Nieuwe hond mijn 2 katten bang

19-06-2019 06:01 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal ik heb jullie advies hard nodig.
Wij hebben 2 lieve katten die graag buiten en binnen mogen komen en we wouden er graag een hond bij. We hebben gisteren een (grote) hond van marktplaats opgehaald bij een vrouw die niet meer voor de hond kon zorgen ivm haar hart operatie ze had geen tijd meer om met haar te wandelen. Ze is 4 jaar oud en een echte lieverd die vrouw had zelf katten in huis dus dat was geen probleem dachten we. We kwamen thuis met de hond en deden de achterdeur los vloog ze de katjes aan. (dom van ons we hadden dat niet zo snel moeten doen dat weet ik) Nu durven mijn katjes niet meer naar binnen of van de schutting af. Als het niet anders is moeten we de hond weer weg doen maar het liefst vind ik een oplossing omdat de hond al vaak genoeg is verhuisd zoals die vrouw gisteren zij. Wil haar een goed blijvend huisje geven want ik weet dat als ik de hond terug breng zij weer op marktplaats gezet word en weer een moeilijke tijd moet meemaken.

Graag tips en advies. Moet ik de katten in 1 ruimte zetten zodat de hond weet dat het mijn katten zijn en ze hier wonen?
anoniem_382179 wijzigde dit bericht op 19-06-2019 06:04
3.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-06-2019 09:20
Reden: Quote OP
99.66% gewijzigd
Even tijdelijk de hond weghalen, zorgen dat de katten iig naar binnen komen? En dan kennis laten maken.
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
19-06-2019 06:40
Even tijdelijk de hond weghalen, zorgen dat de katten iig naar binnen komen? En dan kennis laten maken.
Echt super bedankt voor je tip! Hier heb ik wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Even een paar weken in aparte ruimtes, zodat ze elkaar kunnen ruiken en langzaam kunnen wennen aan het idee dat er een lid aan het gezin is toegevoegd.
De hond vloog de katten aan als in aanval? Ik zou de hond weg doen. Kans dat dit goed komt is klein, de kans dat het een keer gruwelijk fout gaat, is enorm. De katten hebben de oudste rechten, die zijn nu hun veilige thuis kwijt. Bij katten die vrij naar buiten kunnen, is het helemaal niet onwaarschijnlijk dat ze besluiten hun heil elders te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Hier dezelfde ervaring, idd de poezen de kans geven naar binnen te gaan. En dan zorgen dat ze elkaar niet tegenkomen. Hier kon de poes naar boven, hond bleef beneden en langzaam aan accepteerden ze elkaar. Etensbakjes ook in verschillende ruimtes, want daar ging het vaak mis. Na soms samen in de hondenmand : )
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
19-06-2019 06:44
Even een paar weken in aparte ruimtes, zodat ze elkaar kunnen ruiken en langzaam kunnen wennen aan het idee dat er een lid aan het gezin is toegevoegd.
Dit dus, geduld hebben en zelf rustig blijven.
Alles sal reg kom
Je katten moeten zich eerst weer veilig gaan voelen en dat kan even duren. Hoop voor je dat het lukt.
Geef ze de tijd en zorg dat je hond niet als een dolle op je katten afspringt.
Alle reacties Link kopieren
Izzy_ schreef:
19-06-2019 07:00
De hond vloog de katten aan als in aanval? Ik zou de hond weg doen. Kans dat dit goed komt is klein, de kans dat het een keer gruwelijk fout gaat, is enorm. De katten hebben de oudste rechten, die zijn nu hun veilige thuis kwijt. Bij katten die vrij naar buiten kunnen, is het helemaal niet onwaarschijnlijk dat ze besluiten hun heil elders te zoeken.
+1
Izzy_ schreef:
19-06-2019 07:00
De hond vloog de katten aan als in aanval? Ik zou de hond weg doen. Kans dat dit goed komt is klein, de kans dat het een keer gruwelijk fout gaat, is enorm. De katten hebben de oudste rechten, die zijn nu hun veilige thuis kwijt. Bij katten die vrij naar buiten kunnen, is het helemaal niet onwaarschijnlijk dat ze besluiten hun heil elders te zoeken.
Nou inderdaad. Wat sneu voor je katten dat ze uit hun eigen huis verjaagd worden. Je katten waren er eerst. Waarom uberhaubt een hond erbij doen? Mijn kat haat honden, die blaast naar elke hond die hij ziet. Hier komt dus geen hond.
En een hond via MP? Oei. Jij durft.
Hij vloog ze aan of hij stormde er enthousiast op af?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
19-06-2019 07:35
Hij vloog ze aan of hij stormde er enthousiast op af?
Honden houden van spelen en zij hebben een andere taal dan katten. Haar katten zijn de hond gewend maar de jouwe niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Katten hebben vaak een hekel aan honden. Als je wil dat het gaat slagen zal je echt geduld moeten hebben en soms lukt het nooit.
Houd de beesten uit elkaar, zie bovenstaande posts. Arme katten.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je je van tevoren niet beter hebt voorbereid. En die mevrouw kan wel vanalles zeggen over haar hond, maar daar zou ik nooit blind op vertrouwen. Iedereen weet dat je dieren die in hetzelfde huis wonen aan elkaar moet laten wennen. je kent zelf die hond totaal niet...was beter geweest die hond af en toe eens mee te nemen naar je huis voor een langzame gewenning. Dat gesol met dieren...vreselijk.

Mss wilde die hond spelen? Mss dacht die hond dat er indringers in de tuin zaten? In ieder geval zullen beiden moeten leren dat ze voortaan huisgenoten zijn. En dat doe je door ze apart te houden, totdat ze aan elkaars geur en aanwezigheid zijn gewend. Hopelijk komt het dan goed.

Wat voor ras is die hond?
Coconuts12 schreef:
19-06-2019 07:50
Katten hebben vaak een hekel aan honden. Als je wil dat het gaat slagen zal je echt geduld moeten hebben en soms lukt het nooit.
Houd de beesten uit elkaar, zie bovenstaande posts. Arme katten.
Klopt ja. Ik ken ook maar weinig katten die honden wel leuk vinden. Meestal is het water en vuur. Het kan wel goed gaan natuurlijk, mits de katten honden gewend zijn van jongs af aan. Dat is dus ook de reden dat mijn kat op MP gezet is.
Hij kon niet met het hondje van die mensen, ze gaven mij een hele andere reden maar ik weet zeker dat dit de onderliggende reden was. Toen ik hem op ging halen lag dat hondje ook in de bench, voor zijn eigen veiligheid vermoed ik. Mijn kat duikt zelfs op grotere honden die langs de tuin lopen. Heel naar vind ik dat. Ik ben altijd doodsbang dat het verkeerd afloopt.

Maar ik snap echt niet dat je een hond van MP haalt. Een kat oke, maar een hond? Die zou ik altijd van het asiel halen, die zijn tenminste eerlijk over wat er mankeert aan het beestje.
Toen ik nog een maatje zocht voor mijn kat ging ik ook kijken bij een kat die de tent uit gejaagd werd door de honden in dat huis. Dat vond ik echt zo sneu om te zien. Kat was doodsbang en werd constant achterna gezeten. Ik vond het heel moeilijk om die kat niet mee naar huis te nemen maar hij was te jong en speels voor mijn oude kater. Dat ging nooit goed. Sowieso ben ik er nu achter dat mijn kat niet echt gek ik op andere katten dus ik ben blij dat ik het maar bij een gehouden heb. Maar hoeveel katten worden er niet weggedaan vanwege de hond?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben ook een hond en kat. De kat is gewend aan de hond sinds deze puppy was. Hierdoor gaat de kat niet angstig om met de hond, rent niet weg en triggered de hond dus niet. Als de hond een andere kat ziet, gaat ie er wel achter aan. Dit komt omdat andere katten gaan rennen. Ik denk dus dat je verkeerd geredeneerd hebt. Een hond zal altijd een kat willen pakken die wegrend dat is het jachtinstinct. Het gaat er dus niet om of de hond gewend is aan katten maar of de kat dat is. Of je een oude hond en kat ooit samen goed met elkaar kan laten omgaan, durf ik niet te zeggen. Misschien zijn daar op internet tips over te vinden. Ik zou wel echt opassen hoor. Want als de hond de kans krijgt, grijpt ie jouw katten sowiezo!
Alle reacties Link kopieren
Dat je dat nou niet zelf hebt kunnen bedenken zeg!!!, doodzielig voor de katten!!.
Aan je schrijfstijl te zien ben je erg [...] jong, heb je van tevoren helemaal niet bedacht hoe je dat gaat doen.
Waarom laat je in hemelsnaam een vreemde hond door je huis rennen terwijl je weet dat je twee katjes in huis hebt zitten.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-06-2019 09:31
Reden: Op de man
2.17% gewijzigd
Ik snap ook niet waarom je van te voren geen informatie hebt gezocht over honden en katten samen houden en over de gewenning. Impulsief een hond gekocht, gelijk los gelaten en er dan achterkomen dat je katten er bang van zijn. Ik vind dat niet zo handig, sorry.
Alle reacties Link kopieren
Ja de hond vloog de katten aan omdat ze niet weet dat het mijn katten zijn en als ik ze apart laat en ze komen bij elkaar weet ik niet hoe het af gaat lopen, ze is een mechelse herder maar kon ook wel samen met die kat van die vrouw dus ik dacht dat het wel samen ging. Mensen zeur niet zo dat ik een dier van marktplaats heb geadopteerd. Probeer zelf een keer wat goeds te doen voor een dier he! Ze is er nu eenmaal en ik hoef geen begrip voor het feit dat ik haar van marktplaats heb gehaald en ze ouder is. Wou alleen tips. Dankjewel in ieder geval
Alle reacties Link kopieren
een van de belangrijkste dingen is reuk bij dieren. jouw hond ruikt niet naar het "nest". jij en je katten hebben een geurpatroon dat om jullie heen hangt. Zodra de hond wat langere tijd bij jullie verblijft, zal die geur zich bij jullie patroon voegen. zo ontstaat een nieuwe geur en kunnen dieren elkaar herkennen als zijnde 'dat is er eentje van ons'. dat roept dan een gevoel van veiligheid op.

voeg daarbij toe dat jou katten geen hond gewend zijn en inderdaad, dat heeft tijd nodig. Hoelang? Dat is van dier tot dier verschillend maar minimaal 2 weken voor het in de buurt van tolereren komt. Geduld dus. Of het ooit helemaal goed gaat, dat is niet te voorspellen.

je zegt dat de hond de katten aanvloog. zoals hierboven al vermeld: was het aanvliegen of was het enthousiast erop af lopen? ken je de hondentaal?

de hond is al verschillende keren verhuisd. weet je ook waarom? dat moet je allemaal meenemen in jouw strategie om de dieren aan elkaar te laten wennen.

ben je overdag thuis? Moet de hond gedurende enige tijd alleen zijn:? hebben de dieren op zich genoeg ruimte om zich veilig te kunnen terugtrekken zonder last te hebben van elkaar?

katten hebben een heel goed geheugen.nu ze eenmaal bang zijn kan het heel lang (maanden) duren voor dit goed komt. wat zijn je plannen? wil je met de hond op cursus? Je kan advies vragen bij hondentrainers.
excusemyself schreef:
19-06-2019 08:31
Ja de hond vloog de katten aan omdat ze niet weet dat het mijn katten zijn en als ik ze apart laat en ze komen bij elkaar weet ik niet hoe het af gaat lopen, ze is een mechelse herder maar kon ook wel samen met die kat van die vrouw dus ik dacht dat het wel samen ging. Mensen zeur niet zo dat ik een dier van marktplaats heb geadopteerd. Probeer zelf een keer wat goeds te doen voor een dier he! Ze is er nu eenmaal en ik hoef geen begrip voor het feit dat ik haar van marktplaats heb gehaald en ze ouder is. Wou alleen tips. Dankjewel in ieder geval
Als je goed had gelezen had je gezien dat ik zelf een kat via MP heb. Maar een hond is een heel karwei, zeker 2e hands honden waar je amper wat vanaf weet. Dat die hond met de kat van die vrouw kon wil niet zeggen dat ze met jouw katten kan. Het komt nou niet echt over alsof je er veel verstand van hebt.
Maar succes ermee hoor. Niet hier komen mekkeren als je katten straks doodgebeten zijn.
anoniem_304633 wijzigde dit bericht op 19-06-2019 08:36
2.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rustig laten wennen en idd eerst in aparte ruimtes laten. Je kan ook de hond aanlijnen terwijl de katten vrij rondlopen. Mijn honden vallen buiten katten aan maar niet de katten die bij de roedel horen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond viel eerst ook mijn kat aan, na een jaartje sliepen ze samen in een mand. Kan prima goed komen.
excusemyself schreef:
19-06-2019 08:31
Ja de hond vloog de katten aan omdat ze niet weet dat het mijn katten zijn en als ik ze apart laat en ze komen bij elkaar weet ik niet hoe het af gaat lopen, ze is een mechelse herder maar kon ook wel samen met die kat van die vrouw dus ik dacht dat het wel samen ging. Mensen zeur niet zo dat ik een dier van marktplaats heb geadopteerd. Probeer zelf een keer wat goeds te doen voor een dier he! Ze is er nu eenmaal en ik hoef geen begrip voor het feit dat ik haar van marktplaats heb gehaald en ze ouder is. Wou alleen tips. Dankjewel in ieder geval

O kan ze ook vast leren, maar dat moet je bij beiden wel introduceren natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven