Krijg geen hoogte van mijn moeder

14-07-2013 15:33 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Net weer ruzie met mijn moeder gekregen ik ben het helemaal zat. Krijg gewoon geen hoogte van mijn moeder en ze heeft me net echt weer zo gekwetst.

Mijn moeder kan soms zo gemeen zijn.

Ze heeft bijvoorbeeld vaak genoeg gezegd aan tafel toen ik nog thuis woonde tegen mijn broertje terwijl ik er ook bij zat: Je moet beter je best doen op school, je wilt toch niet bij die dombo's op het MBO horen?

Even voor de duidelijkheid, ik doe MBO... de enige van haar kinderen, heb natuurlijk gezegd dat dit mij kwetst maar dan haalt ze haar schouder op en zegt ze dat dat niet de bedoeling was. Krijg eigenlijk nooit echt een bevredigend antwoord van haar.

Ook heb ik haar een keer tegen visite horen zeggen dat mijn vader haar sloeg (ze zijn al heel lang uit elkaar) en hoe vreselijke tijd ze heeft door moeten maken. Maar wat ik zelf heb gezien, en mijn zus en broer ook is dat juist mijn moeder hem mishandelde, dit heb ik vaak genoeg gezien, dat kwam ze hem achterna met scherven van een bord dat ze naar mijn hoofd had gegooid etc. Toen de visite weg was zei ik: mam, dat heeft papa toch helemaal niet gedaan, dat weten we allebei. Haar antwoord hierop was: laat mij maar, ik heb dit nodig en daarna ging ze door met haar alledaagse bezig heden. Ik stond perplex. Toen ik er maanden later weer over begon omdat het mij niet lekker zat zei ze dat ze zich dit niet kon herinneren.

En dit zijn een paar voorbeelden en is nog zoveel meer gebeurd.

De laatste tijd gingen we weer goed met elkaar om, sinds ik niet meer bij haar in huis woon gaat het stukken beter. We praatte wat op de Facebook chat en ze vroeg wat ik gister had gedaan. Ik had een 'fotoschoot' gehad, die een vriend heeft gemaakt om zijn nieuwe lens uit te proberen, gewoon voor de leuk. Ik stuurde haar wat foto's, gewoon wat close ups van mijn gezicht en ze stuurde terug: 'wat vind je er zelf van?'

Dus ik zei: waarom vraag je dat? vind je ze niet leuk?

Zegt ze: ik begrijp eigenlijk niet waarom je mij hiermee lastig valt. waarom heb je mijn goedkeuring nodig?

Dus ik zei: ik vraag niet om goedkeuring ik wilde het gewoon met je delen, Het was een leuke ervaring en je vroeg wat ik gister heb gedaan.

Zegt ze: Ik wil er niets van vinden.

Ik zei: Wat een onaardig antwoord.

Heb daarna niet meer geantwoord, maar kreeg net wel een smsje of ik zin had morgen een dagje Leiden te gaan doen, leuk moeder dochter dagje.

Weer perplex, ik krijg geen hoogte van haar en ze kwetst me keer om keer. Nu denken jullie misschien: verbreek het contact dan!

Maar ze is soms ook weer heel erg lief, en dan vergeet ik op zo'n moment ook de dingen die mij zo hebben gekwetst totdat het weer gebeurt. Het zit ook in zulke kleine hoekjes, ik probeer het contact luchtig te houden en ben altijd op mijn hoede maar zoals net.. totaal onverwachts ik stuurde alleen twee foto's.

Heeft iemand misschien iets vergelijkbaars meegemaakt? hoe gaat jullie ermee om of wat zouden jullie doen in mijn geval?

Poeh zeg lucht wel op om het even op te schrijven. Even nog voor een duidelijker beeld, ik ben 21 jaar en woon nu bij mijn vader. Ik ga 1 keer per week daar een nacht slapen voornamelijk voor mijn broertje die daar woont.

Liefs
Terug reageren dat je nu even geen zin hebt in een "leuk"moeder/dochter dagje, omdat je toch even het gevoel van net kwijt moet en dus even geen zin hebt in haar.

Stop met pleasen en kom voor jezelf op.

Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan, maar laat haar niet aldoor je grenzen gaan.
Nope
Welke opleiding heeft ze zelf gedaan?

Ik vind het heel rot voor je hoe respectloos en kil ze jou bejegend heeft ook omdat ik het idee krijg dat jij juist zo graag een gezellige moeder-dochterrelatie met haar wil hebben

Maar verwacht niet iets wat er waarschijnlijk niet in zit anders loop je steeds weer tegen die muur op van teleurstellingen en pijn.

Richt je eigen leven zo leuk mogelijk in met een leuke eigen vriendenkring plus bezigheden en ik zou het contakt met je moeder op een laag pitje houden en de gesprekken minder persoonlijk houden.

Laat haar opmerkingen niet "onder je huid" komen.

En verder, je ziet heel helder in dat ze te ver gaat met jouw gevoelens en dat is een + voor jou
Ik ben bijna 50 en mijn moeder kan me nog steeds choqueren met haar boute uitspraken! (zo is docent zijn geen baan op niveau, jammer van mijn opleiding) Zelfs als ik aangeef dat het me kwetst ziet zij dat niet zo en snapt ze niet waarom.

Ik heb wel geleerd om haar niet meer "binnen"te laten. In therapie ooit een cirkel om mezelf te maken en aan te geven hoe dicht ze bij me mag komen. Dus leuke moeder-dochter-dagen doen we niet meer. We zien elkaar op verjaardagen ed. En verder bellen we wel. En daar kan ik mee leven. Niet de band verbroken, maar ook niet te close.

Het kost even moeite de balans te vinden, maar geef je grenzen aan en kom voor jezelf op!
ze zei toch niks kwetsends over die foto? ze zei wat vind je er zelf van? Misschien vind zij het lastig om het goede antwoord te formuleren omdat ze juist bang is dat ze je kwetst.

Ik zou vooral met haar naar Leiden gaan en dan proberen, tijdens het winkelen, met haar te praten en te zeggen dat je soms niet begrijpt hoe je haar reacties moet interpreteren. Vraag haar bijvoorbeeld wat ze bedoelt met haar reactie: wat vind je er zelf van? In plaats van in te vullen wat ze er mee bedoelt en in plaats van verwachtingen te hebben over hoe zij, in jouw ogen, zou moeten reageren.
Machutookunbietjemeerzijn@ heb haar inderdaad gesmst dat ik even geen zin heb in een dagje leiden na ons gesprek, probeer ook wel voor mezelf op te komen maar het is inderdaad lastig. Bedankt voor je reactie.

Diztel@ Ze heeft zelf MBO gedaan altans dat heette toen anders en later heeft de haar HBO gedaan in ded avond toen ze rond de 40 was. Dankjewel voor je lieve reactie, dat had ik echt even nodig.

Juf_deetje@ dankjewel voor je reactie en eigen ervaring, wat rot dat ze je nog steeds kan choqueren met haar uitspraken. Wat voor therapie heb je gevolgd? een op een? klinkt wel alsof het je goed heeft gedaan en je nu je grenze beter kunt aangeven, dat wil ik ook graag leren.

sabbaticalmeds@ ze zegt inhoudelijk inderdaad niets kwetsend over de foto maar het was een rare opmerking die ik kreeg. Heb besloten geen dagje leiden te gaan doen, maar wel bedankt voor je mening. Zal het onthouden, eerst vragen wat ze ermee bedoeld, daar dacht ik op dat moment niet aan.
Hier nog zo'n leuke moeder. Ook met de vreemdste opmerkingen komen en dan vervolgens zegt ze dat ze zooo blij is dat we weer contact hebben. Dat terwijl ik het liefst die deur achter me dicht smijt. Klein voorbeeld; ze is vorige week vrijdag terug verhuist naar mijn vader en ze weet dat ik er 100% niet achter sta. Gaat ze met een familie lid een openbaar gesprek voeren op facebook dat sommige mensen haar stuk willen maken en haar het geluk niet gunnen (ik ben overigens de enige die het niet goed vind dat ze terug is gegaan) dat dus best wel naar mij gericht was, en krijg ik afgelopen dinsdag (dus 4 dagen later) een berichtje dat ze weer thuis woont en dat ik wel een keer bij haar op bezoek kan komen terwijl dus ook al duidelijk is dat ik in dat huis never nooit geen stap meer binnen zet. De rest van de familie wist vorige week woensdag/donderdag al dat ze vrijdags weer thuis zou wonen

Heel veel sterkte en ik kan alleen maar zeggen, probeer ook die deur te sluiten hoe enorm moeilijk het ook is. Je verlangt nu toch eenmaal naar een moederfiguur in je leven, helaas moet je accepteren dat je van jouw moeder helaas niet gelukkig word

Voelt fijn dat er meer mensen zijn die dit begrijpen, mijn vriendinnen hebben allemaal van die lieve ouders wat ik ze ook super erg gun natuurlijk. Dankjewel suus_90 voor je reactie. Mag ik vragen waarom je ertegen bent dat ze weer terug bij je vader gaat wonen?

Jij ook heel veel sterkte !

Liefs & knuf
Graag gedaan!

Om het even kort te houden, mijn vader is pedofiel en ik had mijn moeder toch echt veel hoger ingeschat. Helaas kiest ze liever voor zekerheid in haar leven dan haar eigen mening te vormen en voor haar kinderen op te komen
Jeetje suus )0: Bizar!

To mijn moeder kan ook heel gemeen doen. Daarna koopt ze mij af. Krijg ik een dagje spa (met haar). Het heeft lang geduurd en nog lukt het niet altijd, maar ik ben intussen wel harder geworden. Heb afstand genomen. De soms zo nodige bevestiging ga ik ook niet meer zoeken bij haar. Het is jammer maar op iets meer afstand werkt het beter voor mij. Ze kan ook heel lief zijn. Meestal voordat ze toeslaat (0; Ook vat ik het niet meer zo persoonlijk op. Meestal... Zij is zo. Dat is haar manier van (over)leven. Het zij zo.. Heel veel sterkte! Ik weet hoe naar je er van kan zijn.
Suus_90 @ allereerst sorry voor mijn late reactie maar jemig wat ontzettend heftig.. liefde maakt blind maar dit.. pedofilie is een zo verschrikkelijk iets. Heel veel sterkte in iedergeval!

TanteJos @ heel herkenbaar dat 'afkopen' vervelend dat jij ook zo'n relatie hebt met je moeder. Bedankt voor het delen van jou verhaal en natuurlijk sterkte x

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven