Lotgenotengroep depressie

28-09-2025 16:03 115 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou graag van dit topic een lotgenotengroep depressie willen maken.

Dat we elkaar ondersteunen om de dag door te komen en elkaar er door heen te slepen.

Zelf terugval in depressie. Geprobeerd om antidepressiva te verhogen, maar is niet gelukt. Te veel bijwerkingen. Binnenkort overleg met psychiater hoe nu verder. Merk ook dat ik weer moeite heb om iedere dag naar buiten te gaan en sowieso te bewegen. Zou het liefst vaak op bed liggen. Alles lijkt ook uitzichtloos en hopeloos.
Verschrikkelijk, ik gun het mijn ergste vijand niet.
Dank voor je bericht Leergierig! Lief dat je reageert. Heb ik echt even nodig want voelde me zo niet gehoord vrijdag. Ga inderdaad dan toch maandag maar weer contact opnemen. Voel me bijna bezwaard, maar zo gaat het ook niet echt. Ga proberen het wat feitelijker te vertellen en echt aangeven dat ik het zo niet goed meer aan kan, zeker de ochtend niet met teveel spanning. Je moet inderdaad overeind blijven soort van, snap dus nog steeds niet dat de PoH het afdoet met afleiding zoeken en uitzitten.... Voor de afspraak van vrijdag met de PoH gaat mijn man mee. Maar dat voelt nu nog als een eeuwigheid ver weg en eigenlijk wil ik die PoH helemaal niet meer. Maar heb toch ook hulp nodig. Uiteindelijk komen we de dagen door. Hopelijk gaat het bij jou een beetje? :hug:

Hier ook mijn zus op bezoek en haar gezin. Kon ik mijn hart luchten en gaf wat afleiding. Dat is fijn. Hopelijk zo nog een rustige avond als de kinderen straks naar bed zijn. Man is thuis om te helpen, dat scheelt.

Zou willen dat we de ochtenden over kunnen slaan en gelijk kunnen doorspoelen naar de avond. Weet dat het ooit weer beter wordt, maar de tussentijd voelt soms als overleven.

Sterkte voor iedereen hier!
@Starshine42 anders ook alles opschrijven en meenemen naar de huisarts. Als je even niet uit je woorden komt kun je teruglezen wat je wilde zeggen.
Is er geen andere poh? Bij ons werken meerdere.
Terug van weggeweest
PoH kan geen medicijnen voorschrijven. Je kunt beter een afspraak maken met de huisarts en dan je man meenemen.

Heb je een verwijzing voor een psycholoog of psychiater? Daar heb je echter wel wachttijden. Kijk of je nog naar de PoH wilt als het alleen maar stress geeft.
Je hebt ook nog de Depressielijn van de Depressie vereniging als je wilt praten.
Zaken opschrijven is inderdaad een goed idee!
Lief dat jullie meedenken, bedankt! Ik heb inderdaad alles opgeschreven. Heb nu ook in de avond trillingen en hartkloppingen. Vind het lastig deze ophoging.

De huisarts had me soort van overgedragen aan de PoH voor verdere behandeling en medicatie opvolging. Sta dus niet op een wachtlijst voor psycholoog of psychiater, PoH was de eerste stap. En die PoH zei vrijdag letterlijk dat ik moet afwachten tot volgende week vrijdag en dat een afspraak bij de huisarts deze week geen zin heeft....

Had gehoopt dat ophoging van ad en mijn eerdere ervaring me hier wel doorheen zouden helpen. Wist een beetje wat ik kon verwachten. Maar vind het vooral de afgelopen dagen, wanneer je denkt dat de bijwerkingen minder worden, pittiger dan verwacht. Dan geeft deze PoH inderdaad alleen maar meer stress. Heb dus niet meer die fijne huisarts van 5 jaar geleden.

Ga maandag bellen. Heb een lieve man dus we komen er wel doorheen, dat voel ik mentaal gelukkig nog wel. Het zijn nu vooral fysieke bijwerkingen, continu gespannen en trillerig, die ik 's ochtends totaal niet meer aan kan en einde dag gelukkig weer wat beter.
Leergierig@ Merk jij al een beetje dat die 2 combinaties al iets doen of ik het nog 24 uur een donkere deken bij jou? Dank je het was fijn met mijn zus, er was ruimte om te huilen, te praten, te knuffelen!

Sunshine@ Er werden hele goede adviezen gegeven door Leergierig en Dit is 25 en dat zou ook mijn advies zijn. Ik schrijf nl ook bij gesprekken vantevoren alle vragen op en als het antwoord voor mij niet duidelijk is dan vraag ik door tot ik het wel begrijp! Je hebt ook nog de luisterlijn, soms hardop dingen uitspreken kan ook verlichting geven. En de POH misschien voor nu op een laag pitje zetten, hun bepalen niet voor jou of een gesprek met de huisarts deze week wel of geen zin heeft! Ga eerst maar met de huisarts een goed gesprek aan en geeft duidelijk aan wat jij voor nu nodig hebt! En spreek met je man af als jou dat niet lukt dat hij het gesprek overneemt.

:hug:
@Marcha01, het doet wel wat. Niet 24 uur meer een donkere deken.

@Starshine42, de PoH bepaalt inderdaad niet of je een afspraak maakt met de huisarts. Het kan zijn dat de assistente moeilijk doet, maar bij haar rustig blijven aangeven dat je een afspraak met de huisarts wil. Dat je man het ook nodig vindt etc. Inmiddels is mijn ervaring dat je met geestelijke klachten minder gelijkwaardig behandeld wordt dan met lichamelijke klachten. Jij kent je lichaam het beste en vraagt, terecht, ondersteuning voor het omgaan met de heftige bijwerkingen van een medicijn.
Leergierig@ Wat fijn om dit te lezen, iedere uur of minuut geen donkere deken geeft al zoveel licht.

Nou zoals bij de meesten bekend, ik werd weer wakker met zo een onbestemd gevoel. Het lijkt nu of mijn benen van elastiek zijn, ik heb zo een bang gevoel!

Sterkte @Marcha01, wat naar dat je zo’n bang gevoel hebt!

De ochtenden vind ik ook het moeilijkst.
Heb een slechte ochtend. Veel huilen en erg somber. Net een kalmeringsmiddel genomen. Het komt goed, maar soms zo moeilijk.
:hug: ik weet hoe die spanning voelt.

Hier veel te laat gaan slapen rond 2u denk ik. 9u wakker door gamende zoon. Vooral verrot dus en totaal geen zin om op te staan.
Straks naar mijn vriend daar heb ik wel zin in.
Terug van weggeweest
@Starshine42 zitten er meerdere huisartsen in de praktijk?
De poh bepaald niet of hij naar de huisarts mag en kan ook geen medicatie voorschrijven. Dus morgen gewoon bellen voor een afspraak. Misschien kan je man er even bij blijven als je die afspraak maakt.
Terug van weggeweest
Leergierig@ Wat verschrikkelijk, en je kunt ook niks tegen die somberheid doen, het is zo een moedeloos gevecht! En het is ook moeilijk. Ben je al iets rustiger na innemen kalmeringstablet? Anders hier het gewoon uitschreeuwen!

Dit is 25@Fijne middag bij je vriend!

Ik was vroeg wakker en heb koffie gedaan en hier iets geschreven en toen ben ik teruggegaan naar bed. Ik trok het anders echt niet! Toch nog een uur kunnen slapen en slapen betekent voor mij niet de angst en onrust te hoeven voelen!

Ik zou ook graag mee willen schrijven (vooralsnog meelezen, want ik vind het moeilijk om erover te schrijven).

Ik heb de diagnose hoogfunctionerende depressie, waardoor ik wel de dagelijkse dingen doe, maar verder ben ik alleen maar zo verdrietig, zo moe en zo angstig.

Omdat ik zoveel symptomen en verhalen van jullie herken, wilde ik bij deze laten weten dat ik heel erg met jullie meeleef, ik weet hoe ontzettend rot en eenzaam het voelt.

🌸
Bedankt voor jullie berichten en voor jullie adviezen. Leek me ook al raar dat de PoH bepaalt of je de huisarts mag bellen en niet eerder contact mag opnemen als het niet gaat. Het leek alsof de PoH 4 stappen heeft overgeslagen met haar mindfulness en afleiding. Wellicht nuttig voor een volgende fase maar nu nog niet. Die ging helemaal niet in op de medicatie, bijwerkingen en nam mijn klachten niet serieus. Terwijl je zelf je lichaam toch het beste kent. Jullie steun geeft me weer wat kracht, dus heel dankbaar voor dit topic.

Vandaag stond ik mentaal ietsje beter op. Wel nog steeds trillerig, spanning en hartkloppingen. Maar dan kan ik het weer iets beter aan. Al voel ik me gelijk onzeker voor de rest van de dag. Wel iets meer de hoop dat het goed komt, ooit. Ga zo nog even naar een tuincentrum met man en kinderen, geeft hopelijk wat afleiding.

@Leergierig: wat naar dat je zo'n slechte ochtend hebt. De ochtenden zijn ruk. Ik tel soms de uren af naar de avond, dan bedenk ik me dat ik nog maar xx uur hoef voordat er avondrust is (zo noem ik het nu ook, avondrust). Goed dat je een kalmeringsmiddel genomen hebt, dat mag en ik hoop dat die donkere deken weer af en toe wegvalt vandaag. Het is soms moeilijk om voor te stellen, maar het komt goed. Alleen niemand kan vertellen wanneer of wat je in de tussentijd doet. Maar alles wat je doet is goed en heel veel sterkte vandaag!

@Marcha: wat vervelend dat je zo'n onbestemd gevoel hebt in de ochtend. Dat bange gevoel is zo naar. Goed dat je gedaan hebt wat goed voelde, dan maar even terug in bed om even niks te voelen. Stond je daarna ietsje beter op? Al is het maar een heel heel klein beetje. Veel sterkte ook vandaag en hopelijk weer wat meer rust gedurende de dag. Was het fijn met je zus gisteren?

@Ditishet: vervelend dat je wakker werd gemaakt door je zoon en je zo verrot voelt in de ochtend. Sterkte! Ik herken het te laat naar bed gaan. Het voelt in de avond fijn om even rust te voelen, dus ik vind het verleidelijk om dan juist nog even van de rust te genieten. Ik heb me er maar bij neergelegd en denk dat het ergens ook goed is om dan die rust te voelen in plaats van jezelf verplichten om 22:00 naar bed te gaan (ik denk dat ik dan alleen maar ongelukkiger zou worden). Wel fijn dat je naar je vriend gaat en daar zin in hebt, veel plezier!

@Leeuw: hoe is het met jou?

@Loulou: welkom! Wat naar dat je je zo verdrietig, moe en angstig voelt. Kom je de dag een beetje door en heb je ook betere momenten? Knap dat je wel gewoon de dagelijkse dingen doet.

Ik hoop dat er voor iedereen in ieder geval 1 lichtpuntje is. Schrijven jullie ook veel? Ik schrijf eind van de dag altijd nog wat pluspunten van de dag op. Al is het een knuffel van de kinderen of iets anders kleins.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven