Nee durven zeggen.

30-10-2017 11:33 70 berichten
Ik ben afschuwelijk slecht in NEE zeggen.
Sowieso ben ik slecht in grenzen aangeven in zijn algemeenheid.
Maar er wordt fors misbruik van gemaakt en ik ben er zelf debet aan. Ik krijg het niet mijn strot uit om te zeggen: Nee, dat wil ik niet.
Ik heb continu het gevoel dat ik me moet verantwoorden dan. En ik voel me per direct schuldig.
Gevolg is dat ik elke dag wel dingen doe voor anderen die ik eigenlijk niet wil of waar ik geen tijd voor heb.
Ik werk 3 dagen in de week, ik doe vrijwilligerswerk, het hele huishouden, heb een boel kinderen, en laat me voor elke scheet strikken. Gaat er iemand verhuizen: ik ben er wel. Is er iemand ziek: ik kook wel en ga naar de winkel. Ik schiet geld voor en vervolgens moet ik er tien keer om vragen en vervolgens blijft het er nog bij. Dan ga ik me een lul de behanger voelen om die 8 euro weet je wel. Blijft Pietje spelen, dan vraagt de moeder of ik Pietje wel thuis kan brengen want ze kan niet weg want drukdrukdruk. En ik stap wel weer in de auto dwars door de spits heen.
Of Pietje mee kan eten, kleren kan lenen die ik vervolgens nooit meer terug zie, kan blijven slapen, mee kan naar sport of kan blijven logeren. Andersom: nooit. Het komt nooit uit.
Dan mijn zussen: of ik ze kan halen en brengen want ze hebben geen auto en het is kutweer en ze voelen zich ziekzwakenmisselijk. En ik ben er toch zo met de auto.
Dat ik de hele godvergeten stad door moet dwars door de drukte en al met al een dik uur kwijt ben schijnen ze niet te snappen. En dat ik een gezin heb en een baan ook.
Maar ja, ik ben gekke henkie weer en ik doe alles voor iedereen. Je weet toch....
Nu moet ik weer een stoel ophalen bij de Karwei. Want ja dat wil niet he op de fiets.
Bedenk dat dan godsamme eerder roept mijn hele lijf. Ik heb al vanaf vanmorgen 6 gewerkt, ik ben er wel even klaar mee weer.
Ik kan die 129,- dan natuurlijk voorschieten en vervolgens weer tig keer om lopen vragen. Ik heb daar gewoon geen zin in.
Net ook gezegd: luister, ik ben al vanaf 5 uur vanmorgen op, ik ben moe. Vind je het heel erg dat ik er nu even geen zin in heb.
Of ik er dan over een uurtje WEL zin in heb?
Nee dan ook niet.
Jamaar, en dan krijg ik een hele klaagzang over dat ze griep heeft en haar fietssleutel eigenlijk kwijt is en ik toch vlakbij de Karwei woon en zij niet en blablabla.
Ik krijg geen nee uit mijn strot.
Terwijl de mensen om mij heen gewoon nee kunnen zeggen zonder problemen.
Als mijn zus aan mijn zwager vraagt of hij kan rijden, zegt mijn zwager: je pakt de bus maar.
Dan sputtert zus even tegen en daarna is het goed.
Als ik dat zeg hebben we ruzie. Ik kom nergens mee weg. Ik ben het lulletje rozenwater. Van mij is niemand gewend dat ik grenzen aangeef of nee zeg.
Ik ben degene die altijd alles voor iedereen doet, en ik hoef echt geen aai over mijn bol maar soms een welgemeende dankjewel zou leuk zijn. Ik wil gewoon graag aardig gevonden worden, maar ik lijk eerder ieders voetveeg momenteel.
Ik kleed alle kinderen van vrienden (geef altijd alle kleding door maar hoor er nooit iets over) ik zorg voor iedereen die ziek is, rij iedereen van hot naar her, haal moeders op voor de dokter of weet ik veel wat, pas op iedereens kinderen, ben een prive taxi bedrijf en ondertussen kan je mijn tandvlees over mijn nek trekken. Want ik ben moe.
Maar hoe zeg je nou nee zonder gezeik?
Want echt; ik kan het niet.
Alle reacties Link kopieren
Iekx schreef:
30-10-2017 11:57
Of gewoon eerlijk 'ik kan het er op dit moment gewoon even echt niet bij hebben'...
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Je zult toch echt op je strepen moeten gaan staan anders verandert er nooit wat. Nee is nee, en mocht er nog een onvolwassen 'Waarom niet" komen kun je zeggen dat je er geen zin in hebt en ook nooit gaat krijgen. Mochten ze dat een rare reactie vinden kun je zeggen dat ze dat konden verwachten als nee zeggen blijkbaar niet voldoende is. Als iemand onredelijke vragen aan jou gaat stellen en geen nee accepteert, dan mag je daar ook zo op reageren. Zal even duren voordat het kwartje valt maar dan heb je ook wat.

Bang dat ze dan nooit meer iets voor jou doen hoeft ook al niet want dat deden ze al nooit.
Creativity is intelligence having fun
'Waarom niet' is inderdaad hondsbrutaal. 'Daarom niet' is dan best een goede reactie. Evt. met 10 smiley's erachter en klaar.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Het is idd een patroon. Dat is wat het is. Ik ben er zelf verantwoordelijk voor.
En alleen ik kan het veranderen.
Ik zie goede tips voorbij komen: dat uitstel van een antwoord vind ik een goeie. Die durf ik nog wel uit te proberen deze komende dagen. Eens kijken hoe dat gaat gaan.
Het antwoord: drukdrukdruk je kent het wel, vind ik ook een goeie. Dan draai je het om. Heel fijn deze!!
borboletas schreef:
30-10-2017 11:58
Even aandacht vestigen op deze post hoor. "Waarom niet?" is inderdaad echt een hele brutale, indringende vraag die impliceert dat jouw reden om nee te zeggen eerst wel even goedgekeurd moet worden door haar.

Ik heb ook iemand in mijn directe omgeving die dit wel eens doet maar eerlijk gezegd raak ik dan (over het algemeen) zo geïrriteerd door de brutaliteit dat ik alleen maar makkelijker volhard in mijn nee.

Wil je voor mij ... ophalen.

Nee sorry, dat gaat me niet lukken

Waarom niet:?

Hoezo? Maakt dat wat uit?

Meestal druipt de vraagsteller dan meteen af
Of; ja sorry, ik heb ook geen tijd (met de nadruk op OOK ;-)
.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 08-12-2017 15:37
99.68% gewijzigd
JE kan ook beginnen met nee, ik ga over mijn grenzen heen, heb te veel nu en moet rustig aan doen. EN zo je omgeving wennen aan dat ze iemand anders voor hun kar moeten zetten.

Je kan ook het groter maken en dan zeggen, heb teveel aan mijn hoofd nu, maar fijn dat je belt, ik kan jouw hulp goed gebruiken nu, of je iets voor mij kan doen namelijk....En dat je dan lijstje met dingen hebt die om aan anderen een keer te vragen. Zoals helpen je kast opruimen, dingen naar grofvuil brengen, kamer overschilderen, tuin doen, ik noem maar wat.

Niet omdat je zo staat te wachten op hulp, maar om aan te geven dat het wederzijds mag zijn, jij helpt, en zij niet, hola, dat mag even anders nu gaan. (Wie weet dat ze direct nee zeggen, dan leer je gelijk hoe dat moet. Van hun. helaas.)
Ik herken het wel dat je vaak ja zegt, omdat je graag wil dat andere mensen je mogen. Ik vond het altijd belangrijker dat andere mensen het naar hun zin hebben.

Tijdens herstel van een pnd heb ik geleerd dat het veel belangrijker is dat ik zelf gelukkig ben en daarmee dus ook kies voor mijn gezin, dat staat op 1.

En nee is wel een antwoord, je bent het niemand verschuldigd om een reden of uitleg te geven.

Je zal stand moeten houden, nee is nee. Dat zal misschien eerst wat nare reacties geven, want zoals iemand anders ook al aangaf al die anderen zijn gewend dat je altijd ja zegt en er bent zodra ze een kik geven. Uiteindelijk weten ze wat ze aan je hebben en dat als de nood hoog is je er echt wel bent, maar niet voor elk wissewasje.

Hopelijk houd je vol en kan je straks weer genieten van tijd voor jezelf en je gezin.
O, en wat die stoel bij Karwei betreft, helaas heb je je pinpas thuis gelaten dus wordt er ook niet voorgeschoten. Niet dat je naar de Karwei toegaat trouwens want zus heeft een kerel met een auto dus ze gaat het maar met hem regelen en anders adviseer je haar een nieuwe vent te zoeken.
Creativity is intelligence having fun
stel nou nee zeggen kan niet zonder gezeik, prachtig toch, dan heb je gezeik en gaan mensen je negeren... heb je meteen minder nieuwe verzoeken waar je nee tegen moet zeggen

lang leve vijanden hebben

(wil je eerst voorzichtig beginnen met oefenen met nee zeggen dan zou ik beginnen met gewoon de telefoon niet meer opnemen, gewoon helemaal niet, kom je iemand erna tegen dan is het 'oh ja je had gebeld sorry was druk doei' voor appen geldt hetzelfde, gewoon niet naar kijken... vraagt iemand je iets terwijl ze voor je staan dan zeg je 'jammer maar ik moet al iets anders doen dan, succes!')
Lorem Ipsum
Hoe komt iemand überhaupt op het onzalige idee dat iemand anders wel even een stoel voor je kan kopen/voorschieten en thuis af kan leveren. Je heet toch geen bol.com ofzo? Dat iemand dat überhaupt durft te vragen vind ik al hondsbrutaal en dat er dan ook nog een "Waarom niet?" bij komt...
Gewoon nee zeggen, jammer dan dat ze boos is. Ik zou er nog een berichtje achteraan sturen: "Ben je boos, pluk een roos, zet m op je hoed, dan is het morgen weer goed."
Iekx schreef:
30-10-2017 11:57
Of gewoon eerlijk 'ik kan het er op dit moment gewoon even echt niet bij hebben'...
Precies. Kort en simpel houden. Nee, ik kan niet is een prima respons en kun je inzetten wanneer je maar wil. Je belemmert jezelf nogal door te blijven volhouden dat je dit niet kunt. Natuurlijk kun je dat wel, dat weet je zelf ook wel. Mensen gaan dat zeer zeker accepteren, omdat ze wel moeten. Dat ze in eerste instantie zullen aandringen, komt omdat dat iets opleverde: jij krabbelt terug en zegt toch ja. Als je daarmee stopt, stopt het aandringen ook vanzelf.
Waarschijnlijk is dit begonnen om aardig gevonden te worden en is het nu doorgeslagen. Je bent een voetveeg geworden. Draai dat terug. Dat levert je respect op, ook van jezelf. Je zult er steeds beter in worden. Maar echt, hou het kort, zeg alleen dat je niet kunt en blijf daarbij. Als mensen eerst nog vragen waarom je niet kunt, zeg je 'omdat ik andere plannen heb.'
Trap niet in de valkuil om die plannen te gaan toelichten. Remember, je bent er zélf bij.
Ik ben steeds beter geworden in het 'nee' zeggen, maar ga nog wel eens de mist in. Dan wil ik niet moeilijk/stom overkomen. Ygg, lastig hoor dat 'nee' zeggen.
Zitten zeer bruikbare tips tussen.
kennelijk haal je nog steeds meer winst uit het steeds ja zeggen.

want al die veren in je reet zijn toch zo fijn, "op jou kan ik bouwen", "jij zegt nooit nee", "wat fijn dat je altijd helpt".

Heb je echt de goedkeuring van iedereen nodig en de bevestiging dat je goed genoeg bent?

Je zegt trouwens wel regelmatig nee, TEGEN JEZELF. Maar ja, jij bent vast niet zo belangrijk als de rest van de wereld.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Karwei heeft online shop en bezorgservice. Heel simpel!
hamerhaai schreef:
30-10-2017 12:22
kennelijk haal je nog steeds meer winst uit het steeds ja zeggen.
Ik denk dat het ingewikkelder is.
Lees maar eens Jeffrey Young over " the excessive sacrifice of one's own needs".
Het is meestal een in de jeugd opgebouwd patroon, dat dit gedrag veroorzaakt.
Heel lastig te veranderen.
Ik heb zelf geen moeite met nee zeggen, maar het lijkt mij oprecht lastig voor mensen die hier moeite mee hebben.

Wat is het ergste wat kan gebeuren als je nee zegt? Dat ze boos worden? Lekkere vrienden/familie heb je dan.

Ik vind dat als mensen niet in staat zijn om spullen zelf bij een winkel te halen, dat ze dan lekker online gaan bestellen.

Als je niet aan jezelf gaat denken zit je straks zelf met een burn-out! Ben heel benieuwd wie er dan klaar staan om je hand vast te houden
If you can dream it, you can do it.
Dit is echt hondsbrutaal gedrag. Ik ben een makkelijke vrouw en ik ben niet snel ergens te beroerd voor, maar ik zou hier echt heel duidelijk nee zeggen. Gewoon nee. Dat kan en dat mag best: je bent niet verplicht voor de lieve vrede altijd maar over je heen te laten lopen.
Feit is dat je, als je geen manier hebt om hem zelf te kunnen halen, geen stoelen moet gaan kopen bij Karwei. Maar er wordt dus al ingecalculeerd dat jij het wel gaat doen. Dat automatisme moet weg, zodat je over 5 jaar ooit eens gewoon heel soms iets voor haar kunt doen zonder dat je gelijk bezorgdienst wordt.

Dus: "Nee, ik kan die stoel niet voor je ophalen. " Grammofoonplaatstylee, zeg maar.
Nee is voor jou ZELF niet goed genoeg en dat voelen anderen haarfijn aan, of dat hebben ze geleerd omdat je al heel lang ja zegt.
Voor een duurzame oplossing moet je je eigen mentaliteit veranderen en beseffen dat 'geen zin' en 'daarom niet' prima verantwoordingen zijn voor hoe je met je eigen tijd en energie omgaat.

In de tussentijd:
- In één adem nee zeggen en over het volgende onderwerp beginnen.
- Echo spelen en stilte laten vallen. 'Waarom niet' is zoals gezegd een ontzettend brutale vraag. Daarna even een stilte laten vallen en de vraag herhalen dwingt de ander hun vraag uit te leggen. Hopelijk horen ze dan zelf hoor erg ze pushen.
- De ja-maar argumenten niet binnen laten komen. Bestudeer de plinten, lak je nagels, doe 'hm-hm' en als ze klaar zijn met praten herhaal je nog een keer precies je eerdere antwoord (en dat antwoord is 'nee').
- Stel een tegenvraag. 'Ja hoor, ik kan best je stoel ophalen. Kun jij dan even voor mij de weekboodschappen doen, voorschieten, en langs komen brengen? Daar heb ik dan namelijk geen tijd voor.' En als ze nee zeggen natuurlijk hoogst verbaasd 'Waarom niet?' *

* Dit is waarschijnlijk in theorie leuker dan in de praktijk want dit zien ze wellicht toch weer als een onderhandelingskans terwijl je natuurlijk gewoon niet wilt.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Bij mij is het trouwens een ouder die heel vaak een beroep op me doet, en dat is prima, hulpbehoevend dus ik mantelzorg me graag een slag in de rondte, maar we hebben wel een goed gesprek gehad.

'ik wil alles voor je doen en oplossen, maar ik wil wel dat je eerst om je heen kijkt; kan ik het zelf, kan iemand anders het doen, is er een vrijwilligersorganisatie die kan helpen, is het echt nodig?' Ik ben een betrouwbare optie 2, maar ik wilde niet langer meteen optie 1 zijn. Nu krijg ik nog steeds veel verzoekjes maar er wordt ook veel zelf geregeld. En dan weet ik dat het nodig is en geen gemakzucht.
Probeer anders te sturen:

Hey ik heb er over nagedacht en ik heb de komende tijd geen tijd om je stoel op te halen, je kan hem beter thuis laten bezorgen. Liefs...
Jejoue schreef:
30-10-2017 12:29
Ik denk dat het ingewikkelder is.
Lees maar eens Jeffrey Young over " the excessive sacrifice of one's own needs".
Het is meestal een in de jeugd opgebouwd patroon, dat dit gedrag veroorzaakt.
Heel lastig te veranderen.
Heel interessant en heel plausibel!
Deze ga ik zoeken voor op mijn e-reader.
De relatie met mijn familie is extreem broos en na meerdere breuken is het nu een soort staakt-het-vuren. Ik wil zo graag erkenning en gewoon er mogen zijn, dat ik nooit nee zeg.
Maar dus ook niet tegen mensen buiten mijn familie.
Ik ben van de afdeling kaartensturen, cadeau's kopen, feestjes organiseren, kerst- en sinterklaas regelen voor iedereen, administratie, facilitaire dienst, tafeltjedekje, thuiszorg, kinderopvang, geestelijke gezondheidszorg en personal shopping.
Ik ben er echt ZAT van.
Stop er dan mee. Dat is echt de enige manier.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven