Verzwaringsdeken, aanraders?

02-09-2025 16:59 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi

voor mijn 2 persoonsbed ben ik op zoek naar een verwaringsdeken (ik slaap er alleen onder).
Eentje van 200x200.

Ik begrijp dat je 10% van je gewicht als uitgangspunt moet nemen; ik ben vrij licht (53 kg bij 1,65)
Weet iemand wel ik gewicht ik dan zo moeten nemen voor een 2 pers. deken? Omdat ik er dus maar in mijn eentje onder lig :)

En hebben jullie aanraders van merken in het middensegment?
Wil iig niks synthetisch.

Dank!
Una noche loca
Een verzwaringsdeken van 2x2 is niet te handlen. Heb je überhaupt wel eens onder geslapen? Anders zou ik eerst eens in je omgeving vragen om er eentje te lenen.

Hier een eenpersoons verzwaringdeken van de Action voor ASS zoon, die ligt nu op een dekbedhoes, anders veel te warm. In de winter ligt hij op een zomerdekbed, anders veel te warm.
VidaXL heeft verzwaringsdekens van dat formaat.
https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-verzwari ... 0AQAvD_BwE

Snap niet zo goed waarom je een deken van dat formaat zou willen (want zwaar inderdaad) als je er in je eentje onder slaapt? Denk ook dat het ingewikkeld wordt om iets te willen wat niet synthetisch is...
Ik heb een verzwaringsdeken van Lucovitaal van 150x200 en ik vind het soms echt heerlijk slapen en soms ook totaal niet. Ik heb toen een dekbedhoes van 150x200 gekocht en erom gedaan. Mijn deken is 5,5kg.

Het is wel zo dat zo'n deken snel te warm kan worden in combinatie met je gewone dekbed dus dat is uitproberen en ik denk ook dat 200x200 een hele uitdaging is. Ik vind de mijne soms al een uitdaging om goed in de hoes te krijgen.
Mijn man heeft er 1 ik niet en we liggen echt in hetzelfde bed . Zijn deken ligt op ons normale dekbed . Vind die ene al zwaar om te verschonen laat staan een tweepersoons als die al bestaan .
Hij heeft een cozy sense dacht ik .
Aah oké, dus beter koop ik dan een 1-persoons?
Ik wil hem sws ín een dekbedhoes doen, ter vervanging van dus.
En dan dus beter één van 5 kg
Una noche loca
Ik heb vroeger heel lang onder een donzendekbed geslapen, dat vond ik qua gewicht en gevoel echt heerlijk
Maar dat gaat 'm natuurlijk echt niet meer worden met de kennis van nu.
Una noche loca
ChicaHolandesa schreef:
02-09-2025 20:22
Ik heb vroeger heel lang onder een donzendekbed geslapen, dat vond ik qua gewicht en gevoel echt heerlijk
Maar dat gaat 'm natuurlijk echt niet meer worden met de kennis van nu.
Oh maar dat is echt niet te vergelijken, dons was wel zwaar maar ook fluffy . Zo’n deken is vooral compact zwaar .
Ik heb deze van VidaXL, in de uitvoering van 13kg. Ik heb ook een gewoon deken van 150x200 in 7kg. Die grote tweepersoons kocht ik omdat ik dat geworstel met een 1 persoons verzwaringsdeken over mn tweepersoons dekbed echt bloedonhandig vond. Uiteindelijk vind ik de grote van VidaXL fijner. De 13 kilo is namelijk beter verdeeld over het oppervlak, waardoor de druk ook anders verdeeld is. Die van 7kg is wel dunner/anders gevoerd, waardoor hij minder warm is. Die van 7 kilo sleep ik eerder mee als ik een weekendje weg ga oid, die van 13kg ligt gewoon standaard op bed.

Concluderend: het is erg afhankelijk van wat je zelf fijn vindt en hoe je het zelf ervaart.

https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-verzwari ... 01454.html
Voor mijn zoon heb ik er een bij IKEA gekocht, verkrijgbaar in verschillende gewichten: https://www.ikea.com/nl/nl/cat/verzwaarde-dekens-54991/

En ik zag ze nu ook bij Action voorbijkomen: https://shop.action.com/nl-nl/p/8720604 ... achte-hoes
Hetregentbinnen schreef:
02-09-2025 20:26
Ik heb deze van VidaXL, in de uitvoering van 13kg. Ik heb ook een gewoon deken van 150x200 in 7kg. Die grote tweepersoons kocht ik omdat ik dat geworstel met een 1 persoons verzwaringsdeken over mn tweepersoons dekbed echt bloedonhandig vond. Uiteindelijk vind ik de grote van VidaXL fijner. De 13 kilo is namelijk beter verdeeld over het oppervlak, waardoor de druk ook anders verdeeld is. Die van 7kg is wel dunner/anders gevoerd, waardoor hij minder warm is. Die van 7 kilo sleep ik eerder mee als ik een weekendje weg ga oid, die van 13kg ligt gewoon standaard op bed.

Concluderend: het is erg afhankelijk van wat je zelf fijn vindt en hoe je het zelf ervaart.

https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-verzwari ... 01454.html
Ja dit was dus ook mijn idee; dat het dan verdeeld ligt over het bed!
Bedankt!
Una noche loca
Je kan het natuurlijk allemaal terugrekenen naar kg per cm2 om een goede vergelijking te maken tussen de verschillende dekens.

Aangezien je niet zwaar bent en het gevoel van een donsdeken wilt hebben zou ik uitgaan van 6-7kg voor een deken van 140x200 cm.
Superuser2023 schreef:
03-09-2025 08:28
Je kan het natuurlijk allemaal terugrekenen naar kg per cm2 om een goede vergelijking te maken tussen de verschillende dekens.

Aangezien je niet zwaar bent en het gevoel van een donsdeken wilt hebben zou ik uitgaan van 6-7kg voor een deken van 140x200 cm.
Thnx!
Una noche loca

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven