Wat zijn de schandalen in jullie kerk?

12-06-2019 16:25 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey iedereen,

Vorige week hielp ik een vriendin met de knutselgroep van de kerk omdat er een moeder ziek was geworden. Ik vond het op zich heel erg leuk. Ik had mijn zoon ook meegenomen en hij vond het ook wel grappig en wilde volgende keer weer. Ik besprak dat met mijn vriendin en zij zei dat helemaal goed was (ik ben geen lid van de kerk, maar dat maakte dus niets uit).
Tijdens ons gesprek kwamen op het onderwerp de dominee. En mijn vriendin vertelde mij dat hij vreemd gaat en dat de hele kerkgemeenschap het weet behalve zijn vrouw. Ik was lichtelijk geschokt toen ik dat hoorde.
Maar nu vraag ik mij af of er nog meer van zulke schandalen plaats vinden in geloofsgemeenschappen? Weet iemand nog daar een voorbeeld van? En zal ik de dominee's vrouw vertellen dat haar man vreemd gaat? Ik vind het zo zielig voor haar.
anoniem_386890 wijzigde dit bericht op 12-06-2019 16:41
6.28% gewijzigd
The Sky is the limit
ElleWoodzx schreef:
12-06-2019 20:41
Maar is dat niet bij iedereen zo... Als ik Brokeback Mountain niet had gezien zo ik ook niet zo tolerant zijn als ik nu ben.
Off topic. Dan ben ik benieuwd wat voor opvoeding jij hebt gehad aangezien een film heeft bijgedragen aan jouw tolerantie naar homo’s toe. Speelde de kerk hier ook een grote rol in mee? Toevallig met een priester die anti is?
anoniem_386754 wijzigde dit bericht op 12-06-2019 20:51
4.89% gewijzigd
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 20:01
99.29% gewijzigd
Wittelamp schreef:
12-06-2019 20:47
Negatief? Door dit soort klapvee zijn de grootste humanitaire misdaden in de geschiedenis van de mensheid mogelijk gemaakt.
Ach, ook zonder godsdienst kan de mens dat prima.
Wittelamp schreef:
12-06-2019 20:50
Waarom doen ze dan bijna altijd vrijwilligerswerk met mensen?
Nooit de tuin van het bejaardentehuis bijhouden of de busjes van de kinderopvang wassen. Altijd 1 op 1 contact met mensen. Zieltjes winnen.
Als het Leger des Heils een ernstig vervuild huis schoonmaakt, denk je echt dat ze dat doen om één zieltje te winnen?
Ik vind het fenomenaal wat het LdH doet, ook voor ouderen, eenzamen, enz.


Maar goed, als jij een bepaalde overtuiging (ook een geloof) hebt, dan is het jouw keuze om daar aan vast te blijven houden.
Ik ben niet gelovig maar heb om een andere reden een aantal keer de pinkstergemeente hier bezocht.
Wat een enge sekte is dat. Homoseksualiteit is een ziekte. Anders-of niet-gelovigen zijn kinderen van de duivel.

Deze kerk doet veel met (niet westerse) bekeerlingen en helpt hen bij hun asielaanvraag op grond daarvan, maar eerst moeten de verse bekeerlingen hun nobele helpers paaien met etentjes, cadeautjes en zelfs geld. Niet echt het idee dat ik heb van naastenliefde.
Orișa schreef:
12-06-2019 20:59
Ach, ook zonder godsdienst kan de mens dat prima.
Zoals misdaden onder het communisme en andere regimes.
Dat was niet echt een schandaal. Het schandaal is dat de grote man in die kerk gescheiden is en zijn kinderen uit dat huwelijk hem niet meer willen zien.
Alle reacties Link kopieren
LolitaFleur schreef:
12-06-2019 20:49
Off topic. Dan ben ik benieuwd wat voor opvoeding jij hebt gehad aangezien een film heeft bijgedragen aan jouw tolerantie naar homo’s toe. Speelde de kerk hier ook een grote rol in mee? Toevallig met een priester die anti is?
Ik ben opgegroeid in de Achterhoek. En alhoewel mijn ouders erg lieve mensen zijn, zijn ze niet zo tolerant als het gaat om donkere mensen of homo's. Wij gingen nooit naar de kerk vroeger. Dit kwam omdat mijn vader de dominee niet mocht en mijn moeder geen interesse had. Maar veel van mijn vriendinnen waren wel gelovig. Dus de normen en waarden heb ik wel een beetje overgenomen. Ik leerde mijn man kennen toen we beide 16 jaar waren. Ik trouwde op mijn 24ste dit kwam omdat ik zwanger was. Wij verhuisde naar de Randstad en daar leerde ik nieuwe mensen kennen en opende mijn ogen als het ging over racisme en homoseksualiteit. Ik ben daardoor veel toleranter geworden. Ook door het kijken van films als Brokeback Mountain heb ik mijn ogen geopend. Mijn eerste zwangerschap was een miskraam. Wij bleven wel bij elkaar. Op mijn 27ste kreeg ik mijn dochter en op mijn 31ste mijn zoon. Op mijn 37ste ben ik gescheiden. Dit kwam omdat zowel mijn man en ik allebei iets anders wilde in het leven. We hebben nog steeds goed contact.
The Sky is the limit
@ Elle, ik kom niet uit de achterhoek, maar ik heb wel op een christelijke basisschool gezeten. De openbare basisschool stond aan de andere kant van het dorp.

Achteraf gezien is het een nadeel geweest. Het beeld dat we kregen was eenzijdig. Want alle islamitische/hindoeïstische/enz. kinderen van het dorp zaten op de openbare basisschool. Bij ons op het schoolplein stond er nooit een moeder met hoofddoekje of een vader met een tulband. Wij kenden niemand die Divali vierde. Bij de lunch at iedereen vlees, niemand at vegetarisch of kosher/halal.
En iets uit een boekje leren is toch echt iets anders dan bij mensen thuis komen waar de slofjes bij de voordeur staan.

Inmiddels is het dorp wel veranderd. Nu kiezen veel ouders de school met de beste resultaten. De christelijke school is gemêleerder geworden.
Alle reacties Link kopieren
Odense schreef:
12-06-2019 21:19
@ Elle, ik kom niet uit de achterhoek, maar ik heb wel op een christelijke basisschool gezeten. De openbare basisschool stond aan de andere kant van het dorp.

Achteraf gezien is het een nadeel geweest. Het beeld dat we kregen was eenzijdig. Want alle islamitische/hindoeïstische/enz. kinderen van het dorp zaten op de openbare basisschool. Bij ons op het schoolplein stond er nooit een moeder met hoofddoekje of een vader met een tulband. Wij kenden niemand die Divali vierde. Bij de lunch at iedereen vlees, niemand at vegetarisch of kosher/halal.
En iets uit een boekje leren is toch echt iets anders dan bij mensen thuis komen waar de slofjes bij de voordeur staan.

Inmiddels is het dorp wel veranderd. Nu kiezen veel ouders de school met de beste resultaten. De christelijke school is gemêleerder geworden.
Ik zat ook op een openbare basisschool waar ook veel kerkelijke kinderen opzaten, maar het was een klein dorp en groot ons-kent-ons gevoel. Dus er waren niet echt andere culturen op mijn basisschool.
The Sky is the limit
Mooi te lezen dat jij ondanks de invloed van je ouders een andere kijk hebt weten te ontwikkelen. Daar hadden er veel meer van moeten zijn 👍
Alle reacties Link kopieren
LolitaFleur schreef:
12-06-2019 21:30
Mooi te lezen dat jij ondanks de invloed van je ouders een andere kijk hebt weten te ontwikkelen. Daar hadden er veel meer van moeten zijn 👍
Dank je, het leidt soms nog tot conflict. Ik heb nu een donkere vriend dus ik moet nog even kijken hoe ik dat moet aanpakken. Maar ik hou heel erg van ze. Dus ondanks hun botte houding kan ik ze niet zomaar aan de kant zetten.
The Sky is the limit
ElleWoodzx schreef:
12-06-2019 21:34
Dank je, het leidt soms nog tot conflict. Ik heb nu een donkere vriend dus ik moet nog even kijken hoe ik dat moet aanpakken. Maar ik hou heel erg van ze. Dus ondanks hun botte houding kan ik ze niet zomaar aan de kant zetten.
Dat lijkt me een hele ingewikkelde kwestie. Maar hoop dat ondanks dit liefde bovenaan staat, van je ouders naar jou toe. En zij je vriend zullen accepteren .

Ondanks mijn ervaringen uit het verleden en ik anti kerk ben, niet gelovig. Zit mijn zoon wel op een katholieke school. Bewust gedaan omdat ik wel waarde hecht aan bepaalde thema’s die deze school heel hoog in het vaandel heeft staan. Het samen zijn met en voor elkaar, het helpen van elkaar, ook de mensen die het minder hebben. Bewustwording en respect, wie je ook bent en wat je ook doet. Ik mistte dat deel een beetje op de openbare scholen hier in de buurt, het was er wel maar allemaal via methodes etc, evenals de verhalen achter onze feestdagen en cultuur. Het is een school die allen welkom heet ongeacht geloof etc. Maar dit allen spelenderwijs meegeeft maar zeker niet opdringt. Vanuit daar moet mijn zoon later maar zien wat hij zelf wil.
Alle reacties Link kopieren
Odense schreef:
12-06-2019 21:05
Zoals misdaden onder het communisme en andere regimes.
Inderdaad, het communisme heeft ca. 94 miljoen doden op z'n geweten en het nazisme 50- tot 70 miljoen en allemaal in de 20e eeuw:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwartbo ... communisme

https://wikikids.nl/Nazi-Duitsland
Love is the meaning of life
elfjetwaalfje schreef:
12-06-2019 22:20
Inderdaad, het communisme heeft ca. 94 miljoen doden op z'n geweten en het nazisme 50- tot 70 miljoen en allemaal in de 20e eeuw:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwartbo ... communisme

https://wikikids.nl/Nazi-Duitsland
Wat dacht je van China.
ElleWoodzx schreef:
12-06-2019 20:41
Als ik Brokeback Mountain niet had gezien zo ik ook niet zo tolerant zijn als ik nu ben.
:HA:
ElleWoodzx schreef:
12-06-2019 16:48
Dat wist ik wel maar ik dacht alleen dat de katholieke waren. Dit is een protestantse kerk (ik weet niet precies de richting) maar ze zijn pro-vrouw en pro-homo. Dus ik dacht als ze zo modern zijn dat de schandalen wel meevielen
:facepalm:
LolitaFleur schreef:
12-06-2019 22:02
Dat lijkt me een hele ingewikkelde kwestie. Maar hoop dat ondanks dit liefde bovenaan staat, van je ouders naar jou toe. En zij je vriend zullen accepteren .

Ondanks mijn ervaringen uit het verleden en ik anti kerk ben, niet gelovig. Zit mijn zoon wel op een katholieke school. Bewust gedaan omdat ik wel waarde hecht aan bepaalde thema’s die deze school heel hoog in het vaandel heeft staan. Het samen zijn met en voor elkaar, het helpen van elkaar, ook de mensen die het minder hebben. Bewustwording en respect, wie je ook bent en wat je ook doet. Ik mistte dat deel een beetje op de openbare scholen hier in de buurt, het was er wel maar allemaal via methodes etc, evenals de verhalen achter onze feestdagen en cultuur. Het is een school die allen welkom heet ongeacht geloof etc. Maar dit allen spelenderwijs meegeeft maar zeker niet opdringt. Vanuit daar moet mijn zoon later maar zien wat hij zelf wil.
Mooi om te lezen

Zelf ben ik Rooms Katholiek en doe ook vrijwilligerswerk maar nooit met de gedachte geloof op te dringen, wil oprecht iets voor anderen kunnen betekenen.
Ik sta dicht bij het pastorale team en nog nooit meegemaakt dat er hier dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen.
Mensen doen juist veel voor elkaar vanuit respect voor de medemens, bejegen elkaar zoals je zelfs graag bejegend zou willen worden.
Geloof en afkomst spelen daarbij geen rol, hulp kan iedereen soms wel gebruiken.
Zodra het over kerk en geloof gaat worden alleen de slechte dingen benoemt die overal kunnen gebeuren maar over de goede dingen zwijgt men.
Alle reacties Link kopieren
LolitaFleur schreef:
12-06-2019 22:02
Dat lijkt me een hele ingewikkelde kwestie. Maar hoop dat ondanks dit liefde bovenaan staat, van je ouders naar jou toe. En zij je vriend zullen accepteren .

Ondanks mijn ervaringen uit het verleden en ik anti kerk ben, niet gelovig. Zit mijn zoon wel op een katholieke school. Bewust gedaan omdat ik wel waarde hecht aan bepaalde thema’s die deze school heel hoog in het vaandel heeft staan. Het samen zijn met en voor elkaar, het helpen van elkaar, ook de mensen die het minder hebben. Bewustwording en respect, wie je ook bent en wat je ook doet. Ik mistte dat deel een beetje op de openbare scholen hier in de buurt, het was er wel maar allemaal via methodes etc, evenals de verhalen achter onze feestdagen en cultuur. Het is een school die allen welkom heet ongeacht geloof etc. Maar dit allen spelenderwijs meegeeft maar zeker niet opdringt. Vanuit daar moet mijn zoon later maar zien wat hij zelf wil.
Ik denk dat die methode wel het beste is als het gaat over kinderen kennis te laten maken met een geloof. In het trant van 'Niets moet, alles mag' :heart: :heart: :heart:
The Sky is the limit
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
12-06-2019 22:25
Wat dacht je van China.

Als je de link even had aangeklikt had je gezien dat in deze cijfers 65 van de 94 miljoen voor rekening van maoïstisch China komt.
nounou
Alle reacties Link kopieren
LolitaFleur schreef:
12-06-2019 21:30
Mooi te lezen dat jij ondanks de invloed van je ouders een andere kijk hebt weten te ontwikkelen. Daar hadden er veel meer van moeten zijn 👍
gelukkig doen we dat allemaal.
In mijn jeugd werd er gegiebeld om Albert Mol en heette een frikandel met pindasaus een Jos Brinkie. En wist ik niet dat George Michael en Boy George homo waren
En ik kom uit een heel tolerant nest (denk: Opzij, VPRO & Vrij Nederland)
Mijn kinderen hebben altijd met kinderen in de klas gezeten met 2 moeders (en/of 2 vaders) en kennen fluid leeftijdsgenoten en geaardheid is geen issue. Er is in een jaar of 30 best veel veranderd
Zazamaenade schreef:
13-06-2019 08:30
Als je de link even had aangeklikt had je gezien dat in deze cijfers 65 van de 94 miljoen voor rekening van maoïstisch China komt.
O sorry dat ik dacht een aanvulling te maken. Spijt me echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven