Autisme, Wie ook? Deel 2
vrijdag 5 augustus 2016 om 13:28
woensdag 26 juli 2017 om 20:28
ButtersStotch schreef: ↑24-07-2017 17:39Lol zoiets had ik dus ook thuis bij me ouders heel rustig op werk hyperactief(hangt heel erg af van situatie op werkvloer en personen)
Mensen aankijken vind ik ook heel irritant ........
Ik kwam ook voor add maar kreeg ass (add herken ik sommige stukken wel in maar lang niet alles
Gelukkig is het nu bekend. Ik heb dus een aparte kronkel tussen m'n oren zitten en ik vind het fijn dat ik hier op dit forum er met anderen over kan praten.

donderdag 27 juli 2017 om 08:16
Volgens mijn zusje wordt het (in het kader van overprikkeling) juist afgeraden om oordopjes zonder muziek te gebruiken omdat je oren dan nog gevoeliger worden voor het oppikken van geluid.vlaamsevink schreef: ↑26-07-2017 20:00Oordopjes zonder muziek had ik in vanochtend.Zonnig weer met veel mensen op de been is niet mijn favoriete ogenblik om de straat op te gaan (dan wacht ik liever met een ommetje tot het wat later op de dag is, ben toch een avondmens) maar soms moet je natuurlijk tijdens kantooruren naar buiten omdat je een afspraak hebt met de kapper o.i.d. Dan sla ik me er ook wel doorheen hoor.
![]()
donderdag 27 juli 2017 om 08:24
Ik heb deze tip zelf nooit gehoord en het spreekt me ook helemaal niet aan. Ik gebruik ook oordopjes zonder muziek (maar niet als ik gewoon op straat loop hoor). Ik vind muziek af en toe best leuk, maar heb toch echt vaker behoefte aan stilte dan een aan geluid-overstemmend geluid.
.

donderdag 27 juli 2017 om 11:15
Ik kan juist helemaal niet tegen stilte. Dan word ik gek van al het rumoer in m'n hoofd. Thuis heb ik dan ook altijd de radio aan staan. In het OV heb ik ook meestal muziek op. Dan kan ik me heerlijk in m'n eigen bubbel terug trekken. Het onderdrukt de drukte in mijn hoofd.
Ik kan wel wakker liggen van allerlei geluidjes, maar als ik oordopjes in zou doen ben ik bang dat ik de dingen die ik wil horen (bijvoorbeeld kind wat ineens ziek wordt ofzo...) niet meer zal horen. Hoewel het wel een uitkomst zou zijn tegen het gesnurk van manlief.
Ik kan wel wakker liggen van allerlei geluidjes, maar als ik oordopjes in zou doen ben ik bang dat ik de dingen die ik wil horen (bijvoorbeeld kind wat ineens ziek wordt ofzo...) niet meer zal horen. Hoewel het wel een uitkomst zou zijn tegen het gesnurk van manlief.

donderdag 27 juli 2017 om 11:48

donderdag 27 juli 2017 om 12:08
Vroegah luisterde ik altijd muziek. MP3 speler of nog meer daarvoor draaide ik bepaalde CDs helemaal grijs. Maar sinds ik een smartphone heb trek ik me vaker gewoon terug door iets te lezen in het openbaar vervoer. Ik luister sowieso vrij weinig muziek, vaak heb ik er geen behoefte aan. Behalve tijdens het opruimen, dan pept het me lekker op
donderdag 27 juli 2017 om 12:59
Hier zou ik ook kriegel van worden. Voor niks komen opdraven vind ik altijd zonde van je dagdeel. Met zo weinig slaap een zakelijk gesprek voeren is helemaal niet relaxt, dus misschien maar beter dat het niet is doorgegaan. Nieuwe kans. Ik zou zelf ook niet rouwig zijn als het vooruit geschoven werd denk ik. Ben nogal van het uitstellen. Op mijn 20e ging ik naar een uitzendbureau en ik werd zo zenuwachtig van al die vragen dat ik heel aarzelend reageerde op alles. Mijn moeder was bij dat gesprek toen. Achteraf zei ze dat ik overkwam alsof ik niet wilde werken. Maar het was vooral angst. Bang dat ik weer niet begrepen zou worden door collega's, weer hele dagen zou moeten draaien en geen tijd overhouden, overprikkeld zou raken. Dat uitzendbureau heeft me nooit meer teruggebeld. Blij dat ik nu halve dagen kan werken, ook al is de functie dan "mwah".vlaamsevink schreef: ↑26-07-2017 12:47Zeurbericht. Moest vanochtend op gesprek bij de arbeidsbemiddeling. Maakte ik me al twee dagen zorgen over want dit is een eerste contact met de dienst die in principe als doel heeft mensen te plaatsen in functies die specifiek worden voorbehouden voor mensen met psychische problemen en dat zie ik to-taal niet zitten, want ik word gillend gek van de manier waarop mensen je behandelen als ze weten dat je autistisch bent, en normaal sociaal contact - voor mij de belangrijkste motivatie om te gaan werken - kan je in ieder geval wel vergeten.
Afijn, ik met twee uurtjes slaap enkele uren geleden op de afspraak, komt iemand na een kwartiertje wachten melden dat die mevrouw wellicht nog een maand ziek is. En dat ik verwittigd had moeten worden. Had moeten, ja. Ik heb net gisteren nog een SMS van hen gehad om me eraan te herinneren dat ik moest komen opdraven.Ach, op zich ben ik er niet rouwig om dat het nu weer een beetje vooruitgeschoven wordt.
Nu te moe om veel te doen maar nog even te wakker om te slapen. En op weg naar die dienst natuurlijk weer allerlei dingen op straat tegengekomen die ik slecht trek - allerlei drukte door verbouwingen, verkeer en zo. Kan daar helaas steeds minder goed mee omgaan, begin steeds meer te voelen voor het spreekwoordelijke hutje op de hei.
Ik heb ook het idee dat ik steeds minder kan hebben. Dingen die onderweg gebeuren.
donderdag 27 juli 2017 om 22:33
Kan ook muziek luisteren en iets lezen op je mobiel toch?Bumba1985 schreef: ↑27-07-2017 12:08Vroegah luisterde ik altijd muziek. MP3 speler of nog meer daarvoor draaide ik bepaalde CDs helemaal grijs. Maar sinds ik een smartphone heb trek ik me vaker gewoon terug door iets te lezen in het openbaar vervoer. Ik luister sowieso vrij weinig muziek, vaak heb ik er geen behoefte aan. Behalve tijdens het opruimen, dan pept het me lekker op
Zo doe ik het altijd ik ben beetje verslaafd aan muziek maar dan op ze autisme alles verzamelen (digitaal dan wel weer anders kost het mijn fortuin) beetje op genre en jaartal en welke versie (Michael Jackson - Thriller heeft volgens mij enorm veel versies en die klinken echt compleet anders weer

3 koptelefoons voor (voor verschillende genres) plus nog paar oordopjes ik moet nu stoppen met verzamelen ermee want heeft me volgens mij duizenden euro's gekost

vrijdag 28 juli 2017 om 08:36
Voor mij werkt dat niet echt. Muziek werkt erg in op mijn stemming en als ik aan het lezen ben wil ik gewoon lezen zonder afgeleid te raken door de muziekButtersStotch schreef: ↑27-07-2017 22:33Kan ook muziek luisteren en iets lezen op je mobiel toch?
Zo doe ik het altijd ik ben beetje verslaafd aan muziek maar dan op ze autisme alles verzamelen (digitaal dan wel weer anders kost het mijn fortuin) beetje op genre en jaartal en welke versie (Michael Jackson - Thriller heeft volgens mij enorm veel versies en die klinken echt compleet anders weer![]()
3 koptelefoons voor (voor verschillende genres) plus nog paar oordopjes ik moet nu stoppen met verzamelen ermee want heeft me volgens mij duizenden euro's gekost![]()
vrijdag 28 juli 2017 om 10:21
Ik kan ook niet lekker lezen met muziek aan want het leidt idd af. Vooral muziek met zang/teksten. Ik hou dus veel van stilte, maar er zijn periodes dat ik bijna obessief veel muziek luister. Ook op zijn autistisch dus

Om rust in mijn hoofd te krijgen voor ik ga slapen luister ik luisterboeken. Daar val ik makkelijker op in slaap dan op muziek, want je moet je er meer op concentreren. Bij muziek krijgen mijn gedachten weer de overhand.
Wat ik ook heel 'mindfull' vind, is de bioscoop. Je kan daar niks anders doen dan de film volgen. Thuis pak ik al snel mijn telefoon er weer bij, of de krant. Of ik ga zappen. Eigenlijk zou mijn bioscooppas door de ziektekostenverzekering vergoed moeten worden

.
vrijdag 28 juli 2017 om 10:35
Ik heb bijna altijd muziek aan. Muziek houdt de andere geluiden buiten, zoveel mogelijk in ieder geval.
Ik val zelfs in slaap met de radio zachtjes aan, omdat ik anders alles om me heen hoor. Gelukkig kan ik de radio zo instellen dat hij zichzelf na een x aantal minuten uitschakelt, dus het is ook niet zo dat hij heel de nacht staat te spelen.
Ik val zelfs in slaap met de radio zachtjes aan, omdat ik anders alles om me heen hoor. Gelukkig kan ik de radio zo instellen dat hij zichzelf na een x aantal minuten uitschakelt, dus het is ook niet zo dat hij heel de nacht staat te spelen.

vrijdag 28 juli 2017 om 12:22
Dat deed ik ook wel eens op mijn mp3 speler maar ik val altijd in slaap terwijl ding nog aanstaat wordt ik gegeven moment weer wakker nachts omdat ik er geen slaap modus op zit volgens mijFifi123 schreef: ↑28-07-2017 10:35Ik heb bijna altijd muziek aan. Muziek houdt de andere geluiden buiten, zoveel mogelijk in ieder geval.
Ik val zelfs in slaap met de radio zachtjes aan, omdat ik anders alles om me heen hoor. Gelukkig kan ik de radio zo instellen dat hij zichzelf na een x aantal minuten uitschakelt, dus het is ook niet zo dat hij heel de nacht staat te spelen.![]()

vrijdag 28 juli 2017 om 12:41
Soms moet ik gewoon een bepaald nummer steeds horen. Had ik vroeger ook al met video's. En vaak terugspoelen naar een bepaald stukje. Bij een film thuis raak ik afgeleid doordat ik b.v. aan het Internetten ben. En dan mis ik de helft. Alleen in de bioscoop lukt het me aardig om mijn gedachten erbij te houden. Hoewel ik toch eens in slaap gevallen ben.impala schreef: ↑28-07-2017 10:21Ik kan ook niet lekker lezen met muziek aan want het leidt idd af. Vooral muziek met zang/teksten. Ik hou dus veel van stilte, maar er zijn periodes dat ik bijna obessief veel muziek luister. Ook op zijn autistisch dusIdd verschillende versies van mijn favoriete nummers. Of 1 nummer zes keer achter elkaar. De auto is hier erg geschikt voor
![]()
Om rust in mijn hoofd te krijgen voor ik ga slapen luister ik luisterboeken. Daar val ik makkelijker op in slaap dan op muziek, want je moet je er meer op concentreren. Bij muziek krijgen mijn gedachten weer de overhand.
Wat ik ook heel 'mindfull' vind, is de bioscoop. Je kan daar niks anders doen dan de film volgen. Thuis pak ik al snel mijn telefoon er weer bij, of de krant. Of ik ga zappen. Eigenlijk zou mijn bioscooppas door de ziektekostenverzekering vergoed moeten worden![]()
vrijdag 28 juli 2017 om 14:22
Mijn ouders werden wel eens gek van me als ik wéér dezelfde film wilde kijken. Wéér hetzelfde computerspel wilde spelen. Vooral mijn vader. Maar ik had dan gewoon geen behoefte aan iets nieuws/anders. Of normale mensen dit ook doen weet ik niet. Die hoor ik veel vaker over nieuwe dingen die mij niet of amper boeien. Dus ik denk dat het wel iets Autistisch is. Ik heb ook de neiging te blijven hangen in het verleden. Feestdagen of vakanties b.v. Dan denk ik vaak: Ach dit is ook wel leuk. Maar...... niet zo leuk als vroeger.
vrijdag 28 juli 2017 om 14:38
Ik blijf niet echt hangen in het verleden (hoewel oude liefdes ook niet roestenhondenmens schreef: ↑28-07-2017 14:22Mijn ouders werden wel eens gek van me als ik wéér dezelfde film wilde kijken. Wéér hetzelfde computerspel wilde spelen. Vooral mijn vader. Maar ik had dan gewoon geen behoefte aan iets nieuws/anders. Of normale mensen dit ook doen weet ik niet. Die hoor ik veel vaker over nieuwe dingen die mij niet of amper boeien. Dus ik denk dat het wel iets Autistisch is. Ik heb ook de neiging te blijven hangen in het verleden. Feestdagen of vakanties b.v. Dan denk ik vaak: Ach dit is ook wel leuk. Maar...... niet zo leuk als vroeger.

impala wijzigde dit bericht op 31-07-2017 10:32
9.41% gewijzigd
.

vrijdag 28 juli 2017 om 15:35
vrijdag 28 juli 2017 om 17:09
Haha zo herkenbaar met films volgens mij heb ik Alien wel minstens 30x gezien toch blijf ik het spannend vinden of South park herhalingen zien.
Met muziek ook zo sterker nog ik heb oordopjes met verschillende muziek stijl eentje met veel bas en hoge tonen en eentje neutraal geluid soms zit ik van te voren na te denken welke ik vandaag meenem naar werk soms lastig kiezen ik neem ook altijd muziek mee was keer batterij leeg helemaal gefrustreerd door
Met muziek ook zo sterker nog ik heb oordopjes met verschillende muziek stijl eentje met veel bas en hoge tonen en eentje neutraal geluid soms zit ik van te voren na te denken welke ik vandaag meenem naar werk soms lastig kiezen ik neem ook altijd muziek mee was keer batterij leeg helemaal gefrustreerd door

vrijdag 28 juli 2017 om 17:11
Ik heb een afspeellijst gemaakt in spotify die ik steeds maar weer afluister. Alle nummers die ik fijn vind staan erin en ik kan geen genoeg krijgen van die lijst. Af en toe vul ik hem aan. Soms - heel heel soms - gaat er een nummer af. Het zijn allemaal nummers waar ik om wat voor reden dan ook door geraakt word, iedere keer opnieuw.
Thuis zet ik vaak ook de radio aan. Het geluid houdt me 'in de dag'. Ik hou er niet van om helemaal uit te zoomen en volledig op te gaan in mijn eigen wereld. Ik moet dan zoveel moeite doen om weer 'terug te komen', dat ik er naar van word. Geluid op de achtergrond (maar wel voorspelbaar geluid) houdt me 'erbij'. Ik merk vaak aan het soort muziek dat gedraaid wordt dat het inmiddels avond geworden is. Dan draaien ze ander soort nummers. Ik heb totaal geen gevoel voor tijd en dan merk ik aan de muziek waar ik ongeveer in het etmaal zit.
's Nachts heb ik nooit muziek aan. Als ik naar bed ga, ga ik slapen. Ik slaap gelukkig ook bijna altijd meteen in.
Thuis zet ik vaak ook de radio aan. Het geluid houdt me 'in de dag'. Ik hou er niet van om helemaal uit te zoomen en volledig op te gaan in mijn eigen wereld. Ik moet dan zoveel moeite doen om weer 'terug te komen', dat ik er naar van word. Geluid op de achtergrond (maar wel voorspelbaar geluid) houdt me 'erbij'. Ik merk vaak aan het soort muziek dat gedraaid wordt dat het inmiddels avond geworden is. Dan draaien ze ander soort nummers. Ik heb totaal geen gevoel voor tijd en dan merk ik aan de muziek waar ik ongeveer in het etmaal zit.
's Nachts heb ik nooit muziek aan. Als ik naar bed ga, ga ik slapen. Ik slaap gelukkig ook bijna altijd meteen in.

vrijdag 28 juli 2017 om 17:48
Wat zijn dat dan voor nummers die jullie raken?? Ik vind dit heel mooi: https://youtu.be/m3lF2qEA2cw
vrijdag 28 juli 2017 om 20:43
Ik keek vroeger ook films, was die afgelopen spoelde ik m terug en keek m weer opnieuw, en dat maanden lang achter elkaar. Muziek ook, periodes alleen maar dit of alleen maar dat. Mijn hardloop afspeellijst vind ik erg leuk. Als ik hardloop zou ik bij ieder nummer wel even een sprongetje willen maken of lekker meezingen hahaha.
vrijdag 28 juli 2017 om 21:39
https://www.youtube.com/watch?v=cDEx6tolC6wBumba1985 schreef: ↑28-07-2017 17:48Wat zijn dat dan voor nummers die jullie raken?? Ik vind dit heel mooi: https://youtu.be/m3lF2qEA2cw
Deze blijft ook zo mooi https://www.youtube.com/watch?v=lrpXArn3hII

zaterdag 29 juli 2017 om 16:39
Jaa, heb ik ook!Case-je schreef: ↑28-07-2017 17:11Ik heb een afspeellijst gemaakt in spotify die ik steeds maar weer afluister. Alle nummers die ik fijn vind staan erin en ik kan geen genoeg krijgen van die lijst. Af en toe vul ik hem aan. Soms - heel heel soms - gaat er een nummer af. Het zijn allemaal nummers waar ik om wat voor reden dan ook door geraakt word, iedere keer opnieuw.
maandag 31 juli 2017 om 09:42
Ik ben er dus achter gekomen dat ik niet in slaap kan vallen zonder het geluid van m'n tv aan!
Heel irritant! Ik val liever snel in slaap zonder geluid.