Wat mag wel / Wat mag niet?

22-06-2008 22:13 432 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er wordt hier al de hele dag gediscussieerd over een paar opmerkingen gemaakt na de uitschakeling van Oranje. Betreffende opmerkingen (op het wij houden van Oranje topic) zijn weggehaald na klachten van een of meerdere forummers.

Ik ga ze niet letterlijk herhalen maar het had iets van doen met onze oosterburen en hun bijnaam, voetbal en een verwijzing naar de eeuwige voetbalvelden.

Een opmerking over Russen die teruggestuurd moesten worden naar de Goelagarchipel mocht blijven staan.

Op het Mod topic worden alle aan dit onderwerp gerelateerde posts verwijderd, dus vandaar een vers topic.

Waarom mag de ene opmerking blijven staan en de andere niet?

De reden voor het verwijderen van betreffende posts is (zoals ik het lees) dat de forumemr persoonlijk gekwetst is door die opmerking over de Duitsers. Aangezien ze geen Duitse is snap ik dat niet.....
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:wen schreef op 23 juni 2008 @ 14:19:

Maakt dat uit Fausto? Feit is toch dat er dingen gezegd zijn die echt niet door de beugel kunnen. Dat kun je ook gewoon toegeven, in plaats van te zoeken naar een oerschuldige of zo.

Als iemand op mijn tenen gaat staan, kan ik ook kiezen tussen diegene helemaal verrot schelden, en 'au' zeggen.Ik vind het eerlijk gezegd allemaal wel wat meevallen. Ik geloof dat ik er nog veel ergere dingen heb uitgekraamt thuis. En met mij vele anderen. Kutrussen, Duitsers moeten deaud, landverrader.. tja, typisch voetbalpraat na een dramatische wedstrijd. Waarom daar zo tegen tekeer gaan? Het is aan niemand in het bijzonder gericht en moet zeker niet letterlijk genomen worden. En als er dan ook nog van die anti-voetbal-oranje-lui komen zuigen, tja, dan krijg je niet de meest aardige reacties terug. Volkomen logisch.
Tief op vind ik al niet normaal, en zeker niet in een zin als: oh nog zo'n landverrader, tief op muts, of: kuttroll.

Jij schold toch ook niet Korenwolf? Geen onvertogen woord van jou gelezen hoor.
Nou, niet voor iedereen logisch dus. Ik vind het niet normaal dat je anderen gaat uitschelden, en dat dat blijkbaar ook nog mag blijven staan.

Ik vind het trouwens ook niet normaal om het over deporteren, afschieten of landverraders te hebben, ook niet als het over voetbal gaat (waarom zouden dan ineens andere normen gelden), maar he, dat is blijkbaar een cultuurverschil.
anoniem_43033 wijzigde dit bericht op 23-06-2008 14:52
Reden: toevoeging
% gewijzigd
En ik vind het niet logisch om op een oranjefan-topic te komen roepen dat het maar een spelletje is, dat je anti-oranje and proud of it bent en te zeuren over eventueel-niet-door-de-beugel-kunnende opmerkingen jegens russen of duitsers.
Als je het verschil niet ziet Fausto, en als je dat genoeg rechtvaardiging vindt om dat soort taal uit te slaan, dan zijn we denk ik wel uitgepraat.
Er zijn inderdaad grove dingen gezegd op dat topic, waarvan ik bijna alles in een bepaalde context kan plaatsen.

Maar de meest grove opmerking is afkomstig van MissChicken, en valt buiten elke context. Of het moet al zijn dat ze bewust provoceerde in de hoop dat er gereld zou worden.

Want hoe moet je de opmerking "Schade Holland, alles ist vorbei!!!!!" vergezeld gaande van wat juicherige vingeropstekende figuurtjes anders zien? Het was nog voordat de verlenging van start ging. En het was in het duits. Laat het nu een wedstrijd geweest zijn waar geen duitser aan te pas kwam.

En als er doorgeborduurd wordt op het zélfaangehaalde duitse aspect binnen het Nederlandse voetbal, gaan miepen dat er ingegrepen moet worden.

Ik zou bíjna zeggen, wat een moffenstreek.
Vind je dat écht grover dan 'tief op landverrader' of 'die en die voetballer moeten ze afschieten'?

(ik vind het ook niet zo'n nette of handige opmerking trouwens)
Helemaal mee eens Evidenza!
Geheel eensch met Evidenza.

Het siert Kippie niet om nu in de slachtofferrol te kruipen.
Geen bijzonderheden
quote:wen schreef op 23 juni 2008 @ 15:54:

Vind je dat écht grover dan 'tief op landverrader' of 'die en die voetballer moeten ze afschieten'?

(ik vind het ook niet zo'n nette of handige opmerking trouwens)Ja dat vind ik eigenlijk wel. Een voetballer afschieten is namelijk absoluut niet gemeend bedoeld, maar houdt in dat hij waardeloos speelt en beter op de bank kan gaan zitten. En tief op landverrader (ik weet niet of dat tegen Hiddink of een forumbezoekster bedoeld was) vind ik ook een typische voetbaluitspraak. Tjsezus, het is alsof hier nog nooit iemand een fanatieke wedstrijd beleefd heeft! Wat ik en mijn mede-voetbalkijkers wel niet geschreeuwd hebben zaterdag.. We waren gewoon compleet verbijsterd en boos en verdrietig etc. etc. Dan kraam je er inderdaad van alles uit. De gvd's waren bij ons niet meer te tellen en zo'n beetje alle voetballers is wel iets naars toegewenst. Zo gaat dat nou eenmaal. En dan met van die zielige opmerkingen komen als 'Schade Holland bla bla' is gewoon puur zuigen en etteren. Dan moet je inderdaad optiefen ja. Roep dat soort dingen lekker in het anti-topic.
Ja Wen, dat vind ik serieus grover dan welke uitspraak dan ook in dat topic. Vanwege de context.

In het voetbal heb ik een grote hekel aan de zogenaamde "Schwalbe". Dat is een actie waarbij een speler in het strafschopgebied simuleert onderuit getrapt te woren, terwijl hij volledig onaangetast zelfverkozen met zijn snuit in het gras duikt, onderwijl grijpend naar niet gekwetste lichaamsdelen, met een van pijn vertrokken gelaat schreeuwend om een penalty.

Eigenlijk een beetje wat Misschicken hier ook deed. Een Schwalbe. En de Angel verleende volkomen onterecht de penalty.
quote:wen schreef op 23 juni 2008 @ 15:45:

Als je het verschil niet ziet Fausto, en als je dat genoeg rechtvaardiging vindt om dat soort taal uit te slaan, dan zijn we denk ik wel uitgepraat.Ja dat vind ik inderdaad. Je moet alles in z'n context plaatsen. Er werd niet naar gedaan tegen de anti-voetbal, anti-nederland of anti-oranjemensen. Dat hebben ze over zichzelf afgeroepen door de meest trieste dingen te zeggen op een volstrekt verkeerd moment. Lekker nog even naschoppen op iemand die al op de grond ligt, zo zie ik dat. Lekker de confrontatie uitlokken en dan miepen als je een 'tief op' naar je hoofd krijgt.
Fausto, die opmerking was tegen een forumster bedoeld.

Ik begrijp werkelijk niet dat jullie vinden dat je alles maar mag uitkramen als je maar bij de verliezende voetbalpartij hoort, zeker niet als dat op een forum is waar je de keuze hebt om wel of niet op versturen te klikken.

Ik was ook verbijsterd en verdrietig, maar no way dat ik me zo zou verlagen.
En wat ik al eerder zei, je kunt ook de wijste zijn. Maar dat begrip is jullie blijkbaar onbekend.

Lekker makkelijk zeg, nu alles op de uitspraak van MissChicken schuiven, alsof dat dat soort taal rechtvaardigt. 'Ja maar juf, zij deed het ook!'.
Dit is de reden dat ik niet van voetbal houd. Het spelletje is prima te behappen, maar de enorme emotie die erom heen hangt, ik begrijp het niet. Aan de ene kant de enorme ongelooflijke euforie als het goed gaat (prima natuurlijk, als mensen blij zijn is het leuk, maar de eentonigheid van gesprekken die ermee gepaard gaat....), aan de andere kant de enorme boosheid, het verdriet en de aggresie die er bij verlies komt kijken.... Vooral dat laatste, dat vind ik echt een zeer nadelig bijproduct van dat hele voetbalgebeuren.

En ik vind het ook eigenlijk geen excuus om uit je plaat te gaan.

Maar ja, ik heb waarschijnlijk geen recht van spreken volgens de fans. Ik ben dolblij dat ik niet in NL was gedurende dit hele festijn.....
Misschien moet ik dit maar vergelijken met de in het dagelijks leven keurige advocaten die bij een voetbalwedstrijd elke provocatie aangrijpen om de supporters van de tegenpartij verbaal dan wel fysiek te lijf te gaan.
quote:wen schreef op 23 juni 2008 @ 16:13:

Lekker makkelijk zeg, nu alles op de uitspraak van MissChicken schuiven, alsof dat dat soort taal rechtvaardigt. 'Ja maar juf, zij deed het ook!'.Ik ben niet 'voor iemand'. Ik vind zowel de opmerking van Miss Chicken totaal ongepast als die van de anderen. Dat heb ik ook eerder gezegd. Ik vind alleen wle dat Misschicken niet moet zeuren want ze kwam bewust om te rellen en te provoceren. Dat kun je wel ontkennen, maar kom óp hé, dat is zo klaar als een klontje.
Ik ontken niets Shining (waarom zou ik), maar de reactie is echt buitenproportioneel.
Wen, er was voor mij dit keer ook geen enkele aanleiding om me af te reageren op wie dan ook. Daarbij scheld ik echt zelden of nooit. En dit keer hadden we het verlies gewoon aan ons slechte spel te danken. Kan gebeuren.

Maar ik herinner me nog goed dat ik, ik geloof dat het 4 jaar geleden is, doodgemoederd opmerkte dat "Dick Advocaat dood moest". Omdat hij Arjan Robben wisselde in een praktisch gewonnen wedstrijd die we door deze wissel verloren. De rest van het gezelschap beaamde dat. Je denkt toch niet dat er ook maar iemand was die dacht dat ik achter Advocaat aan zou gaan? Het is gewoon een soort van absurdistische overtreffende trap van wat je vindt. Iedereen moest er juist heel hard om lachen, vooral omdat ik het zei, en het haalde een beetje de scherpe randjes van het verlies weg.
Ik herinner me nog een gesprek bij Barend & van Dorp waarin Jan Mulder al onderuit hangend op zijn stoel zei: 'Die Duitsers moeten dood Frits'. Is er ook maar iemand die dan echt denkt dat Mulder met een legertank richting Duitsland tuft en alle Duiters overhoop schiet?! Tuurlijk niet, plaats dat soort opmerkingen in de context, zie er de humor van in en neem het asjeblieft niet zo serieus.

Evidenza; Advocaat heb ik ook van alles toegewenst na die wissel. Wat een enorm slechte beslissing was dat..
quote:Evidenza schreef op 23 juni 2008 @ 16:20:

Het is gewoon een soort van absurdistische overtreffende trap van wat je vindt. Precies. Als er zaterdag iemand post: "deaud aan de moffen" en een ander reageert met: "he, wel blijven opletten hè, deaud aan die KUTmoffen", dan is toch volkomen duidelijk dat dit een absurdistische sketch voor twee personen is?
anoniem_23909 wijzigde dit bericht op 23-06-2008 16:26
Reden: typo
% gewijzigd
Countessa: Ik vind die beleving juist zo prachtig bij voetbal (en andere sporten). Als we winnen een vreselijk groot feest en als we verliezen die enorme teleurstelling die je met z'n allen voelt. Fysieke agressie keur ik trouwens in alle gevallen af, maar wat flinke woorden om af te reageren hoort er voor mij gewoon bij.
Wel opvallend trouwens dat nu iedereen over het 'schade enz' valt terwijl in het betreffende topic daar helemaal niet op werd gereageerd.

Als iets overduidelijk humoristisch bedoeld is hoor je mij er niet over. Maar dat was echt de sfeer niet op het Oranjetopic tijdens het gescheld.
quote:Fausto schreef op 23 juni 2008 @ 16:25:

Ik herinner me nog een gesprek bij Barend & van Dorp waarin Jan Mulder al onderuit hangend op zijn stoel zei: 'Die Duitsers moeten dood Frits'. ..Ik hóór het hem zeggen!
Geen bijzonderheden
quote:wen schreef op 23 juni 2008 @ 16:29:

Wel opvallend trouwens dat nu iedereen over het 'schade enz' valt terwijl in het betreffende topic daar helemaal niet op werd gereageerd.Omdat we zo bezig waren de wijste te zijn, Wen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven