Ben ik onredelijk?

09-05-2023 15:06 153 berichten
Hoi,

Ik heb een vriendin waarmee ik al 10+ jaar vriendschap heb.

Sinds half maart gaat het niet zo goed met haar, ze zegt zelf een uitputtingsdepressie (drukke baan & gezin)..

Ze is thuis en momenteel niet aan het werk en zit in een soort van dagtherapie (ze zegt er niet zo heel veel over wat of hoe precies).
Hoor(de) haar regelmatig via whatsapp, het gaat heel langzaam vooruit zegt ze..
Vorig weekend hadden we afgesproken, ze stuurde mij zaterdagochtend (2 uur voordat we hadden afgesproken) whatsapp dat ze toch moest afzeggen vanwege duizeligheid.. Ik vroeg haar hoe het ging en toen zei ze dat ze een paar slechte dagen had, dat ze niet vooruit geraakte afgelopen dagen. Ik gaf aan dat ik ook wel eens zo'n dag had, dat er niets vooruit geraakte.
Maar daarop kreeg ik een niet zo vriendelijke reactie, dat het bij haar toch echt wel anders was, dat ze een diagnose van psychiater had en dat ik er niets van begreep. Ik heb altijd rekening met haar gehouden en begripvol gereageerd ivm haar situatie, en dat ik haar met rust moest laten tot ze weer normaal was. Deze reactie van haar stond me echt wel tegen. Heb gereageerd dat ik de reactie niet zo leuk & vriendelijk vond, dat ik alle begrip heb voor haar situatie maar dat ze er niet zo vanuit moet gaan dat het met anderen wel allemaal van een leien dakje gaat. En dat ik het ook niet zo leuk vond dat ze zo laat onze afspraak had afgezegd als ze zich de dag van te voren al niet goed voelde had ze dat toch ook een dag eerder kunnen doen.

Sindsdien heeft ze mij overal geblokkeerd, op facebook, whatsapp, instagram..
Eerlijk gezegd ben ik er wel even klaar mee, je gaat iemand toch niet om zoiets raars overal blokkeren en heb ook geen zin meer in contact met haar.. Maar misschien ben ik gewoon onredelijk en hou ik te weinig rekening met haar situatie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Snellie schreef:
09-05-2023 16:47
Overal geblokkeerd worden vind ik zelf nogal puberaal.
Natuurlijk kunnen je uitlatingen verkeerd binnengekomen zijn bij de ander,maar zo kun je het ook niet met iemand bespreken lijkt me.
Daar is de vriendin in het verhaal ook helemaal niet aan toe. Die energie is voor haar nu gewoon totaal niet aanwezig om daar nu over te spreken.
Summersun2023 schreef:
09-05-2023 16:52
Zij heeft ook niet zo netjes naar mij toe gereageerd...
Ondanks dat ik mij niet voldoende inleef in haar situatie had ze ook op een iets andere manier kunnen reageren..
Blijkbaar niet.
Summersun2023 schreef:
Ondanks dat ik mij niet voldoende inleef in haar situatie had ze ook op een iets andere manier kunnen reageren..
Je lijkt nog steeds niet te snappen dat het onderschuiven met jouw opmerking voor haar de druppel is geweest.
Star⁴ schreef:
09-05-2023 16:47
Wijze beslissing van haar. Ze heeft de energie (nu) niet (meer) voor dit soort beledigd gedoe.
Alle respect voor haar keuze, voor mij is het ok zo.
Maar je kan nog altijd met respect naar elkaar toe reageren...
Summersun2023 schreef:
nee, dat kon ze nu even niet
zodra jij beseft, dat zij niet zichzelf is, begin je het te begrijpen
Valkia-the-Bloody schreef:
09-05-2023 16:51
Dat is het punt. Bij een depressie heb je de energie ook niet om uit te praten. Overleven heeft prio, gekwetste ego's zijn minder belangrijk.
Dat is goed te begrijpen. Maar daar mogen anderen ook iets mee doen.
urim schreef:
09-05-2023 16:55
Dat is goed te begrijpen. Maar daar mogen anderen ook iets mee doen.
Welke anderen?
yourlocalhero schreef:
09-05-2023 16:54
Je lijkt nog steeds niet te snappen dat het onderschuiven met jouw opmerking voor haar de druppel is geweest.
Nu wel hoor, ik heb fouten hierin gemaakt..
Maar het is ok zo, ook zij heeft fouten gemaakt in het verleden en ik wil dit niet meer zo op deze manier.
Deze vriendschap is al gestopt door haar en ik wil ook niet opnieuw beginnen als ze mij weer deblokkeert.
Summersun2023 schreef:
09-05-2023 16:56
Maar het is ok zo, ook zij heeft fouten gemaakt in het verleden en ik wil dit niet meer zo op deze manier.
Deze vriendschap is al gestopt door haar en ik wil ook niet opnieuw beginnen als ze mij weer deblokkeert.
Dan lekker alle contact opties verwijderen en je energie ergens anders dan hierin steken.
Valkia-the-Bloody schreef:
Welke anderen?
:) Ja, precies.

Ik snap wel wat je punt is, maar ook een vriend/vriendin kan soms zo'n reactie niet meer hebben. Daar is niets mis mee. Vriendschappen zijn niet altijd overal tegen bestand.
urim schreef:
09-05-2023 16:59
:) Ja, precies.

Ik snap wel wat je punt is, maar ook een vriend/vriendin kan soms zo'n reactie niet meer hebben. Daar is niets mis mee. Vriendschappen zijn niet altijd overal tegen bestand.
Geheel mee eens.

Uit eigen ervaring; mensen begrijpen het maar zelden dat je zo'n oorlog in je hoofd kan hebben.
Summersun2023 schreef:
09-05-2023 16:49
Whatsapp
Tja, dan is het jouw interpretatie geweest van haar "toon ". Niet slim allemaal om voor dit soort dingen whatsapp te gebruiken.
Summersun2023 schreef:
wat ben jij hard
Summersun2023 schreef:
09-05-2023 16:54
Alle respect voor haar keuze, voor mij is het ok zo.
Maar je kan nog altijd met respect naar elkaar toe reageren...
En dit vraag je van iemand die zo depressief is dat ze dagbehandeling krijgt en zich door haar vrienin in de steek gelaten voelt? Hieruit blijkt maar weer hoe weinig je er van snapt.

Ze heeft met respect gereageerd door te vragen haar met rust te laten. Toen je er een schepje bovenop deed heeft ze je netjes geblokkeerd. Dit zonder eerst flink uit haar stekker te gaan en lelijk tegen je te doen. Dat had idd respectloos geweest, al had ik dat ook nog kunnen snappen.
Flipflop schreef:
09-05-2023 17:04
Tja, dan is het jouw interpretatie geweest van haar "toon ". Niet slim allemaal om voor dit soort dingen whatsapp te gebruiken.
Dat kan ook gelden voor de vriendin van TO natuurlijk.
Als iemand op het dak staat om eraf te springen, zeg je dan ook dat jouw leven echt ook wel op z’n kop staat?

Zo komt het over namelijk.
Lila-Linda schreef:
wat ben jij hard
Inderdaad. Onbegrijpelijk.
urim schreef:
09-05-2023 17:06
Die had gewoon liefdevol niet belast moeten worden.
Flipflop schreef:
Ook andersom toch, ik bedoelde het minder verwijtend dan hoe zijn 'mijn' toon interpreteerde.
Weet je van jezelf waarom je juist op het blokkeren zo hard aanslaat? En waarin had ze jou kunnen bijstaan in hoe jouw leven nu op zijn kop staat?
urim schreef:
09-05-2023 17:06
Dat lijkt me niet, gezien TO de situatie van de vriendin volledig bagatelliseerde door te zeggen dat TO ook wel eens van dat soort dagen heeft. Dat was de druppel voor de vriendin. En terecht.
Summersun2023 schreef:
09-05-2023 17:07
Ook andersom toch, ik bedoelde het minder verwijtend dan hoe zijn 'mijn' toon interpreteerde.
Neem je eigen verantwoordelijkheid eens ipv constant af te schuiven.
Summersun2023 schreef:
09-05-2023 17:07
Je hebt nog steeds niet door, dat je haar psychische toestand volledig bagatelliseerde en dat dat haar druppel was?
Lila-Linda schreef:
wat ben jij hard
Nee, ik bescherm mijzelf ook, en dat heeft vanalles te maken met verleden met haar.
Summersun2023 schreef:
09-05-2023 17:15
Nee, ik bescherm mijzelf ook, en dat heeft vanalles te maken met verleden met haar.
Wij hier weten niet de hele geschiedenis en ook niet waardoor jouw wereld op zijn kop staat. Dat hoeven we ook niet te weten.
Als jij vrede hebt met dat hiermee de vriendschap gedaan is, dan is het goed zo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven