Meepraten over non dualisme / advaita

25-01-2013 10:21 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Wie is er bezig (geweest) met dit onderwerp? Ik ben er pas mee in aanraking gekomen en merk dat vrijwel niemand er bekend mee is. Ik wil er wel graag over praten! :-)



Voor mensen die niet weten wat het is staat er op waarheid.com een hele uitleg en met googlen kom je een eind.



Ik ben in deze post niet op zoek naar mensen die er een oordeel over hebben en ben vooral op zoek naar ervaringen. Wat heeft het met jou gedaan en hoe "gebruik"je het in je leven, vertel je erover in je omgeving etc?



Ik merk bij mezelf dat het leven een stuk luchtiger/makkelijker wordt en dat ik veel meer geniet van de momenten terwijl ik altijd dacht dat ik een controlfreak was.

Advaita / Non dualiteit,....

Totaal aantal stemmen: 18

Nooit van gehoord! (56%)
Weleens van gehoord maar ik weet niet wat het is (17%)
Ja, van gehoord maar het is niks voor mij (6%)
Ja, geweldig! (22%)
Alle reacties Link kopieren
"Wat over het hoofd wordt gezien, is dat je helemaal geen individu bent en geen vrije wil hebt, maar je bent energie in beweging. Zodra wordt ingezien dat alles precies is zoals het moet zijn, ontstaat een diep gevoel van bevrijding."



Als ik blijkbaar geen vrije wil heb zal ik het wel eens moeten zijn met jouw denkwijze. En die van de buurvrouw. Denk ik.

Maar ik ben sowieso geen controlfreak en geniet ook zonder mijn vers-vergaarde kennis van a-dinges van van alles. Het voegt dus voor mij niets toe. Dus voor jou dan ook niet, want je hebt geen vrije wil en je bent helemaal geen individu. Zoiets?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Dat schud je zo even uit je mouw Hima?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
@himalaya. Ik ben geen advaita geleerde dus aan mij kun je beter geen inhoudelijke vragen stellen,..

Op basis van je bericht: je moet helemaal niets, dus je hoeft het nergens mee eens te zijn. Iedereen is bewustzijn in verschillende verschijningsvormen. Ik zeg expres dat ik dacht dat ik een controlfreak was .

Het voegt inderdaad niets toe,..het is er namelijk al,..

maar nogmaals,.. ik ben geen advaita geleerde en dat is ook niet het doel van deze post
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 25 januari 2013 @ 10:31:

Dat schudt je zo even uit je mouw Hima? Het bovenste deel komt van de site. Het onderste schud ik zo uit mijn mouw. Ben ik nu gestegen of gezakt in je aanzien? Zeg het maar hoor, ik heb toch geen vrije wil.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 25 januari 2013 @ 10:34:

[...]





Het bovenste deel komt van de site. Het onderste schudt ik zo uit mijn mouw. Ben ik nu gestegen of gezakt in je aanzien? Zeg het maar hoor, ik heb toch geen vrije wil.grappig dat je dit schrijft. Het hele "aanzien"valt namelijk weg bij advaita
Alle reacties Link kopieren
To, waarom geef je niet een korte uitleg?

Waarschijnlijk zijn niet veel mensen bekend met deze termen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 25 januari 2013 @ 10:34:

[...]





Het bovenste deel komt van de site. Het onderste schud ik zo uit mijn mouw. Ben ik nu gestegen of gezakt in je aanzien? Zeg het maar hoor, ik heb toch geen vrije wil.



Gestegen uiteraard



( Ik heb jouw t eruit gehaald doe jij die van mij even? )
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als ik de Wiki niet eens snap, zowel de Engelse als de NL vesie niet, dan haak ik af.



Non dualisme ken ik wel. Dat komt ook terug in Zen, mindfulnes, alle vormen van yoga en meditatie eigenlijk wel. Loslaten van oordelen, goed en fout, hier en daar. Terug naar het nu en gewoon zijn.



Is heerlijk om te ervaren ja. Ik heb niet zo'n behoefte om er over te praten zoals jij maar voor mij is het ook geen geloofssysteem zoals ik denk dat de Advaita Vedanta wel meer wordt opgevat door volgers. Het ook "de waarheid" noemen gaat mij veel en veel te ver. Er is immers toch geen waarheid?

Als je de ervaring graag wil delen en makkelijker wil mediteren dan kan je in je buurt misschien een meditatiegroep vinden, zijn er heel veel van.
Alle reacties Link kopieren
quote:kopjekoffie70 schreef op 25 januari 2013 @ 10:35:

To, waarom geef je niet een korte uitleg?

Waarschijnlijk zijn niet veel mensen bekend met deze termen.ik geef expres geen korte uitleg omdat alle uitleg op de genoemde site staat. Het is heel simpel: nondualiteit=geen 2. Dat betekent iedereen is 1. Maar dat impliceert heel erg veel een voordat we verzanden in allerlei uitleg zoals net gebeurde,..denk ik dat het handig is dat als mensen echt interesse hebben, die site beter en vollediger is. Ik zou graag juist willen praten met mensen die er mee bezig zijn zonder iets te hoeven verdedigen,..
Alle reacties Link kopieren
een vroegere jeugdvriend van mij heeft deze leer eens een jaar beoefend bij een indiase goeroe van ong 400 jaar oud.

terug in NL is hij een tijdlang bijzonder vriendelijk en meegaand geweest. veel gepraat over tweelingzielen.

om in zijn levensonderhoud te voorzien probeerde hij boedha beelden te slijten.



ging niet zo geweldig, uiteindelijk is hij in het mega familie bedrijf gaan werken, waar hij destijds zo,n afkeer van had.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Dat non-dualisme is toch hetzelfde als waar de "What the bleep do we now." film over gaat?
Alle reacties Link kopieren
Vivamies, ik ben al jaren bezig met Advaita.

Er ooit in aanraking mee gekomen via de het boek "kennendheid" van Alexander Smit, daarna verdergegaan.



Ik weet niet of dit forum een goeie plek is om er diepgaande gesprekken over te hebben, maar ik zal je topic met interesse volgen.
Your luck's about to change, cher.
De zin: what the bleep do we know, vat alles wel zo'n beetje samen ja. De kunst van het niet-weten.
Alle reacties Link kopieren
@bloemetje

het schampt daar inderdaad aan met als verschil dat je niet (krampachtig) hoeft te mediteren (mag wel) of los laten. Het is er namelijk allemaal al. Het zit allemaal al in je/in bewustzijn
Alle reacties Link kopieren
http://www.youtube.com/watch?v=ioONhpIJ-NY



What the bleep do we know heb ik idd op aanraden ook gezien. Het laatste stukje gaat daarbij (in mijn ogen) over advaita. Het eerste stuk is een wetenschappelijk verhaal / uitleg
Alle reacties Link kopieren
[quote]Vivamies schreef op 25 januari 2013 @ 10:39:

[...]





ik geef expres geen korte uitleg omdat alle uitleg op de genoemde site staat. Het is heel simpel: nondualiteit=geen 2. Dat betekent iedereen is 1. Maar dat impliceerd heel erg veel een voordat we verzanden in allerlei uitleg zoals net gebeurde,..denk ik dat het handige is dat als mensen echt interesse hebben, die site beter en vollediger is. Ik zou graag uist willen praten met mensen die er mee bezig zijn zonder iets te hoeven verdedigen,..[/quote]



Ah ok.

Ik bedoelde het trouwens in het geheel niet kritisch maar vroeg het omdat ik niet bekend ben met deze termen, althans niet in de filosofische context.

Maar dat laat ik deze dus even aan mij voorbij gaan.

Succes ermee.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
@ lady: leuk! Hoe heb jij het in je leven geintegreerd? Wat heeft het voor jou veranderd?
Alle reacties Link kopieren
Vivamies, ik kan niet zo heel veel met de termen "in mijn leven geïntegreerd". Advaita is, net als yoga en net als muziek, een onderdeel van mijjn leven. Dat ontwikkelt zich, soms lees ik veel, soms minder; soms is het ineens weer een onderwerp waar ik veel tijd aan besteed.



Overigens vind ik "iedereen is 1" wat kort door de bocht gezegd. Volgens mij is het meer zo dat iedereen goddelijk bewustzijn is, en daarmee onderdeel uitmaakt van het onkenbare, dat-wat-altijd-is.
Your luck's about to change, cher.
Alle reacties Link kopieren
Ik ... ben vooral op zoek naar ervaringen. Wat heeft het met jou gedaan en hoe "gebruik"je het in je leven, vertel je erover in je omgeving etc?

Toen ik het (20 jr geleden) net leerde kennen had ik wel erg de neiging erover te vertellen. Dat heb ik helemaal niet meer.



Ik merk dat ik steeds sneller "uit dingen kan stappen". Mijn eigen gedachtepatroontjes, gewoontes, andermans opzetjes. Als ik zoiets merk doe ik bijna automatisch een stap naar achteren om te bekijken "wil ik dit wel".



Er is een mooi boek van een vrouwelijk monnik: Yoko Beck, "alle dagen zen". Krishnamurti kan het ook mooi beschrijven.

Maar beter dan uren lezen: gewoon doen! :-)
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
Alle reacties Link kopieren
@ lady Helemaal mee eensch!!



Eerder kwam ik in aanraking met Byron Katie. Haar vind ik geweldig met haar praktische vragen van the work. Het is gestoeld op hetzelfde
Alle reacties Link kopieren
@ Hercke Mooi!



Ik merk zelf dat ik nog erg op zoek ben naar informatie vanuit verschillende invalshoeken. Er is zoveel te lezen en te horen. Heb net Allan Watts ontdekt op youtube.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel benieuwd of jullie die nondualiteit in je leven integreren vanuit het idee/de gedachte van nondualiteit, die jullie als bevrijdend hebben ervaren, of dat jullie dit werkelijk "aan den lijve" ervaren hebben, de zgn. eenheidservaring die je leven helemaal kan transformeren. Er is wel een heel groot verschil tussen die twee.
Lastig uit te leggen, heb waarheid.com niet gelezen. Maar voor mij is het het besef van eenheid, het besef van liefde en "zijn" inderdaad.



Voor mij is het principe van Advaita meer in de vorm gegoten van er ís eenheid, maar als er alleen maar eenheid is besef je niet wat dat is. Doordat de eenheid zichzelf heeft gesplitst in yin en yang zeg maar lijkt er dualiteit te zijn maar er is in principe nog steeds eenheid. Beide kanten zijn van dezelfde munt.



Door te beseffen dat koud niet fout is en warm niet fout is maar je per situatie leert en kijkt wat het beste is, leer je wat het is om de eenheid steeds meer te voelen.



Eenheid staat voor mij gelijk aan liefde. Helemaal jezelf zijn. Zoiets als Mahatma Ghandi.



Het besef dat je leert, leert om lief te hebben, weer terug te komen naar de eenheid is het uiteindelijke doel. Zorg dragen voor je medemens, clementie, medeleven, maar ook nog steeds eigen verantwoordelijkheid.



Het feit van eigen verantwoordelijkheid is niet iets wat niet meer van toepassing als je gelooft in eenheid en lot.



Je bent en blijft zelf verantwoordelijk hoe je nu met dingen omgaat, laat zijn, of ook stuurt en actie onderneemt.



Advaita is voor mij niet het hoogste goed. Het is een continue stroom van in eenheid zijn, beseffen dat dat er is maar ook tegelijk in dualiteit kunnen en proberen te leven.



Ik vind dat hetzelfde verhaal ook in bepaalde geloofswijzen terugkomt. Zoals God creëerde/splitste de grond en de hemel, de aarde en het water, de dag en de nacht, man en vrouw. Maar in naam van Jezus vindt je de eenheid weer terug. De verbanning uit het paradijs (eenheid) e.d.



Hoe en wat maakt me verder niet uit en ook niet welke woorden er aan gegeven worden. Maar er is bij mij wel een besef van eenheid en liefde, het proberen te zien van beide kanten van een medaille, als ik iets doorkrijg of zie probeer ik daar zo onbevooroordeeld mogelijk naar te kijken (te zijn) maar hier op aarde zal ik ook met beide voeten op de grond moeten blijven staan en daar hoort actie bij, anders heeft het ook geen zin om hier te zijn.
quote:vivaeva schreef op 25 januari 2013 @ 10:58:

Ik ben heel benieuwd of jullie die nondualiteit in je leven integreren vanuit het idee/de gedachte van nondualiteit, die jullie als bevrijdend hebben ervaren, of dat jullie dit werkelijk "aan den lijve" ervaren hebben, de zgn. eenheidservaring die je leven helemaal kan transformeren. Er is wel een heel groot verschil tussen die twee.Ik kan mij soms helemaal "één" voelen. Zowel als dat ik nondualiteit zie als een bevrijding. Het één vloeit voort uit het ander. Het lukt me niet altijd om mij één te voelen maar probeer wel altijd zoveel mogelijk eerst dingen "te laten zijn". En zoveel mogelijk de kern elke keer opnieuw te proberen te bereiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven