beter leren spreken/articuleren
maandag 27 augustus 2012 om 19:18
Hoi,
Ik heb vaak dat als ik met anderen praat of voor een groep mensen moet spreken ik mijn kaakspieren niet goed kan ontspannen/erg gespannen houdt, ik articuleer hierdoor ook niet helemaal goed denk ik. Aan het einde van een dag waarop ik veel moest praten voel ik het ook altijd in mij gezichtsspieren dat ze veel te gespannen waren. Mijn stem is sowieso ook vrij zacht, hoor ik vaak van anderen. Herkent iemand dit? Kun je hulp hiervoor krijgen, en zo ja wie zou mij hier het beste bij kunnen helpen?
Ik heb vaak dat als ik met anderen praat of voor een groep mensen moet spreken ik mijn kaakspieren niet goed kan ontspannen/erg gespannen houdt, ik articuleer hierdoor ook niet helemaal goed denk ik. Aan het einde van een dag waarop ik veel moest praten voel ik het ook altijd in mij gezichtsspieren dat ze veel te gespannen waren. Mijn stem is sowieso ook vrij zacht, hoor ik vaak van anderen. Herkent iemand dit? Kun je hulp hiervoor krijgen, en zo ja wie zou mij hier het beste bij kunnen helpen?
maandag 27 augustus 2012 om 19:21
Ik herken het heel erg.
Zacht,onduidelijk articuleren, niet verstaan worden,daardoor onzeker, gevolg nog zachter en sneller tot het gebrabbel is.
Ik probeer dan vaak te ontspannen dan word het meestal beter.
Heb hiervoor vroeger een aantal jaar bij een logopedist gelopen.
Die helpt je bij je spraak enz.
Succes en ik lees mee voor meer tips.
Zacht,onduidelijk articuleren, niet verstaan worden,daardoor onzeker, gevolg nog zachter en sneller tot het gebrabbel is.
Ik probeer dan vaak te ontspannen dan word het meestal beter.
Heb hiervoor vroeger een aantal jaar bij een logopedist gelopen.
Die helpt je bij je spraak enz.
Succes en ik lees mee voor meer tips.
maandag 27 augustus 2012 om 19:36
maandag 27 augustus 2012 om 19:47
Heeft mij zeker wel geholpen alleen ik was toen erg jong dus weet er niet heel veel meer van.
Wat bij mij vooral zorgt dat ik gespannen ben tijdens het praten met anderen,is dat ik mij erg bewust ben van mijn onduidelijke spraak en daardoor onzekerder word en bang ben voor wat anderen denken.
Ik weet niet wat bij jou de oorzaak is?
Ben jij onzeker?
Wat bij mij vooral zorgt dat ik gespannen ben tijdens het praten met anderen,is dat ik mij erg bewust ben van mijn onduidelijke spraak en daardoor onzekerder word en bang ben voor wat anderen denken.
Ik weet niet wat bij jou de oorzaak is?
Ben jij onzeker?
maandag 27 augustus 2012 om 19:59
wat jij zegt heb ik eigenlijk ook, dat ik me erg bewust ben van hoe ik praat en ook hoe ik mijn spieren gespannen houd (waardoor ik misschien onnatuurlijk mijn mond beweeg met praten). Ik word hier juist onzeker van. Verder qua onzekerheid is het nu al erg veel minder dan vroeger, toen had ik het veel meer, nu valt het wel mee. Wat ik in mijn OP genoemd heb is juist wat mij onzeker maakt eigenlijk.
maandag 27 augustus 2012 om 20:03
Een logopediste kan inderdaad helpen, maar verwacht geen wonderen want je doet dit soort dingen vaak extra onder stress en daar kan ze niet zoveel aan veranderen (hooguit ademhalingsoefeningen).
Ook moet je erg veel thuis oefenen met spraaklesjes en dat wil er nogal eens bij in schieten bij veel mensen.
Ook moet je erg veel thuis oefenen met spraaklesjes en dat wil er nogal eens bij in schieten bij veel mensen.