Wat heb je geleerd van dit forum?
zondag 12 april 2026 om 19:58
zondag 12 april 2026 om 19:58
Over Suzan en Freek gesproken: ik heb geleerd dat volwassen mensen zich echt persoonlijk gekwetst kunnen voelen als jij hun geliefde muziek niet zo tof vindt. Nou herken ik dat mechanisme wel vanuit mijn puberteit, ik kon echt oprecht boos worden als iemand zei dat ie Doe Maar maar stom vond. Maar van mensen van in de veertig verwacht ik toch iets meer relativeringsvermogen.
Graftak!
zondag 12 april 2026 om 20:10
Vertrekken denk ik?
Ik heb ook veel geleerd over racisme en seksisme, over rolverdelingen in het huishouden en het bestaan van de derde shift.
En dat ik mijn buitenkraan elk jaar moet dichtdoen, dat ook.
zondag 12 april 2026 om 20:34
Ik heb geen kinderen (bewuste keuze) en heb hier veel geleerd over hoe het tegenwoordig is om kinderen te hebben.
Institutioneel racisme, al eerder genoemd, ook veel over geleerd.
En verder inderdaad zoveel verschillende perspectieven lezen, heel behulpzaam. Dingen lezen die je in je eigen bubbel niet zo snel tegenkomt.
En ook negatiever inderdaad: dat mensen kunnen liegen en sommigen zich (wat) anders voor doen dan ze zijn. Snel oordelen, niet goed lezen.
Maar natuurlijk ook dat de meeste mensen gewoon deugen.
Institutioneel racisme, al eerder genoemd, ook veel over geleerd.
En verder inderdaad zoveel verschillende perspectieven lezen, heel behulpzaam. Dingen lezen die je in je eigen bubbel niet zo snel tegenkomt.
En ook negatiever inderdaad: dat mensen kunnen liegen en sommigen zich (wat) anders voor doen dan ze zijn. Snel oordelen, niet goed lezen.
Maar natuurlijk ook dat de meeste mensen gewoon deugen.
zondag 12 april 2026 om 20:45
Courage: ik ga er wel vanuit dat de meeste mensen eerlijk zijn al merk ik ook wel een natuurlijke achterdocht als iets buiten de standaarden valt. Mij is dat ook wel verweten op onjuiste gronden.
En over een aantal onderwerpen is er best wel polarisatie. Neem nou mensen met een uitkering: dan krijg je de discussie lui versus mensen met een uitkering hebben het moeilijk. Of een discussie over vluchtelingen/immigratie of iemand met overgewicht is lui en heeft geen doorzettingsvermogen versus het ligt gecompliceerder en in het midden oosten topic is het al helemaal lastig…
Een keer in de zoveel tijd komt er weer een topic over een van deze onderwerpen, loopt het gierend uit de hand, doet iedereen weer haar plasje, napraat loopt als een tierelier en dan komen er soms een paar bannen en of waarschuwingen… en we gaan weer vrolijk door allemaal
.
En over een aantal onderwerpen is er best wel polarisatie. Neem nou mensen met een uitkering: dan krijg je de discussie lui versus mensen met een uitkering hebben het moeilijk. Of een discussie over vluchtelingen/immigratie of iemand met overgewicht is lui en heeft geen doorzettingsvermogen versus het ligt gecompliceerder en in het midden oosten topic is het al helemaal lastig…
Een keer in de zoveel tijd komt er weer een topic over een van deze onderwerpen, loopt het gierend uit de hand, doet iedereen weer haar plasje, napraat loopt als een tierelier en dan komen er soms een paar bannen en of waarschuwingen… en we gaan weer vrolijk door allemaal
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zondag 12 april 2026 om 21:17
Ik kan het niet heel goed onder woorden brengen, maar ik heb het vermoeden dat humor en begrip samengaan met dat mensen zich openstellen. Niet volledig openstellen, maar ik heb echt het vermoeden dat humor verdwijnt als mensen vlakker en afstandelijker gaan schrijven.
Verder vind ik het verfrissend om te merken dat het ‘met elkaar eens zijn’ ver kan staan van ‘elkaar aardig vinden of persoonlijk waarderen’ . En dat forummers elkaar kruislings (on)aardig, (ir)relevant of (niet) van waarde kunnen vinden.
En dat forummers zeer verschillend reageren als ze je wel of niet herkennen onder een andere Nick.
Verder vind ik het verfrissend om te merken dat het ‘met elkaar eens zijn’ ver kan staan van ‘elkaar aardig vinden of persoonlijk waarderen’ . En dat forummers elkaar kruislings (on)aardig, (ir)relevant of (niet) van waarde kunnen vinden.
En dat forummers zeer verschillend reageren als ze je wel of niet herkennen onder een andere Nick.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 12 april 2026 om 21:29
Oh, ik ook hoor. Maar dan is het dus des te opvallender als je erover struikelt als dat niet zo is. Of dat ze op het forum juist een bepaalde kant van zich laten zien en een andere kant 'onbelicht' blijft.
zondag 12 april 2026 om 21:55
Dat ik niet moet meeschrijven op Actueel omdat ik daar spontaan verander in een onverdraagzaam en ongenuanceerd persoon, heel anders dan hoe ik in het echt ben.
Dat sommige forummers die ik hoog heb zitten mij kennelijk stom vinden, en ik niet zo goed weet waarom.
Dat hier naast alle reuring en gedoe soms ook een veilige plek ontstaat voor mensen die hem heel hard nodig hebben, en dat me dat ontroert.
Dat ik hier toch altijd weer terugkom, ook al denk ik soms dat ik nu echt wegblijf.
Dat sommige forummers die ik hoog heb zitten mij kennelijk stom vinden, en ik niet zo goed weet waarom.
Dat hier naast alle reuring en gedoe soms ook een veilige plek ontstaat voor mensen die hem heel hard nodig hebben, en dat me dat ontroert.
Dat ik hier toch altijd weer terugkom, ook al denk ik soms dat ik nu echt wegblijf.
zondag 12 april 2026 om 21:58
Ik heb geleerd dat forummers die aangeven iets niet goed onder woorden te kunnen brengen, eigenlijk altijd juist heel duidelijk zijn en daarmee ook nog eens de spijker op zijn kop slaanfeow schreef: ↑12-04-2026 21:17Ik kan het niet heel goed onder woorden brengen, maar ik heb het vermoeden dat humor en begrip samengaan met dat mensen zich openstellen. Niet volledig openstellen, maar ik heb echt het vermoeden dat humor verdwijnt als mensen vlakker en afstandelijker gaan schrijven.
Mijn probleem is dat ik theoretisch weet wanneer het beter is dat ik even niks zeg.
Maar dan hoor ik mezelf al praten.
zondag 12 april 2026 om 21:58
Ik hoop niet dat er een dag komt dat jij wegblijft, want als ik iemand graag lees hier dan ben jij het wel.GriebusDus schreef: ↑12-04-2026 21:55Dat ik niet moet meeschrijven op Actueel omdat ik daar spontaan verander in een onverdraagzaam en ongenuanceerd persoon, heel anders dan hoe ik in het echt ben.
Mijn probleem is dat ik theoretisch weet wanneer het beter is dat ik even niks zeg.
zondag 12 april 2026 om 22:18
Weet je dat of denk je dat?GriebusDus schreef: ↑12-04-2026 21:55.
Ik kwam er achter dat het lang niet altijd klopt wat ik denk over wat anderen van mij denken, zowel positief als negatief.
En ook forummers die denken dat ik denk blablabla enz, en daar behoorlijk naast zitten.
Maar ik ben er ook achter dat het vaak erg weinig zin heeft om in gegaan tegen wat anderen denken zeker te weten.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 12 april 2026 om 22:36
Ja Dasty dus, het grote gele schoonmaakwonder die ieder huishouden in zijn/haar gootsteenkastje behoort te hebben.
.
zondag 12 april 2026 om 22:43
Het enige nadeel vind ik dat de pannen op mijn keukenkastjes nu makkelijk eraf kunnen glijden na een poetsbeurt met Dasty, terwijl ze voorheen lekker stevig stonden vanwege het plakvet.
.
zondag 12 april 2026 om 22:44
zondag 12 april 2026 om 22:57
Ik heb vooral geleerd dat ik digitaal/schriftelijk minder goed grappen kan maken dan live.
En dat ik me in een behoorlijke bubbel bevind va mensen die dezelfde dingen leuk of normaal vinden.
Dat ik ergens wel wéét dat er mensen zijn die over bepaalde onderwerpen een bepaalde mening hebben, maar die normaal nooit spreek. En dat ik daar toch altijd weer van schrik.
Dat veel brabanders niet alleen Brabants praten maar ook schrijven, dat heeft me heel erg verbaasd.
En dat ik me in een behoorlijke bubbel bevind va mensen die dezelfde dingen leuk of normaal vinden.
Dat ik ergens wel wéét dat er mensen zijn die over bepaalde onderwerpen een bepaalde mening hebben, maar die normaal nooit spreek. En dat ik daar toch altijd weer van schrik.
Dat veel brabanders niet alleen Brabants praten maar ook schrijven, dat heeft me heel erg verbaasd.
zondag 12 april 2026 om 23:03
Ja precies. Ik heb hier dus ook geleerd van Dasty en alle kleuren in huis gehad - tot ik me inderdaad bedacht dat het hartstikke slecht is voor alles wat leeft, terwijl ik juist probeer te vergroenen. Dus helaas, geen Dasty meer hier.
Such fun!1
zondag 12 april 2026 om 23:07
Heel cheesy, maar ik heb van het forum geleerd dat er mensen zijn die me geloven en niet wegrennen.
Daarnaast leerde ik over scheiding, erfenissen, schoonmaaktrucs, dat er mensen zijn die hele routines hebben voor hun huid, wat wel en niet zuinig bevonden wordt, dat irriteren geen wederkerig werkwoord is, wat een droeftoeter, een weggewaaid dakraam, andijvie en een vloerhoer is.
Schelden met Jezus-jozef-en-maria-te-paard, dat bij borstvoeding een maffia hoort, dat elke vraag of onderwerp op gezette tijden herhaald wordt, dat visite absoluut niet onaangekondigd aan de deur mag staan, wat swingen is -ik was jong en bleu toen ik hier begon -, over racisme, dat witte leggings echt niet kunnen, dat ik geen smaak heb qua schoenen, dat ik ook qua kledingmerken hopeloos ben, en dat ik hopeloos burgerlijk en simpel ben.
En dat ik daar eigenlijk best oke mee ben.
Daarnaast leerde ik over scheiding, erfenissen, schoonmaaktrucs, dat er mensen zijn die hele routines hebben voor hun huid, wat wel en niet zuinig bevonden wordt, dat irriteren geen wederkerig werkwoord is, wat een droeftoeter, een weggewaaid dakraam, andijvie en een vloerhoer is.
Schelden met Jezus-jozef-en-maria-te-paard, dat bij borstvoeding een maffia hoort, dat elke vraag of onderwerp op gezette tijden herhaald wordt, dat visite absoluut niet onaangekondigd aan de deur mag staan, wat swingen is -ik was jong en bleu toen ik hier begon -, over racisme, dat witte leggings echt niet kunnen, dat ik geen smaak heb qua schoenen, dat ik ook qua kledingmerken hopeloos ben, en dat ik hopeloos burgerlijk en simpel ben.
En dat ik daar eigenlijk best oke mee ben.
zondag 12 april 2026 om 23:25
zondag 12 april 2026 om 23:27
Ik heb van het forum ooit geleerd dat ik kinkhoest had.
Forum-huisarts 1-0.
En ik heb geleerd dat ik heel irritant kan worden als mensen iets zeggen dat niet klopt of veel te zwart-wit is. Dat werkt als een rode lap op mij en dan kan ik voor ieders bestwil een topic maar beter een tijdje niet openen.
Forum-huisarts 1-0.
En ik heb geleerd dat ik heel irritant kan worden als mensen iets zeggen dat niet klopt of veel te zwart-wit is. Dat werkt als een rode lap op mij en dan kan ik voor ieders bestwil een topic maar beter een tijdje niet openen.
zondag 12 april 2026 om 23:29
Dweten veel Nederlanders (lees in dit geval Hollanders0 ook niet, is typisch Brabantse uitdrukking
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in