Je veilig bij jezelf voelen: ptss
zondag 10 augustus 2025 om 20:56
Hi,
Dit jaar heb ik de diagnose ptss gekregen. Iets wat ik soms nog moeilijk kan vatten, ik zit wat dat betreft nog midden in het acceptatie proces.
Zelf heb ik vooral last van de kleine subtiele triggers. Ik merk dat de copings die vroeger werkten, nu niet meer werken.
Ik voel me van binnen vaak gejaagd, onrustig en onveilig. Dit maakt dat ik vlucht in externe dingen: afleiding, weg willen etc. Ook voel ik me in mijn huis soms gespannen.
Vorige maand was ik een weekje weg in de bossen. Ik voelde me daar zó goed. Weinig triggers, ontspannen van binnen, happy. Geen verantwoordelijkheden, overzichtelijke dagen, structuur, natuur (denk ik)?
Toen ik weer thuis kwam merkte ik meteen weer spanning en onrust. Dingen als werken, huishouden, “verplichtingen”, etc triggeren dan weer.
Kortom: ik probeer mijn leven opnieuw in te richten op een manier dat ik minder last heb van triggers en me veiliger in mezelf voel. Niet vanuit vermijding, maar vanuit zelfzorg. Hebben jullie hierin tips? Wat werkt voor jullie? Gewoonten, routines etc. Wat voor type werk past bij jullie?
Ik doorloop momenteel een traumabehandeling met EMDR ter behandeling van ptss. Ik ben me al bewuster geworden van mijn trauma’s en triggers, maar merk ook dat ik mezelf nu pas echt leer kennen.
Liefs
SF
Dit jaar heb ik de diagnose ptss gekregen. Iets wat ik soms nog moeilijk kan vatten, ik zit wat dat betreft nog midden in het acceptatie proces.
Zelf heb ik vooral last van de kleine subtiele triggers. Ik merk dat de copings die vroeger werkten, nu niet meer werken.
Ik voel me van binnen vaak gejaagd, onrustig en onveilig. Dit maakt dat ik vlucht in externe dingen: afleiding, weg willen etc. Ook voel ik me in mijn huis soms gespannen.
Vorige maand was ik een weekje weg in de bossen. Ik voelde me daar zó goed. Weinig triggers, ontspannen van binnen, happy. Geen verantwoordelijkheden, overzichtelijke dagen, structuur, natuur (denk ik)?
Toen ik weer thuis kwam merkte ik meteen weer spanning en onrust. Dingen als werken, huishouden, “verplichtingen”, etc triggeren dan weer.
Kortom: ik probeer mijn leven opnieuw in te richten op een manier dat ik minder last heb van triggers en me veiliger in mezelf voel. Niet vanuit vermijding, maar vanuit zelfzorg. Hebben jullie hierin tips? Wat werkt voor jullie? Gewoonten, routines etc. Wat voor type werk past bij jullie?
Ik doorloop momenteel een traumabehandeling met EMDR ter behandeling van ptss. Ik ben me al bewuster geworden van mijn trauma’s en triggers, maar merk ook dat ik mezelf nu pas echt leer kennen.
Liefs
SF
sunshine97 wijzigde dit bericht op 11-08-2025 07:11
17.39% gewijzigd
maandag 11 augustus 2025 om 07:02
Je geeft aan dat je nog midden in het acceptatieproces zit en dat een weekje vakantie in de natuur je goed heeft gedaan. Je kunt proberen regelmatig een wandelingetje in het bos/natuur te maken. Als dat voor jou ontspannend werkt, maakt het misschien ook fijner om je lekkerder in je vel te voelen en daardoor thuis prettiger te voelen. Een verhuizing kun je dan altijd nog overwegen. Ik zou geen grote beslissingen nemen tijdens dit traject.
Veel sterkte gewenst!
En eens met Pimpelmeesje87, praat erover met je behandelaar.
Veel sterkte gewenst!
En eens met Pimpelmeesje87, praat erover met je behandelaar.
kiwiiiiii wijzigde dit bericht op 11-08-2025 07:03
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
6.24% gewijzigd
maandag 11 augustus 2025 om 07:57
Praat er inderdaad over met je behandelaar, want de ene PTSS is de andere niet.
Je veilig voelen bij bepaalde plekken en omgevingen kan soms te maken hebben met het type trauma, zoals waar het trauma heeft plaatsgevonden.
Zoals als je geweld in het uitgaansleven hebt meegemaakt, dan gaan soms mensen niet meer fijn in het donker in de stad lopen. Dan is elke lach, stap, et cetera een potentiële trigger.
Je veilig voelen bij bepaalde plekken en omgevingen kan soms te maken hebben met het type trauma, zoals waar het trauma heeft plaatsgevonden.
Zoals als je geweld in het uitgaansleven hebt meegemaakt, dan gaan soms mensen niet meer fijn in het donker in de stad lopen. Dan is elke lach, stap, et cetera een potentiële trigger.
maandag 11 augustus 2025 om 08:42
Ook met behandeling kan het zijn dat je restverschijnselen blijft houden.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
maandag 11 augustus 2025 om 08:47
Kun je misschien ook je huis opnieuw inrichten? Verf een wand (of 2) groen en hang een mooie natuurplaat op. Koop wat extra plantjes en wat leuke bamboe of houten dingetjes en verander je huis in een soort binnentuin of houthakkershut. Hang een hangmat op als je gek wil doen. Je hebt ook behang met een bosprint. Kun je zelfs op een kast plakken. Lekker natuurgeluiden opzetten zodra je binnenkomt kan ook helpen ontspannen misschien.
Het houdt je in ieder geval bezig en leidt je af. Geeft ook gevoel van controle.
Het houdt je in ieder geval bezig en leidt je af. Geeft ook gevoel van controle.
Lorem Ipsum
maandag 11 augustus 2025 om 08:51
Als je op vakantie bent, hoef je niks. Niemand verwacht iets van je en in het bos zijn minder triggers.Pimpelmeesje87 schreef: ↑11-08-2025 00:10Praat hierover met je EMDR-behandelaar. Is het bos niet ook een vluchtgedachte?
Maar het is anders als je daar zou wonen. Je neemt jezelf en je ptss mee. Het gewone leven gaat ook daar weer verder.
Bij mij heeft verhuizen wel goed gedaan, maar ik heb ook heel veel veranderd in mezelf. Ik werk niet meer (ben volledig afgekeurd), ik heb veel sessies emdr gehad wat gedeeltelijk geholpen heeft, ik heb jarenlang therapie gehad en mezelf veranderd, ben sterker geworden. Ik heb de rust in mezelf grotendeels gevonden. Dat was zonder therapie niet gelukt.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
maandag 11 augustus 2025 om 09:50

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in