Vreemde vraagt in ijssalon om erbij te mogen zitten.

13-08-2015 15:41 542 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren ben ik met mijn dochter en neefje in de plaatselijke ijssalon een ijscoupe gaan eten.( voor de beeldvorming: binnen in de ijssalon kan je alleen aan een tafel zitten waarna je alléén een ijscoupe (dus geen handijs) kunt bestellen als je de kaart hebt bekeken. De serveerder /ster brengt deze en rekent af als de coupe op is. In het voorste gedeelte kun je handijs halen maar mag je binnen niét zitten hiermee.) Omdat er braderie was, was het ontzettend druk en hebben we even moeten wachten totdat we een plaatsje kregen. Toen we er eenmaal een bemachtigd hadden vroeg een vreemde vrouw (ze was met nog een vrouw) of ze bij ons aan tafel konden gaan zitten. ( er was nog één stoel vrij en een half plekje op de bank omdat de kinderen daarop zaten).

Toen ik antwoorde dat ik dit liever niet wilde, mompelde ze op een boze toon iets ( kon het niet verstaan) en liep weg.

Dezelfde situatie heb ik een paar weken geleden ook al eens meegemaakt in dezelfde ijssalon en zet mij aan het denken: is het vreemd/ onvriendelijk van mij dat ik dit niet toe laat? Zouden jullie het wél doen?
getfree wijzigde dit bericht op 13-08-2015 17:12
Reden: Meer duidelijke uitleg plus details
% gewijzigd
quote:Yraatje schreef op 13 augustus 2015 @ 16:55:

[...]

Om een ijsje te eten waarbij ze bij jou aan tafel komen om de bestelling op te nemen.

En waarbij je dus ook aan de tafel (nadat je je ijsje hebt genuttigd) om de rekening kunt vragen. Net als in een lunchroom of een gewoon restaurant waar je alleen een hoofdgerecht bestelt.

Dan vind ik het wel raar.

Als het een cafetariaachtig geheel is boeit het me in het geheel niet.Idd. Maar tijdens een braderie zou ik het wel toestaan. Dat zou ik niet doen wanneer er dus geen drukke braderie is.
quote:nina1966 schreef op 13 augustus 2015 @ 16:49:

[...]

En als ze nou nee hadden gezegd? Had dat tafeltje dan leeg gebleven?

Rare zin "mag ik hier zitten als jij klaar bent" Het zijn geen tafeltjes persoonlijk op naam. En ik heb dus zo het vermoeden dat jullie al zijn gaan zitten toen zij nog af moesten rekenen om van een plekje verzekerd te zijn. En dat doe je wel maar tegen een ander zeg je keihard NEE.

Asociaal dus.

Ja dat zal gevraagd zijn om dat tafeltje te 'reserveren', niks mis mee. zo voorkom je een soort van stoelendans.

Wat ik gedaan zou hebben in het geval van TS weet ik niet; als je een handijsje haalt, weet je/houd je er rekening mee dat je niet altijd kunt zitten.

Maar ik denk ( ben meestal niet zo moeilijk) dat ik gezegd zou hebben 'ja hoor plof maar neer, maar laat de kinderen gewoon zitten, die hoef je niet op elkaar te drukken'.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:MadameQetesh schreef op 13 augustus 2015 @ 16:52:

[...]

Een gewoon restaurant is toch heel wat anders dan een ijssalon tijdens een pokkedrukke braderie.

Ben ik niet met je eens.

Of vind jij het ook prima dat iemand in een lunchroom tijdens een drukke braderie aan je tafeltje komt zitten??
quote:Yraatje schreef op 13 augustus 2015 @ 16:55:

[...]

Om een ijsje te eten waarbij ze bij jou aan tafel komen om de bestelling op te nemen.

En waarbij je dus ook aan de tafel (nadat je je ijsje hebt genuttigd) om de rekening kunt vragen. Net als in een lunchroom of een gewoon restaurant waar je alleen een hoofdgerecht bestelt.

Dan vind ik het wel raar.

Als het een cafetariaachtig geheel is boeit het me in het geheel niet.Precies, dat dacht ik eerder dus ook!
quote:TropicalVibes schreef op 13 augustus 2015 @ 16:53:

[...]

Ja, daar heb je toch wel een punt....Dank je
quote:MadameQetesh schreef op 13 augustus 2015 @ 16:37:

[...]

Die kinderen hebben net zoveel recht op een zitplek als een volwassene. Waarom zouden zij moeten opstaan voor een volwassene die zelf ook kan staan?

Jonge kinderen houden het staat vaak ook nog minder goed vol. Vallen in bochten enz.Maar zulke kleintjes kun je ook op schoot nemen. Of idd 2 op één plek. Vraag me af waarom moeder/begeleider er niet gewoon naast zat eigenlijk.
quote:borboletas schreef op 13 augustus 2015 @ 16:56:

[...]

Daar kunnen we over van mening verschillen. Maar dat maakt het niet minder asociaal om (bijna) bovenop andermans spullen te gaan zitten.Bijna dus,, ik kijk natuurlijk wel uit.
quote:simbalabimba schreef op 13 augustus 2015 @ 16:57:

[...]

Ja dat zal gevraagd zijn om dat tafeltje te 'reserveren', niks mis mee. zo voorkom je een soort van stoelendans.

Wat ik gedaan zou hebben in het geval van TS weet ik niet; als je een handijsje haalt, weet je/houd je er rekening mee dat je niet altijd kunt zitten.

Maar ik denk ( ben meestal niet zo moeilijk) dat ik gezegd zou hebben 'ja hoor plof maar neer, maar laat de kinderen gewoon zitten, die hoef je niet op elkaar te drukken'.

Ik denk dat ik er een verkeerd beeld bij heb.

Ik zie een volle zaak voor me, waar TO binnen komt lopen en op een tafeltje afloopt met de vraag ''mag ik hier zitten als jullie klaar zijn?''

En de andere wachtenden verbouwereerd achterlaat
quote:nina1966 schreef op 13 augustus 2015 @ 16:43:

[...]

En waar bemoei jij je mee? Dat is aan de moeder/begeleider van die kinderen.

Blijkbaar was jij dat niet want dan had je er een op schoot genomen schrijf je eerder.Ik heb eerder geschreven dat als iemand slecht ter been is ik een kind op schoot zou nemen, ik vind het normaal dat te doen. Alleen dat was hier niet het geval, het ging om een man van rond de 40 die (voor zo ver ik kon zien) nergens last van had. Overigens heb ik hem wel mijn plek gegeven.
quote:borboletas schreef op 13 augustus 2015 @ 16:48:

[...]

Dat vind ik dus juist echt enorm irritant/asociaal als mensen dat doen. Ja, mijn tas staat in de trein naast me op de stoel want dat vind ik makkelijk (alleen als het niet druk is, anders staat hij gewoon op de grond). Ondertussen ben ik een boek/de krant aan het lezen of met mijn telefoon bezig. Hoewel ik probeer erop te letten heb ik het dan niet altijd direct door als er iemand wil zitten. En ik vind het dan inderdaad irritant als iemand, zonder enige vorm van aankondiging, bijna boven op mijn tas ploft. Waarom die haast, waarom zo drammerig? Ik vind het prima dat je op die plek komt zitten, geen enkel probleem, maar geef mij wel even een momentje om mijn tas op de grond te zetten.Dus jij hebt het niet in de gaten als de trein vol is? Want iemand wil niet naast je zitten als er nog lege bankjes zijn Dat gebeurt echt alleen maar als er overal al iemand zit. En ja, op zo'n moment is het gewoon te druk om je tas naast je te nemen.
quote:slwhisper schreef op 13 augustus 2015 @ 17:01:

[...]

Ik denk dat ik er een verkeerd beeld bij heb.

Ik zie een volle zaak voor me, waar TO binnen komt lopen en op een tafeltje afloopt met de vraag ''mag ik hier zitten als jullie klaar zijn?''

En de andere wachtenden verbouwereerd achterlaat Verkeerd beeld...ik wacht altijd netjes mijn beurt af
quote:rosemetijs schreef op 13 augustus 2015 @ 16:50:

[...]

Hier reizen kinderen t/m 11 jaar gratis met een volwassene mee dus nee die hebben geen recht op een zitplaats vind ik..

Hoewel ik het ergens wel met je eens bent, klopt de redenatie natuurlijk niet helemaal.

Allereerst betaal jij niet voor een zitplek, maar voor het recht om vervoerd te worden, dus het is niet zo dat omdat jij betaalt hebt, jij mag zitten.

Daarnaast bepalen de ouders niet dat de kinderen gratis reizen, maar de vervoersmaatschappij. Ik snap wel dat ouders dan niet komen met "ik betaal wel een extra kaartje, want mijn kinderen willen zitten".

En als je deze redenering doortrekt: met een studenten-ov reis je ook gratis, mag je dan ook niet zitten? En als jij een 'gratis ov-kaart' krijg van je werkgever, mag je dan zitten?
quote:nina1966 schreef op 13 augustus 2015 @ 16:58:

[...]

Maar zulke kleintjes kun je ook op schoot nemen. Of idd 2 op één plek. Vraag me af waarom moeder/begeleider er niet gewoon naast zat eigenlijk.

In een tram of bus vind ik het het inderdaad sociaal als je je kind even op schoot neemt als het druk is of twee van die ukken op 1 plaats neerzet. Het is absoluut waar dat jonge kinderen vaak niet kunnen staan, maar het is ook waar dat het op die leeftijd net uit elkaar geschroefde ikea-meubels zijn; flexibel en ruimtebesparend. Dus dan is het wel zo beleefd dat je gebruik maakt van die handige feature.

En on-topic: ik kan de situatie niet zo goed inschatten, TO. Als het echt een sit-down tent is met bediening, vind ik doorgaans dat je prima mag weigeren. Maar ja, anderzijds; als het echt heel druk is het wel vriendelijk als je die zitplekken opgeeft. Heel veel last heb je er dan toch niet van?
quote:Getfree schreef op 13 augustus 2015 @ 16:52:

[...]

Nooit gaan vermoeden! In mijn situatie kloppen jouw vermoedens niet; ik heb gevraagd of ik er mag gaan zitten als ze klaar zijn en ben pas gaan zitten toen het afrekenen was afgehandeld en hun opstonden..Als je wacht tot ze echt weg zijn hoef je het niet te vragen. Dat doe je alleen als je de plek wilt claimen op een drukke dag. Er snel gaan zitten zodra ze de billen lichten.
quote:rosemetijs schreef op 13 augustus 2015 @ 16:34:

[...]

Ik vind het eerder een tekortkoming van de moeder van die kinderen dat ze niet uit zichzelf zegt dat die kinderen prima kunnen staan.!Heb je kinderen van die leeftijd wel eens in een tram zien staan? Die donderen echt iedere bocht of als die gaat reiden of remmen om omdat ze niet stevig genoeg op hun benen kunnen staan, daar kunnen wij een heel stuk beter tegen.
quote:Yraatje schreef op 13 augustus 2015 @ 16:58:

[...]

Ben ik niet met je eens.

Of vind jij het ook prima dat iemand in een lunchroom tijdens een drukke braderie aan je tafeltje komt zitten??

Als de stoel vrij is, ja hoor mij best.

Betekend niet dat ik dan ook gezellig hele gesprekken ga houden.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Vind het inderdaad behoorlijk asociaal om iemand te weigeren op een lege stoel te gaan zitten. Het is een ijssalon, geen restaurant!

Soms hoort het ook bij de zaak: zo is het bij Jan de Groot in Den Bosch altijd zo druk, dat je vrijwel altijd bij iemand aan een tafeltje moet zitten. Zelfs het personeel verwijst je naar tafeltjes waar al mensen aan zitten.
quote:nina1966 schreef op 13 augustus 2015 @ 16:58:

[...]

Maar zulke kleintjes kun je ook op schoot nemen. Of idd 2 op één plek. Vraag me af waarom moeder/begeleider er niet gewoon naast zat eigenlijk.Dat kan. En als iemand netjes vraagt zou ik dat ook doen maar als een volwassene gaat eisen dat mijn kinderen gaat proppen zodat hij kan zitten dan accepteer ik dat niet.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:my-little-appletree schreef op 13 augustus 2015 @ 17:02:

[...]

Ik heb eerder geschreven dat als iemand slecht ter been is ik een kind op schoot zou nemen, ik vind het normaal dat te doen. Alleen dat was hier niet het geval, het ging om een man van rond de 40 die (voor zo ver ik kon zien) nergens last van had. Overigens heb ik hem wel mijn plek gegeven.Maar dan nog is het niet aan jou om boos te worden. Dat is aan de moeder/ouder/begeleider van dat kind.
quote:Getfree schreef op 13 augustus 2015 @ 17:04:

[...]

Verkeerd beeld...ik wacht altijd netjes mijn beurt af Als dat zo is hoef je ook niet te vragen of je er mag zitten als ze weg zijn
quote:Stokstaartjenl schreef op 13 augustus 2015 @ 16:38:

[...]

Waarom hebben volwassenen meer 'recht' op een zitplek dan kinderen?

Als het iemand is die oud is/slecht ter been oid, of iemand vraagt vriendelijk of hij/zij daar kan zitten, dan kan je best tegen je kinderen zeggen dat ze moeten gaan staan (of zelf gaan staan, of een kind op schoot nemen oid).

Maar verder hebben volwassenen toch niet meer 'recht' op een zitplek dan kinderen? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.Een volwassene is ook ouder dan kinderen van 4 en 5. Het is geen kwestie van recht hebben op, maar een kwestie van fatsoen.
quote:LoiseauCoureur schreef op 13 augustus 2015 @ 17:09:

Vind het inderdaad behoorlijk asociaal om iemand te weigeren op een lege stoel te gaan zitten. Het is een ijssalon, geen restaurant!

Soms hoort het ook bij de zaak: zo is het bij Jan de Groot in Den Bosch altijd zo druk, dat je vrijwel altijd bij iemand aan een tafeltje moet zitten. Zelfs het personeel verwijst je naar tafeltjes waar al mensen aan zitten.En bij een ijssalon en lunchroom is je eigen privacy niet meer van belang? Kom nou! Tijdens een braderie prima, anders niet.
quote:rosemetijs schreef op 13 augustus 2015 @ 16:50:

[...]

Hier reizen kinderen t/m 11 jaar gratis met een volwassene mee dus nee die hebben geen recht op een zitplaats vind ik..

Toen bij die vervoerder moest je gewoon betalen (van af 4 jaar) hoor dus dan zouden ze net zo veel recht hebben op een zitplaats. Mensen van 65 die korting krijgen, hebben die dan ook minder recht op een plekje? Ik werk juist van uit een ander principe, mensen die het harder nodig hebben dan ik sta ik mijn plaats aan af. Dus of dat nou een vrouw van 80 is, een student met een gebroken been of kind dat zich daar niet fatsoenlijk staande kan houden.

Overigens ging het mij ook om de manier waarop (je kan dingen vragen en je kan ze eisen) en heb ik mijn plek ook afgestaan.
quote:my-little-appletree schreef op 13 augustus 2015 @ 17:07:

[...]

Heb je kinderen van die leeftijd wel eens in een tram zien staan? Die donderen echt iedere bocht of als die gaat reiden of remmen om omdat ze niet stevig genoeg op hun benen kunnen staan, daar kunnen wij een heel stuk beter tegen.Huh? Een kind van die leeftijd kan toch prima een stang achterin of achter de stoel vasthouden? Nog veiliger ook dan los op een stoel zitten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:mary57 schreef op 13 augustus 2015 @ 17:12:

[...]

Een volwassene is ook ouder dan kinderen van 4 en 5. Het is geen kwestie van recht hebben op, maar een kwestie van fatsoen.Exact.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven