bipolaire stoornis/borderline en zwanger

12-02-2011 23:13 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je een bipolaire stoornis hebt, daarnaast borderline. Je hebt in het verleden een zwangerschaps psychoses gehad en als gevolg van dit alles je kind lichamelijk en geestlijk mishandeld (kind woont niet meer bij deze persoon)

Kan het dan zo zijn, dat als je ongeveer een jaar redelijk stabiel bent er bij een volgende zwangerschap niks gebeurt?
Totaal geen garanties. Bij n kinderwens zou k adviseren naar n POPpoli te gaan voor passende vinger ad pols
Ik zou het risico niet willen nemen en als de instantie die het eerste kind heeft weggehaald verstandig is houden ze deze nieuwe zwangerschap zeer nauwlettend in de gaten en grijpen ze in voor er weer een kind mishandeld wordt.

Ik vind het recht om een kind te krijgen prima, maar ik vind het recht van een kind om niet in deze situatie geboren te worden of op te groeien zwaarder wegen.
Alles kan.... De grote vraag is, waarom wil je dat weten?
Iemand die ik ken van met dit verleden is zwanger...

Ik heb er geen verstand van, maar mijn "normale" verstand, vond dit niet normaal.

Ik vroeg me af wat er nu zal gaan gebeuren.

Volgens haar is ze nu helemaal veranderd en gaat het nu wel goed...
Ik mag hopen dat het een hypothetische situatie is en er niet echt een kindje in die situatie geboren gaat worden.

Mocht het niet hypothetisch zijn dan hoop ik dat het kindje direct na de geboorte uit huis wordt geplaatst om het te beschermen.
Het is niet te voorspellen, maar moet wel heel erg goed in de gaten gehouden worden. Kans op terugval is absoluut aanwezig. De uitspraak "ja, maar ik ben veranderd" gaat niet zo lekker samen met een manische depressie/borderline/psychose.
Ik hoop dat ze nog onder behandeling van een psych is..
Ze is onder behandeling van een psych.

Ik heb geen idee of ik ergens een melding moet maken? Of gaat dat vanzelf?
Wat is jouw relatie tot deze persoon?
.
bordeline is een persoonlijkheidsstoornis en een biploraire toestand is ook geen tijdelijk gebeuren, geen goede basis lijkt me
just-juul ik heb hem , je kan hem weghalen.

Mijn relatie tot deze persoon.. het is een vrouw bij die bij mij in de buurt woont.

Ze mag haar kind nu om het weekend zonder toezicht zien, maar staat nog wel onder toezicht van de kinderbescherming (of hoe dat ook heet)

Dat snap ik eerlijk gezegd al niet. Eerst heel lang onder toezicht, daarna zonder. Toen ging het weer fout (slaan) en werd het weer onder toezicht en nu gedaan. Nu dus ongeveer een half jaar alweer zonder toezicht.

Het gaat dus heus wel beter met haar, maar dan nog het blijft eng.
ik was sneller dan jij , fijn dat je het hebt. Ik wil best even met je mailen. ( morgen dan Moet zo slapen. )
quote:just-juul schreef op 12 februari 2011 @ 23:47:

ik was sneller dan jij , fijn dat je het hebt. Ik wil best even met je mailen. ( morgen dan Moet zo slapen. )

You got mail.

Ik ga ook naar bed.
Als ze onder toezicht staat hoop ik dat dat toezicht zodanig is dat er op tijd hulp is voor moeder en kind. Zwangerschap/bevalling zijn heftige periodes dus het lijkt me duidelijk dat die ziektes dan meer zichtbaar zijn dan als de moeder al weer wat gewend is in haar rol. Ken je de moeder goed genoeg om te weten of ze al trainingen heeft gehad om om te gaan met haar emoties en of ze al intensief contact heeft over deze zwangerschap met haar hulpverleners?
Nee, zo goed ken ik haar niet.

Ik weet dat ze bij een psych loopt. Maar ook niet of deze op de hoogte is.
Een moeder staat niet onder toezicht. OTS wordt per kind uitgesproken. OTS van het oudste kind gaat dus niet automatisch door op het volgende kind.

Als ze nog bij een psychiater komt neem ik aan dat hij haar in de gaten houdt en haar en haar partner goed zal voorlichten.

Wanneer er tijdens de eerste zwangerschap een psychose is geweest, is de kans bij een tweede zwangerschap groter.

Veranderd zijn heeft daar niets mee te maken. Borderline is een persoonlijkheidsstoornis waar mee te leren leven valt.

Manisch depressief is een stemmingsstoornis waar mee te leren leven valt.

Door de zwangerschap zal met bepaalde medicatie gestopt moet worden of iig sterk geminderd worden.

Door de veranderende hormoonhuishouding kan ze gevoeliger worden voor stemmingswisselingen en psychoses.
het hoeft niet terug te komen - maar het kan wel. De kans is wel groter doordat Mevr al eerder moeite heeft gehad met opvoeding/kind na de bevalling.

Echter is het wel zo dat het voor iemand met een borderline persoonlijkheidsstoornis het moeilijk is om aan iemand of iets te hechten. Hierdoor kan de moeder/kind band gemakkelijk beschadigd raken en hierdoor kan het kind een hechtingsprobleem ontwikkelen. Daarnaast heeft een bipolairestoornis zeer waarschijnlijk ook met erfelijke factoren te maken, waardoor het kind een grotere kans heeft (zeker inclusief de moeite in de jeugt en hechtingsproblematiek) om dit te ontwikkelen. Echter is het mannenlijk geslacht hier beter tegen bestemt dan het vrouwelijk geslacht.

Tevens is het voor mevr ook moeilijker omdat de kans op een depressie of manie uitgelokt kan worden door de hormonen die uitkomen in zwangerschap en bevalling.

Het is een moeilijke keuze of mevr dit kind wel of niet wil houden. Ik wil haar aanraden om, als ze het kind houdt, deel te nemen aan een groep die haar meer inzicht geeft in haar ziektebeelden. Het is niet niets om bipolair én bordeline te hebben en het kan haar zeker helpen bij het opvoeden van haar kind. Echter is het ook belangrijk om optijd opvoedingsondersteuning aan te vragen, zodat mevr niet opnieuw een kind hoeft af te staan.

Groet, AnniekP.
als ervaringsdeskundige denk ik dat het, als je er zo laconiek instaat als mevr. lijkt te doen, waarschijnlijk is dat het niet goed gaat. het kost veel moeite om te zorgen dat het goed gaat tijdens zwangerschap, bevalling en erna.
Even voor alle duidelijkheid: Dit betekent dus niet dat ALLE vrouwen met borderline en/of een manisch depressieve stoornis slecht met hun kind omgaan!.

Ik ken een vrouw die ook beide ziektes heeft, maar zij zou absoluut door het vuur gaan voor haar kind! Echt, ken geen enkele moeder die zo liefdevol en geduldig is ten opzichte van haar kind. En o wee als iemand haar kind krenkt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven