National Novel Writing Month (2016)

01-10-2016 23:28 472 berichten
Alle reacties Link kopieren
"So what? All writers are lunatics." - Cornelia Funke



Het is inmiddels alweer oktober, wat betekent dat november en daarmee ook de National Novel Writing Month (afkorting NaNoWriMo) weer in aantocht is. Ieder jaar in november wagen duizenden mensen ter wereld zich aan het schrijven van een roman van minimaal 50.000 woorden. Het is dus inmiddels een internationaal evenement geworden.



Doel: een roman van minimaal 50.000 woorden schrijven in één maand tijd (je roman hoeft niet af te zijn bij 50.000 woorden)

Start: 1 november 2016 om 00.00

Eind: 30 november 2016 om 23.59



Doel van dit topic: ervaringen delen, support geven en ontvangen, en (als het meezit) samen de eindstreep halen.



Hier schreven we vorig jaar: NaNoWriMo (2015)



Wie doet mee?



Heb je nog nooit van NaNoWriMo gehoord en heb je vragen? Stel ze vooral!
Alle reacties Link kopieren
Oh leuk. Altijd al eens mee willen doen. Dit jaar ga ik ervoor. Ik houd van schrijven. Onderweg, 's avonds voor het slapen, onder de douche etc. schieten me allerlei dingen te binnen en die verwerk ik al schrijvend. Ik maak geen planning of opzet. Het verhaal ontstaat gewoon. Het is dan ook niet goed, maar wel erg leuk om te doen en ik vermaak vriendinnen ermee.
Mind the gap
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je ervoor gaat!



Schrijf je autobiografisch of verwerk je je eigen ervaringen in fictieve verhalen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Liadan schreef op 11 oktober 2016 @ 14:51:

Leuk dat je ervoor gaat!



Schrijf je autobiografisch of verwerk je je eigen ervaringen in fictieve verhalen?Fictief, maar ik verwerk mijn eigen ervaringen wel.
Mind the gap
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de knoop doorgehakt: tegen de 'regels' van nano in ga ik verder met mijn verhaal van vorig jaar. Het voelt gewoon alsof dit het verhaal is dat er eerst uit moet voor ik aan nieuwe dingen kan beginnen, hoeveel ideeën ik ook heb.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je een keuze hebt gemaakt, Happy. Je behoudt dus die 10k woorden die je al geschreven had en gaat vanaf dat punt verder? Waarom bleef je demvorige keer steken bij 10.000?



Ellius, in welk genre schrijf je?
Alle reacties Link kopieren
quote:Liadan schreef op 13 oktober 2016 @ 18:15:

Goed dat je een keuze hebt gemaakt, Happy. Je behoudt dus die 10k woorden die je al geschreven had en gaat vanaf dat punt verder? Waarom bleef je demvorige keer steken bij 10.000?



Ellius, in welk genre schrijf je?

Genre... Eh, is bouquetreeks een genre? Beetje simpel, beetje romantiek, beetje humor. Beetje drama.

En jij?
Mind the gap
Alle reacties Link kopieren
Precies Liadan, al wil ik natuurlijk wel graag de 50k aantikken dus mijn doel wordt daarmee een boek van 60k.
Alle reacties Link kopieren
Hoe werkt het in praktisch opzicht ? Je schrijft je in via de site en dan? En zijn er nog criteria aan verbonden? Is het een wedstrijd? Ik las ergens dat het voor jongeren bedoeld is, maar daar lees ik in dit topic niets over. Eigenlijk kon ik nergens even snel een goede, praktische uitleg vinden.
Alle reacties Link kopieren
Hi LieveMona,



NaNoWriMo is geen wedstrijd. Het is een uitdaging voor jezelf. Er is dan ook niet te winnen, behalve dat je aan het einde van de maand een (begin van) roman hebt geschreven. Het is niet alleen voor jongeren, maar juist voor iedereen die de strijd met zichzelf wil aangaan. Er doen wereldwijd mensen mee. Ooit is het heel kleinschalig begonnen als uitdaging tussen vrienden/kennissen in Amerika en sindsdien is het ontzettend gegroeid.



Je schrijft in Word of welk programma je maar wilt gebruiken. Je kunt op de site je aantal woorden (wordcount) invoeren. Je kunt dit zo vaak doen als je wilt. Als je eenmaal op de 50.000 woorden zit kun je je wordcount valideren door de tekst in te voeren. Dit kan pas eind november (vanaf de 25e als ik mij dat goed herinner). Je bent overigens niet verplicht de tekst in te voeren (als je bang bent dat er iets met je tekst gebeurt bijvoorbeeld). Je kunt de tekst ook eerst 'scramblen' of een andere tekst van meer dan 50.000 woorden invoeren.
Alle reacties Link kopieren
Ok, dank je, Liadan. Heb toevallig dit jaar in november vrij veel tijd om te schrijven, verwacht ik, dus ik zou het wel eens willen proberen.
Alle reacties Link kopieren
Je mag op 1 november beginnen met schrijven om 24.00 's nachts en je moet klaar zijn voor 30 november om 23.59. Dit gaat om tijden in je eigen tijdzone. Houdt er rekening mee met valideren dat je dit niet op het laatste moment doet, want de site kan erg druk zijn en dan lukt het misschien niet.



Je mag zelf weten in welke taal je schrijft, dis hoeft dus absoluut niet per se in het Engels!



Ik hoop dat je zo een wat beter beeld hebt bij wat de bedoeling is, maar vraag maar raak als het je nog niet duidelijk is.
Alle reacties Link kopieren
quote:LieveMona schreef op 14 oktober 2016 @ 17:41:

Ok, dank je, Liadan. Heb toevallig dit jaar in november vrij veel tijd om te schrijven, verwacht ik, dus ik zou het wel eens willen proberen.



Heel leuk! Ik bekeek net de website nog eens en het is inderdaad niet superduidelijk. Dat valt mij niet zo op omdat ik al jaren meedoe.



Er is overigens ook een regioforum voor Nederland waar je terecht komt. Als je dat als je 'home region' instelt dan wordt jouw wordcount ook meegeteld in het totale aantal woorden voor onze regio. Er is ook een wordcount-scoreboard (in november pas) waarop je kunt zien waar onze regio staat. Soms wordt de strijd aangebonden met een andere regio. Vorig jaar was dit bijvoorbeeld een Franse regio.



Er is op het regioforum overigens een draadje met meer uitleg over NaNo. De NaNo-gids.
liadan wijzigde dit bericht op 14-10-2016 18:26
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook weer meedoen! Ik heb al een idee, en dat ga ik nu uitwerken.

Twee jaar geleden deed ik ook mee via het forum en dat was heel gezellig! Toen heb ik het ook gehaald. Voor dit jaar schat ik mijn kansen minder hoog in, maar ik ga mijn best doen!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag: wie van jullie heeft ook echt al een roman uitgegeven?
Alle reacties Link kopieren
Dat schrijf je alsof dat voor iedereen het Grote Doel is. Dat is voor mij niet zo. Ik schrijf omdat het mijn hobby is.
Alle reacties Link kopieren
quote:fiool schreef op 14 oktober 2016 @ 19:17:

Ik ga ook weer meedoen! Ik heb al een idee, en dat ga ik nu uitwerken.

Twee jaar geleden deed ik ook mee via het forum en dat was heel gezellig! Toen heb ik het ook gehaald. Voor dit jaar schat ik mijn kansen minder hoog in, maar ik ga mijn best doen! fiool. Vorig jaar was je er wel, alleen als cheerleader, hè? Leuk dat je weer mee doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ellius schreef op 13 oktober 2016 @ 23:16:

[...]



Genre... Eh, is bouquetreeks een genre? Beetje simpel, beetje romantiek, beetje humor. Beetje drama.

En jij?Fantasy, eigenlijk altijd wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Liadan schreef op 15 oktober 2016 @ 06:57:

Dat schrijf je alsof dat voor iedereen het Grote Doel is. Dat is voor mij niet zo. Ik schrijf omdat het mijn hobby is. Oh nee, zo bedoel ik het niet. Ik was gewoon benieuwd. En veel aspirant-schrijvers hebben toch wel de droom ooit iets te publiceren. Ik houd mijn schrijfsels ook nog voor mezelf, hoor, maar zou er in de toekomst wellicht toch 'iets meer mee willen'.
Alle reacties Link kopieren
De politie heeft helaas geen tijd om me te helpen hoor ik net. :( Ik kan het nog wel bij een ander team proberen, maar ik denk er nog wel even over na. Alsnog ben ik blij, want ik heb maandag een afspraak met een patholoog-anatoom! Had hem wat vragen via de mail gestuurd en hij stelde zelf voor om af te spreken, dan kan hij ook een nep echt sectierapport over mijn slachtoffer maken heheh.



Wat ga jij schrijven, fiool? Qua genre?
Alle reacties Link kopieren
quote:Liadan schreef op 15 oktober 2016 @ 06:59:

[...]

fiool. Vorig jaar was je er wel, alleen als cheerleader, hè? Leuk dat je weer mee doet. Vorig jaar kreeg ik halverwege de maand een kind, dus toen had ik een excuus . Bedankt voor je welkom!
Alle reacties Link kopieren
quote:Celeone_ schreef op 15 oktober 2016 @ 12:14:

De politie heeft helaas geen tijd om me te helpen hoor ik net. :( Ik kan het nog wel bij een ander team proberen, maar ik denk er nog wel even over na. Alsnog ben ik blij, want ik heb maandag een afspraak met een patholoog-anatoom! Had hem wat vragen via de mail gestuurd en hij stelde zelf voor om af te spreken, dan kan hij ook een nep echt sectierapport over mijn slachtoffer maken heheh.



Wat ga jij schrijven, fiool? Qua genre?



Een satirisch zelfhulpboek . Ik ben al begonnen met de outline.



Iemand vroeg of men hier al wel eens iets had gepubliceerd: ik heb een verhaal in een tijdschrift gekregen, en mijn proefschrift heeft een ISBN-nummer, dus dat is ook een officiële publicatie. Niet dat ik iemand wil aanraden om dat voor haar plezier te gaan lezen. Ik heb de ambitie om meer te gaan publiceren, en een boek uitbrengen is al heel lang een droom van me.
Alle reacties Link kopieren
quote:fiool schreef op 15 oktober 2016 @ 17:05:

[...]





Vorig jaar kreeg ik halverwege de maand een kind, dus toen had ik een excuus . Bedankt voor je welkom!Oooooh ja, National Baby Having Month!
Alle reacties Link kopieren
quote:LieveMona schreef op 15 oktober 2016 @ 09:28:

[...]





Oh nee, zo bedoel ik het niet. Ik was gewoon benieuwd. En veel aspirant-schrijvers hebben toch wel de droom ooit iets te publiceren. Ik houd mijn schrijfsels ook nog voor mezelf, hoor, maar zou er in de toekomst wellicht toch 'iets meer mee willen'.



Oké, dan interpreteerde ik je bericht anders.



Wat voor soort verhalen schrijf je meestal?
Alle reacties Link kopieren
quote:Celeone_ schreef op 15 oktober 2016 @ 12:14:

De politie heeft helaas geen tijd om me te helpen hoor ik net. :( Ik kan het nog wel bij een ander team proberen, maar ik denk er nog wel even over na. Alsnog ben ik blij, want ik heb maandag een afspraak met een patholoog-anatoom! Had hem wat vragen via de mail gestuurd en hij stelde zelf voor om af te spreken, dan kan hij ook een nep echt sectierapport over mijn slachtoffer maken heheh.Heel erg leuk! Succes en veel plezier maandag (klinkt een beetje gek eigenlijk, maar ja) .
Alle reacties Link kopieren
quote:Liadan schreef op 15 oktober 2016 @ 23:24:

[...]





Heel erg leuk! Succes en veel plezier maandag (klinkt een beetje gek eigenlijk, maar ja) .



Dankjewel! Ik vind het wel echt heel leuk hahah. Ik heb een huis gekocht en als hij opgeleverd is wil ik graag een mooie houten tafel en daarboven een groot prikbord met allemaal dingen voor mijn manuscript erop. Dat sectierapport krijgt dan echt een prominent plekje. :D



@fiool Haha leuk! Wat voor zelfhulpboek precies?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven