Hoe bepaal je wat je doet

04-10-2012 17:32 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie dat, bepalen wat je doet of niet doet? en dan vooral dingen waar je geen zin in hebt, tegenop ziet, maar die wel 'goed' voor je zijn. luister je naar je gevoel, of doe je wat moet/goed zou zijn, of wisselt dat, hangt het bijvoorbeeld van je bui af? hoe maak je die afweging? hebben jullie daar regels voor voor jezelf, of gebeurt het allemaal zoals het gebeurt? ik kan hierover erg in de war raken dus ik hoop op wat invalshoeken. hoe erg moet je jezelf dwingen of tot dingen zetten, hoe erg mag je het jezelf gunnen om dingen (vandaag) niet te doen.
Zit je wel lekker in je vel TO? (Oprechte vraag en niet rot bedoeld)
Ik moet leren om mijn grenzen te stellen en te bepalen. Dit houdt lichamelijk in, maar ook geestelijk.

Ik wil bijv absoluut niet mee op bezoek bij vrienden van mijn vriend. Ik voel me dan de hele avond ontzettend rot en denk continu: "Kunnen we al weg, is het al tijd?" Voorheen ging ik wel mee, omdat mijn vriend dat graag had, maar nu heb ik besloten dat niet meer te doen. Ik vind het belangrijker voor mijn gezondheid dat ik me niet zo rot voel, dan dat ik mijn vriend blij maak door mee te gaan. Hij gaat dus een grens over door me graag mee te hebben.

Ik luister dus naar mijn gevoel.
Dingen die moeten doe ik direct. Moet ik ook direct doen want ik ben heel erg van het vermijden, uitstellen en afstellen en ik heb geen zin om daardoor in de problemen te komen.

Maar dat betekent natuurlijk niet dat dat voor jou de juiste aanpak is.
Keuzes maken tussen de dingen die goed voor je zijn, niet teveel willen. Dus niet verwachten dat je na je werk gaat sporten, én gaat poetsen én nog een uurtje gaat studeren. Dan komt er toch van dat alles niets van terecht. Je kunt beter zeggen dat je vandaag die lade gaat opruimen en even doet stofzuigen, bijvoorbeeld. Toch voldoende om jezelf een schouderklopje te geven en niet te weinig om je nutteloos te voelen.

Op dagen dat je je goed voelt wat meer doen, op dagen dat je minder energie hebt gewoon wat minder doen, maar toch wel iets.

Oh, en niet op die bank ploffen. Dan kom je er niet meer van af.

That being said, ik ga dan nu toch even nog iets nuttigs doen.
ik bepaal zelf waar ik baat bij heb. Een ander weet daar toch het fijne niet van.
it's a big club and you ain't in it
als kind had ik moeite om verder te kijken dan de eerstvolgende dertig minuten maar als je volwassen bent dan kijk je verder dan dat halfuurtje en dan breid je je verantwoordelijkheid wat meer uit. Dat ligt ook in de verwachting want je moet voor je inkomen zorgen, huur betalen, huishouden verzorgen enz.
Ik maak meestal deze afweging:

- Ik heb geen zin in deze activiteit, dus als ik er niet aan begin levert dat onmiddellijke bevrediging op

- Aan de andere kant krijg ik dan misschien last van een schuldgevoel, waardoor ik niet meer geniet van wat ik aan het doen ben

- Daarnaast heb ik op lange termijn misschien baat bij de vervelende activiteit, ook al vind ik het nu niet leuk om eraan te beginnen

Oftewel: als het op lange termijn beter is als ik even doorzet (toch studeren zodat ik een goed cijfer haal voor mijn tentamen) dan doe ik dat, ook al is het niet leuk. TV kijken zorgt ervoor dat ik me nu beter voel maar levert uiteindelijk minder plezier op omdat ik me dan minder goed voorbereid.

Kan je hier iets mee?
en omdat je heel veel dingen voor jezelf moet doen om je leventje te laten draaien weet je ook hoe irrelevant andermans mening kan zijn.
Ik ben een uitsteller. Bij bijna alles denk ik: dat doe ik later wel. Ik ben gewoon lui.

Ik geef overigens wel alle aandacht aan MacMini, en zorg. Zijn leven is piekfijn in orde. Net als bij mijn katten, dat stel ik ook nooit uit. Voor mezelf ben ik niet zo streng en mijn man kan voor zichzelf zorgen.
Sommige 'gezonde gewoontes' kun je jezelf aanleren en uitbreiden. Bijvoorbeeld een wandeling per dag. Je begint met elke dag één minuut en werkt rustig naar een kwartier/half uur.

Op een gegeven moment raak je er zo aan gewend dat het geen moeite meer kost. En zo is dat met meer gezonde dingen, zoals genoeg fruit eten.

Ik had eerst een vreselijke hekel aan het snijden van fruit - het kost namelijk tijd en je krijgt plakkerige handen - dus ik begon met dagelijks appels eten, toen deze in blokjes.... vervolgens banaan erbij.... nu maak ik elke dag de lekkerste fruithapjes. Ik kan zelfs niet meer zonder! Vooral met kiwi's onweerstaanbaar.

Met opruimen in het huis precies hetzelfde. Schoon huis is rustig hoofd, in mijn ervaring.

Met kleine stapjes begonnen tot de routine erin zit. Ik begon met elke dag de keuken opruimen. Vervolgens de activiteiten uitgebreid. Voor je het weet is het een gewoonte, heel normaal, die geen enkele moeite meer kost.

Succes!
Bedankt voor jullie reacties! Ik begrijp dat iedereen daar voor zich zelf een manier voor heeft, ik wilde graag inspiratie opdoen voor hoe ik hier mee om kan gaan. zoiets als wat fleetwood schrijft dat klinkt wel goed, keuzes maken (vind ik erg lastig), niet te veel willen (vind ik ook erg lastig), voldoende doen voor een schouderklopje, maar niet te veel.

@ daydream, ik zit voor mijn doen redelijk in mijn vel, maar heb hier altijd veel moeite mee. ik plan vrijwel alles en anders weet ik niet goed wat ik met mezelf aan moet (sowieso niet), waar ik wel en niet naar moet luisteren (dat wil zeggen, wat in mezelf) en in hoeverre. soms heb ik al moeite met kleding bedenken om aan te doen, terwijl ik van mezelf naar buiten moet omdat dat gezond is. Ik kan dan erg in de war raken, over wat ik zal doen, wat ik zelf wil, wat ik van mezelf moet, waar ik naar moet luisteren.

@ Liquorice, daar kan ik wel iets mee, vooral het idee dat het goed voor jezelf is om te vermijden dat je je schuldig gaat voelen, dus dat als graadmeter of leidraad erbij nemen. Wat bij mij lastig is dat ik soms niet in staat ben om zo rationeel een afweging te maken, vooral als er sterke gevoelens bij zijn lukt me dat soms slecht. Merk jij ook weleens dat je die beslissing niet goed kunt maken als ik vragen mag, of heb jij altijd wel ruimte voor zo'n overweging?
Ik heb ADHD/ADD (al van kleins af aan maar weet dit sinds een paar jaar).

Mijn hele leven is het al een chaos in mn hoofd,ik koop een stuk of 3 agenda`s per jaar,maak lijstjes,raak die lijstjes kwijt of vergeet in mn agenda te kijken. Routine in mn huishouden komt dus ook bijna niet voor,het enige waar ik vrij stipt in ben is de verzorging en voeding van mn kinderen (3 en 5 jaar).

Als ik iets op pak zet ik het ergens anders neer,al is het maar een centimeter ernaast. Maar ik ben sinds een tijdje bezig om mn rommel achter mn kont op te ruimen,dat kost veel moeite maar het scheelt enorm in mn huishoudelijke taken.

Ook ben ik vaak moe (omdat ik teveel afpsraken maak en 6 keer per dag naar de supermarkt moet omdat ik iets vergeten ben :-), dus vaak besluit ik om helemaal niets meer te doen op een dag.

Dus zodoende!
Ik luister het meeste naar mijn gevoel. Eventueel aangevuld door mijn verstand. Als iets goed voor me is, dan trekt mijn gevoel ook die kant op.

Ook als het iets is wat niet leuk is.

Dat heb ik geleerd door het heel lang verkeerd te doen.
Gebruik je verstand, je gevoel volgt vanzelf.

Met verstand bedoel ik je brein en intuitie. Die liggen vaak op 1 lijn. Gevoel is in heel veel gevallen misleidend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven