VIVA komt terug!

23-06-2026 08:31 268 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve leden van het forum,

Groot nieuws: VIVA komt terug! Nadat in 2019 werd gestopt met print, en de site in 2021 offline werd gehaald, bleef het forum natuurlijk bestaan. En nog altijd praten jullie dagelijks mee over alle denkbare onderwerpen!

Aanstaande september komt de site van VIVA terug. We hopen jullie daar dagelijks te gaan voorzien van alles wat jullie willen weten, met herkenbare en mooie verhalen, handige en bruikbare tips en carrièreadvies.

Natuurlijk blijft het forum daar een groot onderdeel van. We zijn jullie enorm dankbaar hoe jullie al deze jaren hier een hechte community van hebben weten te maken! En we zijn dan ook heel benieuwd: wat zouden jullie graag terugzien op de nieuwe VIVA? Wat vonden jullie vroeger de leukste rubrieken? Of hebben jullie vragen over de terugkeer? Stel ze vooral hier!

En volg ons vooral op de socials om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en niets te missen!
Instagram
Facebook

TikTok

Met lieve groet,
Wieke Veenboer, hoofdredacteur VIVA

---------

Het persbericht over de terugkeer van VIVA:

Iconisch mediamerk VIVA keert terug in nieuw, modern jasje

Het bekende mediamerk VIVA keert dit najaar terug bij Kompas Publishing. Het merk werd in 2021 offline gehaald door DPG Media, nadat in 2019 werd gestopt met print. In 2024 nam de Haarlemse uitgeverij de titel over, met de intentie het merk te moderniseren en nieuw leven in te blazen. De vernieuwde VIVA wordt in september 2026 online gelanceerd.

VIVA stond decennialang bekend als een plek waar alles bespreekbaar was. Die kern blijft behouden, zegt hoofdredacteur Wieke Veenboer, die voorheen bij LINDA. en PilotStudio werkte: “VIVA stond vroeger voor: niets is onbespreekbaar. Dat blijft het uitgangspunt.”

Community als fundament

Sinds 1972 was VIVA een platform voor verhalen, uitgesproken meningen en gesprekken over onderwerpen die vrouwen bezighouden. Van relaties, werk en mentale gezondheid tot identiteit, geld, seks en populaire cultuur. Die openheid blijft centraal staan, met extra aandacht voor de community rondom het merk.

Een belangrijke rol daarin speelt het VIVA Forum, dat ook na het offline halen van de website actief is gebleven en nog altijd dagelijks door tienduizenden gebruikers wordt bezocht. Volgens Veenboer laat dat zien dat de behoefte aan verbinding en herkenning groot is.

Het vernieuwde platform richt zich op vrouwen vanaf 28 jaar, maar ziet binnen de bestaande community een brede variatie in leeftijden en interesses. Op het forum komen uiteenlopende onderwerpen voorbij: van reistips en relaties tot beauty en mode, persoonlijke ervaringen, carrière en verlies.

Meer dan een website

Naast dagelijkse journalistieke content en verhalen uit de community werkt VIVA aan nieuwe formats die aansluiten op hedendaags mediagebruik. Daarbij wordt gedacht aan series, columns, podcasts, video, communityprojecten en evenementen waarbij online en offline elkaar versterken.

De ambitie is om VIVA opnieuw een plek te maken waar lezers zichzelf herkennen, ervaringen delen en nieuwe perspectieven ontdekken.

De nieuwe VIVA is vanaf september online te bezoeken via viva.nl. Ook verdere uitbreidingen worden onderzocht. Denk daarbij aan print of de mogelijke terugkeer van de iconische VIVA400 Awards.
Het lijkt me leuk als Maaike Hartjes terugkomt. Ze hoort echt bij Viva en haar smileys zijn de populairste van het forum. :)

Het lijkt me ook interessant om interviews te lezen met expats in Nederland. Er zijn nu bijvoorbeeld veel Amerikaanse wetenschappers naar Nederland geëmigreerd. Maar verhalen van andere migranten lijken me ook interessant. Of twee interviews met op de linker pagina iemand die naar Nederland is geëmigreerd en op de rechterpagina iemand die vanuit Nederland naar het buitenland is geëmigreerd.

edit: pagina :facepalm: . Nou ja, je snapt wat ik bedoel.
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
22-07-2026 19:30
Het lijkt me leuk als Maaike Hartjes terugkomt. Ze hoort echt bij Viva en haar smileys zijn de populairste van het forum. :)

Het lijkt me ook interessant om interviews te lezen met expats in Nederland. Er zijn nu bijvoorbeeld veel Amerikaanse wetenschappers naar Nederland geëmigreerd. Maar verhalen van andere migranten lijken me ook interessant. Of twee interviews met op de linker pagina iemand die naar Nederland is geëmigreerd en op de rechterpagina iemand die vanuit Nederland naar het buitenland is geëmigreerd.

edit: pagina :facepalm: . Nou ja, je snapt wat ik bedoel.
Dank hiervoor, vind ik hele leuke suggesties!!
MevrouwJack schreef:
22-07-2026 18:53
Precies, vergeet niet dat we een hoop ervaring hebben met community managers die allemaal súperenthousiast zijn en de wereld gaan verbeteren en die je daarna nooit meer terugziet. Voorlopig hebben we van alle vernieuwingen alleen een half logo gekregen en de keus tussen je gegevens aan 3 duizend partners te verkopen of elke maand betalen. Dus het enthousiasme voor alle vernieuwing druipt er niet overal vanaf zegmaar.
Mijn hoofd werkt niet helemaal lekker mee lately. Kan je voor mij vertalen wat ik gemist heb?

Kan nu toch alles wat je schrijft of reageert overal en altijd gebruikt worden, ook bij andere partners?

Ik heb dit echt totaal gemist, of geen betwisten betaalverzoek of iets gezien.
Zijn je prive berichten ook morgen terug te lezen in de headlines als je geluk hebt?

*Probeert angst te laten zakken en gevolgen te overzien*
Avocadeau schreef:
24-07-2026 04:18

Zijn je prive berichten ook morgen terug te lezen in de headlines als je geluk hebt?

Nee
Everything is possible for the one who believes.
Avocadeau schreef:
24-07-2026 04:18
Mijn hoofd werkt niet helemaal lekker mee lately. Kan je voor mij vertalen wat ik gemist heb?

Kan nu toch alles wat je schrijft of reageert overal en altijd gebruikt worden, ook bij andere partners?

Ik heb dit echt totaal gemist, of geen betwisten betaalverzoek of iets gezien.

Nee! Je privéberichten niet, maar ook niet de openbare berichten in topics :). Niet bij VIVA en ook niet bij andere partners.
Dank!
Kan ik weer gerust terug onder mijn stoeptegel.
He, echt een opluchting.

Dankjewel Moi en Wieke voor het antwoorden.
WiekeV schreef:
24-07-2026 10:17
Nee! Je privéberichten niet, maar ook niet de openbare berichten in topics :). Niet bij VIVA en ook niet bij andere partners.

Weet je dat zeker? Want dit staat in de huisregels:

Portretrecht en intellectuele eigendomsrechten.
Door plaatsing van foto-, beeld-, video-, tekst- en/of ander materiaal door de gebruiker op de website geeft gebruiker volledige en onvoorwaardelijke toestemming aan Kompas dit materiaal onbeperkt (her) te gebruiken en te publiceren, onder meer ten behoeve van reclame-, promotionele, en andere (al dan niet commerciële) doeleinden, ten behoeve van de website en/of ten behoeve van derden, in print alsmede in elektronische vorm, onder meer via Internet en vergelijkbare netwerken en door middel van databanken en elektronische gegevensdragers zoals cd-roms, dvd's en dergelijke.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
30-07-2026 11:13

Door plaatsing van foto-, beeld-, video-, tekst- en/of ander materiaal door de gebruiker op de website geeft gebruiker volledige en onvoorwaardelijke toestemming aan Kompas dit materiaal onbeperkt (her) te gebruiken en te publiceren, onder meer ten behoeve van reclame-, promotionele, en andere (al dan niet commerciële) doeleinden, ten behoeve van de website en/of ten behoeve van derden, in print alsmede in elektronische vorm, onder meer via Internet en vergelijkbare netwerken en door middel van databanken en elektronische gegevensdragers zoals cd-roms, dvd's en dergelijke.
Precies, dat is het het verleden nu juist wél gebeurd, dat quotes in het blad terecht kwamen etc.
star⁴ wijzigde dit bericht op 30-07-2026 11:30
0.12% gewijzigd
Volgens Wieke hoefde die regels alleen nog maar verwijderd te worden.

Haha
Star⁴ schreef:
30-07-2026 11:15
Precies, dat is het het verleden nu juist wél gebeurt, dat quotes in het blad terecht kwamen etc.

Precies, met nick en alles erbij.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
30-07-2026 11:22
Precies, met nick en alles erbij.
Er werden zelfs onder andere naam accounts aangemaakt door redactieleden. En dan kwam er een opvallend eerste topic, waarin onze mening werd gevraagd. Die las je dan later terug in de viva. Rete-irritant.
Het is wat het is.
Moiren schreef:
30-07-2026 11:19

Haha
En daar gaat de bedrijfsjurist echt geen toestemming voor geven.
Die regel blijft ter bescherming van het bedrijf en dat is best begrijpelijk.
We moeten simpelweg hopen dat er netjes wordt omgegaan met onze schrijfsels. Ik hoop dan ook dat ethiek boven commercie zal gaan, mocht het er op aankomen.

Ik ben een kansloze optimist, maar ik blijf uitgaan van het goede van de mij onbekende mens.
pedersen wijzigde dit bericht op 30-07-2026 13:25
Reden: Typo
0.37% gewijzigd
MevrouwJack schreef:
10-07-2026 12:14
Daarom moest ik ook grinniken om deze uitspraak:

Prachtig om jezelf zo tegen te spreken in één zin. Op de verdere website kan Viva zelf bepalen uiteraard waar het over gaat, maar ik mag hopen dat preutse mensen nog steeds preuts mogen zijn op het forum.
Poeh, ik vind dit “we willen niet preuts zijn” echt een jaren 70/80 uitspraak. Preutsheid heeft een negatieve connotatie, vaak gebruikt door mannen om aan te geven dat je vooral toeschietelijk moet zijn als vrouw/ meisje. We weten anno nu toch wel beter? natuurlijk mag je preuts zijn, jij bepaalt wat er met jouw lijf gebeurt en niemand anders. Niemand, en zeker geen vrouwenblad, hoeft daar een oordeel over te geven. Consent is 2027. Niet preuts willen doen is terug in de tijd en terug naar male dominancy.
Bontebok schreef:
03-08-2026 10:55
Poeh, ik vind dit “we willen niet preuts zijn” echt een jaren 70/80 uitspraak. Preutsheid heeft een negatieve connotatie, vaak gebruikt door mannen om aan te geven dat je vooral toeschietelijk moet zijn als vrouw/ meisje. We weten anno nu toch wel beter? natuurlijk mag je preuts zijn, jij bepaalt wat er met jouw lijf gebeurt en niemand anders. Niemand, en zeker geen vrouwenblad, hoeft daar een oordeel over te geven. Consent is 2027. Niet preuts willen doen is terug in de tijd en terug naar male dominancy.
Ik herken het vooral in dat vrouwen preutser moeten zijn en er anders een veroordeling komt.
MevrouwJack schreef:
30-07-2026 11:13

Ja, dat weet ik zeker. Dat we er recht op hebben betekent niet dat we dat ook gaan doen. Dat gaan we namelijk niet doen en zal ook niet het plan worden.
Moiren schreef:
30-07-2026 11:19

Haha
Ik heb het niet zo gebracht alsof dat even een simpel taakje is wat we 'even snel doen' -- dat was in ieder geval niet mijn intentie. Dat gaat helaas niet zo één, twee, drie :-). We gaan, zoals al eerder gezegd, niets doen met quotes of teksten die jullie hier plaatsen.
Boudica schreef:
30-07-2026 11:44
Er werden zelfs onder andere naam accounts aangemaakt door redactieleden. En dan kwam er een opvallend eerste topic, waarin onze mening werd gevraagd. Die las je dan later terug in de viva. Rete-irritant.
Redactieleden zullen gewoon onder hun eigen naam (zoals ik ook heb) op het forum actief zijn (als ze actief zullen zijn). Mochten we iets willen gebruiken voor content, zullen we dat met een privébericht vragen. En als het antwoord dan 'nee' is, doen we er ook niets mee. Ongeacht of we dat wel zouden mogen -- we doen het niet.
Dat is top Wieke!
Moiren schreef:
03-08-2026 11:01
Ik herken het vooral in dat vrouwen preutser moeten zijn en er anders een veroordeling komt.
Je bedoelt de deugdzaam? Preuts is op geen enkele manier positief. Het heeft te maken met overdreven veel schaamte voor het eigen lichaam of voor seksualiteit. Als vroeger iemand zei over een meisje dat ze preuts was, dan betekende dat dat ze niks wilde doen met mannen. Het woord werd gebruikt door vrouwen om negatief te praten over andere vrouwen, maar ook door mannen. Het sloeg op vrouwen die in de ogen van degene die het woord gebruikten, veel te braaf waren. Braaf en tuttig. Je wilde als meisje niet dat iemand je preuts noemde.

Bijvoorbeeld toen de vader van mijn vriendinnetje het nodig vond om me op mijn 11e aan te randen en ik liet blijken dat ik daar niet van gediend was zei hij afkeurend: 'je bent toch niet preuts?' Dat was een beschuldiging.
wolkie schreef:
23-06-2026 08:51
Nou zeg, wat een zure reactie!

Leuk dat het terugkeert! Ik vond de rubriek anybody (?) altijd leuk. Waarin mensen vertelde over hun lichaam.
Maar hoe wordt dit betaald? Komen er artikelen achter een betaalmuur?
Ik vond die rubriek ook altijd leuk.
Verder weet ik ook niks op te noemen eigenlijk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven