Viva mods, het is tijd voor excuses

maandag 28 oktober 2019 om 06:04
Gisteren plaatste Meds een mooie OP over hoe het forum verloedert; dat je hier alleen nog maar met 38 add blockers kan forummen als je het enigszins openbaar wil doen omdat de liters sperma en de dildo's anders van je scherm af springen.
En dat dat niet alleen onhandig is, maar dat dat ook iets heel fundamenteels zegt over het vrouwbeeld dat viva uit wil dragen. Een vrouwbeeld waarin zij, en ik en anderen ook, ons niet herkennen. Waar de vrouw weer het poppetje is, en zo geil mogelijke stukjes typt, maar werkelijk interessante vrouw-gerelateerde onderwerpen geen plaats of ruimte krijgen.
En dat voor een merk dat zich ooit profileerde als 'voor vrouwen met een mening'.
Op dat topic werd door viva gereageerd met een ban voor Meds en een grote censuur actie. Ik weet nie hoe veel topics en posts er gisteren gewist zijn maar de mods moeten er zowat een muisarm van hebben.
SCHANDE viva. Het is tijd voor excuses: aan de lezers, aan de forummers, en natuurlijk aan meds. Ik wil het hier helemaal niet over meds persoonlijk hebbben, het gaat er om dat het faliekant de plank misslaat als een actieve forummer die een compleet gerechtvaardigde kritiek uit zo het zwijgen opgelegd wordt. We forummen toch niet in China?!
Het kán ook geen nieuwe kritiek zijn voor viva, want al zó vaak is er door mij en door anderen over dit onderwerp geklaagd.
Het modereren wat gisteren gebeurde toont een grote incompetentie. Maakt niet uit, kan een keer gebeuren. Op zondagavond is het vast bij jullie niet alle hens aan dek en diegene die er zat heeft een compleet verkeerde inschatting gemaakt. Maar: nu is het maandag.
Tijd voor een nieuwe reactie, een schone lei en een goed gesprek. Want wat zou ik dat graag eens met jullie aan gaan moderators van viva. En dan niet via de mail, maar gewoon hier, open en bloot, op het forum. Over wat het forum is, wat wij er willen lezen en schrijven en wat jullie er van aan het maken zijn, met alle rare 'op de man' regeltjes en liters sperma in de columns ernaast.
Ik hoop dat dat kan.
En dat dat niet alleen onhandig is, maar dat dat ook iets heel fundamenteels zegt over het vrouwbeeld dat viva uit wil dragen. Een vrouwbeeld waarin zij, en ik en anderen ook, ons niet herkennen. Waar de vrouw weer het poppetje is, en zo geil mogelijke stukjes typt, maar werkelijk interessante vrouw-gerelateerde onderwerpen geen plaats of ruimte krijgen.
En dat voor een merk dat zich ooit profileerde als 'voor vrouwen met een mening'.
Op dat topic werd door viva gereageerd met een ban voor Meds en een grote censuur actie. Ik weet nie hoe veel topics en posts er gisteren gewist zijn maar de mods moeten er zowat een muisarm van hebben.
SCHANDE viva. Het is tijd voor excuses: aan de lezers, aan de forummers, en natuurlijk aan meds. Ik wil het hier helemaal niet over meds persoonlijk hebbben, het gaat er om dat het faliekant de plank misslaat als een actieve forummer die een compleet gerechtvaardigde kritiek uit zo het zwijgen opgelegd wordt. We forummen toch niet in China?!
Het kán ook geen nieuwe kritiek zijn voor viva, want al zó vaak is er door mij en door anderen over dit onderwerp geklaagd.
Het modereren wat gisteren gebeurde toont een grote incompetentie. Maakt niet uit, kan een keer gebeuren. Op zondagavond is het vast bij jullie niet alle hens aan dek en diegene die er zat heeft een compleet verkeerde inschatting gemaakt. Maar: nu is het maandag.
Tijd voor een nieuwe reactie, een schone lei en een goed gesprek. Want wat zou ik dat graag eens met jullie aan gaan moderators van viva. En dan niet via de mail, maar gewoon hier, open en bloot, op het forum. Over wat het forum is, wat wij er willen lezen en schrijven en wat jullie er van aan het maken zijn, met alle rare 'op de man' regeltjes en liters sperma in de columns ernaast.
Ik hoop dat dat kan.

woensdag 30 oktober 2019 om 12:15
Eens.S-Meds schreef: ↑30-10-2019 09:19zet even je sarcasmemodus aan.
Verder is hier sprake van whataboutisme. Het gaat erom dat het moderatorteam een discussie doodslaat. Ik begrijp niet waarom een aantal dat aan moet grijpen om te zeiken over het groepje wie dat er ook moge zijn. Open er een topic over en kijk of je een pittig op kan schrijven
De keuze voor anonieme moderators is één ding, maar dat het moderatiebeleid een grote censuur wordt én niet ter discussie gesteld kan worden is dieptriest. Ik weet dat het niet nieuw is, maar het gaat van kwaad tot erger. Onbegrijpelijk.

woensdag 30 oktober 2019 om 12:22
En dit topic is daar een prima voorbeeld van. Nul reactie van de kant van Viva. Echt helemaal niets.
Zelfs als er nu stilletjes wel wat verandert aan de lees ooks blijft dat dieptriest.

woensdag 30 oktober 2019 om 12:25
Precies. Stilletjes iets veranderen heeft niks te maken met het voeren van een discussie en het überhaupt probéren te begrijpen welk punt mensen aankaarten.

woensdag 30 oktober 2019 om 13:03
Geronimo2 schreef: ↑30-10-2019 09:13Het gaat niet om vervelende reacties die één specifieke forummer krijgt maar om de tendens dat nieuwe forummers te vaak gebruikt worden ter vermaak van de verveelde bankhangers hier en dat is wel degelijk onvriendelijk, ongastvrij, benepen en onbeschoft. Dit gebeurt al zo lang dat deze mensen het blijkbaar niet eens meer met zichzelf identificeren? Lees de reactie van Murrmurr, die schuift de verantwoording door en als een TO niet klaagt dan is het dus aanvaardbaar.
Viva forum moet je ook echt wel 'leren lezen'; daar zouden nieuwe mensen ook tijd in kunnen investeren.
In een groep mensen die goed op elkaar ingespeeld zijn en die elkaar vertrouwen kan veel.
Dat zie ik bij Viva: tussen de vaste forum bezoekers onderling kan veel.
Men kan tegen een stootje en er is veel relativering en humor.
Toen ik hier als nieuweling kwam schrok ik.
Dat stootje komt op een buitenstaander anders over.
Grensoverschrijdende situaties kun je ook aan de andere kant van het probleem aanpakken.
Een flink aantal mensen plaatsen hier persoonlijke problemen en een deel van die mensen stellen zich zo kwetsbaar op, delen zulke pijnlijke content over zichzelf en derden dat ze m.i. tegen zichzelf in bescherming genomen zouden moeten worden. Dat op zulke topics een harde of pesterige reactie komt: Ik ben het er niet mee eens, maar het gebeurt all over the internet. Fact of life.
Daar zou ook beleid op kunnen zijn.
Bijvoorbeeld dat topics met complexe problemen en een overduidelijk kwetsbare TO kunnen worden gestafd & verwijderd, met een respectvol begeleidend berichtje naar de TO dat zij / hij deze vraag beter kan stellen aan een professional of een vertrouwd persoon.
Sommige content is gewoon niet geschikt voor een openbaar forum en wie die grens niet zelf voelt kan daar op gewezen worden.
Dat lijkt me medemenselijker als anderen beknotten in hun gedrag.
Wellicht gebeurt dat al bij kwetsbare mensen hoor, zo ver ben ik niet op de hoogte van het reilen en zeilen bij Viva.
Zo niet, dan lijkt dat me een hiaat in het beleid.
Het is niet te doen om 'op het internet' te verwachten dat mensen zich altijd respectvol of voorkomend gedragen.
Volgens mij kun je beter ingrijpen aan de andere kant van het probleem.

woensdag 30 oktober 2019 om 13:09
woensdag 30 oktober 2019 om 13:20
Ze weten de juiste toon echt te raken.
(Wat ik dan wel weer interessant had gevonden: hoe houd je je seksleven leuk als je langere tijd in een fertiliteitstraject zit en voornamelijk op commando aan het seksen bent)

woensdag 30 oktober 2019 om 13:28
Eh...?Nibbe schreef: ↑30-10-2019 13:03Viva forum moet je ook echt wel 'leren lezen'; daar zouden nieuwe mensen ook tijd in kunnen investeren.
In een groep mensen die goed op elkaar ingespeeld zijn en die elkaar vertrouwen kan veel.
Dat zie ik bij Viva: tussen de vaste forum bezoekers onderling kan veel.
Men kan tegen een stootje en er is veel relativering en humor.
Toen ik hier als nieuweling kwam schrok ik.
Dat stootje komt op een buitenstaander anders over.
Grensoverschrijdende situaties kun je ook aan de andere kant van het probleem aanpakken.
Een flink aantal mensen plaatsen hier persoonlijke problemen en een deel van die mensen stellen zich zo kwetsbaar op, delen zulke pijnlijke content over zichzelf en derden dat ze m.i. tegen zichzelf in bescherming genomen zouden moeten worden. Dat op zulke topics een harde of pesterige reactie komt: Ik ben het er niet mee eens, maar het gebeurt all over the internet. Fact of life.
Daar zou ook beleid op kunnen zijn.
Bijvoorbeeld dat topics met complexe problemen en een overduidelijk kwetsbare TO kunnen worden gestafd & verwijderd, met een respectvol begeleidend berichtje naar de TO dat zij / hij deze vraag beter kan stellen aan een professional of een vertrouwd persoon.
Sommige content is gewoon niet geschikt voor een openbaar forum en wie die grens niet zelf voelt kan daar op gewezen worden.
Dat lijkt me medemenselijker als anderen beknotten in hun gedrag.
Wellicht gebeurt dat al bij kwetsbare mensen hoor, zo ver ben ik niet op de hoogte van het reilen en zeilen bij Viva.
Zo niet, dan lijkt dat me een hiaat in het beleid.
Het is niet te doen om 'op het internet' te verwachten dat mensen zich altijd respectvol of voorkomend gedragen.
Volgens mij kun je beter ingrijpen aan de andere kant van het probleem.
"Mensen die problemen (anoniem onder een schuilnaam) delen zijn het probleem, maar mensen die er kutopmerkingen over maken of bot reageren, tja, die doen gewoon wat normaal is op internet. "

Ik weet als geen ander dat het internet vol trollen zit, mensen die bewust desinformatie delen of puur reageren voor de kick of voor de reactie. Ik heb op het forum van Viva (in de korte periode dat ik hier ben) echter het gevoel dat mensen soms puur reageren om even de morele superioriteit te laten blijken, op een uitgebreidde OP reageren met één zin, enkel opmerken dat wat de OP deed stom is, of dat zij het niet zo hadden gedaan, ja; daar hebben we wat aan man, goed bezig! Dan had die stomme OP maar niet zoiets moeten delen, is jouw strekking, toch? Echte trollen zie ik hier zelden, die term is helaas een geuzenterm geworden, gebruikt om andersdenkenden weg te zetten, maar dat is een ander verhaal.
Ik vraag me gewoon serieus af waarom men moet reageren op gevoelige en uitgebreidde berichten op een lompe manier, welke compleet langs het hele punt van de OP gaat. Of er per definitie vanuit gaan dat het wel op de slechtst mogelijke manier bedoeld wordt. Als nieuwkomer heb ik echt het gevoel in een soort mijnenveld te moeten lopen, één misstap en het hele verhaal wat je hebt getypt wordt opgeblazen door één typfoutje, één verkeerd gekozen woordje en je bent de lul; immers; "Waarom reageren op de inhoud van het verhaal als ik makkelijk een cynische opmerking kan plaatsen, welke mijn wantrouwen naar andere mensen ventileert? Dat is lachen! Bovendien laat ik de OP weten dat ik het niet zo zou hebben gedaan! Daar zal die vast wel wat aan hebben!"
Tja, je moet een community/forum leren lezen, dat is mij niks nieuws. Maar in die zin zou je de gebreken van elke community wel goed kunnen praten, ook die van (het hier beruchtte) GeenStijl. "ah joh, zo praten ze daar, dat moet je leren lezen." Dat kan, maar als buitenstaander of nieuweling wordt het je echt niet makkelijk gemaakt door iemand gelijk collectief te pakken, diegene krijgt niet eens de kans het te leren lezen. Maargoed, ik zal wel weer uit mijn nek lullen waarschijnlijk, doe met deze mening wat je wilt. Ik deel enkel hoe ik het zie als nieuwkomer bij Viva, online communities heb ik al meer dan 18 jaar ervaring mee. Als ik andere reacties hier mag geloven, ben ik beslist niet de enige die zo denkt over de groepsmentaliteit hier.
Just my two cents.

woensdag 30 oktober 2019 om 13:43
Suðri schreef: ↑30-10-2019 13:09Maar wie moet dan voor een ander gaan bepalen wat diegene wel en niet aan kan, wat kwetsbaar is en wat niet en wat te kwestbaar is en wat niet.
Daarbij ligt de norm met betrekking tot wat respectvol is zo uit elkaar, want subjectief, dat daar eigenlijk ook niet op te modereren is.
Ja, dat is lastig.
Geen idee.
Ik ga het nooit doen, maar als ik zelf een forum zou beheren:
- ik zou een duidelijke scheiding maken: wil ik een discussieforum / gezelligheidsforum of een forum met ruimte voor levensvragen / diepere zaken?
Zelf zou ik het niet zo door elkaar laten lopen.

woensdag 30 oktober 2019 om 13:54
Ik begrijp wat je schrijft en deels eens.Thlubbe schreef: ↑30-10-2019 13:28Eh...?
"Mensen die problemen (anoniem onder een schuilnaam) delen zijn het probleem, maar mensen die er kutopmerkingen over maken of bot reageren, tja, die doen gewoon wat normaal is op internet. "En ik maar denken dat ik een cynisch persoon was. Sommige mensen gaan al naar een proffessional, sommige mensen kunnen om wat voor reden (nog) niet naar een proffessional. Sommige mensen willen andere invalshoeken horen, sommige zijn misschien op zoek naar een wake up call, maar dat is wat anders dan iemand bewust te tarten met een berichtsgrootte die onderdoet van een gemiddelde Tweet.
Ik weet als geen ander dat het internet vol trollen zit, mensen die bewust desinformatie delen of puur reageren voor de kick of voor de reactie. Ik heb op het forum van Viva (in de korte periode dat ik hier ben) echter het gevoel dat mensen soms puur reageren om even de morele superioriteit te laten blijken, op een uitgebreidde OP reageren met één zin, enkel opmerken dat wat de OP deed stom is, of dat zij het niet zo hadden gedaan, ja; daar hebben we wat aan man, goed bezig! Dan had die stomme OP maar niet zoiets moeten delen, is jouw strekking, toch? Echte trollen zie ik hier zelden, die term is helaas een geuzenterm geworden, gebruikt om andersdenkenden weg te zetten, maar dat is een ander verhaal.
Ik vraag me gewoon serieus af waarom men moet reageren op gevoelige en uitgebreidde berichten op een lompe manier, welke compleet langs het hele punt van de OP gaat. Of er per definitie vanuit gaan dat het wel op de slechtst mogelijke manier bedoeld wordt. Als nieuwkomer heb ik echt het gevoel in een soort mijnenveld te moeten lopen, één misstap en het hele verhaal wat je hebt getypt wordt opgeblazen door één typfoutje, één verkeerd gekozen woordje en je bent de lul; immers; "Waarom reageren op de inhoud van het verhaal als ik makkelijk een cynische opmerking kan plaatsen, welke mijn wantrouwen naar andere mensen ventileert? Dat is lachen! Bovendien laat ik de OP weten dat ik het niet zo zou hebben gedaan! Daar zal die vast wel wat aan hebben!"
Tja, je moet een community/forum leren lezen, dat is mij niks nieuws. Maar in die zin zou je de gebreken van elke community wel goed kunnen praten, ook die van (het hier beruchtte) GeenStijl. "ah joh, zo praten ze daar, dat moet je leren lezen." Dat kan, maar als buitenstaander of nieuweling wordt het je echt niet makkelijk gemaakt door iemand gelijk collectief te pakken, diegene krijgt niet eens de kans het te leren lezen. Maargoed, ik zal wel weer uit mijn nek lullen waarschijnlijk, doe met deze mening wat je wilt. Ik deel enkel hoe ik het zie als nieuwkomer bij Viva, online communities heb ik al meer dan 18 jaar ervaring mee. Als ik andere reacties hier mag geloven, ben ik beslist niet de enige die zo denkt over de groepsmentaliteit hier.
Just my two cents.
Maar ik voel me niet cynisch.
Ik heb me er wel bij neergelegd dat het zo werkt op bepaalde plekken / in bepaalde groepen.
Zonder er aan mee te doen overigens, ik zit zo gewoon niet in elkaar.

woensdag 30 oktober 2019 om 13:57
woensdag 30 oktober 2019 om 13:59
Thlubbe schreef: ↑30-10-2019 13:28Eh...?
"Mensen die problemen (anoniem onder een schuilnaam) delen zijn het probleem, maar mensen die er kutopmerkingen over maken of bot reageren, tja, die doen gewoon wat normaal is op internet. "En ik maar denken dat ik een cynisch persoon was. Sommige mensen gaan al naar een proffessional, sommige mensen kunnen om wat voor reden (nog) niet naar een proffessional. Sommige mensen willen andere invalshoeken horen, sommige zijn misschien op zoek naar een wake up call, maar dat is wat anders dan iemand bewust te tarten met een berichtsgrootte die onderdoet van een gemiddelde Tweet.
Just my two cents.
Eens
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.

woensdag 30 oktober 2019 om 13:59
Het is juist als discussieforum begonnen.Nibbe schreef: ↑30-10-2019 13:43Ja, dat is lastig.
Geen idee.
- ik zou een duidelijke scheiding maken: wil ik een discussieforum / gezelligheidsforum of een forum met ruimte voor levensvragen / diepere zaken?
woensdag 30 oktober 2019 om 14:05
Leuk, zo’n nobele poging, maar dat gaat natuurlijk nooit werken, omdat het onderscheid vaak helemaal niet zo duidelijk is.Nibbe schreef: ↑30-10-2019 13:43Ja, dat is lastig.
Geen idee.
Het modereerbeleid op Viva is ook vanuit zulke nobele bedoelingen begonnen. Toen het weerbarstiger bleek dan gedacht, heeft Viva ervoor gekozen de moderators volledig anoniem te maken en álle discussies bij voorbaat af te kappen. Dat is volgens mij een nogal antieke gedachte. In de eenentwintigste eeuw werkt het beter je publiek serieus te nemen en er gewoon open over te zijn dat er soms dingen mis gaan.
Dat gebeurt hier dus niet. Zie het voorbeeld van de post van Meds. Die wissen was overduidelijk een fout, maar in plaats van dat te erkennen, reageert Viva met repressie en verder absolute stilte. Dat werkt, in zoverre dat de onrust na een tijdje wel weer stopt. Het vertrouwen in de capaciteiten van de mods krijgt alleen wel elke keer een opdonder. Kennelijk wordt dat voor lief genomen.

woensdag 30 oktober 2019 om 14:16
Jongens leg je er nou bij neer dat op dit forum niet actief gemodereerd wordt.
Dat betekent enerzijds geen direct contact met mods en je soms niet gehoord voelen (vindt de vaste kliek jammer getuige dit topic), en anderzijds betekent het dat er een vaste kliek kan ontstaan die het forum negatief domineert (vinden andere bezoekers jammer).
You win some, you lose some. Maar veranderen ga je het niet.
Dat betekent enerzijds geen direct contact met mods en je soms niet gehoord voelen (vindt de vaste kliek jammer getuige dit topic), en anderzijds betekent het dat er een vaste kliek kan ontstaan die het forum negatief domineert (vinden andere bezoekers jammer).
You win some, you lose some. Maar veranderen ga je het niet.
woensdag 30 oktober 2019 om 14:27
Dat is net zoiets als tegen de gepeste kinderen op school zeggen: ‘wen er maar aan’.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.

woensdag 30 oktober 2019 om 14:56
Het werkt dat het tijdelijk uitdooft. Dit soort dingen blijven opvlammen tot je er serieus mee gedeald hebt dmv een gesprek, feedback ontvangen en je aanpak/beleid te verbeteren.
Het is nu wachten tot het modtopic open gaat voor het weer gaat vlammen.
Een bosbrand is ook pas gedoofd als de ondergrond ook echt zorgvuldig geblust is.
woensdag 30 oktober 2019 om 15:00

woensdag 30 oktober 2019 om 15:04
Met dat verschil dat je volwassen bent en bij een forum gewoon weg kan klikken, je af kan melden, andere fora kan zoeken. Je hoeft hier niet te zijn zoals op school.
Als het ‘school’beleid (of non-beleid) je niet bevalt en de directie is niet bereikbaar dan kan je weinig anders he.