Kan niet ontspannen, help!

04-08-2014 11:19 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een probleem wat zich zeer regelmatig weer vertoont. En dat is dat ik het gevoel heb dat ik altijd iets moet, haast heb, geen tijd heb voor mezelf heb en geen rust kan vinden.

Ik zal een korte schets geven van mezelf: ik ben zeer gelukkig verloofd, heb een goede baan, werk 4 dagen per week en heb geen kinderen.

Ik heb geen geld problemen, geen relatieproblemen en geen grote issues in familie/vriendenkring.

MAW waar komt dit vandaan?? Heb af en toe echt het gevoel dat ik me vreselijk aanstel want ik heb genoeg tijd om te ontspannen lijkt me in mijn situatie. Ik schaam me er zelfs een beetje voor.

Het is iets wat al jaren speelt. Al sinds mn studie geloof ik.

Zelfs als ik op vakantie ben heb ik het gevoel dat ik iets 'moet' en heb ik de hele tijd in mijn achterhoofd dat voor ik het weet de vrije tijd alweer voorbij is.

Ik heb lijstjes gemaakt, mezelf streng toegesproken. ben een dag minder gaan werken om tijd voor mezelf te creeeren, maar het zit er echt in bij mij. Herkent iemand dit? Ik hoop dat iemand tips heeft om dit te verhelpen/verminderen, want het is echt supervervelend :(
Een cursus mindfullness doen? Dan leer je om in het nu te leven.

Ik vond het erg waardevol. Ook om het piekeren over 'wat je zou moeten doen' af te leren.

Cursussen zijn best duur, maar bij mij werd er ook een cursus aangeboden via de huisarts
Bij mij heeft oefentherapie/haptonomie heel erg geholpen.
Door iets te doen wat je echt leuk vind en om te leren in het hier en nu leven. Dus als je opstaat van de bank om te gaan douchen, dat je bewust de trap oploopt, bewust je douchespullen pakt en bewust geniet van die douche. En niet al tijdens het traplopen nadenkt over dat je daarna gaat stofzuigen, een was moet draaien en de hond nog uit moet.
mediteren

een sport doen waar je lekker moe van wordt
Sporten ja. Sport waarvan je gaat zweten dus.
.
Focus op het woord 'genieten' of 'plezier' of vrede

Geen koffie, geen thee.

Ontspannen is een woord dat je snel moet schrappen uit je vocabulair.

Een lekker gevoel is heel iets anders dan totaal spanningsloosheid.

Kun je je voorstellen dat een slap washandje zich lekker voelt. Ik niet.

Ik voel me lekker!

Ik voel me lekker!

Ik voel me lekker!

yippie!

Ik heb er zin in.

Genot!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven