Wat is een 'Socratische horzel'?

15-10-2009 12:31 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat wordt er bedoeld met de term 'Socratische horzel'? Ik heb al geblackled en zelfs gegoogled, maar ik kom er nog niet uit. Weet iemand hier het antwoord?
Een bekende uitspraak van Socrates is: "Athene is een traag paard en ik ben de horzel die hem tot leven moet steken."
Wikipedia:

"Hij (Socrates) vergeleek zijn werkwijze ook met die van een horzel, die een traag paard (Athene) probeerde wakker te houden, en dat leverde hem onvermijdelijk vijanden op."

De Socratische horzel is dus degene die diepgaande vragen stelt om de kwestie te analyseren; vragen die niet altijd makkelijk of welkom zijn maar die het debat scherp houden.
http://translate.google.n ... ki%2FSocial_gadfly&anno=2

Inmiddels mosterd
Kijk Robo legt het ook nog voor je uit, geweldig toch, dit forum.
Je weet wel wat een horzel is mag ik hopen?

(wat ik dan weer opvallend vind is dat Socrates door gif aan zijn einde is gekomen, als een soort voorbode voor het latere lot van insecten)
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Socratische horzel is dus gewoon 'de luis in de pels' ?
quote:zusenzo schreef op 15 oktober 2009 @ 12:35:

Kijk Robo legt het ook nog voor je uit, geweldig toch, dit forum.TO heeft kennelijk slecht gezocht. Heel lief van Robo, maar waarom de klusjes van luie mensen opknappen, daar is het forum toch niet voor?
Weet ik niet Marge, ik vind het niet echt hetzelfde.
Nou als je ziet hoe een paard schrikt van een beet van een horzel dan snap je het verschil
HPL: Nee, ziet Socrates er tegenwoordig zo uit ? En ook helemaal uit Japan....
Nee echt?
Volgens mij ook Margaretha!

Frits, ik had er anders ook nog nooit van gehoord, dus dankzij eigen en andermans inzet heb ik vandaag toch weer wat nuttigs geleerd .
quote:suus0105 schreef op 15 oktober 2009 @ 12:42:

HPL: Nee, ziet Socrates er tegenwoordig zo uit ? En ook helemaal uit Japan....Reincarnatie Suuus
quote:FritsvanEgters schreef op 15 oktober 2009 @ 12:41:

[...]

TO heeft kennelijk slecht gezocht. Heel lief van Robo, maar waarom de klusjes van luie mensen opknappen, daar is het forum toch niet voor?Oooowwww Frits, de laatste (en enige) keer dat ik dat zei héb ik me toch een partij ruzie gekregen hier op het forum
quote:Margaretha2 schreef op 15 oktober 2009 @ 12:41:

Socratische horzel is dus gewoon 'de luis in de pels' ?

Ja, de gure wind die door de straten waait, de dreiging die flappert door de nacht

Geert Wilders zou je een Socratische horzel kunnen noemen, maar misschien is dat teveel eer. Hoewel, in retrospect, Socrates in zijn eigen tijd net zo irritant was.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 15 oktober 2009 @ 12:44:

[...]

Reincarnatie SuuusStom dat ik daar niet op kwam....:rolling:
Nee echt?
quote:FritsvanEgters schreef op 15 oktober 2009 @ 12:41:

[...]

TO heeft kennelijk slecht gezocht. Heel lief van Robo, maar waarom de klusjes van luie mensen opknappen, daar is het forum toch niet voor????? Wat een bijzondere reactie.
Een luis is lastig, vervelend. Een horzel ook natuurlijk maar zet meer aan tot actie.

Een dier met luis krabt, een dier die door een horzel wordt gebeten zet het van schrik op een lopen

Een luis in de pels is dus iemand die wel lastig maar niet tot nadenken aanzet, in tegenstelling tot die horzel van Socrates.

Denk ik dan
quote:GezondopViva schreef op 15 oktober 2009 @ 12:46:

[...]

???? Wat een bijzondere reactie.
Precies HPL: de luis in de pels is meer een irritatie, de Socratische horzel is meer een directe aanleiding tot nadenken.

Volgens mij dan hè
AJ, Wilders en Socrates zijn niet te vergelijke. Socrates was toch de man van de vragen, Wilders is meer van de stellingen.
Ik heb ook geen idee hoor, mijn kennis van de filosofie is ook niet zo groot
Dankjulliewel allemaal!

En ach... in zeker opzicht heeft Frits natuurlijk gelijk, als ik ook op Wikipedia had gezocht (wat ik inderdaad niet heb gedaan) had ik die quote waarschijnlijk ook gevonden...

Aan de andere kant heb ik nu meerdere reacties, een vergelijking met een luis, een vergelijking met Wilders en een beter beeld van wat ermee bedoeld werd. Dankjewel voor het zoeken, Robo .
En natuurlijk Zusenzo en Tia Dalma ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven