Spaanse Vertaling

21-05-2014 15:12 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve Mensen,

Binnenkort ga ik een tattoo plaatsen, dit wil ik graag in het spaans laten zetten. Maar ik wil zeker weten of mijn zin wel goed is (ook grammaticaal.

Het gaat om deze zin

Life is beautiful, live every second in love & enjoy it

Zelf kwam ik met deze vertaling:

La Vida es bella, vivir cada sugundo en el amor. Disfrutar de ella

Nu hoop ik dat er mensen zijn die hier Spaans spreken en mij kunnen helpen.

Klopt deze zin, en,of zijn er meerdere manieren hoe je deze zin kan vertalen.

Alvast heel erg bedankt.
waarom kies je voor een taal die je zelf niet machtig bent?

Voor het zelfde geld geeft iemand hier een vertaling en heb je een tapas menu op je arm staan.
Google translate maakt dit ervan naar het Nederlands:

Het leven is mooi, live elke sugundo in de liefde. Geniet ervan

Als ik de eerste U in sugundo vervang door een E klopt het (volgens Google) beter: Het leven is mooi, leef elke seconde in de liefde. Geniet ervan.

Ik weet verder niets van Spaans en heb dezelfde vraag als Hartenvier: Why?!
Omdat ik de taal mooi vind, en omdat ik zeker wil zijn of mij zin klopt.

En ik laat mijn zin natuurlijk wel dubbel na kijken. Ik zal zeker niet alles zomaar aannemen. Maar wilde gewoon extra vragen.

Er zijn zat mensen die chinese tekens of Arabische tattoos heben.
Nee, dat klopt niet. "Vivir" en "Disfrutar" zijn geen gebiedende wijs (imperitivo) en ik ga ervan uit dat je dat wel bedoelt. Bovendien is "bella" italiaans, en geen spaans.

Dus: La vida es linda/preciosa, vive cada segundo en amor y disfrutalo." (er vanuit gaande dat je met 'live' en 'enjoy' jij bedoelt, en niet u.)

Maar wat net als de anderen hier: por que?
anoniem_171862 wijzigde dit bericht op 21-05-2014 16:26
Reden: Oeps, foutje haha
% gewijzigd
Ik denk meer dit:

La vida es bella, vivela cada segundo con amor y disfrútalo of

La vida es bella, vivela disfrutando cada segundo de su amor.

Lastig.
Bella is ook Spaans.
La vida es bella, vive amando cada segundo y disfrútala.

Dit is het!
@nino, & ikhierhuh

Thanksss alvast voor jullie extra hulp.

Het moet inderdaad vive zijn:

1) Vive is de jij-vorm gebiedende wijs, dus ‘Leef het leven’.

2) Viva is de u-vorm gebiedende wijs, dus ‘Leeft het leven’.

3) Viva is tevens de hij-vorm aanvoegende wijs, dus ‘Leve het leven’.

Ps. Waarom in het spaans:

Ik luister al 4 jaar naar spaanse muziek, en is de taal (ondanks ik de taal niet vloeiend spreek en begrijp) heel belangrijk voor mij geworden. Daarnaast ben ik ook van plan om de taal wel beter te beheersen, En spanje is mijn favo vakantie bestemming...Kortom, Ik hou van de Spaanse taal haha

Ik had de tekst ook in het chinees of latijns willen doen, maar goed dat beheers ik ook niet.

Nogmaals wil ik jullie wel bedanken voor jullie hulp, en hopelijk snappen jullie dat ik dit liever dubbel check dan 1 x te weinig omdat het om een tattoo gaat :-)
Ik vind de laatste vertaling van Ikhierhuh ook het mooist. De Engelse zin is heel kort en bondig, het Spaans leent zich daar (in mijn ogen) iets minder voor maar met deze oplossing kom je een eind in de buurt.

Al ben ik ook strontnieuwsgierig waarom je in 's hemelsnaam een Spaanse tekst op je arm wilt...

(al is het natuurlijk niet raarder dan een Chinees teken terwijl heel veel mensen die dat hebben geen Chineens kennen!)
@kastanjez

Ik wil hem niet op me arm

Er zijn zoveel mensen met tattoos in een andere taal of tekens(kijk naar david Beckham, lijkt me niet dat hij hindi spreekt terwijl hij wel met een tattoo loopt in het Sanskriet.

Dit is maar een voorbeeld en denk dat het gewoon heel persoonlijk is. Ik luister elke dag nu al 4 jaar naar spaanse muziek en juist in de zware tijd die ik door hebt gemaakt, en is daarom is de taal belangrijk geworden

En mijn vraag was eigenlijk om dubbel te checken (natuurlijk vraag ik dit niet alleen op dit forum)

Dat ik de taal niet vloeiend beheers wil niet zeggen dat ik er niks mee heb,
Wat betekent dat: live every second in love? Wees elke seconde van je leven verliefd? Leef elke seconde in liefde? Baad je voortdurend in liefde? Wat bedoel je ermee?

Ik snap ook niet dat mensen een taal op hun lichaam tatoeëren die ze zelf niet kennen. Je kan de tekst dan niet eens fatsoenlijk uitspreken en weet niet eens of er wel precies staat wat je denkt dat er staat.
Ga in therapie!
Als je naar Spaanse muziek luistert, kun je misschien een mooie zin uit een liedje kiezen? Dan betekent het ook wat voor je en weet je hoe je het schrijft en uitspreekt
Ga in therapie!
Eh, dat 'bella' zeggen we in Spanje helemaal niet, hoor (ik ben spaanse). Je hebt wel het woord 'belleza' voor schoonheid maar 'la vida es bella' zeggen we niet zo. Het is meer zuid Amerikaans. Wel 'la vida es preciosa'.

Verder zoals Ninox aangeeft.
disfrutar de ella klinkt al niet spaans. Bij een vertaalmachine van vertaalnu.nl krijg ik disfrutarlo. Aangezien ik een beetje basiskennis heb lijkt me dat een stuk beter klinken dan jouw eigen vertaling, TO.

Waarom zo moeilijk doen in een taal die je niet beheerst? Je wil toch niet worden opgescheept met zoiets als "leverworst is lekker en metworst ook?" Dom voorbeeld maar je snapt het vast wel!!!
quote:tantejo schreef op 21 mei 2014 @ 19:23:

Eh, dat 'bella' zeggen we in Spanje helemaal niet, hoor (ik ben spaanse). Je hebt wel het woord 'belleza' voor schoonheid maar 'la vida es bella' zeggen we niet zo. Het is meer zuid Amerikaans. Wel 'la vida es preciosa'.

Verder zoals Ninox aangeeft.Bella segun la Real Academia Española.

Voor de letteren kan je niet beter zoeken dan hier.

Ik vraag me af of jij weet waar vandaan de Zuid-Amerikaanse taal vandaan komt? Is niet toevallig uit Spanje?

Bella is 100% Spaans.
quote:Carenza schreef op 21 mei 2014 @ 19:28:

disfrutar de ella klinkt al niet spaans. Bij een vertaalmachine van vertaalnu.nl krijg ik disfrutarlo. Aangezien ik een beetje basiskennis heb lijkt me dat een stuk beter klinken dan jouw eigen vertaling, TO.

Waarom zo moeilijk doen in een taal die je niet beheerst? Je wil toch niet worden opgescheept met zoiets als "leverworst is lekker en metworst ook?" Dom voorbeeld maar je snapt het vast wel!!!Disfrutar de ella refereer naar la vida. Van het leven genieten op iedere moment.

La vida eindig in A dus vrouwelijke woord, hierbij is correct: disfrutalá of disfrutarla
La vida es preciosa(bonita kan ook), vive todos momentos con amor y pasar bien.

Zou ik er van maken

Life is precious(beautiful), live every moment with love and have a good time.
quote:Cadou schreef op 22 mei 2014 @ 09:12:

La vida es preciosa(bonita kan ook), vive todos momentos con amor y pasar bien.

Zou ik er van maken

Life is precious(beautiful), live every moment with love and have a good time.

'La vida es bonita' klinkt te zacht. Bella is een meer krachtige woord voor dit zin.

In iedere gevaal correct ou zijn: La vida es preciosa, bella, bonita, divina, fantastica, etc, vive todos sus momentos disfrutando con amor.

We kunnen nog 1000 zinnen van makken maar ik blijft en vind de beste dit: La vida es bella, vive amando cada segundo y disfrútala.

Disfrútala kan wel er af, want betekenis van de zin blijft hetzelfde, zin is hoe dan ook correct.
Kun je niet gewoon Carpe diem doen?
Ga in therapie!
@ikhierhuh

laatste vraagje,

Klopt deze zin ook:

la vida es bella, vive cada segundo en amor, disfrútala
quote:feedyoursoulwithlove schreef op 26 mei 2014 @ 20:42:

@ikhierhuh

laatste vraagje,

Klopt deze zin ook:

la vida es bella, vive cada segundo en amor, disfrútala

Ja en nee. Een spaanjaar zou zeggen:

La vida es bella, vive cada segundo con (met) amor.

Als je en amor zegt beteken dan 'tussen liefde', dus niet uit je eigen liefde.
dus dit is het:: La vida es bella, vive cada segundo con amor disfrútala

Hahaha. Mag ik je bedanken, (natuurlijk heb ik dit aan een collega gevraagt die ook spaans is (en idd con was ook een optie)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven