Vertalen naar Tilburgs
maandag 1 februari 2016 om 19:18
Komende zondag ga ik naar d'n opstoet in Tilburg. Natuurlijk ga ik verkleed en omdat ik jarig ben ga ik als feestvarken nu wil ik alleen nog een bord om mijn nek hangen met een tekst. Maar dan wel in correct Tilburgs. Ik kan het redelijk praten, maar schrijven is wat anders
Ik wil erop hebben : Dit feestvarken is jarig.
Ik kom zelf uit op : Dees fistvérke (of fistvèèreke) is joarig.
Klopt dit?
Wilde ook nog wat doen met het joarig, de j tussen haakjes en dan aorig als in raar. Iemand enig idee of de zin klopt?
Ik wil erop hebben : Dit feestvarken is jarig.
Ik kom zelf uit op : Dees fistvérke (of fistvèèreke) is joarig.
Klopt dit?
Wilde ook nog wat doen met het joarig, de j tussen haakjes en dan aorig als in raar. Iemand enig idee of de zin klopt?
maandag 1 februari 2016 om 19:29
Volgens mij is het dan vêrreke. Ik kom uit oost brabant en daar is "dees" weer geen dialect. Zou eerder "di" zijn. Jaorig klopt m.i. wel, en die J tussen haakjes is een leuk idee.
Alleen aorig kan in verschillende brabantse streken anders worden geschreven orrig, arrig, árrig. Hier in het oosten is het dan wel aorig.
Wel leuk hoor, en creatief ook!
Alleen aorig kan in verschillende brabantse streken anders worden geschreven orrig, arrig, árrig. Hier in het oosten is het dan wel aorig.
Wel leuk hoor, en creatief ook!
maandag 1 februari 2016 om 19:35
Ik heb het Tilburgs woordenboek opgezocht voor varken maar feestvarken komt er niet in voor haha! Weet dus niet zeker of ik dat gewoon zo achter elkaar kan zetten. Aorig is in het Tilburgs ook verschillend van betekenis, raar, aardig, eigenaardig.
En bedankt ben normaal niet zo van het carnaval, maar vond het wel leuk nu. Heb zo'n taartmuts en bind vlaggetjes om me heen en een varkensmasker.
En bedankt ben normaal niet zo van het carnaval, maar vond het wel leuk nu. Heb zo'n taartmuts en bind vlaggetjes om me heen en een varkensmasker.
maandag 1 februari 2016 om 19:35
maandag 1 februari 2016 om 19:39
maandag 1 februari 2016 om 19:40
maandag 1 februari 2016 om 19:41
quote:sandra1905 schreef op 01 februari 2016 @ 19:39:
En hier kun je vertalen in Tilburgs (rechts op de pagina)
http://www.cubra.nl/wtt/Daar kwam ik niet echt verder mee. Die linkt naar Google ofzo en gaf geen echt antwoord. Of ik snapte het niet, kan ook
En hier kun je vertalen in Tilburgs (rechts op de pagina)
http://www.cubra.nl/wtt/Daar kwam ik niet echt verder mee. Die linkt naar Google ofzo en gaf geen echt antwoord. Of ik snapte het niet, kan ook
maandag 1 februari 2016 om 19:56
quote:Pretzel66 schreef op 01 februari 2016 @ 19:53:
Weet waar je aan begint voor je het weet word je door allerlei zatkullen afgelebberd en ja ik ben ook Brabantse dus geen vooroordeel .Daar kan ik wel tegen daar doe ik het ook wel een beetje voor haha! Nou ja, aflebberen gaat me wat ver maar een gezellige verjaardag met veel felicitaties is tof!
Weet waar je aan begint voor je het weet word je door allerlei zatkullen afgelebberd en ja ik ben ook Brabantse dus geen vooroordeel .Daar kan ik wel tegen daar doe ik het ook wel een beetje voor haha! Nou ja, aflebberen gaat me wat ver maar een gezellige verjaardag met veel felicitaties is tof!
maandag 1 februari 2016 om 22:21
Ik heb hier een mooi boek staan, De Diksjenèèr van de Tilbörgse Taol.
Een paar woorden:
Verjòrdag = verjaardag
Kuus = varken
Kuuske = (pasgeboren) biggetje
Jaor = jaar
Dees = dit of deze.
Over feest kan ik niets vinden. Ik zou zelf schrijven " desen fistkuus is jaorig" maar dat is vooral omdat ik kuus zo'n mooi woord vind, een van de weinige woorden die ik nog regelmatig (al 30 jaar weg uit Tilburg) gebruik en die mijn Groningse man en kinderen ook verstaan.
Fijne dag zondag, en gefeliciteerd!
Een paar woorden:
Verjòrdag = verjaardag
Kuus = varken
Jaor = jaar
Dees = dit of deze.
Over feest kan ik niets vinden. Ik zou zelf schrijven " desen fistkuus is jaorig" maar dat is vooral omdat ik kuus zo'n mooi woord vind, een van de weinige woorden die ik nog regelmatig (al 30 jaar weg uit Tilburg) gebruik en die mijn Groningse man en kinderen ook verstaan.
Fijne dag zondag, en gefeliciteerd!
maandag 1 februari 2016 om 22:36
quote:sassafras schreef op 01 februari 2016 @ 22:21:
Een paar woorden:
Verjòrdag = verjaardag
Kuus = varken
Jaor = jaar
Dees = dit of deze.
Fijne dag zondag, en gefeliciteerd!Geweldig boek, staat hier ook in de kast.
Een paar woorden:
Verjòrdag = verjaardag
Kuus = varken
Jaor = jaar
Dees = dit of deze.
Fijne dag zondag, en gefeliciteerd!Geweldig boek, staat hier ook in de kast.
You know how I know? Because I reeaally think so!
maandag 1 februari 2016 om 22:38