Uitdaging van de maand

21-10-2019 14:45 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wie vindt het leuk om mee te denken aan een reeks maandelijkse challanges?

Waarom?
Omdat wij maar wat doen! Opzich helemaal prima natuurlijk 🥳
Maar heb het gevoel dat als we iets meer bewust met dingen om gaan we een leuker/fijner/gezonder leven kunnen hebben.

En wie doet al zo iets? Wat werkt voor jou wel of juist niet? Nieuwe dingen op je pad gekomen daardoor?

Waar denk ik aan? Bijvoorbeeld een maand;

- niks aan eten/drinken onderweg uitgeven
- geen varkensvlees of vlees eten
- wekelijkse boodschappen halen i.p.v. elke dag
- geen social media of bv telefoon weg na 20.00 savonds
- een maand lang geen horeca
- een maand lang een bepaald iets oefenen voor een half uur per dag
- een maand lang 2 nieuwe recepten per week uitproberen
- een maand lang elke dag 1 was doen, i.p.v. soms niks soms 3 op een dag 😅
- een maand lang elke dag iets mini liefs / extras doen voor je partner

Benieuwd naar jullie ideeën!
Waarom zou je een maand lang al deze beperkingen willen? Nieuwe recepten uit proberen vind ik wel leuk maar alles wat een beperking is daar doe ik nooit aan mee.
Alle reacties Link kopieren
Haal net inspiratie uit een ander topic:

- maand lang op zondag week planning te maken voor wat wanneer te eten/koken
Vind het onzinnig om je voor een maand lang aan zulke dingen vast te leggen.
Ga je werkelijk een etentje afslaan omdat je jezelf voor hebt genomen om een maand niet op restaurant te gaan?

Ik probeer deze maand nog dagelijks in mijn koude buitenzwembad te zwemmen, maar als het me opeens te koud is of ik zit niet lekker in m'n vel, dan houdt het gewoon op. Ik hou niet van regeltjes/verplichtingen, ook niet als ik ze mezelf op leg.
Blondie456 schreef:
21-10-2019 14:52
Waarom zou je een maand lang al deze beperkingen willen? Nieuwe recepten uit proberen vind ik wel leuk maar alles wat een beperking is daar doe ik nooit aan mee.
Dit!
gevuldekoek schreef:
21-10-2019 14:52
Haal net inspiratie uit een ander topic:

- maand lang op zondag week planning te maken voor wat wanneer te eten/koken
Dat is geen uitdaging, dat is gewoon een goed planning.
Alle reacties Link kopieren
O ik peins er niet over. Zie het nut er niet van in.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
@Blondie
Niet allemaal tegelijk hoor! Gewoon een ding per maand :)

Ja beperkingen zijn t wel.. das idd niet altijd leuk. Ben denk ik opzoek naar iets waarmee we gezamenlijk (vriend en ik) ons huishouden en leven leuker en fijner maken.
Als we nu nieuwe dingen bedenken of iets afspreken komt t er vaak 1 x van, en dan is t weer klaar.
Alle reacties Link kopieren
Elke dag een gevulde koek eten.
gevuldekoek schreef:
21-10-2019 14:52
Haal net inspiratie uit een ander topic:

- maand lang op zondag week planning te maken voor wat wanneer te eten/koken
Dat zou bij mij niets worden, want het kan best zijn dat op woensdag zuurkool in de planning staat, maar dat ik vreselijke trek heb in iets anders en ik ga toch echt niet iets tegen mijn zin in zitten eten.

Voor de rest vind ik het de discipline niet waard. Discipline probeer ik zo min mogelijk te hebben, het leven is te kort om mezelf tot slaaf van rare ideeën en gedachten te maken
Alle reacties Link kopieren
Of eentje delen met zijn tweeën, bij kaarslicht, gezellig en romantisch.
Alle reacties Link kopieren
@roselind: Miss is uitdaging niet t goede woord. Meer iets waar we ff iets langer dan 1 x bewust mee bezig zijn

@redbulletje ik zou er inderdaad geen etentje voor afslaan :)
Gaat me er meer om om denk ik wat bewuster met dingen om te gaan of nieuwe (fijne) gewoonte aan te leren waar we wat aan hebben
gevuldekoek schreef:
21-10-2019 14:56
Ja beperkingen zijn t wel.. das idd niet altijd leuk. Ben denk ik opzoek naar iets waarmee we gezamenlijk (vriend en ik) ons huishouden en leven leuker en fijner maken.
Als we nu nieuwe dingen bedenken of iets afspreken komt t er vaak 1 x van, en dan is t weer klaar.
Maar ben je op zoek naar uitdagingen of wil je gewoon graag wat dingen veranderen in jullie leven/relatie?
Begin dan eens met die huishoudelijke "uitdagingen". Eens per week boodschappen doen en vooraf een menu voor die week plannen. Zo moeilijk is dat toch niet?
Maar waarom elke dag een was? Hebben jullie een groot gezin? En dan nog, zoveel gezinnen die liever in het weekend dan door de week wassen. Die "uitdaging" zou ik van de lijst schrappen.
Een maand lang geen horeca. Waarom niet? Af en toe ergens koffie drinken, lunchen of dineren is toch juist gezellig? Mits je het kan betalen natuurlijk. Geen telefoon oftewel meer tijd voor elkaar: waarom een maand lang elke avond? Is het niet een beter idee één of twee avonden per week samen iets te doen (samen eten, een glas wijn drinken, film of serie kijken etc).
Als je ontevreden bent met hoe bepaalde dingen lopen of er zijn bepaalde slechte gewoonten ingeslopen waar je vanaf wil moet je die dingen gewoon aanpakken en veranderen.
Maar deze challanges (of welke challanges dan ook) vind ik nergens op slaan en waarom zou je dat in hemelsnaam doen?
Bewuster met iets omgaan kan ook op andere manieren, toch? En we zijn geen pubers meer lijkt me.
Rosalind schreef:
21-10-2019 15:06
Maar ben je op zoek naar uitdagingen of wil je gewoon graag wat dingen veranderen in jullie leven/relatie?
Begin dan eens met die huishoudelijke "uitdagingen". Eens per week boodschappen doen en vooraf een menu voor die week plannen. Zo moeilijk is dat toch niet?
Maar waarom elke dag een was? Hebben jullie een groot gezin? En dan nog, zoveel gezinnen die liever in het weekend dan door de week wassen. Die "uitdaging" zou ik van de lijst schrappen.
Een maand lang geen horeca. Waarom niet? Af en toe ergens koffie drinken, lunchen of dineren is toch juist gezellig? Mits je het kan betalen natuurlijk. Geen telefoon oftewel meer tijd voor elkaar: waarom een maand lang elke avond? Is het niet een beter idee één of twee avonden per week samen iets te doen (samen eten, een glas wijn drinken, film of serie kijken etc).

Inderdaad.

En de dingen die je echt wil veranderen omdat je er ontevreden mee bent kan je gewoon veranderen. Dat hoeft toch niet op zo'n vreemde manier?
Zijn jullie trouwens met z'n tweeën? Hoe kan je dan elke dag een was hebben?
Alle reacties Link kopieren
@lagirl: sommige dingen wil ik inderdaad liever anders doen. Voor mij werkt het goed om me even op een ding te focussen zodat het een nieuwe gewoonte kan worden

@rosalind: ja wat dingen veranderen/verbeteren. Maar ook vinden wat wel bij mij of ons past of wat niet
gevuldekoek schreef:
21-10-2019 14:56
@Blondie
Niet allemaal tegelijk hoor! Gewoon een ding per maand :)

Ja beperkingen zijn t wel.. das idd niet altijd leuk. Ben denk ik opzoek naar iets waarmee we gezamenlijk (vriend en ik) ons huishouden en leven leuker en fijner maken.
Als we nu nieuwe dingen bedenken of iets afspreken komt t er vaak 1 x van, en dan is t weer klaar.
Dat begreep ik wel hoor dat je dat niet allemaal tegelijk ging doen. Ik zou andere dingen afspreken zoals bv we gaan vanaf nu minstens 2 keer per maand uit eten en meer leuke dingen samen doen.
gevuldekoek schreef:
21-10-2019 15:16
@lagirl: sommige dingen wil ik inderdaad liever anders doen. Voor mij werkt het goed om me even op een ding te focussen zodat het een nieuwe gewoonte kan worden

Het is goed om dingen één voor één te veranderen als je ze wil veranderen, maar wat is dan het nut om dat maar voor 1 maand te doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vooral in je uitdagingen de optie om dingen te veranderen. Dus minder geld uitgeven aan uit eten gaan -> meer geld voor dagelijkse zaken/sparen voor iets groters zoals een vakantie, minder vlees eten omdat vegetarisch ook prima/gezond/betaalbaar is, minder met de telefoon -> meer tijd voor elkaar.

Dus bewuster bezig zijn met elkaar, je geld en je gezondheid?!

Wat misschien helpt om zo'n nieuwe gewoonte bij te houden, is deze simpel af te strepen op een kalender of zo. Dan kun je elke dag een dag afstrepen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
@lagirl
Ik merk dat als ik ff iets voor een kleine tijd wat bewuster doe dat het daarna grotendeels blijft hangen. Dus hoeft zeker niet voor een maand.

Meer als een soort van focus ergens op voor een korte periode. Om het daarna weer los te laten. Wat niet hoeft te betekenen dat je het dan niet meer doet.
gevuldekoek schreef:
21-10-2019 14:56
@Blondie
Niet allemaal tegelijk hoor! Gewoon een ding per maand :)

Ja beperkingen zijn t wel.. das idd niet altijd leuk. Ben denk ik opzoek naar iets waarmee we gezamenlijk (vriend en ik) ons huishouden en leven leuker en fijner maken.
Als we nu nieuwe dingen bedenken of iets afspreken komt t er vaak 1 x van, en dan is t weer klaar.
Door jezelf een maand lang te beperken /dingen te ontzeggen wordt het leven niet bepaald leuker van.
Alle reacties Link kopieren
@dianaf:
Dank voor je reactie :)
Afstrepen vind ik mis te heftig. Maar wellicht kan ik iets anders kleins verzinnen als geheugen steun.
Alle reacties Link kopieren
gevuldekoek schreef:
21-10-2019 15:27
@dianaf:
Dank voor je reactie :)
Afstrepen vind ik mis te heftig. Maar wellicht kan ik iets anders kleins verzinnen als geheugen steun.
Ik vind zoiets zelf wel fijn, omdat het dan een soort overwinningsmomentje geeft. Jaaaaa... weer gelukt! Als het een week gelukt is, kun je daar een beloning tegenover stellen of zo.
Misschien is er een app voor, maar voor mij is het juist belangrijk dat het duidelijk en zichtbaar is, dan vergeet ik zoiets niet. Na een maand is een gewoonte zo'n beetje ingesleten.

Ik heb zelf een bullet journal en daar heb ik ook trackers in zitten. Vaak een leuke manier om een gewoonte te wijzigen/te volgen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
@philae: ik snap je reactie! We doen echter maar wat hier.. als we straks geld hebben voor een koopwoning of een vakantie dan worden we daar ook blij van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven