Slimme meter

07-08-2019 17:12 77 berichten
Gisteren een brief in de bus van ons netwerkbeheerder dat ze binnenkort slimme meters komen plaatsen.

Wie heeft hem geweigerd en wat was de reden er van?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben m niet geweigerd en daar dikke spijt van gehad. Een maand later begon de elektriciteit ineens overal uit te vallen. Onze elektricien gebeld, die constateerde dat er bij plaatsing van de slimme meter zo hard aan de bestaande bedrading was getrokken dat die kapot was gegaan en inmiddels deels gesmolten. We moesten uiteindelijk een complete nieuwe meterkast, maar hadden daarmee nog mazzel. Het hele huis had ook prima kunnen affikken. De elektricien zag dit ongeveer 1x per week, de onderaannemers krijgen per meter betaald, niet per uur. Dus verlengen zn bijvoorbeeld geen bedrading, maar gaan er gewoon aan rukken. Liander heeft de hele rekening betaald, maar het heeft een hoop gezeik opgeleverd.

Dus als je ja zegt, zorg dan dat je er met je neus bovenop staat als de meter wordt geplaatst. En google even op 'plaatsing nieuwe meter schade', er zijn echt een hoop van dergelijke verhalen.
impala schreef:
07-08-2019 17:50
Ik heb hem geweigerd omdat ik waarschijnlijk zonnepanelen ga nemen en ik heb nu een oude meter die terugloopt.
In de brief stond dat het iets van 68 euro zou kosten als je hem later toch wil laten vervangen.

Het is wel lastig om van ze af te komen. Ik heb gebeld en gezegd dat ik geen nieuwe afspraak wil. Kreeg ik toch weer een brief met een nieuwe datum. Online kun je alleen verzetten, niet afzeggen. En de wachttijden aan de telefoon zijn lang. Ik heb de datum nu maar weer ver weg geschoven, online. En dat blijf ik dan maar doen tot ze het opgeven.

Ja had ik ook.

Meerdere mails en 2 telefoongesprekken met zinloze discussies. Maar nu hebben ze het begrepen. Soort van. Want de weigerbrief is een soort dreigbrief met die 69 euro en in de toekomst blablabla.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 07-08-2019 18:21
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
07-08-2019 17:50
Ik heb hem geweigerd omdat ik waarschijnlijk zonnepanelen ga nemen en ik heb nu een oude meter die terugloopt.
In de brief stond dat het iets van 68 euro zou kosten als je hem later toch wil laten vervangen.

Het is wel lastig om van ze af te komen. Ik heb gebeld en gezegd dat ik geen nieuwe afspraak wil. Kreeg ik toch weer een brief met een nieuwe datum. Online kun je alleen verzetten, niet afzeggen. En de wachttijden aan de telefoon zijn lang. Ik heb de datum nu maar weer ver weg geschoven, online. En dat blijf ik dan maar doen tot ze het opgeven.
Ik heb hem nooit officieel geweigerd.

Bij de eerste afspraak zijn zij nooit komen opdagen, de tweede waren we op vakantie (brief met datum ontvingen we de zaterdag voor we de maandag op vakantie gingen, had geen zin me daar in de vakantie mee bezig te houden).
Daarna nog een halve dreigbrief dat we niet thuis waren (joh, maar de keer dat we wél thuis waren is er niemand komen opdagen) met de opdracht om zelf een nieuwe datum te plannen, want anders zou het ons geld kosten als we er wel eentje zouden willen.

Geen datum gepland, nooit meer iets gehoord.

Edit: De buurvrouw die op ons huis paste tijdens de vakantie had het er wel over dat ze echt foto's van het huis maakte als "bewijs" dat wij er niet waren en zij er wel waren geweest.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 07-08-2019 18:24
8.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-08-2019 18:13
Ja had ik ook.

Meerdere mails en 2 telefoongesprekken met zinloze discussies. Maar nu hebben ze het begrepen. Soort van. Want de weigerbrief is een soort dreigbrief met die 96 euro en in de toekomst blablabla.
Ik had ineens zo’n mannetje voor mijn deur staan. Heb hem naar mijn huis gestuurd en nooit ener iemand gezien.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
07-08-2019 17:41
Nou, dit. Hou er rekening mee dat je een volgende bewoner op hoge kosten jaagt als die geen slimme meter wil. Valt me trouwens nog mee dat het überhaupt kan, terug naar een domme meter.
Dat verbaast mij ook..zal wel vraag naar zijn dan :lightbulb:

On topic: ik heb hem geweigerd omdat ik het nut er niet van inzie, ik nog nooit van zoveel gaslekken heb gehoord sinds ze die meters plaatsen en ik die €70 als het ooit verplicht wordt wel te overzien vind.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Fransje-Noord schreef:
07-08-2019 17:14
Waarom wil je het weigeren? Ben je bang dat Poetin iets met je gegevens zal doen?
Ja.
Ik heb m ook geweigerd.
Ik heb hem inmiddels geweigerd. Kon online. Ik zie er geen toegevoegde waarde van in voor onszelf. Ik zou sowieso niet willen dat de meterstanden automatisch doorgegeven worden. En iedere maand je data naar je energieleverancier?! Why?!

Ok ik kan straks geen gebruik meer maken van t dal tarief maar dat is alleen nadelig als minimaal 55% van je gebruik nachttarief is en dat is hier niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een slimme meter maar kan niet vanaf afstand uitgelezen worden.
poldervrouw schreef:
07-08-2019 19:55
Ik heb wel een slimme meter maar kan niet vanaf afstand uitgelezen worden.
Eigen meter?

Wij kunnen ons verbruik mbt elektra ook gewoon zelf zien.
Madeliefjees schreef:
07-08-2019 17:25
Wij hebben hem geweigerd. Het enige wat er slim aan is, dat de energieleverancier straks alles van je weet. Wat je verbruikt, wanneer etc. Google maar eens op slimme meters en radar. Knap iemand die mijn huis binnenkomt om zo'n kreng op te hangen.

Djeeezzz doe niet zo dom. Die meters worden eens in de twee maanden uitgelezen. Hoe weten ze dan precies alles van je? Wist je niet dat er veel onzin op Google (en Radar) staat?

Ik heb de slimme meters laten plaatsen. Super handig, veel inzage in het verbruik. Laat ze elke dag uitlezen (kun je aanvragen).

En ja, je mag nu weigeren. En nee, dan betaal je niet 'super veel' later. Dat is alleen als je 'm later op eigen initiatief wilt. Als de meter stuk is ofzo, krijg je er gewoon gratis een (of een domme, dat mag je dan bepalen).
Gatekeeper* schreef:
07-08-2019 19:40
Ik heb hem inmiddels geweigerd. Kon online. Ik zie er geen toegevoegde waarde van in voor onszelf. Ik zou sowieso niet willen dat de meterstanden automatisch doorgegeven worden. En iedere maand je data naar je energieleverancier?! Why?!

Ok ik kan straks geen gebruik meer maken van t dal tarief maar dat is alleen nadelig als minimaal 55% van je gebruik nachttarief is en dat is hier niet zo.

Lekker recalcitrant van je. Wie wil er nou inzage in verbruik? Wie wil er nou energie besparen en volgen en bomen redden? Sukkels natuurlijk.
MarvelousMrsMaisel schreef:
07-08-2019 20:07
Lekker recalcitrant van je. Wie wil er nou inzage in verbruik? Wie wil er nou energie besparen en volgen en bomen redden? Sukkels natuurlijk.

Dat kan je ook prima regelen zonder een meter van hen hoor. Al vraag ik me af hoe je precies bomen red met een slimme meter. :?:

Noem anders een echte goede reden waarom je per se een slimme meter van je netwerkbeheerder in je huis zou moeten hebben?
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
07-08-2019 20:07
Lekker recalcitrant van je. Wie wil er nou inzage in verbruik? Wie wil er nou energie besparen en volgen en bomen redden? Sukkels natuurlijk.
Alle energie die ik gebruik is omdat ik dat apparaat op dat moment nodig heb. Ik ga die wasmachine echt niet minder gebruiken door een slimme meter. Opladers en andere zooi en apparaten die we hier niet op dat moment gebruiken hangen standaard al niet eens in het stopcontact, dus ik zou niet weten waarop ik zou moeten gaan besparen.
MarvelousMrsMaisel schreef:
07-08-2019 20:07
Lekker recalcitrant van je. Wie wil er nou inzage in verbruik? Wie wil er nou energie besparen en volgen en bomen redden? Sukkels natuurlijk.
De slimme meter bespaart geen energie voor je. Staat ook duidelijk aangegeven.
Maartje2016 schreef:
07-08-2019 20:15
Alle energie die ik gebruik is omdat ik dat apparaat op dat moment nodig heb. Ik ga die wasmachine echt niet minder gebruiken door een slimme meter. Opladers en andere zooi en apparaten die we hier niet op dat moment gebruiken hangen standaard al niet eens in het stopcontact, dus ik zou niet weten waarop ik zou moeten gaan besparen.
Dat ook.

Ik zou niet weten waar ik nog op kan besparen, wij kunnen al jaren ons verbruik zien (eigen'meter') en ik kan alleen nog gewoon stoppen met wassen en elke avond in het donker gaan zitten zonder tv en laptop om wat te besparen. :-D :-D
Ik kan met mijn domme meter prima mijn verbruik in de gaten houden. Kwestie van regelmatig naar de meterstand kijken. Net zoals bij een slimme meter. In mijn geval niet via een app maar door de meterkast even open te maken.

Een slimme meter bespaart geen geld. Hooguit kan het je helpen om wat beter inzicht in je gebruik te krijgen. Maar datzelfe inzicht krijg je dus ook door naar je domme meterstand te kijken.

Als de meter in de toekomst toch vervangen moet worden (kapot of wettelijke verplichting), dan kost dat mij helemaal geen geld. Geen zin om nu de juiste link erbij te zoeken, maar het komt neer op: je huurt de meter van de netbeheerder en die is verantwoordelijk voor het leveren van een toegestane en werkende meter. Daar mogen geen extra kosten aan verbonden worden voor de gebruiker. Uitzondering is als ik zelf vrijwillig alsnog kies voor een slimme meter terwijl dat niet noodzakelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel slimme meters, maar aangegeven dat ze niet automatisch uitgelezen mogen worden. Dus geen probleem met zonnepanelen en later geen extra kosten.
diedietje schreef:
07-08-2019 22:37
Ik heb wel slimme meters, maar aangegeven dat ze niet automatisch uitgelezen mogen worden. Dus geen probleem met zonnepanelen en later geen extra kosten.

Ligt eraan wat je bedoeld met geen problemen. Je kan beter de oude meter hebben en zolang mogelijk houden ivm salderingregeling nu. Daar zit vaak al een negatief verschil voor jou in.

En helemaal met de afbouwing die er aan komt en de nieuwe saldering en terugleversubsidie enz die dan ingevoerd word.

Mooiste is dat ik bij het ( weer) weigeren het er over gehad met een medewerker van de instalateur en die beaamde dat ook.
-Livia- schreef:
07-08-2019 21:11
Ik kan met mijn domme meter prima mijn verbruik in de gaten houden. Kwestie van regelmatig naar de meterstand kijken. Net zoals bij een slimme meter. In mijn geval niet via een app maar door de meterkast even open te maken.

Een slimme meter bespaart geen geld. Hooguit kan het je helpen om wat beter inzicht in je gebruik te krijgen. Maar datzelfe inzicht krijg je dus ook door naar je domme meterstand te kijken.

Als de meter in de toekomst toch vervangen moet worden (kapot of wettelijke verplichting), dan kost dat mij helemaal geen geld. Geen zin om nu de juiste link erbij te zoeken, maar het komt neer op: je huurt de meter van de netbeheerder en die is verantwoordelijk voor het leveren van een toegestane en werkende meter. Daar mogen geen extra kosten aan verbonden worden voor de gebruiker. Uitzondering is als ik zelf vrijwillig alsnog kies voor een slimme meter terwijl dat niet noodzakelijk is.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Wat een schoolvoorbeeld van technologie-angst is dit toch.

Jullie hebben vast wel allemaal een mobieltje? Een pinpas? Internet?

Echt, iedereen weet alles van je, maar o jee, nee, we willen geen slimme meter, want privacy.

Tis bijna grappig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-08-2019 08:37
Wat een schoolvoorbeeld van technologie-angst is dit toch.

Jullie hebben vast wel allemaal een mobieltje? Een pinpas? Internet?

Echt, iedereen weet alles van je, maar o jee, nee, we willen geen slimme meter, want privacy.

Tis bijna grappig.
Diegenen die geen slimme meter willen zijn de tech-jongens in mijn omgeving die heel goed weten hoe die technologie in elkaar zit en zij hebben expres geen social media en whatsapp, geen bonuskaart etc. Googelen niet maar zoeken via bing.
Solomio schreef:
08-08-2019 08:37
Wat een schoolvoorbeeld van technologie-angst is dit toch.

Jullie hebben vast wel allemaal een mobieltje? Een pinpas? Internet?

Echt, iedereen weet alles van je, maar o jee, nee, we willen geen slimme meter, want privacy.

Tis bijna grappig.
Ja, jouw reactie ook. Bijna grappig. :-D

Wij hebben een slimme meter. Gewoon van ons zelf. Heel handig inderdaad.
Mevrouw75 schreef:
08-08-2019 09:50
Diegenen die geen slimme meter willen zijn de tech-jongens in mijn omgeving die heel goed weten hoe die technologie in elkaar zit en zij hebben expres geen social media en whatsapp, geen bonuskaart etc. Googelen niet maar zoeken via bing.

Juist ja. Tech-jongens (en waarom moeten dit jongens zijn eigenlijk?) die geen social media, geen google, geen whatsapp en geen bonuskaart durven te gebruiken :rofl:

Dat klinkt als een niet al te snuggere knul die handig aan z'n brommer kan sleutelen maar net zo makkelijk z'n telefoon op het kopieerapparaat legt om een screenshot te maken. Dat lijkt me nou niet de beste referentie om daar je mening op te baseren.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
08-08-2019 11:55
Juist ja. Tech-jongens (en waarom moeten dit jongens zijn eigenlijk?) die geen social media, geen google, geen whatsapp en geen bonuskaart durven te gebruiken :rofl:

Dat klinkt als een niet al te snuggere knul die handig aan z'n brommer kan sleutelen maar net zo makkelijk z'n telefoon op het kopieerapparaat legt om een screenshot te maken. Dat lijkt me nou niet de beste referentie om daar je mening op te baseren.
Waarom moeten het jongens zijn? Omdat ik geen tech-meisjes ken. Niet op dit gebied. Je moet gewoon mijn post lezen en niet meteen allerlei conclusies trekken.

Je kan er om lachen hoor, maar er zijn er meerderen en niet zomaar de eerste de besten hierin. Doe maar stoer. Het gaat niet om durven gebruiken, maar niet wíllen. Dat je dat verschil niet ziet geeft je eigen niet al te snuggere inzicht aan.
Er zijn er echt wel genoeg die een andere keus maken, maar mensen belachelijk maken is niet zo netjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven