Morgen start ik met EMDR

18-12-2018 21:34 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ik zie er ineens als een berg tegenop. Therapeute heeft me goed uitgelegd hoe het werkt en wat ik kan verwachten maar toch vind ik het eng en slaan de twijfels toe. Morgen na de sessie kan ik wel rust pakken maar donderdag en vrijdag moet ik gewoon werken, dat is toch geen probleem hoop ik?
Iemand met ervaring en/of wat bemoedigende woorden?
...
Komt goed. Je kunt waarschijnlijk gewoon werken. En anders ben je ziek. Gun jezelf dat.
Mensen reageren heel verschillend op emdr. Sommigen willen rust, anderen juist afleiding.
Wat alleen wel zo is: je hebt het niet voor niets en je hebt dus klachten. En dat draag je al een tijd. Die emdr wordt niet zwaarder dan waar je al die tijd al last van hebt. Moeilijk misschien en misschien ook zwaar, maar je hébt het waarschijnlijk al zwaar en erger dan dat wordt het niet.

Wees gewoon lief voor jezelf, ga niet extra dapper doen of doorzetten. Neem de tijd en hou je grenzen in de gaten. Plan iets waar je blij van wordt, een bad, een film, lekker eten of een wandeling.
Je komt er heus doorheen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb EMDR gehad en was alleen wat moe na een sessie. Ik ben nog steeds verbaasd over de snelle werking ervan. Wonderlijk dat zoiets kan.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
18-12-2018 21:40
Komt goed. Je kunt waarschijnlijk gewoon werken. En anders ben je ziek. Gun jezelf dat.
Mensen reageren heel verschillend op emdr. Sommigen willen rust, anderen juist afleiding.
Wat alleen wel zo is: je hebt het niet voor niets en je hebt dus klachten. En dat draag je al een tijd. Die emdr wordt niet zwaarder dan waar je al die tijd al last van hebt. Moeilijk misschien en misschien ook zwaar, maar je hébt het waarschijnlijk al zwaar en erger dan dat wordt het niet.

Wees gewoon lief voor jezelf, ga niet extra dapper doen of doorzetten. Neem de tijd en hou je grenzen in de gaten. Plan iets waar je blij van wordt, een bad, een film, lekker eten of een wandeling.
Je komt er heus doorheen!
Goed om te weten dat het niet nóg zwaarder wordt, het trauma maakt inderdaad al langere tijd een groot deel van mijn leven uit dus ik ben al lang blij dat ik emdr krijg en was ook heel gemotiveerd om te beginnen alleen zonk vanavond de moed me even in mijn schoenen.
Zie er tegenop om het trauma opnieuw op te roepen, bang dat het weer te dichtbij komt.

Grenzen in de gaten houden vind ik lastig, maar ook daar werk ik aan. Morgenmiddag na de sessie ga ik in ieder geval maar lekker in bad en daarna misschien even slapen. Werk werkt al langere tijd als een goede afleiding dus hopelijk lukt me dat ook gewoon donderdag en vrijdag.

Bedankt voor je lieve woorden, daar heb ik echt iets aan!
...
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
18-12-2018 21:46
Ik heb EMDR gehad en was alleen wat moe na een sessie. Ik ben nog steeds verbaasd over de snelle werking ervan. Wonderlijk dat zoiets kan.
Zeker wonderlijk. Heb er al veel goede dingen over gehoord hoor en heb er ook eigenlijk al mijn hoop op gevestigd. Ben er klaar mee om als een bang vogeltje door het leven te gaan. Fijn dat het jou zo goed geholpen heeft.
...
Hier ook ervaring vond het de eerste keren best pittig moe en emotioneel daarna had wel sessies van anderhalf uur .
Werken dag erna ging wel hoor.
Boekte welk heel snel resultaat had ik ook niet verwacht .
Alle reacties Link kopieren
Het verschilt per persoon en per sessie. Ik heb vier gehad. De eerste drie nauwelijks iets gemerkt, beetje moe en 'wollig'. Best aangenaam eigenlijk. De vierde was heftig, vooral erna. Dag zelf ging wel maar de volgende dag was heel vervelend en naar.

Maar niets wat je niet aan kan. Het is juist een teken dat het werkt.

Laat het over je heen komen. En meld je ziek als het toch wat heftiger na werkt. Het wordt meestal per dag weet beter.

Sterkte en succes. Niet bang zijn, komt goed.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
*
zazamaenade wijzigde dit bericht op 25-03-2019 21:20
0.00% gewijzigd
nounou
Calamitycat schreef:
18-12-2018 21:56
Goed om te weten dat het niet nóg zwaarder wordt, het trauma maakt inderdaad al langere tijd een groot deel van mijn leven uit dus ik ben al lang blij dat ik emdr krijg en was ook heel gemotiveerd om te beginnen alleen zonk vanavond de moed me even in mijn schoenen.
Zie er tegenop om het trauma opnieuw op te roepen, bang dat het weer te dichtbij komt.

Grenzen in de gaten houden vind ik lastig, maar ook daar werk ik aan. Morgenmiddag na de sessie ga ik in ieder geval maar lekker in bad en daarna misschien even slapen. Werk werkt al langere tijd als een goede afleiding dus hopelijk lukt me dat ook gewoon donderdag en vrijdag.

Bedankt voor je lieve woorden, daar heb ik echt iets aan!

Logisch dat je er tegenop ziet. Maar je komt hier echt doorheen. Zo’n trauma onder ogen zien is heel eng. Met zo’n trauma leven is eigenlijk veel zwaarder dan zo’n emdr sessie. Mogelijk zullen de klachten die je hebt de kop opsteken na de sessie. Kan best. Maar die klachten handel je al lang, dus dat kun je. En misschien voel je je prima, dat kan ook echt. Het hangt een beetje af van het soort trauma en verschilt van persoon tot persoon.

Heel veel succes in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de info en bemoedigende woorden dames, ik word al wat rustiger.

Geen idee wat ik er eng aan vind Zaza, meer het feit dat ik nu nog niet weet op welke manier het trauma weer naar boven komt denk ik. Bang voor mijn emoties, zoiets.
Op tijd naar bed morgenavond staat genoteerd en ik zal proberen te doen waar ik zin in heb als de sessie achter de rug is. Ik vind het al langere tijd lastig om dingen te bedenken waar ik gelukkig van word (behalve werken) maar ik zal mijn best doen :)
...
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
18-12-2018 22:03
Logisch dat je er tegenop ziet. Maar je komt hier echt doorheen. Zo’n trauma onder ogen zien is heel eng. Met zo’n trauma leven is eigenlijk veel zwaarder dan zo’n emdr sessie. Mogelijk zullen de klachten die je hebt de kop opsteken na de sessie. Kan best. Maar die klachten handel je al lang, dus dat kun je. En misschien voel je je prima, dat kan ook echt. Het hangt een beetje af van het soort trauma en verschilt van persoon tot persoon.

Heel veel succes in ieder geval.
Dank je :) Het trauma ligt nogal lastig want is dagelijks heel dichtbij. Het is dus helaas niet een eenmalig iets maar iets waar ik dagelijks mee te dealen heb. De emdr is gericht op het verwerken van twee mishandelingen.
Sorry mensen voor mijn vage uitleg maar ik ben erg moe en kan mijn gedachten niet helder formuleren.
calamitycat wijzigde dit bericht op 20-12-2018 20:46
9.56% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een aantal maanden wekelijks EMDR voor complex trauma. In de beginperiode ook wel eens twee keer per week. De eerste keer was ik een beetje stoned, ben toen niet gaan fietsen maar rustig naar huis gelopen. Inmiddels gaat het meestal gewoon goed na een sessie, kan ook wel werken (plan het liever niet zo, maar soms komt het zo uit). Ik zie er ook altijd nog tegenop, gewoon omdat het kloten is om een trauma te voelen. Maar achteraf ben ik steeds tevreden dat ik het toch weer heb gedaan, en het werkt voor mij. De herinneringen zijn veel minder opdringerig, het voelt letterlijk alsof het is opgeborgen, als boeken in een kast. Ik kan er nog wel bij, maar het hindert me niet steeds, ik hoef het niet weg te duwen. Ik hoop dat het voor jou ook gaat werken, veel succes morgen.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
18-12-2018 22:15
Dank je :) Het trauma ligt nogal lastig want is dagelijks heel nabij . Het is dus helaas niet een eenmalig iets maar iets waar ik dagelijks mee te dealen heb.

Sorry mensen voor mijn vage uitleg maar ik ben erg moe en kan mijn gedachten niet helder formuleren.

Weet je, probeer het niet allemaal te omvatten en te begrijpen, of er grip op te krijgen. EMDR werkt buiten je cognitie om. Dat kan eng lijken, maar het kan juist ook erg goed werken omdat je oude verkrampte copingsmechanismen niet nodig zijn.
Zo te lezen is het gecompliceerd maar benader het stukje voor stukje, en vertrouw op de kundigheid van de EMDR-therapeut.
Is dat dezelfde als diegene die je nu hebt, of ga je naar een ander ?
Ik moet eerlijk zeggen dat voor mij EMDR maar deels heeft gewerkt omdat het bij mij verschillende trauma's waren (zijn), uit een ver verleden en vaag van vorm, en een toen zeer recente. Toch ben ik blij dat ik een aantal sessies heb gedaan want er is wel degelijk het één en ander opgeruimd zodat ik wat meer ruimte en rust in mezelf kreeg.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 20-12-2018 20:29
15.11% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Castorp schreef:
18-12-2018 22:27
Ik heb sinds een aantal maanden wekelijks EMDR voor complex trauma. In de beginperiode ook wel eens twee keer per week. De eerste keer was ik een beetje stoned, ben toen niet gaan fietsen maar rustig naar huis gelopen. Inmiddels gaat het meestal gewoon goed na een sessie, kan ook wel werken (plan het liever niet zo, maar soms komt het zo uit). Ik zie er ook altijd nog tegenop, gewoon omdat het kloten is om een trauma te voelen. Maar achteraf ben ik steeds tevreden dat ik het toch weer heb gedaan, en het werkt voor mij. De herinneringen zijn veel minder opdringerig, het voelt letterlijk alsof het is opgeborgen, als boeken in een kast. Ik kan er nog wel bij, maar het hindert me niet steeds, ik hoef het niet weg te duwen. Ik hoop dat het voor jou ook gaat werken, veel succes morgen.
Fijn dat je je ervaring hebt willen delen en bedankt voor de succes wensen.
Jij veel sterkte met je verdere behandeling :hug: zo te lezen heb je er veel baat bij. Dat gevoel dat het als een boek is opgeborgen in een kast zou ik ook graag willen ervaren. Maar dat gaat vast gebeuren :)
...
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
18-12-2018 22:31
Weet je, probeer het niet allemaal te omvatten en te begrijpen, of er grip op te krijgen. EMDR werkt buiten je cognitie om. Dat kan eng lijken, maar het kan juist ook erg goed werken omdat je oude verkrampte copingsmechanismen niet nodig zijn.
Zo te lezen is het gecompliceerd maar benader het stukje voor stukje, en vertrouw op de kundigheid van de EMDR-therapeut.
Is dat dezelfde als diegene die je nu hebt, of ga je naar een ander ?
Ik moet eerlijk zeggen dat voor mij EMDR maar deels heeft gewerkt omdat het bij mij verschillende trauma's waren (zijn), uit een ver verleden en vaag van vorm, en een toen zeer recente. Toch ben ik blij dat ik een aantal sessies heb gedaan want er is wel degelijk het één en ander opgeruimd zodat ik wat meer ruimte en rust in mezelf kreeg.
Dat vind ik fijn voor je Zaza, dat je er toch iets aan gehad hebt.
De emdr wordt gegeven door dezelfde therapeut, ik ben al meer dan een half jaar bij haar en vertrouw haar volledig. Het is inderdaad gecompliceerd, dat weet zij gelukkig ook, dus zal ze ook haar aanpak daarop afstemmen. Ik hoop stiekem erg opgelucht te zijn als de eerste sessie achter de rug is morgen, dan weet ik bij de volgende wat me te wachten staat. Ben blij dat ik dit topic geopend heb.
...
Alle reacties Link kopieren
De twee sessies die ik tot op heden gehad waren heerlijk.
Na de eerste was ik pas de dag erop moe...de dag zelf had ik een stoot energie. Na de tweede sessie had ik nergens last van en het heeft doordat 1 trauma verwerkt is zelfs al iets verbetering in kunnen opgelevert.
Nu gaan we pas in maart 2019 verder (ruim na mijn bevalling).

Laat het over je heen komen..ik was ook ontzettend aan het opzien...maar het was zoveel fijner dan de sessies cgt in het verleden.
Alle reacties Link kopieren
Goede berichten Yourlocalhero, klinkt heerlijk positief, dank!
Ik laat het inderdaad maar allemaal gebeuren, zoals ik hier lees komt het wel goed.

Nu naar bed, wil morgen goed uitgerust zijn.
...
Alle reacties Link kopieren
Welterusten :rose:
nounou
Alle reacties Link kopieren
Nou, de eerste sessie is achter de rug. Kort voordat ik de deur uit ging jullie lieve berichtjes nog even gelezen maar evengoed was ik zo nerveus dat ik trillend als een rietje en met vreselijke hartkloppingen bij de therapeute aan kwam :facepalm:

Ik vond het een aparte gewaarwording, mijn emoties en gedachten schoten alle kanten op en het lukte soms niet goed me te concentreren op het lampje en de tikjes. Op de momenten dat dit wel lukte voel ik me snel rustiger worden.
Ook om een bepaald beeld uit het trauma op te roepen vond ik soms lastig, de beelden zijn er natuurlijk wel maar om op één beeld te concentreren vond ik wel weer moeilijk.

Wel opgelucht dat het achter de rug is, ik heb het bad vol laten lopen en daar ga ik zo even lekker in. Daarna uurtje slapen denk ik, ben kapot en voel me een beetje vreemd.
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
19-12-2018 14:55
Nou, de eerste sessie is achter de rug. Kort voordat ik de deur uit ging jullie lieve berichtjes nog even gelezen maar evengoed was ik zo nerveus dat ik trillend als een rietje en met vreselijke hartkloppingen bij de therapeute aan kwam :facepalm:

Ik vond het een aparte gewaarwording, mijn emoties en gedachten schoten alle kanten op en het lukte soms niet goed me te concentreren op het lampje en de tikjes. Op de momenten dat dit wel lukte voel ik me snel rustiger worden.
Ook om een bepaald beeld uit het trauma op te roepen vond ik soms lastig, de beelden zijn er natuurlijk wel maar om op één beeld te concentreren vond ik wel weer moeilijk.

Wel opgelucht dat het achter de rug is, ik heb het bad vol laten lopen en daar ga ik zo even lekker in. Daarna uurtje slapen denk ik, ben kapot en voel me een beetje vreemd.
Het gevoel trekt na 2 á 3 dagen weg soms eerder. Je lijf verwerkt nu.

Ik ervoer dat woede een emotie was die slecht op te roepen was...eenmaal dat lukte keiduizelig.

Geniet van je bad en rust goed uit :heart:
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu TO?

Het is lastig te duiden wat zo'n sessie doet of hoe het precies werkt. Het gaat rechtstreeks naar je onderbewuste. Van mijn laatste sessie weet ik niets meer. Geen idee wat besproken is of welke beelden langs geweest zijn. Nu heb/had ik ook niet 1 specifiek trauma.

Ik hoop dat je het je gaat helpen.

Wees lief voor jezelf :)
I wanna live my life with the volume full!
Ik hoop dat je genoeg paracetamol of wat je dan neemt tegen hoofdpijn in huis hebt. Ik had steeds na de sessies altijd erge hoofdpijn.

Hier helaas geen succesverhaal
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
19-12-2018 21:02
Hoe gaat het nu TO?

Het is lastig te duiden wat zo'n sessie doet of hoe het precies werkt. Het gaat rechtstreeks naar je onderbewuste. Van mijn laatste sessie weet ik niets meer. Geen idee wat besproken is of welke beelden langs geweest zijn. Nu heb/had ik ook niet 1 specifiek trauma.

Ik hoop dat je het je gaat helpen.

Wees lief voor jezelf :)
Vanmiddag ging het even heel slecht, bad was lekker maar probeerde daarna te slapen en dat lukte niet. Ik had het ijskoud en lag ontzettend te trillen. Nu voel ik me wel wat beter en is het net of er niets gebeurd is. Kan dat er ook bij horen?

Dat lijkt me een hele vreemde gewaarwording dat je je er helemaal niets van herinnert. Is dat een teken dat het juist wel of niet is aangeslagen?

Ik krijg nog meer sessies maar de volgende is pas over drie weken. Vind het eigenlijk wel fijn dat ik even de tijd krijg om deze eerste te verwerken.
...
Alle reacties Link kopieren
nartjie schreef:
19-12-2018 21:06
Ik hoop dat je genoeg paracetamol of wat je dan neemt tegen hoofdpijn in huis hebt. Ik had steeds na de sessies altijd erge hoofdpijn.

Hier helaas geen succesverhaal
Ik heb altijd pijnstillers in huis maar tot nu toe gelukkig niet hoeven in te nemen. Ik voel me alleen wazig, geen hoofdpijn of zo.

Wat verdrietig om te lezen dat het jou niet heeft geholpen. :hug: Wat was daar de oorzaak van? (je hoeft het niet te vertellen hoor als je dat niet wil).
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
19-12-2018 21:16
Vanmiddag ging het even heel slecht, bad was lekker maar probeerde daarna te slapen en dat lukte niet. Ik had het ijskoud en lag ontzettend te trillen. Nu voel ik me wel wat beter en is het net of er niets gebeurd is. Kan dat er ook bij horen?

Dat lijkt me een hele vreemde gewaarwording dat je je er helemaal niets van herinnert. Is dat een teken dat het juist wel of niet is aangeslagen?

Ik krijg nog meer sessies maar de volgende is pas over drie weken. Vind het eigenlijk wel fijn dat ik even de tijd krijg om deze eerste te verwerken.
Er is nu een blurr ontstaan, je zult straks het wellicht nog wel herinneren maar het heeft geen lading meer. Wat ik zelf als fijn ervaar. Maar alles wat je erna ervaart klinkt wel als een goed effect :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven