Wat te doen met etens resten?

25-05-2016 00:04 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag, waar laat je jouw etens resten?

Ik had tomatensaus gemaakt, maar te veel dus dat moet weg "t was wel heel lekker, maar te weinig om te bewaren.

Ik gooi dit dus in de wc, en mijn wc ruikt nu naar tomaat, knoflook en basilicum Ik denk dat de bacteriën in de afvalzuivering weer eens wat anders kunnen eten

Grote droge stukken zoals gekookte aardappels doe ik in een leeg pak melk, zo ook botjes van carbonade.

Maar wat doe je met jus, of saus die je over heb? Giet je dat door de gootsteen, wc of in de groenebak?
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het door de gootsteen is niet echt ideaal maar met mijn pannetje boven de wc hangen vind ik ook een vies idee.
Ik doe het ook door de gootsteen en dan vaak naspelen met heet water
Alle reacties Link kopieren
- Kleine beetjes saus, mits genoeg voor een portie, in een zakje (pletten onder iets) in de vriezer, als het bevroren is kan je het iets eraf halen en heb je een soort plakje/zakje saus, datum erop etc. en dan op een avond dat je haast hebt/alleen eet/wat pasta over hebt opmaken. Doordat het plat is neemt het niet veel ruimte in in de vriezer en is het snel ontdooit. Jus idem.

- Gekookte aardappels bak ik de volgende dag, of gebruik in in een Spaans omelet samen met wat andere overgebleven stukjes groente. Als het niet veel is is het alsnog lekker als extratje bij de lunch, of het nu een bord vol voor jezelf is of iedereen een beetje (deed mijn oma altijd, heerlijk vond ik dat als we dat als "verassing" kregen bij de lunch).

- botjes van karbonade (en kip) gebruik ik voor bouillon, als ik geen soep ga maken laat ik het inkoken en giet het in van die ijsblokjeszakjes, prima basis voor als je later soep wil maken.



Ik gooi het dus haast nooit weg en als het echt niet anders kan gaat het in de kliko (jus, soep, saus, kan vast allemaal) buiten, geen last van luchtjes dan. Misschien dat je bak er wat extra van gaat ruiken maar ja, dat ruikt nooit fris haha.
Gewoon in de groenbak. Die wordt toch gereinigd na het legen, dus geen last van stank.
Alle reacties Link kopieren
'Vaste' dingen gaan in de groenbak en 'brij'achtige dingen spoel ik door de WC, daarna even de borstel erdoor.

Restjes jus zet ik apart in een bakje om af te koelen, daarna in de koelkast om verder af te koelen; de volgende dag schep ik het vaste vet eraf, dat gaat in de groenbak en het waterige deel spoel ik door de gootsteen.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi het zelf ook wel eens in een leeg potje van Hak, dekseltje er op en, ja waar laat je dat dan? In de glasbak ?
iedereen leest mee
Alle etenresten gaan hier in de groene container. Jus, soep, sauzen, vleesresten, groenten eigenlijk alles wat 'natuurlijk' is.



Toen wij nog in ons appartement woonden en daar geen groene container hadden gooiden we alle soepen, sauzen en jus in de wc. Maar na 2 jaar begon dat problemen te geven in de riolering. Daarna ben ik ook snel gestopt met etensresten door de wc te spoelen. Het heeft ons in ieder geval behoorlijk wat geld gekost en dat had helemaal niet gehoeven.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, de jus pan. Ik weet nog goed dat die gewoon met alles erop en erin de kelder inging bij mijn ouders thuis. Daarom smaken de gehaktballen niet meer zoals toen
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
quote:landylover schreef op 25 mei 2016 @ 00:23:

Oh ja, de jus pan. Ik weet nog goed dat die gewoon met alles erop en erin de kelder inging bij mijn ouders thuis. Daarom smaken de gehaktballen niet meer zoals toen

Dat stond er vroeger een hele week



Ik gooi alle leftovers in de groene bak, wc en gootsteen is niet goed, hoor!
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
In de groene bak natuurlijk. Toch niet door de wc.



Of restjes in een plastic zakje invriezen, neemt bijna geen plaats in.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:ZombieQueen schreef op 25 mei 2016 @ 00:21:

Alle etenresten gaan hier in de groene container. Jus, soep, sauzen, vleesresten eigenlijk alles wat 'natuurlijk' is.

Maar gooi je dan alles zo "los" in de kliko?
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
quote:landylover schreef op 25 mei 2016 @ 00:16:

Ik gooi het zelf ook wel eens in een leeg potje van Hak, dekseltje er op en, ja waar laat je dat dan? In de glasbak ?Goed plan. Ga ik ook eens proberen
Alle reacties Link kopieren
quote:landylover schreef op 25 mei 2016 @ 00:16:

Ik gooi het zelf ook wel eens in een leeg potje van Hak, dekseltje er op en, ja waar laat je dat dan? In de glasbak ?Dat mag tegenwoordig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 25 mei 2016 @ 00:25:

[...]



Dat stond er vroeger een hele week

En we leven nog steeds
iedereen leest mee
quote:landylover schreef op 25 mei 2016 @ 00:27:

[...]



Maar gooi je dan alles zo "los" in de kliko?Ja ik gooi alles gewoon los in de kliko. Elke keer na het legen spoelen we de container toch om dus echt stinken dot het toch nooit.
Aan de hond voeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:landylover schreef op 25 mei 2016 @ 00:31:

[...]



En we leven nog steeds

Allicht

Ik heb de jaren 60 en 70 overleefd!
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
En zo'n klein beetje overgebleven tomatensaus; heerlijk op een tosti met salami en kaas.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 00:31:

[...]





Dat mag tegenwoordig.Oh echt? Glas met GFT?
Al een account? Log dan hier in.
Hier gaat het meeste op de composthoop in de tuin.

Een enkele keer gaat er iets de riool of de vuilzak in.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 00:33:

En zo'n klein beetje overgebleven tomatensaus; heerlijk op een tosti met salami en kaas.Ja en nu wil ik zo'n tosti.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 mei 2016 @ 00:33:

En zo'n klein beetje overgebleven tomatensaus; heerlijk op een tosti met salami en kaas.En daar kom je nu mee
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
quote:ZombieQueen schreef op 25 mei 2016 @ 00:34:

[...]





Ja en nu wil ik zo'n tosti. Oh, met mosterd dus
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 25 mei 2016 @ 00:33:

[...]



Oh echt? Glas met GFT?Je hoeft het niet meer om te spoelen en de deksel mag er ook op blijven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven