Het samenwonen eng vinden

19-01-2020 20:24 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen. Maar ik vind het best eng. De afstand is 120 km en ik laat hier alles achter: familie, vrienden (ik kan ze uiteraard nog steeds bezoeken maar spontane bezoekjes zouden er veel minder zijn), therapie. Omdat ik chronisch ziek ben en niet kan werken, wordt het lastig daar een leven voor mijzelf op te bouwen. Mja vriendlief werkt daar (heeft een goeie baan) en kan dus niet zomaar hier naartoe verhuizen. Elke dag op en neer is voor hem geen optie. We zien elkaar nu al jaren alleen in zijn weekenden maar dat is toch wel erg weinig en we willen ook samen een toekomst.
Mja ik vind het dus doodeng om hier alles op te geven...
nu denk je misschien; neem lekker de tijd hiervoor. Maar ik zit dus met huursubsidie die ik moet terug betalen dus ik kan max tot maart wachten en anders wordt het volgend jaar. Dus ik moet nu een beslissing maken of ik de huur voor maart hier op zeg.

Iemand die dit ook heeft meegemaakt? Ervaringen? O ja en ik vind het ook wel eng of het samenwonen wel goed zal gaan, maar die angst vind ik logisch omdat het allemaal nieuw is. Iemand anders die is gaan samenwonen maar het ook eng vond?
Alle reacties Link kopieren
We zijn idd een tijdje uit elkaar geweest, maar misten elkaar uiteindelijk zo erg dat we weer terug bij elkaar zijn gekomen. Ik denk idd dat het verstandig is meer tijd te nemen voordat we gaan samenwonen. Het is verder nu wel een goeie stabiele relatie, gaat goed.
Alle reacties Link kopieren
Waar ga je niet wat vaker naar hem toe in plaats van alleen de weekenden? Dan kun je ook beter beoordelen hoe het gaat als je elkaar vaker ziet, en als je zonder hem in zijn huis bent (als hij werkt en jij niet).
Alle reacties Link kopieren
als je wil gaan samenwonen, doe je beiden wat water bij de wijn
Kom je samen tot wat compromissen

als 1 van beiden alles opgeeft, gaat het geheid niet goed.
Niet doen hoor.
Ga samen opzoek naar een plek, waar je beiden kunt aarden
Ik snap die huursubsidie en terugbetalen als reden niet.

Daarnaast heb je niks daar. Ook geen nieuw huis als niks word. En aangezien het pas nog uit is geweest snap ik ook niks van dat je het overweegt.
pejeka schreef:
19-01-2020 20:26
Niet doen als je je er niet 100% lekker bij voelt. En je zeker niet laten leiden door dingen als huursubsidie.
Dit. Je hebt zo te horen een klein wereldje omdat je niet kan werken. Je familie en vrienden wonen nu nog dichtbij maar straks dus niet meer. Dan wordt je wereld nog veel kleiner. Ik heb het zelf ook eens gedaan, in een al niet perfecte relatie naar de andere kant van het land verhuizen. Ik werd gek van de heimwee, kon geen werk vinden en miste mijn familie vreselijk.
We zijn toen na een jaar weer gaan latten. Ik werd er gek. Waarom zou je dit willen?
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie al overwogen om ergens halverwege een huisje te zoeken ?
Of is het de bedoeling dat jij de enige bent die iets (alles) inlevert ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn er al een hoop goede adviezen gegeven in het topic. Zou het inderdaad niet een optie zijn om ergens halverwege iets te zoeken? Dan is het voor hem nog steeds te doen met werk, en ben jij in ieder geval dichter bij wat je achterlaat. Plus natuurlijk het feit dat jullie dan beiden iets inleveren en samen ergens iets nieuws op kunnen bouwen.

Verder vroeg ik me af of je, als je besluit nog te willen wachten, de huurtoeslag niet stop kunt zetten? Je hebt er misschien recht op, maar het is natuurlijk niet verplicht. Als je het stopzet, hoef je achteraf niks terug te betalen als je wel gaat samenwonen maar kun je het geloof ik wel gewoon met terugwerkende kracht aanvragen als je besluit te blijven zitten waar je zit :) Of kom je zonder die toeslag niet rond? Want dan snap ik dat dat lastig is.
Ik zou ook niets in het midden gaan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Super bedankt iedereen!!! Huurtoeslag kan zou ik idd stop kunnen zetten.
Ik denk als het echt goed voelt, zal ik de stap zeker gaan maken, maar nu nog niet.
Beste TO, ik zou nog even wachten met samenwonen. Je hebt pas sinds augustus (dat is slechts 5 maanden) een stabiele relatie met hem.

Als je je huis eenmaal kwijt bent krijg je het nooit meer terug.

Ik zou blijven latten en af en toe eens gaan "proefsamenwonen". Blijf daar eens voor een hele week en kijk of dat werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik kan dus niet gaan proef samenwonen omdat ik hier dus mijn therapie heb waar ik 2 keer per week naartoe ga
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik voorlopig sowieso niet samenwonen. In het weekend kan hij naar jou komen en doordeweeks kan jij vast wel een keer naar hem. De stap om nu alles op te geven, lijkt mij echt te groot. Hij heeft een goede baan, schrijf je, dan neem ik aan dat hij alle dagen weg is overdag. En misschien nog wel vrienden en hobby's heeft. En jij zit daar, en je hebt daar niets. Tenzij je eraan gewend bent om heel, heel veel op jezelf te zijn en het echt helemaal prima vindt dat je vaak dagen niemand ziet, zou ik dat echt niet doen. Dat samenwonen levert voor jou dan wel erg weinig op.

Ik weet niet op wat voor dagen je therapie hebt nu, maar misschien kun je overleggen of daar nog iets in te schuiven valt. Als die dagen zo ver mogelijk uit elkaar liggen, kan je in de tussenliggende dagen bij hem zijn - tenzij je op die dagen afspraken hebt met familie of vrienden in je woonplaats, want dan heb je de vrijheid om ook lekker thuis te blijven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
superduba schreef:
20-01-2020 19:58
Ja ik kan dus niet gaan proef samenwonen omdat ik hier dus mijn therapie heb waar ik 2 keer per week naartoe ga
Dat klopt, maar je kunt wel activiteiten ontplooien en alvast een leven opbouwen in zijn woonplaats op de dagen dat je geen therapie hebt.

Mee naar feestjes van zijn vrienden, spelletjesavonden met zijn vrienden (of met nieuwe vrienden), ter plaatse een cursus of workshop volgen, enz...
Weet je therapeut van je plannen?

Wat vindt hij / zij ervan?
Alle reacties Link kopieren
We waren 5 jaar samen. Toen een paar maanden uit elkaar maar idd nu alweer bijna een half jaar bij elkaar terug en gaat heel goed.
Therapie kan helaas niet verschoven worden omdat het groepstherapie is.
superduba schreef:
20-01-2020 19:58
Ja ik kan dus niet gaan proef samenwonen omdat ik hier dus mijn therapie heb waar ik 2 keer per week naartoe ga
En in de tussenliggende dagen gaan? Of heb je maandag en vrijdag therapie? Als je dinsdag en donderdag hebt bijvoorbeeld kan je natuurlijk van einde dag donderdag tot maandag samen doorbrengen. Als je dat structureel probeert te doen dan leer je echt wel of het werkt tussen jullie of niet.
Alle reacties Link kopieren
superduba schreef:
20-01-2020 20:46
We waren 5 jaar samen. Toen een paar maanden uit elkaar maar idd nu alweer bijna een half jaar bij elkaar terug en gaat heel goed.
Therapie kan helaas niet verschoven worden omdat het groepstherapie is.

Dat is wel eindig denk ik? Dan zou ik na die therapie meer tijd gaan steken in het proefsamenwonen en zolang de therapie nog duurt kun je af en toe (of vaak) in de tussenliggende dagen naar je vriend toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven