Ik vind mijzelf niet sociaal

20-02-2020 19:02 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat hoe ouder ik word, hoe moeilijker ik sociaal doen begin te vinden.
Als er iets 'om handen is', zoals werk of een gedeelde hobby, dan gaat het best goed.
Op mijn werk heb ik goed contact met mijn collega's en praat ik ook best wat af.

Als ik echter met iemand afspreek, merk ik dat het mij veel energie kost om een gesprek gaande te houden.
Ik maak mij dan ook zorgen over of ik wel leuk genoeg ben.
Vaak heb ik ook gewoon niet zo veel te vertellen.

Sinds ik op mijzelf woon voel ik mij wel eens eenzaam, maar als ik dan nadenk over afspreken word ik ook niet echt blij.
Idem dito met daten, ik vind het heel fijn om bij degene te zijn met wie ik nu date.
Maar steeds denk ik wel 'wat nou als ik straks niks leuks meer te vertellen/bespreken heb, wat als hij de avond saai vindt...'

Ik heb heel lang samengewoond, en ben gewend om een beetje om elkaar heen te leven en dus te praten als er ook echt wat te zeggen valt.
Nu met daten merk ik dat ik het lastig vind om af te spreken en dan ook echt op elkaar gericht te zijn.
Het maakt mij heel onzeker.

Hebben meer mensen hier last van en heeft er iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Nee ik herken het niet maar ik zou het wel bespreekbaar maken met je date. Jij bent bang dat je saai bent maar misschien vindt hij het prima zo.

Je hebt allerlei eisen waar jij voor jou gevoel aan moet voldoen maar ja die eisen zijn niet logisch. Je bent zoals je bent
Ik ben ook niet zo'n koetjes-en-kalfjes prater. Heb het maar geaccepteerd. Scheelt dat mijn man 5 kwartier in een uur praat, dus op sociale gelegenheden laat ik gewoon hem praten en haak af en toe aan.

Ik ben trouwens helemaal slecht in bellen. Ik zeg wat er gezegd moet worden en dan is het klaar. Mijn moeder kan uuuuren met iemand aan de telefoon hangen, geen idee hoe ze dat doet.
Wat een verademing, een vrouw die alleen praat als ze iets te melden heeft!

Mannen houden niet van conversatie
Een echte heer vermijdt dat als ie kan
Maar ze vallen bijna flauw voor zo n schone stille vrouw
Dus iemand die z n mond houdt krijgt een man
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar dat van het bellen!
Het zweet breekt mij al uit als ik merk dat iemand even 'gezellig' wil bellen.
Dan denk ik mijn god, ik ben helemaal niet gezellig met bellen.
App alsjeblieft met me... dan kan ik ook even nadenken over een gezellig antwoord.
Aan de telefoon moet ik dat te snel en door die druk komt er niets veel boeiends uit mijn mond.
Murrmurr schreef:
20-02-2020 19:19
Wat een verademing, een vrouw die alleen praat als ze iets te melden heeft!

Mannen houden niet van conversatie
Een echte heer vermijdt dat als ie kan
Maar ze vallen bijna flauw voor zo n schone stille vrouw
Dus iemand die z n mond houdt krijgt een man
De kleine zeemeermin?
Murrmurr schreef:
20-02-2020 19:19
Wat een verademing, een vrouw die alleen praat als ze iets te melden heeft!

Mannen houden niet van conversatie
Een echte heer vermijdt dat als ie kan
Maar ze vallen bijna flauw voor zo n schone stille vrouw
Dus iemand die z n mond houdt krijgt een man
Klep houden en doen wat die zegt. Nog beter. :yum:
Alle reacties Link kopieren
Deels herkenbaar, ik bemerk dat hoe ouder ik word hoe moeilijker ik het vind om echt contact met mensen te maken op een bepaald level.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je wat aan onderstaande tips.
Ik ben een (niet-saaie, niet-onsociale, maar bedachtzame en introverte) soortgenoot en ervaringsdeskundige. ;-)


- Leer te accepteren dat je geen prater bent.
Ik moet toegeven dat dat mij ook niet altijd lukt; maar wel veel beter dan vroeger.
Er blijven wel situaties waarin het ongemakkelijk aanvoelt als er stiltes vallen.
Maar ik probeer me er niet druk om te maken en gewoon te laten zijn zoals het is.

- Als je afspreekt met mensen, kun je ook iets gaan ondernemen waarbij je niet alleen maar hoeft te zitten en praten. Kies dan iets waarbij je ook samen een activiteit kunt doen.

- Zoek mensen uit die jou accepteren zoals je bent; die er geen punt van maken als er een stilte valt.
Je hebt nog veel meer eigenschappen dan wel/niet makkelijk kunnen praten. Mensen kunnen je ook waarderen om hele andere dingen dan spreekvaardigheid.

- Leer gespreksvaardigheden (via een training sociale vaardigheden)

- Degene die met jou date, vind het blijkbaar prima met jou. Anders had diegene vast niet vaker met je afgesproken. Er zijn mensen die het juist prettig vinden om om te gaan met iemand die rustig is.
(Mijn partner zou ook niet blij worden van een drukkere partner; ik kan helemaal mezelf zijn)
Alle reacties Link kopieren
Nog een kleine toevoeging; misschien kun je herkenning vinden op het topic voor introverten op dit forum:
psyche/introvert-schrijf-mee/list_messages/301631
Alle reacties Link kopieren
Ik kan ook alleen maar praten als ik echt iets te zeggen heb. En anders praat ik niet. Ik ben ook niet zo heel sociaal. Hou niet van grote gezelschappen, en ook niet van feesten. Dan gaat het namelijk al snel nergens over. Er zijn veel mannen die ook zo zijn. Misschien is degene met wie je date ook wel zo. Waarom zou iedereen een sociale praatgraag willen>?
Alle reacties Link kopieren
Ik werd op n gegeven moment echt moe van bepaalde gesprekken omdat ik zo hard aan het werk was dat gesprek boeiend en lopende te houden. Tegenwoordig denk ik, laat de ander maar s werken. Geef ik wel antwoord op de vragen. Ik hou gerust mn mond.
Loopt het niet , dan zal het wel, ik word er niet ongemakkelijk van meer. Ben hoogstens sneller weg, vaak met n zucht van opluchting achteraf.
Het gaat of het gaat niet, drank is wel n goed smeermiddel overigens, maar niet meer dan 3.
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
20-02-2020 19:20
De kleine zeemeermin?
Ja :proud:

Afbeelding
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Kbr12345 Dankjewel voor de tips!

Scummie, ik zou inderdaad niet zo de verantwoording moeten voelen voor 'of het loopt'. Dat is meteen een goede filter of iemand bij je past of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven