Ik wordt gek van de eenzaamheid

17-09-2017 09:41 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik weet soms gewoon niet meer wat ik nog kan doen in dit leven. Ik ben blij met de persoon die ik ben. Ik heb veel dingen in me leven meegemaakt en ook gedaan. Ik kan goed overweg met iedereen, maar ik voel me enorm eenzaam. Ik kan nergens mijn filosofie kwijt zonder raar aangekeken te worden of voor gek verklaard te worden. Dat ze me voor gek noemen zit me niet echt dwars, omdat dat hun eigen perspectief is en daar laat ik een persoon ook in. Het zit me vaak dwars dat ik me er alleen in voel.

Wanneer ik hierover met vrienden en familie erover praat dan zeggen ze vaak dat je dit en dat moet gaan doen en uitproberen zonder te vragen wat ik allemaal al gedaan heb of wat ik nou echt wil. Vanuit elke kant worden er assumpties gegooid die totaal niet kloppen. Ik weet dat ze het goed bedoelen maar volgens mij is het voor de meerderheid lastig om te communiceren en om echt eens te luisteren naar wat iemand te vertellen heeft en geen eigen assumpties creeren of zichzelf niet op de ander te projecteren.

Ik heb ook al 7 psychologen gehad in me leven en het komt telkens neer op de methodologie, filosofie en etymologie van de psychologie, wetenschap en wiskunde. Iets waar enorm veel open vragen in liggen. Ik vind mijn rust in het niks weten wanneer me omgeving rust vind in het iets weten. Dit iets weten ben ik nieuwschierig naar en dan ga ik vragen stellen over waarom en dan raak je meestal wel een punt waar de persoon geirriteert aan je begint te raken als je teveel vragen diepere vragen stelt.

Ik heb veel van mezelf gehouden om in me eentje te kunnen leven. Maar ik ben er ook tevens verveeld met dit leven. Mensen gedrag is enorm voorspelbaar en ik heb begrip voor Iedereen voor wat ze ook doen. Ik wordt laatste tijd gewoon moe van het alleen zijn en verveling. Als ik het wil dan zou ik zo een vriendin kunnen nemen maar zie het nut er niet echt r van in als ik geen band voel. Ik heb al in zoveel omgevingen gezeten en in elke voel ik me maar eenzaam.
anoniem_354757 wijzigde dit bericht op 17-09-2017 09:47
8.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kennelijk zie van je van veel dingen het nut niet in

(o.a. netjes typen)
Lorem Ipsum
Ik bedoel het niet rot, maar ben gestopt met lezen. In de Topictitel staat al een taalfout. Ook in de OP staan fouten, waardoor het niet/nauwelijks leesbaar is. Misschien kun je je bericht aanpassen? Denk dat je dan meer reacties krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Deel je filosofie gewoon eens hier dan?
Ga op zijn minst ik dan, er serieus op in.
Ik kan er ook wat van en er schrijven hier heel wat powervrouwen mee dus ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
17-09-2017 09:44
kennelijk zie van je van veel dingen het nut niet in

(o.a. netjes typen)
Het is eerder dat ik niet kan weten of er nut in te zien is of niet. Ik sta daar open voor discussie over en ik stel geen eigen conclusie dat dit het specifieke nut ervan is. Ik vind juist rust in het niet weten of er nut in zit of niet. Wie ben ik om dat te weten en te bepalen in dit universum. Misschien hebben wij als mens het concept van nut verzonnen in een maatschappij om een bepaald gezamelijk doel na te streven of om te overleven. Maar waarom? Met wat voor nut hebben wij als maatschappij en als individuen een doel?
Alle reacties Link kopieren
Lodono schreef:
17-09-2017 09:51
Het is eerder dat ik niet kan weten of er nut in te zien is of niet. Ik sta daar open voor discussie over en ik stel geen eigen conclusie dat dit het specifieke nut ervan is. Ik vind juist rust in het niet weten of er nut in zit of niet. Wie ben ik om dat te weten en te bepalen in dit universum. Misschien hebben wij als mens het concept van nut verzonnen in een maatschappij om een bepaald gezamelijk doel na te streven of om te overleven. Maar waarom? Met wat voor nut hebben wij als maatschappij en als individuen een doel?
Misschien maak je het jezelf te moeilijk. Je hebt filosoferen en kromdenken. Doomdenken, moeilijk doen, vastroesten etc.

Waarom van alles zo'n punt maken.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik zeggen dat ik door deze post niet echt het idee krijg, dat je een fijn persoon bent om mee t zijn?
Als je niet eenzaam wilt zijn, moet je toch leuk zijn in de omgang, dan ben je welkom.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
17-09-2017 09:48
Ik bedoel het niet rot, maar ben gestopt met lezen. In de Topictitel staat al een taalfout. Ook in de OP staan fouten, waardoor het niet/nauwelijks leesbaar is. Misschien kun je je bericht aanpassen? Denk dat je dan meer reacties krijgt.
Taal is nooit mijn sterkste punt geweest en dan heeft zijn ontwikkelings redenen. Ik ben meer van de wiskunde. Ik heb het via me mobiel geschreven en heb het aangepast ook.
Alle reacties Link kopieren
En een doel heb je omdat de mens van nature naar succes streeft. Een mens móet vooruit. Kijk naar jezelf, doe je dat niet? Voel je je o.a. eenzaam. Een mislukkeling.
Evalueren we niet meer (als in upgraden in het leven) voelen we ons vastgeroest en daarom streven we ergens naar uit.

Misschien moet jij je doel wat bijschroeven.
geen buddha of messias willen zijn, maar als doel voor vandaag erop uit en eens een praatje maken.

Het leven dichterbij jezelf leggen in plaats van ver in je hoofd. Daar kun je lekker bezig zijn met wat je wilt maar daar ga je geen vrienden, werk en geld vinden helaas. Daarom draai je mee in de maatschappij, omdat je na 3 dagen niet eten omvalt van de honger.
anoniem_353706 wijzigde dit bericht op 17-09-2017 10:02
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
silversky schreef:
17-09-2017 09:53
Misschien maak je het jezelf te moeilijk. Je hebt filosoferen en kromdenken. Doomdenken, moeilijk doen, vastroesten etc.

Waarom van alles zo'n punt maken.
Ik vind juist rust in het niet weten. Dit is hetgene wat mij rust geeft. Als iemand me vertelt dat iets nut heeft dan ben ik er benieuwd naar waarom en hoe en wat nut nou eigenlijk is. Voor mij is dit niet kromdenken en ook niet moeilijk maken. Voor mij is dit juist vrij zijn van alles.
Ik denk dat ik je wel een beetje begrijp. Het probleem is echter dat niemand iets kan met jouw hersenspinsels en zelf loop je er ook in vast. Ze maken je moedeloos en apathisch en dat is ook niet raar.
Het enige wat ik je mee kan geven is dat je kunt proberen om jezelf af te leiden met wereldse dingen die je ook nog leuk vindt (ik hoop dat er iets is...).
Elke keer als je weer zo'n spinsel op voelt komen probeer je te denken aan (ik verzin maar wat) een lekkere puntzak Vlaamse frieten, een spannende voetbalwedstrijd, wat je kunt doen met een motorrijbewijs, lekkere oefeningen in de sportschool, een leuke hond, enz. enz.
Gewone, simpele dingen die voor iemand leuk kunnen zijn.
Want immers....die spinsels....daar kom je toch niet uit. Het is een dwang daarmee bezig te zijn. Probeer dat te doorbreken. Het zijn immers de kleine dingen die het um doen in't leven!
Alle reacties Link kopieren
En een doel heb je omdat de mens van nature naar succes streeft. Een mens móet vooruit. Kijk naar jezelf, die je dat niet? Voel je je o.a. eenzaam. Een mislukkeling.
Evalueren we niet meer (als in upgraden in het leven) voelen we ons vastgeroest en daarom streven we ergens naar uit.

Misschien moet jij je doel wat bijschroeven.
geen buddha of messias willen zijn, maar als doel voor vandaag erop uit en eens een praatje maken.

Het leven dichterbij jezelf leggen in plaats van ver in je hoofd. Daar kun je lekker bezig zijn met wat je wilt maar daar ga je geen vrienden, werk en geld vinden helaas. Daarom draai je mee in de maatschappij, omdat je na 3 dagen niet eten omvalt van de honger.
Alle reacties Link kopieren
silversky schreef:
17-09-2017 09:57
En een doel heb je omdat de mens van nature naar succes streeft. Een mens móet vooruit. Kijk naar jezelf, die je dat niet? Voel je je o.a. eenzaam. Een mislukkeling.
Evalueren we niet meer (als in upgraden in het leven) voelen we ons vastgeroest en daarom streven we ergens naar uit.

Misschien moet jij je doel wat bijschroeven.
geen buddha of messias willen zijn, maar als doel voor vandaag erop uit en eens een praatje maken.

Het leven dichterbij jezelf leggen in plaats van ver in je hoofd. Daar kun je lekker bezig zijn met wat je wilt maar daar ga je geen vrienden, werk en geld vinden helaas. Daarom draai je mee in de maatschappij, omdat je na 3 dagen niet eten omvalt van de honger.
Ik denk niet dat wij de nature van de mens in een absolute vorm begrijpen en uit welke quantum mechanica dynamica in onze hersenen het gevoel van een doel hebben en nastreven ontstaat.

Ik heb enorm veel doelem gehad in me leven, nagestreeft en behaald. Uiteindelijk vraag ik me af, wat doen we hier en wie zijn wij. Hoe meer ik me in de wetenschap en spiritualiteit heb verdiept, hoe meer ik er mezelf van overtuig dat ik niks weet.

Ik maak met velen een praatje wel elke dag nog. Ik heb vrienden en ik krijg goed betaalt.
Alle reacties Link kopieren
francieneke schreef:
17-09-2017 10:02
Ik denk dat ik je wel een beetje begrijp. Het probleem is echter dat niemand iets kan met jouw hersenspinsels en zelf loop je er ook in vast. Ze maken je moedeloos en apathisch en dat is ook niet raar.
Het enige wat ik je mee kan geven is dat je kunt proberen om jezelf af te leiden met wereldse dingen die je ook nog leuk vindt (ik hoop dat er iets is...).
Elke keer als je weer zo'n spinsel op voelt komen probeer je te denken aan (ik verzin maar wat) een lekkere puntzak Vlaamse frieten, een spannende voetbalwedstrijd, wat je kunt doen met een motorrijbewijs, lekkere oefeningen in de sportschool, een leuke hond, enz. enz.
Gewone, simpele dingen die voor iemand leuk kunnen zijn.
Want immers....die spinsels....daar kom je toch niet uit. Het is een dwang daarmee bezig te zijn. Probeer dat te doorbreken. Het zijn immers de kleine dingen die het um doen in't leven!
Dat is het gene waar ik juist angst voor voel. Mezelf afleiden ervan en te accepteren dat ik wellicht het leven door zal moeten gaan zonder iemand te hebben waar je een band mee voelt of een hechte diepe connectie mee op kunt bouwen. Die angst is soms enorm omdat ik dat niet verwacht had van het leven. Maar ik probeer aan mezelf te werken om dus geen verwachtingen hebben van het leven. Echter is dit niet zo gemakkelijk als je je hele leven naar die hechte band hebt gesmacht.
Alle reacties Link kopieren
Lodono schreef:
17-09-2017 10:03
Ik denk niet dat wij de nature van de mens in een absolute vorm begrijpen en uit welke quantum mechanica dynamica in onze hersenen het gevoel van een doel hebben en nastreven ontstaat.

Ik heb enorm veel doelem gehad in me leven, nagestreeft en behaald. Uiteindelijk vraag ik me af, wat doen we hier en wie zijn wij. Hoe meer ik me in de wetenschap en spiritualiteit heb verdiept, hoe meer ik er mezelf van overtuig dat ik niks weet.

Ik maak met velen een praatje wel elke dag nog. Ik heb vrienden en ik krijg goed betaalt.
Om eerlijk te zijn vind ik je nu al vermoeiend en ik ken je niet eens irl.
Ben jij zo'n persoon die naar aanleiding van elk verhaal dat een ander jou vertelt er op los gaat filosoferen en er heel diep op in gaat? Niet iedereen zit namelijk altijd te wachten op diepgaande gesprekken. Heb jij hier een balans in? Kan je ook over koetjes en kalfjes praten of is het een en al gefilosofeer bij jou?
anoniem_130120 wijzigde dit bericht op 17-09-2017 10:11
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt het uit of er een doel is en wat het nut van het bestaan is.

Je bent er nu eenmaal, Dat is een feit.
Probeer dat leuk te maken.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je moeilijk volgen. Misschien geldt dat voor je omgeving ook. Veel mensen haken af bij teveel diepzinnige spiritualiteit in gewone dagelijkse gesprekjes.
Lodono schreef:
17-09-2017 10:06
Dat is het gene waar ik juist angst voor voel. Mezelf afleiden ervan en te accepteren dat ik wellicht het leven door zal moeten gaan zonder iemand te hebben waar je een band mee voelt of een hechte diepe connectie mee op kunt bouwen. Die angst is soms enorm omdat ik dat niet verwacht had van het leven. Maar ik probeer aan mezelf te werken om dus geen verwachtingen hebben van het leven. Echter is dit niet zo gemakkelijk als je je hele leven naar die hechte band hebt gesmacht.


Ik denk dat het vinden van iemand met wie je een hechte band kunt krijgen gemakkelijker wordt wanneer je die spinsels in de hand hebt, wanneer je ze kunt begrenzen. Anderen begrijpen je niet, of kunnen of willen je niet steeds maar volgen hierin. Ze geven geen echte rust, maar een enorme onrust er verder en verder in te duiken. Realiseer je dat je, hoe intelligent je wellicht ook bent, een mens bent en dat je het waarom van alles nooit zult kunnen doorgronden. Probeer wat meer te leven in het moment, geniet van de zon, de vrolijke mensen om je heen, een paraplu tegen de regen, een gesprek met een heel oud mannetje.
Als je dat kunt zul je ook veel gemakkelijker contact kunnen leggen met anderen en genieten van het delen met anderen.
Dat filosofische zul je waarschijnlijk altijd wel houden, maar neem het allemaal niet te serieus. En geloof me...ik begrijp hoe moeilijk dat voor jou moet zijn!
Alle reacties Link kopieren
silversky schreef:
17-09-2017 09:49
Deel je filosofie gewoon eens hier dan?
Ga op zijn minst ik dan, er serieus op in.
Ik kan er ook wat van en er schrijven hier heel wat powervrouwen mee dus ik ben benieuwd.
Een deel van me filosofie is dit:

Neem een bepaalde actie. Dit kan van iets heel 'goeds' tot iets heel luguber. Voordat de actie zich plaats vind, split je het universum in twee exacte kopien. In een kopie gebeurt die actie er wel en in de andere kopie niet. Observeer beiden universum in een tijd van oneindigheid of tot het einde van de ' tijd' of tot het einde van je leven. Welk universum is 'beter af'? Ik denk niet dat wij als mensen de vaardigheden en cognitie hebben om dat te weten. Sowieso komt het op neer, wat is 'beter af'. Hebben wij dat concept als mensen niet zelf verzonnen? Echter heeft de meerderheid wel een of ander absoluut zicht over wat goed en fout is. Met wat als ondersteuning? We weten volgens mij helemaal niks en toch hebben velen een opinie over dat ze wel iets weten en daar laat ik een persoon ook in, het is zijn leven en zijn perspectief.

Maar over dat niks weten, krijg je wel een paradox. Als ik niks weet dan zou ik ook niet moeten weten dat ik niks weet. Dus ik weet wel wat, maar wat? Of is dit een taalkundige contaminatie en komt het neer op wat zijn woorden nou eigenlijk en de etymologie van woorden.

Daarnaast vind ik de filosofie van Descartes hierbij wel interresant. Zijn onze zintuigen wel te vertrouwen? Wat wij zien, voelen en intepreteren is dat ook daadwerkelijk 'waar'? Wie zegt dat onze zintuigen in obsolute vorm bevinden. Wellicht over een miljoen jaar heeft de homo sapien een nieuwe zintuig waardoor wij het universum totaal anders zouden intepreteren. Net zoals uit vermoeden wij geevoluurd zijn en er ogen bij hebben gekregen. Voordat we ogen hadden, hadden we denk ik een totaal andere intepretatie van de wereld dan dat we ogen erna kregen.

Daarnaast is het zelfbewustzijn een enorm grote mysterie en enorm weinig over bekend in de psychologie over de geest van ons denken.

Velen nemen dit op alsof ik teveel nadenk of dat ik mezelf gek maak. Ik begrijp dat niet wanneer ik telkens zeg dat ditgene me juist enorme rust geeft. Net zoals mij dat nu rust geeft om dat te delen en uit te typen. Het is eerder dat mensen om me heen bang ervan worden van al deze vragen en soms zelfs aggresief reageren en me vertellen dat ik mezelf gek maak.
anoniem_354757 wijzigde dit bericht op 17-09-2017 10:26
3.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sorry, to, maar ik begrijp best waarom je mensen hiermee wegjaagt.
Alle reacties Link kopieren
Lodono schreef:
17-09-2017 10:22
Een deel van me filosofie is dit:

Neem een bepaalde actie. Dit kan van iets heel 'goeds' tot iets heel luguber zijn. Voordat de actie zich plaats vind split je het universum in twee exacte kopien. In een kopie gebeurt die actie er wel en in de andere kopie niet. Observeer beiden universum in een tijd van oneindigheid of tot het einde van de ' tijd' of tot het einde van leven voor simplicatie. Welk universum is 'beter af'? Ik denk niet dat wij als mensen de vaardigheden en cognitie hebben om dat te weten. Sowieso komt het op neer, wat is' beter af'. Hebben wij dat concept als mensen niet zelf verzonnen? Echter heeft de meerderheid wel een of ander absoluut zicht over wat goed en fout is. Met wat als ondersteuning? We weten volgens mij helemaal niks. Maar dan krijg je wel een paradox. Als ik niks weet dan zou ik ook niet moeten weten dat ik niks weet. Dus ik weet wel wat? Maar wat? Of is dit een taalkundige contaminatie en komt het neer op wat zijn woorden nou eigenlijk en de etymologie van woorden.

Daarnaast vind ik de filosofie van Descartes hierbij wel interresant. Zijn onze zintuigen wel te vertrouwen? Wat wij zien, voelen en intepreteren is dat ook daadwerkelijk 'waar'? Wie zegt dat onze zintuigen in obsolute vorm bevinden. Wellicht over een miljoen kaar heeft de homo sapien een nieuwe zintuig waardoor wij het universum totaal anders zouden intepreteren. Net zoals uit vermoeden wij geevoluurd zijn en er ogen bij hebben gekregen. Voordat we ogen hadden, hadden we denk ik een totaal andere intepretatie van de wereld dan dat we ogen erna kregen.

Daarnaast is het zelfbewustzijn een enorm grote mysterie en enorm weinig over bekend in de psychologie over de geest van ons denken.

Velen nemen dit op alsof ik teveel nadenk of dat ik mezelf gek maak. Ik begrijp dat niet wanneer ik telkens zeg dat ditgene me juist enorme rust geeft. Net zoals mij dat nu rust geeft om dat te delen en uit te typen. Het is eerder dat mensen om me heen bang ervan worden van al deze vragen en soms zelfs aggresief reageren en me vertellen dat ik mezelf gek maak.
Veel mensen zijn hier niet mee bezig en willen er niet mee bezig zijn. Nogmaals, voor mij ben jij erg vermoeiend. Het is fijn dat jij hier rust uit haalt, maar ik kan en wil hier niks mee. Ik zou ook afhaken als jij hier steeds over bezig bent.
Alle reacties Link kopieren
salsagirl86 schreef:
17-09-2017 10:10
Om eerlijk te zijn vind ik je nu al vermoeiend en ik ken je niet eens irl.
Ben jij zo'n persoon die naar aanleiding van elk verhaal dat een ander jou vertelt er op los gaat filosoferen en er heel diep op in gaat? Niet iedereen zit namelijk altijd te wachten op diepgaande gesprekken. Heb jij hier een balans in? Kan je ook over koetjes en kalfjes praten of is het een en al gefilosofeer bij jou?
Ik ben zo totaal niet als persoon bij mensen. Ik ga er nauwlijk op in filosoferen als iemand me iets vertelt en of om hulp vraagt. Ik ben iemand die juist naar de persoon luistert en hem met zijn eigen problemen eruit probeert te helpen. Ik kan zeker over koetjes en kalfjes praten en ik hou er zelf van om onzin met elkaar te praten en over complete bullshit te praten en lachen erover.

Ik wou het hier kwijt omdat dit een grote behoefte van mij is om hierin ook een band te voelen met iemand.
Lodono schreef:
17-09-2017 10:22

Velen nemen dit op alsof ik teveel nadenk of dat ik mezelf gek maak. Ik begrijp dat niet wanneer ik telkens zeg dat ditgene me juist enorme rust geeft. Net zoals mij dat nu rust geeft om dat te delen en uit te typen. Het is eerder dat mensen om me heen bang ervan worden van al deze vragen en soms zelfs aggresief reageren en me vertellen dat ik mezelf gek maak.


Mensen willen er niet altijd mee bezig zijn! Ik zou helemaal gek worden als ik daar elke dag mee geconfronteerd zou worden. Jou geeft het een bepaalde rust zeg je, maar dat geldt voor anderen niet. Die ervaren rust in hardlopen, de natuur, schilderen, zware gewichten wegdrukken in de sportschool.
Als iemand de hele dag over bijvoorbeeld gezonde voeding zou willen praten dan kon ik daar ook maar weinig mee. Misschien wel voor even, maar dat is ook niet iets wat mij blijvend boeit of rust geeft.
anoniem_181204 wijzigde dit bericht op 17-09-2017 10:35
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
salsagirl86 schreef:
17-09-2017 10:28
Veel mensen zijn hier niet mee bezig en willen er niet mee bezig zijn. Nogmaals, voor mij ben jij erg vermoeiend. Het is fijn dat jij hier rust uit haalt, maar ik kan en wil hier niks mee. Ik zou ook afhaken als jij hier steeds over bezig bent.
Ik snap het helemaal dat veel mensem hier niet bezig zijn en dat is ool moet het punt van mijn bericht. Ik zou graag uit mezelf willen kunnen halan hoe ik met doe eenzaamheid erin mee om kan gaan of die behoefte kan opvullen. Ik ben hier ook niet non stop mee bezig. Het is fijn als je een persoom hebt waar je het er een keer mee over kan hebben er een band in voelen en het daarbij laten en voor de rest leule dingen doen en lachen. Wie zegt dat ik hier steeds mee bezig ben.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
17-09-2017 10:26
Sorry, to, maar ik begrijp best waarom je mensen hiermee wegjaagt.
Ik heb nergens gezegd dat ik mensen wegjaag toch? :p Ik heb veel vrienden om me heen en velen komen naar me toe juist als ze ergens mee zitten. Volgens mij heb je me verkeerd begrepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven