Ik bén (echt) een loser.
zaterdag 13 augustus 2016 om 16:36
quote:Sofie1979 schreef op 23 juli 2016 @ 13:08:
He Pien02, ik ben benieuwd of je al iets hebt ondernomen om uit je loserrol te stappen, of dat je er liever nog even in blijft hangen??
I'm working on it!
Dinsdag terug van vakantie, gisteren een sollicitatiegesprek gehad en zojuist weer een brief de deur uit gedaan. Uiteindelijk heb je toch écht die ander nodig die bereid is jou een kans te geven / gunnen.
Tegelijkertijd besef ik dat op dit moment eigenlijk alles valt of staat met het vinden van een (betaalde) baan. Dat zal ervoor zorgen dat ik ook zelfstandig kan gaan wonen, mijn eigen broek kan ophouden. Dat zal weer leiden tot meer zelfvertrouwen waardoor ik ook gemakkelijker relaties of nieuwe vriendschappen kan aangaan.
Enerzijds is dit vrij stressvol : de focus op het vinden van een baan is groot en daardoor ook de druk bij sollicitatiegesprekken. Aan de andere kant : ie-der-een vindt een baan, vroeg of laat. Dit moet mij toch ook kunnen lukken? Ik kan een heel lang verhaal gaan houden over wat er allemaal mis is in mijn leven, maar een oplossing ligt op zich redelijk binnen handbereik.
He Pien02, ik ben benieuwd of je al iets hebt ondernomen om uit je loserrol te stappen, of dat je er liever nog even in blijft hangen??
I'm working on it!
Dinsdag terug van vakantie, gisteren een sollicitatiegesprek gehad en zojuist weer een brief de deur uit gedaan. Uiteindelijk heb je toch écht die ander nodig die bereid is jou een kans te geven / gunnen.
Tegelijkertijd besef ik dat op dit moment eigenlijk alles valt of staat met het vinden van een (betaalde) baan. Dat zal ervoor zorgen dat ik ook zelfstandig kan gaan wonen, mijn eigen broek kan ophouden. Dat zal weer leiden tot meer zelfvertrouwen waardoor ik ook gemakkelijker relaties of nieuwe vriendschappen kan aangaan.
Enerzijds is dit vrij stressvol : de focus op het vinden van een baan is groot en daardoor ook de druk bij sollicitatiegesprekken. Aan de andere kant : ie-der-een vindt een baan, vroeg of laat. Dit moet mij toch ook kunnen lukken? Ik kan een heel lang verhaal gaan houden over wat er allemaal mis is in mijn leven, maar een oplossing ligt op zich redelijk binnen handbereik.
zaterdag 20 augustus 2016 om 18:32
quote:Pien02 schreef op 13 augustus 2016 @ 16:36:
[...]
Aan de andere kant : ie-der-een vindt een baan, vroeg of laat. Dit moet mij toch ook kunnen lukken? Ik kan een heel lang verhaal gaan houden over wat er allemaal mis is in mijn leven, maar een oplossing ligt op zich redelijk binnen handbereik.
Mooi! Want inderdaad, dat gaat jou ook lukken. Houd jezelf voor ogen dat het niet meteen perfect hoeft te zijn. Als je een baan vindt die voor 'nu' goed genoeg is, is dat al heel wat.
Goed dat je jezelf in de actie hebt gezet, want uiteindelijk ben jij zelf de enige die dit kan. En volhouden nu!
[...]
Aan de andere kant : ie-der-een vindt een baan, vroeg of laat. Dit moet mij toch ook kunnen lukken? Ik kan een heel lang verhaal gaan houden over wat er allemaal mis is in mijn leven, maar een oplossing ligt op zich redelijk binnen handbereik.
Mooi! Want inderdaad, dat gaat jou ook lukken. Houd jezelf voor ogen dat het niet meteen perfect hoeft te zijn. Als je een baan vindt die voor 'nu' goed genoeg is, is dat al heel wat.
Goed dat je jezelf in de actie hebt gezet, want uiteindelijk ben jij zelf de enige die dit kan. En volhouden nu!
zaterdag 20 augustus 2016 om 19:13
zaterdag 20 augustus 2016 om 21:57
een loser is wel een heel groot woord, je hebt best dingen bereikt in je leven. De ontevredenheid over jezelf snap ik wel. Dat is een beetje wat er gebeurd als dingen je aan komen waaien en je zelf nergens voor hebt leren werken. Je hebt niet geleerd dat je zelf dingen kan, omdat JIJ het kan, niet omdat het toe te schrijven is aan de omgeving, andere mensen of die goede leraar. Hoe gemotiveerd ben je zelf om dingen te doen, of doe je die vooral omdat de omgeving dat van je verwacht. Nadeel van dat als dingen aankomen waaien is dat je minder interne motivatie ontwikkelt om ergens voor te werken. Dit heb je immers niet geleerd. Bij jou uit dit in vermijding van belangrijke zaken en om dit in stand te houden, verzin je voor jezelf goede excuses als "ik weet niet wat ik moet doen." Zoals rhaegal eerder al benoemde, weet je dondersgoed wat je moet doen. Het is echter aan jou of je met de billen bloot gaat tegenover jezelf en erkent dat deze excuses niet nodig zijn. Ze hebben je een tijd beschermt en wellicht had je ze eerder wel nodig. Het is nu alleen aan jou om te beslissen of jij in deze modus wil blijven of je iets anders wil gaan doen. Kijk hier ook bij naar de krachten die je hebt ingezet bij de dingen die je wel op eigen kracht behaald hebt. Welke krachten had jij hier zelf in, en hoe kun je deze uitvergroten en inzetten bij de doelen die je wil behalen. Het allerbelangrijkste vind ik altijd om afspraken met jezelf na te komen. Zoals je teleurgesteld in een ander raakt die zijn afspraken niet nakomt, raak je ook teleurgesteld in jezelf. Tot op het punt dat je jezelf niet meer gelooft, net zoals je die ander niet zou geloven. Dus als je ergens voor gaat, spreek dan met je zelf af dat je dit ook ECHT doet.