Eenzame oudere man, tips tegen eenzaamheid?

16-11-2010 21:45 70 berichten
Hoi,

Mijn schoonvader is 55 en eenzaam. Hij heeft de nodige problemen (alcoholist) en woont zelfstandig. Hij is recent verhuisd (dit moest i.v.m. het platgooien van het appartementencomplex). Nu hij niet meer in een appartementencomplex woont en niet meer dagelijks een social talk met bewoners heeft merkt hij dat hij weer meer naar de drank grijpt omdat hij zich zo alleen voelt. Wij komen niet vaak bij hem omdat er veel is gebeurd in het verleden, toch vinden we het wel belangrijk dat hij voor zo ver mogelijk een leuk leven krijgt. Hij vraagt of wij iets weten qua dagbesteding zodat hij weer onder de mensen komt. Nee, dat weten we niet, maar ik wil het wel voor hem gaan uit zoeken. Hebben jullie tips waar ik moet beginnen?
Alle reacties Link kopieren
Buurthuis. ( wijkgebouw, of hoe heet dat tegenwoordig )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Is maatschappelijk werk niet iets? Vaak hebben ze mensen die langs kunnen komen of die mensen begeleiden in dit soort gevallen?
Een hondje.
Er zijn soms projecten (in een buurthuis ofzo) waar je samen kookt en/of kunt komen eten. Eet hij ook meteen goed en ontmoet hij andere mensen.

Heeft hij geen hobby?

Vrijwilliger bij een asiel/kinderboerderij/timmerclub, een anderstalige helpen met de nederlandse taal?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
werken.

een hobby: schaken, biljarten.

vrijwilligerswerk: als hij zich aanmeldt bij een vrijwilligerscentrale dan gaan ze samen met hem naar iets geschikts zoeken.
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
Typ via Google eens 55 plus en zijn plaatsnaam in. Zoals bgb al schrijft is er wellicht een buurthuis oid te vinden.
quote:Hercke schreef op 16 november 2010 @ 21:52:

werken.

een hobby: schaken, biljarten.

vrijwilligerswerk: als hij zich aanmeldt bij een vrijwilligerscentrale dan gaan ze samen met hem naar iets geschikts zoeken.Werken en vrijwilligerswerk lijken me nou niet echt geschikt voor een niet-cleane- alcoholist. ( of heb ik de openingspost verkeerd begrepen? )
quote:himalaya schreef op 16 november 2010 @ 21:50:

Er zijn soms projecten (in een buurthuis ofzo) waar je samen kookt en/of kunt komen eten. Eet hij ook meteen goed en ontmoet hij andere mensen.

Heeft hij geen hobby?

Vrijwilliger bij een asiel/kinderboerderij/timmerclub, een anderstalige helpen met de nederlandse taal?

Goede tips...

Een inloophuis kan wellicht ook nog?
In de meeste plaatsen is er wel een welzijnsorganisatie actief. Kan je eventueel voor informeren bij de gemeente.

Die organiseren vaak activiteiten voor 50+, bijvoorbeeld klaverjasmiddagen of id.
er zijn in dorpshuizen altijd wel klaverjasavonden en dat soort dingen. klinkt burgelijk maar is echt wel leuk. en wekelijks terugkerend!

Nodg hem bv een standaard dag om de week dat hij mee eet. Zijn kleine dingen maar daardoor voel je je welkom en praat je even over wat anders dan het weer. Offe..ga een keer in de paar weken standaard bij hem eten (moet hij zichzelf douchen scheren, nadenken over eten, boodschappen doen en koken)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 november 2010 @ 21:46:

Een hondje.Nee, dat lukt niet, in zijn slechte dagen verwaarloosd hij zichzelf ook.
Aanmelden bij een maatjesproject? Dat er dan 1x in de week ofzo iemand bij hem op bezoek komt?
Is er een Humanitas in jouw woonplaats? Zij hebben een fantastisch aanbod voor dit soort gevallen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Werken.

Kom je vanzelf onder de mensen, geeft je energie en het doet je zelfbeeld goed.
Ik denk ook dat het iets vrijblijvends moet zijn omdat hij dan zelf kan beslissen of hij kan gaan of niet (rekening houdend met zijn slechte dagen). Wanneer je vrijwilligerswerk doet rekenen ze toch op je. Daarbij is hij trouwens ook niet zo goed ter been.
quote:hanneke000 schreef op 16 november 2010 @ 21:55:

Aanmelden bij een maatjesproject? Dat er dan 1x in de week ofzo iemand bij hem op bezoek komt?Hele goeie dit! Zeker om mee te beginnen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
tjee, ik heb vrienden van half in de 50, die zou ik zeker niet willen typeren als 'ouderen', eerder 't tegendeel!

die staan midden in 't leven, genieten optimaal, reizen de wereld rond

wil ie niet 'n keer met 'n georganiseerde verre rondreis mee? leert ie nieuwe mensen kennen en komt ie 'ns buiten z'n saaie keurslijf
Maatjesproject en Humanitas ga ik even checken.

Werken is geen optie, hij werkt al een paar jaar niet meer en hij vertoond tekenen van Korsakoff (of hoe het moge heten).
http://www.50plusnet.nl/index.cfm?act=home.dynamisch

http://eenzaam.startpagina.nl/
Misschien is er een kerkgemeente waar schoonvader van oudsher bijhoort die je in kunt schakelen? Veel kerken helpen eenzame mensen.
quote:elninjoo schreef op 16 november 2010 @ 21:57:

tjee, ik heb vrienden van half in de 50, die zou ik zeker niet willen typeren als 'ouderen', eerder 't tegendeel!

die staan midden in 't leven, genieten optimaal, reizen de wereld rond

wil ie niet 'n keer met 'n georganiseerde verre rondreis mee? leert ie nieuwe mensen kennen en komt ie 'ns buiten z'n saaie keurslijfElninjoo, mijn ouders zijn net zo oud en de mensen zoals je ze beschrijft, maar mijn schoonvader lukt dit niet meer. Hij is ziek.
Hier in het zuiden hebben we van die inloopavonden in bepaalde buurthuizen, je bent niet verplicht om te komen en je kunt zo aanschuiven.

Spelletjes, klaverjassen, noem maar op.

Denk dat er al heel wat goede tips zijn gegeven.

Veel succes!
Ik werk zelf voor een stichting die activiteiten organiseert in de wijk. Zoals bijvoorbeeld gezamelijke maaltijden, muziek maken e.d.. Het is heel laagdrempelig en hier komen ook aardig wat ouderen op af die zich eenzaam voelen ( en sommigen hebben ook een drankprobleem). Ik heb echt het idee dat het ze goed doet om deel te nemen aan die activiteiten, het lijkt vaak een grote familie en er is ook sociale controle.

Misschien is er zoiets te vinden bij hem in de wijk.
Hij moet het niet van anderen verwachten, en het niet bij anderen zoeken: eerst zelf eens wat positiefs doen vind ik.

Er is maar één persoon die iets aan zijn eenzaamheid kan doen, en dat is hijzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven