leven zonder verwachtingen

29-01-2012 12:03 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er eerder al een topic over geopend op de pijler relatie's, maar blijf me erover verbazen hoe iemand op die manier kan denken en hoop hier meer duidelijkheid te krijgen. (of eigenlijk bevestiging... als ik eerlijk ben)

In het kort komt het erop neer dat ik een relatie heb verbroken omdat ik tot de conclusie kwam dat we fundamenteel anders denken over iets:

Hij beweert dat hij nooit verwachtingen heeft en nooit jaloers is.

Hij heeft géén verwachtingen, zelfs niet bij zaken die zijn afgesproken, beloofd/gezegd.

De relatie heeft waarde voor hem doordat alles eerlijk wordt gezegd en dan is de kous daarmee af. Dat was voor mij een nare ontdekking.

Nu hadden wij een 'open' relatie waarbij de afspraak was dat er best iets zou kunnen gebeuren met anderen, maar dat wij dan in dezelfde ruimte zouden blijven.

Maar mocht dit onverhoopt toch anders gebeuren en het wordt eerlijk verteld daarna, dan zou dat voldoende moeten zijn?

Volgens hem wel. Volgens mij dus niet!

Bij het niet nakomen van een afspraak (en zeker als het over zulke dingen gaat!) zou er toch ook iets moeten meespelen als spijt dat je een afspraak niet bent nagekomen?

Sterk het idee dat hij op deze manier gewoon een vrijbriefje probeert te vergaren, want ach...als hij het daarna eerlijk verteld, moet het allemaal geen probleem zijn?

Hij zegt wel dat hij wel de intentie heeft om afspraken na te komen en absoluut het beste met mij voorheeft, maar met deze wetenschap is mijn vertrouwen weg..... (en daar baal ik van want het was verder helemaal PERFECT!)

Want als hij terugkomt op iets wat hij heeft gezegd/ beloofd en het eerlijk zegt, moet ik daar volgens hem genoegen mee nemen. Als ik dat niet kan, had ik geen verwachtingen moeten hebben. WAT??? Zelfs niet als je iets af hebt gesproken of gezegd hebt? Dan mag je die ander daar niet op aanspreken omdat het eerlijk wordt gezegd?

Tja....op deze manier kun je je leven heel makkelijk (proberen) maken.

Bij gaat het er niet in.....

Wat denken jullie?
Hij probeert recht te lullen wat krom is.. (heb je andere topic meegelezen)
Ik vind geen verwachtingen een goed uitgangspunt, maar afspraken zijn afspraken. En als je die aan je laars lapt, dan wordt het wat mij betreft wel een probleem. Als je daarmee dan ook nog eens willens en wetens iemands grenzen niet respecteert, dan is het helemaal einde oefening.
Een man die niet volwassen genoeg is om samen gemaakte afspraken na te komen en dat iedere keer weer? Die zou ik ook niet moeten. En dat zogenaamd "eerlijk vertellen" na het niet nakomen van afspraken dat is niks meer dan zichzelf schoon praten. Geef je groot gelijk dat je daar geen trek in hebt.
Wat kan ik doen of zeggen om hem van die idiote gedachte af te brengen?

Niks......ik weet het, maar zou het zo graag wel willen dat dat kon.....

Waar komt zoiets vandaan? Zo gigantisch gekwetst en is dit dan ook een soort van verdedigingsmechnisme???
"Waar komt zoiets vandaan? Zo gigantisch gekwetst en is dit dan ook een soort van verdedigingsmechnisme???"

Dit.. Of een compleet gebrek aan inlevingsvermogen.

Maar ik zou er niet te veel over blijven analyseren als ik jou was. Hoe naar het ook allemaal is.. Het is wat het is en daar kun je helaas niets aan veranderen, moet je ook niet willen.
quote:jufdoortje schreef op 29 januari 2012 @ 12:19:

Waar komt zoiets vandaan? Zo gigantisch gekwetst en is dit dan ook een soort van verdedigingsmechnisme???

Hij noemt het "leven zonder verwachtingen"... maar waar hij vooral op uitlijkt te zijn is een leven zonder verplichtingen.

Als dit iemands instelling is, verander je dat niet.
Jullie beeld van hoe een relatie zou moeten zijn en hoe je met elkaar omgaat, liggen mijlenver uit elkaar. Tenzij jullie allebei een stap naar elkaar willen zetten, en ik heb mijn twijfels of hij dat wil, is deze relatie gedoemd te mislukken.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Waar komt zoiets vandaan? Zo gigantisch gekwetst en is dit dan ook een soort van verdedigingsmechnisme??? het is wat het is, waarom alles willen analyseren?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Vaag verhaal.

Dus beloftes en afspraken betekenen uiteindelijk niks voor hem? Want als-ie zich er niet aan houdt, en dat eerlijk toegeeft, dan is er niks aan de hand want hij heeft het eerlijk verteld?

Dus stel, hij belooft een vriend te helpen met verhuizen; hij verslaapt zich echter, zet de wekker niet, en komt niet opdagen waardoor vriend geen hulp heeft. Als-ie dat dan eerlijk vertelt achteraf (verslapen, wekker niet gezet), dan mag vriend er niet teleurgesteld of kwaad over zijn?

Of hij belooft een collega om iets af te maken zodat collega verder kan met haar werk. Hij krijgt het niet af, want geeft iets anders prioriteit. Vertelt dat eerlijk. En daarmee is de kous dan af?

Wonderlijke manier van denken. Gaat hij er dus ook maar vanuit dat anderen zich niet aan beloftes, afspraken kunnen, zullen houden en daar heeft hij nooit moeite mee?
quote:rosanna08 schreef op 29 januari 2012 @ 12:25:

Jullie beeld van hoe een relatie zou moeten zijn en hoe je met elkaar omgaat, liggen mijlenver uit elkaar. Tenzij jullie allebei een stap naar elkaar willen zetten, en ik heb mijn twijfels of hij dat wil, is deze relatie gedoemd te mislukken. Dat weet ik, daarom heb ik er ook meteen een punt onder gezet. Maar met heel veel pijn in mijn hart, want hij was verder écht leuk, lief, lekker...we waren echt maatjes. Ik had altijd het gevoel dat ik op plekje 1 stond....(en dat veranderde ineens de laatste week...lees andere topic)

Waar komt zoiets vandaan? Zo gigantisch gekwetst en is dit dan ook een soort van verdedigingsmechnisme???Gezien je niet in zijn hoofd kan kijken, maar wel in je eigen hoofd... kan je misschien beter proberen te begrijpen waarom je aan iemand wil blijven hangen die jou tekort doet (geen echte verbintenis met je lijkt aan te willen gaan)... Daar heb je voor de toekomst zelf ook meer aan...
quote:hekje schreef op 29 januari 2012 @ 12:27:

Vaag verhaal.

Dus beloftes en afspraken betekenen uiteindelijk niks voor hem? Want als-ie zich er niet aan houdt, en dat eerlijk toegeeft, dan is er niks aan de hand want hij heeft het eerlijk verteld?

Dus stel, hij belooft een vriend te helpen met verhuizen; hij verslaapt zich echter, zet de wekker niet, en komt niet opdagen waardoor vriend geen hulp heeft. Als-ie dat dan eerlijk vertelt achteraf (verslapen, wekker niet gezet), dan mag vriend er niet teleurgesteld of kwaad over zijn?

Of hij belooft een collega om iets af te maken zodat collega verder kan met haar werk. Hij krijgt het niet af, want geeft iets anders prioriteit. Vertelt dat eerlijk. En daarmee is de kous dan af?

Wonderlijke manier van denken. Gaat hij er dus ook maar vanuit dat anderen zich niet aan beloftes, afspraken kunnen, zullen houden en daar heeft hij nooit moeite mee?

Hij zegt van niet......want hij heeft geen verwachtingen.

Kom op, zeg....dat gaat er bij mij echt niet in.
quote:Iwannalive schreef op 29 januari 2012 @ 12:34:

[...]

Gezien je niet in zijn hoofd kan kijken, maar wel in je eigen hoofd... kan je misschien beter proberen te begrijpen waarom je aan iemand wil blijven hangen die jou tekort doet (geen echte verbintenis met je lijkt aan te willen gaan)... Daar heb je voor de toekomst zelf ook meer aan...Ik wil zeker niet blijven hangen, dus heb ik er al een punt achter gezet . :-)
Voor hem is dit een manier om niet met zichzelf geconfronteerd te worden denk ik..
Ik zal de enige niet zijn die hem volkomen begrijpt maar behoor vast tot de minderheid.

Als ik iemand iets beloof zal ik mijn uiterste best doen mijn woord na te komen maar ik besef maar al te goed dat het leven er tussendoor kan komen en daar heb ik geen controle over. Zo zie ik een niet nagekomen afspraak van een ander dus ook. Je kunt van alles afspreken maar uiteindelijk beslist het leven of het wel of niet nagekomen kan worden.

En als iemand iets niet na kan komen dan kan een persoon dit als frustrerend ervaren of zich bij de beperking, van controle over het leven hebben, neerleggen. Ik kies ook voor de laatste.

Iemand die het leven neemt zoals het komt (maar dan ook écht zoals het komt) zal het woord relatie niet in de mond nemen, zoiets bestaat namelijk niet als je het leven zo ervaart. Je bent bij elkaar omdat je op dat moment bij elkaar bent. En morgen? Tja, wie weet. De intentie van "voor altijd" bij elkaar blijven komt op het moment van uitspreken recht uit het hart, maar de uitkomst is niet gegarandeerd. Moet er daarom maar niets meer worden gezegd? Nee. Maar er "moet" door de ander wel worden begrepen dat het NU het NU betreft. Deze mensen kun je niet vastleggen en zij zullen mensen die een contact afkappen wel begrijpen waarom ze het contact afkappen en het verdriet ook wel voelen maar ze gaan je niet overhalen om terug te komen op je beslissing. Dat is namelijk het leven nemen zoals het komt.

Of jouw ex ook zo in elkaar zit weet ik niet. De optie dat hij alles open wil houden omdat er altijd iets beters langs kan komen is ook een mogelijkheid.
quote:jufdoortje schreef op 29 januari 2012 @ 12:35:

[...]

Hij zegt van niet......want hij heeft geen verwachtingen.

Kom op, zeg....dat gaat er bij mij echt niet in.Ik weet niet hoe lang je hem kent, maar als je hem nooit teleurgesteld, geirriteerd, kwaad etc. hebt gezien over niet nagekomen beloftes en afspraken, dan zou ik hem maar geloven, hoe moeilijk voor te stellen ook.
quote:jufdoortje schreef op 29 januari 2012 @ 12:37:

[...]

Ik wil zeker niet blijven hangen, dus heb ik er al een punt achter gezet . :-)

Okay dan, gelukkig maar!! GOED GEDAAN WIJFFIE!!!

quote:hekje schreef op 29 januari 2012 @ 12:44:

[...]

Ik weet niet hoe lang je hem kent, maar als je hem nooit teleurgesteld, geirriteerd, kwaad etc. hebt gezien over niet nagekomen beloftes en afspraken, dan zou ik hem maar geloven, hoe moeilijk voor te stellen ook.Tja...en dat is nou net wel het geval, volgens mij. Ik kan wel voorbeelden aanhalen waar dat volgens mij uit bleek, maar hij zou dat ontkennen of zeggen: misschien was dat wel zo, maar ik kan mijn mindsetting dan heel snel omzetten. (van teleurstelling naar geen teleurstelling want dat heeft geen zin als ik mezelf hiermee kwel)

Sorry.....dan kan je wel beslissen dat je hiet niet WIL voelen allemaal, maar je voelt het wel!
quote:Iwannalive schreef op 29 januari 2012 @ 12:44:

[...]

Okay dan, gelukkig maar!! GOED GEDAAN WIJFFIE!!!

Dankjewel...maar het doet wel zeer, hoor...godsamme...zit regelmatig nog een potje te janken..pffff. Maar ik zeg maar zo: een pleister moet je er ook gewoon in één keer af rukken....
quote:Sorry.....dan kan je wel beslissen dat je hiet niet WIL voelen allemaal, maar je voelt het wel!Tuurlijk voelt hij het. Maar het blijft schijnbaar niet aan hem kleven. Hij doorleeft het gevoel, maakt het mee ipv het zich eigen te maken, en dan is het klaar.
quote:ISTP schreef op 29 januari 2012 @ 12:58:

[...]

Tuurlijk voelt hij het. Maar het blijft schijnbaar niet aan hem kleven. Hij doorleeft het gevoel, maakt het mee ipv het zich eigen te maken, en dan is het klaar.Ik begrijp echt heel goed wat je bedoelt, hoor. Want ben ik grote mate in staat mijn leven ook op deze manier te leven. Maar zover??? Dat kan ik het niet, ik ben gewoon een MENS met zijn 'beperkingen', dat heb ik ook geleerd.
Iedereen is een mens met beperkingen. We schieten allemaal, in de beleving van een ander, ergens tekort.

Jullie verschillen in beleving dusdanig van elkaar dat een samen er dus niet in zit. Je hebt iig een leuke tijd gehad, je hebt geleerd waar jouw grenzen liggen en je bent trouw gebleven aan jezelf.

Met de tijd slijt het verdriet. Grote kans dat je over een poosje met een glimlach aan deze "rare gozer" terugdenkt.
@ISTP

Als ik jouw post leest, dan lijkt het net alsof je wilt beweren dat TO d'r ex tegen alle afspraken in met een ander heeft gen**kt omdat hij daar geen enkele controle over had en het hem buiten zijn intenties om gewoon zomaar 'overkwam'. Ik hoop toch dat ik dat verkeerd begrijp, he?
quote:nummerzoveel schreef op 29 januari 2012 @ 13:34:

@ISTP

Als ik jouw post leest, dan lijkt het net alsof je wilt beweren dat TO d'r ex tegen alle afspraken in met een ander heeft gen**kt omdat hij daar geen enkele controle over had en het hem buiten zijn intenties om gewoon zomaar 'overkwam'. Ik hoop toch dat ik dat verkeerd begrijp, he?

Wow, het onderwerp is: "Leven zonder verwachtingen" toch? Als ik de OP herlees zie ik nergens staan dat het over vreemdgaan gaat? Moet het dan niet bij relaties staan ipv psyche?

Ik raak serieus in de war als mensen dingen niet schrijven maar wel bedoelen en dan anderen hierover gaan navragen omdat het er niet staat maar wel bedoeld wordt ... wtf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven