Waarom hapt mijn vis constant naar lucht?
woensdag 16 januari 2008 om 18:25
Heb een paar weken 2 goudvissen te logeren. Nou valt het me op dat ze wel erg veel naar lucht happen. Nou is het plantje dat in de kom groeide doodgegaan, dus heb ik dat gisteren vervangen door een nieuwe. Verder ververs ik het water heel erg vaak omdat het snel stinkt. Waarom lijken ze dan toch nog te weinig zuurstof te hebben?
woensdag 16 januari 2008 om 20:40
Heb je een verwarmingselement in de kom (waarschijnlijk niet, maar...) dan kan het nl zo zijn dat het water te warm is, heb dat ook een keer gehad in mijn aquarium, de vissen gingen maar naar luchthappen en ik snapte niet wat er was en toen gingen er ook vissen dood. Bleek dus dat de temperatuur te hoog stond.... erg zielig...
Om de achter de PH-waarde te komen kan je een simpele test kopen in een aquariumwinkel, of een potje met water meenemen naar
Om de achter de PH-waarde te komen kan je een simpele test kopen in een aquariumwinkel, of een potje met water meenemen naar
woensdag 16 januari 2008 om 20:40
Heb je een verwarmingselement in de kom (waarschijnlijk niet, maar...) dan kan het nl zo zijn dat het water te warm is, heb dat ook een keer gehad in mijn aquarium, de vissen gingen maar naar luchthappen en ik snapte niet wat er was en toen gingen er ook vissen dood. Bleek dus dat de temperatuur te hoog stond.... erg zielig...
woensdag 16 januari 2008 om 21:13
Heb sinds zaterdag een vis, beter gezegd mijn 8 jarige dochter heeft een vis. Volgens mij is-ie dood-ongelukkig in zijn nieuwe onderkomen. Hij zwemt amper, drijft maar zo'n beetje. Had afgelopen zaterdag niet gedacht dat hij het tot vandaag zou volhouden. Vind het heel zielig, maar kan niet meer doen dan wat ik doe. Dat van dat emmertje leidingwater 24 uur vantevoren klaar zetten is mij hier ook verteld! Nog wel een leuke anekdote van mijn 8 jarige dochter, sorry voor het knippen-plakken:
Had ik al verteld dat S een aquarium heeft gehad voor Kerst ? Vandaag hebben we een vis gekocht. Die zit nu te wennen in een plastic zakje in het aquarium. Hij mag zo in zijn nieuwe stulpje. Nog 5 minuten. Leuk verhaal : S maakte dus het cadeau open met Kerst. En daarna ieder cadeau : dit is een vis, dit is een vis enz enz. Uiteindelijk geen vis natuurlijk want ik dacht dat dat niet handig zou zijn ivm met onze op vakantie, 2 dagen later. Vraagt zij de volgende dag: mam, heb je vis in de koelkast. Nee schat, we eten kip. Ja maar heb je sardines in de koelkast. Nééé die heb ik niet, we eten kip. Ja maar mam, soms eten we toch sardines. Ja soms wel. Nou, dan had ik toch één van die sardines in het aquarium kunnen doen. S, die zijn toch dood ! Ja maar ik had het toch kunnen proberen !
Had ik al verteld dat S een aquarium heeft gehad voor Kerst ? Vandaag hebben we een vis gekocht. Die zit nu te wennen in een plastic zakje in het aquarium. Hij mag zo in zijn nieuwe stulpje. Nog 5 minuten. Leuk verhaal : S maakte dus het cadeau open met Kerst. En daarna ieder cadeau : dit is een vis, dit is een vis enz enz. Uiteindelijk geen vis natuurlijk want ik dacht dat dat niet handig zou zijn ivm met onze op vakantie, 2 dagen later. Vraagt zij de volgende dag: mam, heb je vis in de koelkast. Nee schat, we eten kip. Ja maar heb je sardines in de koelkast. Nééé die heb ik niet, we eten kip. Ja maar mam, soms eten we toch sardines. Ja soms wel. Nou, dan had ik toch één van die sardines in het aquarium kunnen doen. S, die zijn toch dood ! Ja maar ik had het toch kunnen proberen !

woensdag 16 januari 2008 om 22:52
Een goudvis en elke andere vis komt altijd boven om lucht happen.Dit heeft ook te maken met de luchtblaas waar ze mee onder water kunnen zakken.
Bovendien is een ronde kom per defenitie al erg slecht .
Wij hebben n aquarium(1meter bij 40) en verversen nooit water en het is altijd goed.Dit komt omdat de oppervlakte vele malen groter is dan een kom of vaas
Ook planten zijn een onmisbare factor en voeren idd maar erg weinig.Wij voeren eens per 2 of 3 dagen iets..
Bovendien is een ronde kom per defenitie al erg slecht .
Wij hebben n aquarium(1meter bij 40) en verversen nooit water en het is altijd goed.Dit komt omdat de oppervlakte vele malen groter is dan een kom of vaas
Ook planten zijn een onmisbare factor en voeren idd maar erg weinig.Wij voeren eens per 2 of 3 dagen iets..
donderdag 17 januari 2008 om 14:17
Hee Poez,
nee, ik heb geen bubbeltjesding in de kom.
Overigens ben ik het met die hele kom niet eens, maar ik heb die vissen nou eenmaal te logeren en in eerste instantie wilde ik een aquarium gaan kopen, maar daar heb ik toch maar van afgezien...
Overigens hebben de eigenaren me wel enigszins verteld hoe ik de vissen moet verzorgen. Het lukt me alleen niet erg
nee, ik heb geen bubbeltjesding in de kom.
Overigens ben ik het met die hele kom niet eens, maar ik heb die vissen nou eenmaal te logeren en in eerste instantie wilde ik een aquarium gaan kopen, maar daar heb ik toch maar van afgezien...
Overigens hebben de eigenaren me wel enigszins verteld hoe ik de vissen moet verzorgen. Het lukt me alleen niet erg

donderdag 17 januari 2008 om 14:25
Oh, je moet echt heel goed op de watertemperatuur letten. Ik zorgde er ook altijd voor dat het "nieuwe" water ongeveer even warm voelde als het "oude" water, maar één keertje was ik denk ik toch niet nauwkeurig genoeg... Gevolg was dat het arme visje begon te tollen toen hij in het nieuwe water kwam. Dat is uiteindelijk goed gekomen, maar twee dagen later was 'ie dood, dus ik vrees dat dat toch wel aan mij te wijten is geweest.
Ik voerde 'm trouwens twee of drie keer in de week, da's vaak genoeg.
Ik voerde 'm trouwens twee of drie keer in de week, da's vaak genoeg.