Zure reacties op dit forum

31-10-2019 03:29 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.

Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.

Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095

Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter :popcorn:, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.

Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.

* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
SallySpectra* schreef:
01-11-2019 16:21
Nou, het groepje wordt aardig met de neus op de feiten gedrukt, kan ik je zeggen.
Dus wel de moeite om terug te lezen?
Lange-met-een-korte schreef:
01-11-2019 16:25
Het hoeft niet verboden te worden. Daar gaat het ook niet om.

Het heeft gewoon geen meerwaarde omdat het niet relevant is voor de discussie. Want wat heb er aan dat iemand mijn bericht leuk vond en dat bevestigd met een dit of een eens? Geeft dat mijn argumenten meer waarde als nog iemand het onderstreept? Als je een serieuze discussie wilt voeren kan dat alleen met argumenten, feiten, onderbouwingen, en gestandaardiseerde kaders. Dit, eens of + zijn dat in ieder geval niet. En daarom is het gebruik van dat soort berichten storend voor velen.
:) Nou beroep je je zelf op de geldigheid van dit standpunt door de +1 als het ware in te bouwen, waarmee je in één vloeiende beweging je toch al wankele argument onderuithaalt
Murrmurr schreef:
01-11-2019 16:27
:) Nou beroep je je zelf op de geldigheid van dit standpunt door de +1 als het ware in te bouwen, waarmee je in één vloeiende beweging je toch al wankele argument onderuithaalt
Zo waar! +1
Murrmurr schreef:
+1
:mrgreen: Murr
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Murrmurr schreef:
01-11-2019 16:08
Niet mee eens want als iemand het al heeft gezegd scheelt dat typen en het is gewoon hoe mensen communiceren. Hoe wil je dat soort dingen gaan verbieden?
Dat had ook korter gekund:

-1
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Waarom kunnen we posts eigenlijk niet gewoon up- en downvoten? Dat zou een hoop van dit gezanik oplossen want dan kun je in één oogopslag objectief zien hoeveel mensen een post waarderen
Murrmurr schreef:
Zo waar! +1
Dit is dan weer niet storend omdat het zielig is. En met zielige mensen moet je extra rekening houden.
Let’s Go Brandon!
01-11-2019 16:31
Dit is dan weer niet storend omdat het zielig is. En met zielige mensen moet je extra rekening houden.
Neuh, niet zielig. Humor.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
01-11-2019 16:31
MOOOOOOODS! OP DE MAAAAAAHAAAAAN :'( :'( :'( :'(
Murrmurr schreef:
01-11-2019 16:19
Das toch gewoon netjes?
Ja, maar waarom mag het daar in dat bewuste topic ineens niet?
Het gebeurt toch overal? Daar valt toch normaal gesproken geen mod over?
Als ze vanwege die regel berichten willen gaan wijzigen, hebben ze nog wat te doen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
01-11-2019 16:34
Ja, maar waarom mag het daar in dat bewuste topic ineens niet?
Het gebeurt toch overal? Daar valt toch normaal gesproken geen mod over?
Als ze vanwege die regel berichten willen gaan wijzigen, hebben ze nog wat te doen.
Ik heb het even niet gevolgd maar gaat het erover hoe je denkt dat iemand er in het echt uitziet? Dan zou de redenering kunnen zijn dat de drempel voor pestgedrag lager wordt, zo van 'ik denk dat redbulletje in het echt een tientonner met een kort pittig kapsel is" +1+1+1+!
Dit was uiteraard maar een voorbeeld en ik kies expres RB omdat die nooit loopt te mekkeren over pestgedrag terwijl ze best vaak shit over zich heen krijgt. :cheers:
Enn schreef:
01-11-2019 16:17
Niet eens.

Het kan juist een TO overtuigen dat een mening dus gedeeld wordt en is imho een prima wijze voor een TO om een post te (her) lezen.
Dus het is bedoeld als een soort schouderklopje?
Let’s Go Brandon!
Murrmurr schreef:
01-11-2019 16:39
Ik heb het even niet gevolgd maar gaat het erover hoe je denkt dat iemand er in het echt uitziet? Dan zou de redenering kunnen zijn dat de drempel voor pestgedrag lager wordt, zo van 'ik denk dat redbulletje in het echt een tientonner met een kort pittig kapsel is" +1+1+1+!
Maar dat verschilt toch niet zoveel van iets als "Wat een strontvervelend wijf van dat topic over... met dr achterlijke ideeen over .... vul maar wat in, ik zie dr zo voor me, met een verbeten trek van hier tot Tokio om dr mond". ?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
01-11-2019 16:52
Dus het is bedoeld als een soort schouderklopje?
Nee, ik vind het geen schouderklopje. Soms wel, dan verwoord ik dat erbij.
Maar als ik eens ben met een post, is dat meestal omdat ik zelf exact hetzelfde zou zeggen en dat scheelt me dan typen.

Waarom in herhaling vallen als iemand datgene al gezegd heeft wat je wilt. Even een extra bevestiging voor een TO dat meerderen een bepaald standpunt of mening delen.

Zo zie ik het tenminste.
simbalabimba schreef:
01-11-2019 16:53
Maar dat verschilt toch niet zoveel van iets als "Wat een strontvervelend wijf van dat topic over... met dr achterlijke ideeen over .... vul maar wat in, ik zie dr zo voor me, met een verbeten trek van hier tot Tokio om dr mond". ?
Klopt maar dat valt moeilijker in een regel te vatten/te controleren misschien
Ik heb blijkbaar echt een ontzettende plaat voor mijn kop dat ik dat groepjesgedoe niet zie? Het enige dat ik soms zie is dat in een topic direct een bepaalde toon wordt gezet en dat daar dan in eerste instantie volop in mee wordt gegaan en later keert dat tij weer. Is ook een vorm van groepsdynamiek, maar staat los van een of ander vast groepje.
Roseaux schreef:
01-11-2019 16:59
Ik heb blijkbaar echt een ontzettende plaat voor mijn kop dat ik dat groepjesgedoe niet zie? Het enige dat ik soms zie is dat in een topic direct een bepaalde toon wordt gezet en dat daar dan in eerste instantie volop in mee wordt gegaan en later keert dat tij weer. Is ook een vorm van groepsdynamiek, maar staat los van een of ander vast groepje.
Ik zei het laatst ook nog op de meet bij BGB, met die partytent in de tuin, schandaaaaalig laat geworden trouwens oops. Ik zei tegen LV ik zie dat groepsgedoe niet echt. Ze zei meid, ZO waar!
:rofl:
Qiyara schreef:
01-11-2019 16:56
Maar als ik eens ben met een post, is dat meestal omdat ik zelf exact hetzelfde zou zeggen en dat scheelt me dan typen.

Waarom in herhaling vallen als iemand datgene al gezegd heeft wat je wilt. Even een extra bevestiging voor een TO dat meerderen een bepaald standpunt of mening delen.

Zo zie ik het tenminste.
Maar wat als steeds dezelfde personen dat soort reacties op elkaar geven?

En het gaat helemaal niet over de TO. Dat heeft zomaar iemand verzonnen.
Let’s Go Brandon!
Qiyara schreef:
01-11-2019 16:56

Zo zie ik het tenminste.

+1 oftewel helemaal eens.
En door dit te quoten benadruk ik de i.m.o. belangrijkheid van deze post zodat die nog een keer in beeld komt.

En eerder was ik het hier oneens met Qiyara maar dat maakt mij dus niet uit. Het gaat om de woorden en niet om welke nick iets zegt.
SallySpectra* schreef:
01-11-2019 16:21
Nou, het groepje wordt aardig met de neus op de feiten gedrukt, kan ik je zeggen.
Dit.
Murrmurr schreef:
01-11-2019 17:01
Ik zei het laatst ook nog op de meet bij BGB, met die partytent in de tuin, schandaaaaalig laat geworden trouwens oops. Ik zei tegen LV ik zie dat groepsgedoe niet echt. Ze zei meid, ZO waar!

Hadden wij het op de trekker terug ook nog over (we hebben eerst Yasmijn nog thuisgebracht ). Geen idee waar dat groepjesidee vandaan komt.
PoesinBoots schreef:
01-11-2019 17:05
+1 oftewel helemaal eens.
En door dit te quoten benadruk ik de i.m.o. belangrijkheid van deze post zodat die nog een keer in beeld komt.

En eerder was ik het hier oneens met Qiyara maar dat maakt mij dus niet uit. Het gaat om de woorden en niet om welke nick iets zegt.
Daar kan ik het ook alleen maar mee eens zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven