dubbele moraal op na hè? Het is beiden denigrerend bedoeld, maar volgens jou is 'aardappelhoofd' straattaal en moet dus gewoon kunnen, maar 'roetmop' (wat ik zelf trouwens ook niet vind kunnen, maar als voorbeeld) is plotseling altijd racistisch bedoeld.

[...]

Oo wauw serieus tatta is een afkorting van aardappels patta. En wat houdt roetmop in? Juist.....

Ah ok, dus ik mag dat niet zien als denigrerend omdat jij niet als denigrerend ziet?

Verder eens met Stone.
Life is short. Eat dessert first.
quote:Goede-Fee schreef op 09 september 2016 @ 11:40:

Serieus wat een dom gelul. Draaikonterij maar vooral erg dom en het werkt blijkbaar maar een kant op. Ook niet de eerste keer.

Ik ga het toch voor Cookie opnemen: tatta zegt inderdaad niks over kleur. Ik ben ook een tatta, Cookie zelf is ook een tatta, zelfs iemand die niet Nederlands is en niet in Nederland woont (zeg een Duitser ofzo) zou een tatta kunnen zijn. Want tatta is een aanduiding van met name culturele stereotypen: om vijf uur de piepers klaar hebben, een koekje bij de koffie en dan snel de deksel op de trommel, dat soort dingen. Dus als iemand zich volgens die culturele stereotypen gedraagt, dan noem je hem een tatta.

Vergelijkbaar dat met een "domme Belg" of "dronken Engelsman" of "stijve Britten" ook Belgen en Engelsen en Britten van alle kleuren en afkomsten kunnen worden bedoeld, als ze maar dom en Belg zijn of dronken en Engels of stijf en Brits.
Am Yisrael Chai!
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 11:55:

[...]

Dan mag je je zo voelen, daar heb je recht op. Net als ik het woord "zwart" vervelend vindt.

Vind ik een goeie Cook.

Zo is het precies.

Ik heb het net even nagevraagd bij een Surinaamse vriend en die zegt dat 'tatta' op zich neutraal gebruikt wordt.

Puur om aan te geven dat het om een Nederlander gaat, of om een kaaskop (hahahaha!).

Het gaat er dus om welke lading ík er aan geef, aan dat woord.

En nogmaals, ik begrijp het als je zegt dat sommige woorden een negatieve bijklank hebben.

Daarom wil ik er zorgvuldig mee omgaan.
quote:Grobbekuiken schreef op 09 september 2016 @ 12:06:

[...]

Jij houdt er wel een dubbele moraal op na hè? Het is beiden denigrerend bedoeld, maar volgens jou is 'aardappelhoofd' straattaal en moet dus gewoon kunnen, maar 'roetmop' (wat ik zelf trouwens ook niet vind kunnen, maar als voorbeeld) is plotseling altijd racistisch bedoeld.Moet ik nu serieus uitleggen wat het verschil is tussen roetmop en aardappelhoofd? Ik hoop van niet.

[...]

Jij houdt er wel een dubbele moraal op na hè? Het is beiden denigrerend bedoeld, maar volgens jou is 'aardappelhoofd' straattaal en moet dus gewoon kunnen, maar 'roetmop' (wat ik zelf trouwens ook niet vind kunnen, maar als voorbeeld) is plotseling altijd racistisch bedoeld.Dit.

[...]

Jij houdt er wel een dubbele moraal op na hè? Het is beiden denigrerend bedoeld, maar volgens jou is 'aardappelhoofd' straattaal en moet dus gewoon kunnen, maar 'roetmop' (wat ik zelf trouwens ook niet vind kunnen, maar als voorbeeld) is plotseling altijd racistisch bedoeld.Ik vind het allebei belachelijke woorden en van een bepaald niveau getuigen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Eleonora-1 schreef op 09 september 2016 @ 12:07:

[...]

Vind ik een goeie Cook.

Zo is het precies.

Ik heb het net even nagevraagd bij een Surinaamse vriend en die zegt dat 'tatta' op zich neutraal gebruikt wordt.

Puur om aan te geven dat het om een Nederlander gaat, of om een kaaskop (hahahaha!).

Het gaat er dus om welke lading ík er aan geef, aan dat woord.

En nogmaals, ik begrijp het als je zegt dat sommige woorden een negatieve bijklank hebben.

Daarom wil ik er zorgvuldig mee omgaan.Dankjewel Leo ik vindt het ook aangenaam om met jouw een fatsoenlijke discussie te voeren. Bedankt voor je bijdrage
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:07:

[...]

Ik ga het toch voor Cookie opnemen: tatta zegt inderdaad niks over kleur. Ik ben ook een tatta, Cookie zelf is ook een tatta, zelfs iemand die niet Nederlands is en niet in Nederland woont (zeg een Duitser ofzo) zou een tatta kunnen zijn. Want tatta is een aanduiding van met name culturele stereotypen: om vijf uur de piepers klaar hebben, een koekje bij de koffie en dan snel de deksel op de trommel, dat soort dingen. Dus als iemand zich volgens die culturele stereotypen gedraagt, dan noem je hem een tatta.

Vergelijkbaar dat met een "domme Belg" of "dronken Engelsman" of "stijve Britten" ook Belgen en Engelsen en Britten van alle kleuren en afkomsten kunnen worden bedoeld, als ze maar dom en Belg zijn of dronken en Engels of stijf en Brits.

Op mijn werk is het gewoon een scheldwoord hoor.

Niets cultuur aanduidend.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 12:07:

[...]

Moet ik nu serieus uitleggen wat het verschil is tussen roetmop en aardappelhoofd? Ik hoop van niet.Het gaat erom dat iemand het woord aardappelhoofd ook naar kan vinden en of je daar dan ook rekening mee houdt.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:07:

[...]

Vergelijkbaar dat met een "domme Belg" of "dronken Engelsman" of "stijve Britten" ook Belgen en Engelsen en Britten van alle kleuren en afkomsten kunnen worden bedoeld, als ze maar dom en Belg zijn of dronken en Engels of stijf en Brits.Maar als ik iemand zwart noem, bedoel ik dat ook absoluut niet negatief. Maar blijkbaar wordt dat wel negatief opgevat.
Wat ontbreekt in deze discussie is een goede kijk op ongelijkheid op grote schaal. En op macroniveau is er grote ongelijkheid tussen mensen met een roze velletje en mensen met een donkere huid. Op deze wereld geboren worden met een donkere huid geeft je gemiddeld genomen direct een achterstand in kansen. En dat is de context waarbinnen wij functioneren. Daarom is "zij doen het ook" nooit een geldig argument om racisme te rechtvaardigen.
quote:_Wollstonecraft_ schreef op 09 september 2016 @ 11:42:

Goh, coolies. En dat is dan blijkbaar geen belediging?

Ben blij dat ik niet zo genoemd wordt.Koelie is het Surinaamse woord voor Hindoestaan. Het woord is uiteraard afkomstig uit de koloniale tijd, en was natuurlijk, dat weet iedereen, aanvankelijk net zo goed een racial slur als dat nikker dat is, maar ergens in die tijd is het woord overgenomen als leenwoord in het sranan tongo en het is dus taalkundig gezien gewoon echt de correcte Surinaamse benaming voor een Hindoestaan.
Am Yisrael Chai!

[...]

Oo wauw serieus tatta is een afkorting van aardappels patta. En wat houdt roetmop in? Juist.....

echt hilarisch. ik ben zo blij dat ik verder kan kijken dan mijn eigen referentiekader en rekening kan houden met anderen en wat ze kan kwetsen. Lijkt me behoorlijk vervelend wanneer je zo egocentrisch bent en alleen jouw waarheid geldt.

Want wat jij als kwetsend opvat is kwetsend.

Wat jij als 'grappig' ziet is dat ook en dan moeten mensen niet zeuren dat ze het kwetsend vinden...

Inlevingsvermogen van 0
Cookielyon ik vind je naam en ava leuk (ik was gek op die serie).
quote:duende12 schreef op 09 september 2016 @ 12:06:

"He matties, daar heb je weer zo'n tatta (Aardappelhoofd)" Heel vriendelijk en grappig

Ook bij het woord 'tatta' gaat het dus om de context.

Op zich is het puur een duiding voor de inwoners van Nederland.

Kán ook als scheldwoord worden gebruikt maar dat is dus pas zo als ook de inhoud van de zin waarin het woord gebruikt wordt negatief is.
Het gaat er ook om hoe het gebruikt wordt. "Die zwarte heeft het gedaan", klinkt anders dan "mijn buurman is een zwarte meneer". "Die zwartjes" hoor(de) je vroeger ook veel.

Als je weet, en dat weet je van vb 1 en 3 natuurlijk prima, dat dat beledigend is, dan zeg je dat uiteraard niet meer. Ik zeg, donkere meneer of mevrouw, als ik het moet specificeren. ( bv tegen kind).
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Phaedra_ schreef op 09 september 2016 @ 12:09:

[...]

Op mijn werk is het gewoon een scheldwoord hoor.

Niets cultuur aanduidend.Inderdaad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven