Niet meer kunnen ontspannen. Wie ook bezig dat te veranderen

29-11-2024 22:02 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan me al jaren nauwelijks nog ontspannen en probeer daar nu heel bewust verandering in aan te brengen. Dat levert al behoorlijk z'n vruchten op maar ik vind het erg moeilijk om niet steeds terug te vallen in het oude gedrag (doorgaan of verdoven met prikkels). Ik weet dat het een tijd kan duren voordat nieuwe gewoontes minder moeite kosten en bedacht dat het misschien zou helpen als ik er met anderen over kon schrijven.

Gewoon even steun, of even kunnen laten weten waar je tegenaan loopt, ervaringen delen met fijne manieren van ontspannen of het inbouwen van je nieuwe gewoontes, zoiets dacht ik aan.
Is er iets specifieks waardoor je gestrest raakt? Werk? Gezin? Huishoudelijke taken die elke keer moeten gebeuren? Alles tegelijk?

Kan zelf wel erg genieten van een lange wandeling in de natuur als ik gestrest of onrustig ben, Ben uren onderweg en pijn in mijn benen, maar krijg wel een heerlijk rustig hoofd van.

Maar is niet altijd heel praktisch, zeker met de korte dagen van nu.
Oorzaken aanpakken. Ik heb nu een traject bij de psycholoog 3 keer per week a 17 weken. Alles wat er naar boven kwam heb ik serieus aangepakt.

Niet meer negeren wat er is. Hoe pijnlijk het ook kan zijn.

Boeken lezen en praten met vrienden en familie doet veel goeds.

Zit nu in week 12 en er zit een heel groot verschil in.
Decrypting life one day at the time
Wat versta jij onder niet kunnen ontspannen? Want op zich snap ik dat wel maar wat is je context?

Heb je stress/zorgen en lukt het je (daarom) niet om te ontspannen van dingen die je onder ‘normale’ omstandigheden wel ontspanning zouden geven?

Of heb je geen stress/zorgen maar lukt het niet om iets te vinden waarvan je ontspant?

Ik herken het namelijk maar ik heb vooral een combinatie. Ik heb niet bijzonder (veel) stress of zorgen, maar wegens een kind met slaapproblemen heb ik al 5 jaar heel beroerde slaap. Mede daardoor heb ik standaard veel te hoge cortisol levels. Ik merk alleen dat ik sindsdien me dus echt niet kan concentreren op bijv tv/film o.i.d., en ook een boek brengt geen ontspanning meer.

Ik ben sowieso veel en graag bezig, ook ruim voor het betreffende kind. Ik kan dus ook heel slecht een dag niksen, daar haal ik geen ontspanning uit. Ik doe dan liever of een activiteit of doe een hoofdstukje uit mijn cursus die ik als hobby beschouw. Alleen sinds die cortisol ect erbij is gekomen ben ik echt onrustig.
Hoi, ik weet dat ontspanning bij mij een combinatie van dingen is. Soms doe ik een echte poging om te ontspannen terwijl ik op de bank zit of in bed lig. Een ander moment probeer ik het terwijl ik in de onverwachte giga regenbui loop en ik nog 10 minuten heb te gaan voor ik thuis ben. Of waar ik temidden van een auto alarm bij de winkels rondloop en m’n stress voel verhogen.

Waar word je gestresst van TO?
Wat goed dat je al flinke veranderingen hebt gemaakt! Welke methode gebruik je om te ontspannen?
Ik ben naar een psycholoog gegaan toen ik merkte dat ik al tegen het plafond vloog van iemand aan de voordeur of een onverwachte brief. Het altijd ‘aan’ staan in opperste staat van paraatheid en dat niet kunnen laten. Steeds datzelfde cirkeltje in mijn hoofd. En steeds kwakkelen met suffe dingen (oorontsteking, dan blaasontsteking dan weer een slijmbeursontsteking) door in principe mijn lijf te negeren, ‘gewoon doorgaan’.

Daar kwam bij de psycholoog ptss uitgerold waar ik zelf echt nooit aan gedacht zou hebben (ik kon zelf geen trauma opnoemen aangezien ik schijnbaar onbewust had beslist dat ik mij wat zat aan te stellen en iedereen wel eens wat meemaakt). Nu EMDR en dat helpt echt heel erg goed (wat ik niet verwacht had). Het zijn echt piepkleine verschillen die een hoop uitmaken, zo bijeen opgeteld. Voelen dat ik compleet verkrampt en gespannen zit zodat ik mijn houding aanpas (en geen hoofd- en nekpijn meer heb). Merken dat ik iets spannends vind en dat hardop kan toegeven (en dus iets van hulp durf aan te nemen). Ik vind het wel heel pittig maar ik merk voldoende resultaat.

Ik wist wel alle tips maar kon het niet toepassen (alleen doen alsof). Nu is het net alsof ik een beetje ben gereset waardoor ik het wel kan. Had echt iets van buitenaf nodig want alleen was ik in datzelfde cirkeltje blijven hangen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik heb dit ook!!

Drink je ook cafeïne?
Ik wel en ik stop niet.
Maar merk wel dat dit er ook erg invloed op heeft, voor mij.
Ik zal wat meer context geven. Het gaat namelijk niet meer om specifieke dingen, die heb ik afgelopen jaar flink aangepakt (ik dacht dat dat ook 'de' oplossing zou zijn en het heeft ook zeker veel geholpen, misschien wel het meest door me op het punt te brengen waar ik nu zit: ruimte kunnen/mogen nemen voor rust). Ook heb ik al behoorlijk veel therapie gehad voor allerlei zaken (trauma's, vastlopen, psychoeducatie), ik dacht dat daar nu nog steeds wel oplossingen zouden liggen maar ik kreeg steeds te horen dat ik 'alles' goed deed. Maar ondertussen bleef ik wel hondsmoe. Dag in, dag uit, al jaren en jaren. Ook terwijl mijn spanningsniveau het laatste jaar flink gezakt is door verstandige (maar moeilijke) keuzes.

Waar het nu om lijkt te gaan bij mij is iets wat ik het meest vind passen bij een niet herstelde burn out of bij een burn on. Welke naam je er ook aan zou kunnen geven: ik ging maar door en door, eigenlijk om zowel mijn hoofd als mijn gevoel (spanning/onrust) tot bedaren te brengen. Ik nam wel rust, dacht ik, maar dat bestond vooral uit mezelf verdoven door prikkels (series, puzzels, forummen, surfen) omdat ik voor iets anders geen rust of geduld had. En ondertussen blijft mijn energieniveau dalen, kan ik steeds minder aan.
Dus of ik was actief ergens mee bezig (en dan meestal tegelijk ook nog iets anders aan het doen), of ik was mijn hoofd aan het verdoven met prikkels.

Nu ik bezig ben met rust en me meer aan het verdiepen ben in burn out (ik dacht dat ik het allemaal wel wist, maar dat blijkt niet zo te zijn en kwam ook burn on tegen waar ik me ook in herken) heb ik meer inzicht in hoe belangrijk ontspanning is én ervaar ik het inmiddels ook steeds meer. Maar de zeer ingesleten gewoontes van verdoven door prikkels zijn erg hardnekkig, dus daar grijp ik nog vaak naar terug ipv te kiezen voor het nieuwe, verstandige gedrag (creatief bezig zijn, zitten lezen, schrijven, ontspanningsoefening etc).

Zeker nadat ik las over burn on dacht ik dat er dan wel meer mensen moeten zijn die nog maar nauwelijks kunnen ontspannen en daar misschien ook nu mee bezig zijn. Vandaar dit topic, in de hoop om wat te kunnen sparren met elkaar.
Wat praat je zwaar over ‘verdoven met prikkels’, niet iedereen is gemaakt voor meditatie etc. De een ontspant daarvan en de ander ontspant door inspanning. Wat is daar mis mee? Je kunt het ook allemaal overanalyseren hè..
@betweenthewaves. Het is denk ik vooral de uitputting, het altijd aan staan. Ik ben ook kapot moe en lange wandeling kan/wil nu echt niet. Wel doe ik elke ochtend nu even iets aan lichte beweging, even naar buiten en een klein rondje maken.

@SeeSharp. Dat is een intensief traject zeg! Is het op iets specifieks gericht (trauma bijv) of juist heel breed? Ik beb nu ook boeken aan het lezen, echt lang lukt nog niet maar ik heb jaren en jaren helemaal de concentratie én rust niet gehad om te lezen. Nu die rust begint te komen lukt het dus wat.

@Cherimoya. Voor mij is het denk ik ook een combinatie. Ik slaap net als jij al jaren heel slecht, bij mij is dat echter door interne oorzaken (spanning, stress, zorgen, uitputting) en ik kan/kon me dus ook niet meer concentreren op een boek of film. En niksen word ik (net als jij denk ik) onrustig van! Maar als ik die onrust voelde ging ik mezelf dus vooral verdoven met veel prikkels (want iets actiefs had ik dan al gedaan en energie was dan al lang weer op, maar AAN stond ik nog wel).
Nu ben ik aan het leren om die onrust bij niksen (of niks nuttigs doen) er te laten zijn, ruimte te bieden, gedag te zeggen (vond ik erg raar, maar doet wel wat voor me).
Als ik het zo lees zou jou er misschien ook wel baat bij kunnen hebben, om op andere manieren weer je ontspanning te kunnen vinden.

@Verbinder. Van AAN staan en maar doorgaan. Ik probeer nu eigenlijk net als jij (zoals met die regenbui en in de winkelstraat) ook tussendoor meer die focus te verleggen.
Wat ik toe aan het passen ben is in de ochtend geen prikkels van buitenaf (geen mail, app, surfen etc), goede zelfzorg, buiten rustig bewegen, dan op de bank zitten met een boek. Dat lukt nu best goed en daarna probeer ik iets creatiefs te doen, dat is vandaag pas voor het eerst gelukt in te bouwen maar het begin is er dus. De middag vind ik lastiger. Dan grijp ik toch meer terug naar de externe prikkels of meer taken doen dan goed voor me is. Avond is ook nog een dingetje.

@Lemoos: heel herkenbaar!! Ik heb ook (c)ptss en daar al behandeling voor gehad, ik vermoed dat daar nog wel wat te halen valt, maar ik moest daar destijds stoppen. Wat fijn dat je verschil al merkt met de EMDR. En ja ook heel erg herkenbaar dat je heus wel alle tips weet, maar het niet kunt toepassen. In mijn geval is het ook dat ik op een of andere manier nog niet genoeg van het plaatje zag, het waren allemaal losse stukjes. Nu zie ik dat het een veel groter geheel is en kan ik eindelijk mezelf gunnen om rust te nemen (en allerlei dingen doen of laten die daar goed voor zijn). Maar de nieuwe gewoontes aanleren vind ik nog moeilijk.
Interessant To. Een uurtje scrollen op je telefoon kan rustgevend aanvoelen, maar achteraf gezien is het (voor mij tenminste) meer het wegdrukken van onrust. En tegelijkertijd kan het heel lastig zijn om die onrust te ervaren en een uur lang een boek te lezen. Merk jij bij het ‘gedag zeggen’ ook dat het daarna sneller weggaat?
montblanc schreef:
30-11-2024 13:37
Interessant To. Een uurtje scrollen op je telefoon kan rustgevend aanvoelen, maar achteraf gezien is het (voor mij tenminste) meer het wegdrukken van onrust. En tegelijkertijd kan het heel lastig zijn om die onrust te ervaren en een uur lang een boek te lezen. Merk jij bij het ‘gedag zeggen’ ook dat het daarna sneller weggaat?

Ja dat! Het enige wat het doet is het wegdrukken van mijn onrust, je hebt dus even 'vrij' van die onrust, maar je vervangt het door andere onrust (die wel prettiger aandoet dan de innerlijke onrust, maar niet ontspant). En ik wist natuurlijk wel de algemene tips over (veel) schermen of prikkels, maar ja, waar vervang je het dan mee? Ik kon niet anders had ik het idee.

Het is denk ik niet echt weggaan (bij mij), maar het voelt wel veel minder naar aan dan als ik een meditatie zou doen waar ik niet goed bij kan blijven (dan word ik alleen maar onrustiger en ongeduldiger). Toen ik gisteren de rust niet voelde om te lezen en ik even tijd nam om de onruststoker gedag te zeggen kreeg ik na een tijdje zelfs een glimlach, al 'kijkend' naar die druktemaker die in mijn buik aan het stuiteren was. Die druktemaker was er en bleef er, maar juist doordat ik 'm niet meer weg wilde hebben en er 'gewoon' even blij bleef werd het veel lichter ofzo. Heel bijzonder.
Mocht je in de toekomst misschien geinteresseerd zijn.
Er zitten Vipassana meditatie centra over de hele wereld. Ook in Nederland, Almere.
Hier leer je mediteren via een bepaalde techniek, vrij van enige geloofsvisie, godsdienst.
Er zijn normaal geen bepaalde kosten aan verbonden en het is op basis van donatie. Geven wat je missen kunt en wat je het waard vind. Ze hebben het geld wel nodig maar vragen niet een bepaald bedrag want ze willen dat het voor iedereen toegankelijk is die het wil.
Overnachtingen en 3 maaltijden per dag zijn erbij inbegrepen.
Ik voeg de link toe hieronder.
Ik heb zelf de 10 daagse cursus gedaan. Erg intensief en ook erg goed. Het is alweer een hele tijd geleden dat ik dat had gedaan. In het buitenland.

https://talaka.dhamma.org/nl/cursussen- ... cursussen/
verbinder wijzigde dit bericht op 01-12-2024 07:46
13.42% gewijzigd
Ik herken het heel erg, TO. Altijd minstens twee dingen tegelijk doen om mezelf te verdoven, heel slecht slapen omdat ik ook in bed niet kan ontspannen, niet toekomen aan echt ontspannende activiteiten omdat ik niet alleen wil zijn met mijn gedachten. Ik vind het heel uitputtend allemaal.

Wel aan de slag met mezelf, maar dat brengt in eerste instantie nou niet echt rust helaas.
Torvi schreef:
30-11-2024 13:27

@SeeSharp. Dat is een intensief traject zeg! Is het op iets specifieks gericht (trauma bijv) of juist heel breed? Ik beb nu ook boeken aan het lezen, echt lang lukt nog niet maar ik heb jaren en jaren helemaal de concentratie én rust niet gehad om te lezen. Nu die rust begint te komen lukt het dus wat.
Het is heel breed. Alles wordt doorgenomen. Je gezin, familie, opvoeding, school, werk, klachten, sociaal netwerk, trauma, fysieke belastbaarheid etc.

Ik heb hier voor gekozen omdat 1x per week gewoon niet genoeg was om me hier op "korte" termijn uit te trekken. Daarnaast krijg ik gedurende dit traject alle ruimte van werkgever. Gewoon echt aanpakken dus.

In tussen ga ik scheiden (het was niet alleen een ik probleem). Ga ik hoogstwaarschijnlijk een andere functie aannemen en verwacht ik als alles weer rustig is dat nog wel stappen ga maken.

Daarnaast ben ik gaan boksen. Dat doet me enorm goed. Na een training geeft dat even een zen momentje. Heerlijk. Daarnaast super goed om boosheid en frustratie eruit te meppen. Ook voor het vertrouwen in je lijf werkt het bij mij super.

De officiële diagnose is een gegeneraliseerde angststoornis. Dus dat wordt meegenomen in de behandelingen. Daar zal ik ook naderhand nog mee bezig zijn. Maar ik heb er vertrouwen in dat ik daar meer grip op ga krijgen.

Dus minder bezig zijn met piekeren en allerlei worst case scenario's levert wel meer ruimte en rust op in mijn hoofd.
@Seesharp. Dat klinkt mooi zeg, zo breed! Heel erg heftig natuurlijk, maar als er veel speelt dan kan het juist ook zoveel opleveren. Kon dit via een doorverwijzing van de huisarts en wordt het allemaal vergoed?
Dat je wil scheiden, was dat iets wat al veel langer door je hoofd spookte en waar je nu de knoop in hebt door kunnen hakken of is het echt pas tijdens de therapie naar boven gekomen? En dus ook een andere functie, een die beter bij je past ga ik vanuit, mooi. Fijn dat het boksen je zo goed doet!
Die diagnose heb ik lang geleden ook gehad en zeer intensieve therapie voor gehad. Helaas zijn de onderliggende oorzaken/diagnoses toen gemist, wel een hoop geleerd en heb niet het idee dat die diagnose nog van toepassing is.

Wat was jouw coping die niet heel handig was? En lukt het je om die gewoonte te vervangen door een gezondere?

@Verbinder. Dat klinkt bijzonder zeg. Ik ga je link later bekijken en ook goed opslaan, voor het geval ik daar echt wat mee zou willen gaan doen.

GriebusDus schreef:
01-12-2024 07:22
Ik herken het heel erg, TO. Altijd minstens twee dingen tegelijk doen om mezelf te verdoven, heel slecht slapen omdat ik ook in bed niet kan ontspannen, niet toekomen aan echt ontspannende activiteiten omdat ik niet alleen wil zijn met mijn gedachten. Ik vind het heel uitputtend allemaal.

Wel aan de slag met mezelf, maar dat brengt in eerste instantie nou niet echt rust helaas.

Oh, echt zó herkenbaar! Altijd maar zo moe ook zeker? Ben je met hulp bezig of doe je het zelf?

Ik denk wel dat het bij mij nu anders is dan bij jou, bij mij kwam een paar weken geleden namelijk een gevoel van ruimte en dat ik van mezelf ruimte en rust mócht gaan nemen. Eerder had ik daar natuurlijk wel behoefte aan, ik snakte eigenlijk naar rust, maar het mocht niet, het kon niet en ik wilde het dan eigenlijk toch ook niet graag genoeg. Er moest altijd van alles: tot vorig jaar was er eigenlijk alleen ruimte voor een heel groot energievretend iets (en daardoor had ik dat verdoven ook héél erg nodig), dat heb ik met veel moeite gestopt, daarna was er ineens ruimte om mijn eigen achterstallige gedoe aan te pakken en dat heb ik gedaan, hele lijstjes vol taken en als ik het ene gedaan had kwamen er twee bij. Veel moeilijke dingen, dus ook 'nood' aan het verdoven.

En ineens was daar het gevoel dat het eigenlijk wel even genoeg op orde was inmiddels. En het voelde zó fijn om eindelijk bijna niets te hoeven, dat gaf al zoveel rust in mijn hoofd en lijf! Nu voel ik dus ook echt wat al die prikkels doen, dat het helemaal niet ontspant maar dat ik daarna weer onrustiger ben. En ik vind die rust zoveel fijner voelen, dus daar wil ik wat mee.
Het is ook alsof ik op een punt zit dat ik het verdoven niet meer nodig heb, maar het nu vooral een levenslange gewoonte is die héél erg mijn standaardgedrag stuurt. En dat ik nu dus aan het ontdekken ben wat fijn werkt en vooral hoe díe dingen tot gewoontes te maken.

Enerzijds vind ik het ontzettend jammer dat niemand me ooit dit plaatje heeft laten zien maar dat ik alleen maar losse puzzelstukjes kreeg. Anderzijds was ik er toen misschien ook niet klaar voor, de onrust was toen te heftig en te groot. Alhoewel, dan had ik waarschijnlijk ook jaren eerder wat aan de oorzaak gedaan ipv door te ploeteren, was ook wel fijn geweest.
Hoe zit dat voor jou, zou jij ruimte kunnen maken voor je onrust door stil te gaan staan? En dan ook ruimte voor rust door van alles uit je handen te laten vallen? Of is dat nog veel te groot?
Vannacht werd ik wakker uit een nachtmerrie. Qua intensiteit niet zo heftig dat ik niet weer in slaap zou kunnen vallen, maar omdat ik heel nodig moest plassen was ik alsnog te wakker om weer in slaap te vallen. Ik had zoals altijd een oude serie aan gezet om me af te leiden en mee in slaap te vallen. Maar ik wist dat slapen voorlopig niet zou lukken en ineens bedacht ik: waarom niet nu aan de slag met de nachtmerrie ipv afleiden?

Dat ben ik gaan doen, gewoon liggend in bed. Er zat veel angst (had ik nog niet echt opgemerkt, pas toen ik met mijn aandacht naar mijn lijf ging), een soort verkrampte maag die een tintelende uitstraling gaf van knie tot hoofd. Ik heb de angst begroet, er wat tegen gepraat, naar gekeken, maar het werd niet minder. Toen ging ik naar mijn billen, waar ik de vorige keer dat ik deze oefening deed ontspanning/rust voelde, ik probeerde vanuit mijn billen contact te maken met mijn maag. Alsof je met de rust van het ontspannen deel naar het gespannen deel gaat. Maar er gebeurde niets, hoeft natuurlijk ook niet per sé maar ik had het gevoel dat het niet klopte. Toen ging ik op zoek of ik ergens anders in mijn lijf (meer) rust voelde en toen had ik dus pas door dat mijn voeten en mijn kuiten ontspannen waren maar als ik hoger ging er geen ontspanning was.
Vanaf het moment dat ik in gedachten vanuit mijn kuiten contact maakte met mijn maag viel de uitstraling (vanuit maag naar knie t/m nek) weg. Bizar!

Toen ben ik aan de slag gegaan met het beeld uit de nachtmerrie dat betrekking heeft op een bepaalde periode in mijn leven en later nog met een beeld vanuit mijn jeugd. Uiteindelijk in gedachten bij mij thuis in het hier en nu op de bank beland, met warme thee, een deken en de kachel aan.

Ik kon daarna nog steeds niet slapen maar dat had ik ook niet verwacht en was ook niet mijn doel. Wel had ik een thermosfles thee naast m'n bed staan en heb ik genoten van de hete thee en ik ben gaan schrijven/typen. Ik ben blij met hoe ik het gedaan heb vannacht, hoe ik naar de nachtmerrie gekeken heb vanuit dat angstdeel en ik denk dat het wel z'n vruchten af zal werpen. Al is het alleen maar dat er vandaag (denk ik) niet steeds beelden omhoog zullen komen die spanning oproepen omdat ik daar vannacht op een goede manier aandacht aan gegeven heb.
Torvi schreef:
01-12-2024 10:37
@Seesharp. Dat klinkt mooi zeg, zo breed! Heel erg heftig natuurlijk, maar als er veel speelt dan kan het juist ook zoveel opleveren. Kon dit via een doorverwijzing van de huisarts en wordt het allemaal vergoed?
Dat je wil scheiden, was dat iets wat al veel langer door je hoofd spookte en waar je nu de knoop in hebt door kunnen hakken of is het echt pas tijdens de therapie naar boven gekomen? En dus ook een andere functie, een die beter bij je past ga ik vanuit, mooi. Fijn dat het boksen je zo goed doet!
Die diagnose heb ik lang geleden ook gehad en zeer intensieve therapie voor gehad. Helaas zijn de onderliggende oorzaken/diagnoses toen gemist, wel een hoop geleerd en heb niet het idee dat die diagnose nog van toepassing is.

Wat was jouw coping die niet heel handig was? En lukt het je om die gewoonte te vervangen door een gezondere?
Via de huisarts een verwijzing gekregen. Ik krijg hiervoor alles vergoed. Anders had dit niet gekund. Of werkgever had moeten inspringen.

De scheiding, tja. Als je me dat een half jaar geleden had verteld had ik je voor gek verklaard. We hadden onze issues maar ik heb altijd hoop gehad dat we die konden overkomen.

Ik liep al langer over door werk en de geboorte van ons tweede kind die ons anderhalf jaar wakker heeft gehouden in de nachten met huilbuien en oorontstekingen. Daar zijn we elkaar kwijt geraakt.

We hebben het vorige week beslist en je ziet dat we nog steeds veel van elkaar houden. Maar het werkt niet meer. We zijn allebei op een manier gevormd in het leven die elkaar op de verkeerde manier versterken. Dat is de afgelopen maanden gewoon duidelijker geworden. Eerder kon ik ook niet bij mijn gevoel.

Coping zat hem in ongezond eten
Sporten met verkeerde motivatie (ver over de max)
Doorpushen terwijl het niet ging (bijv kneiterharde muziek aan op het werk om de onrust te onderdrukken)
Dingen vermijden
Soms roken (ik rook niet vast)
Afleiding zoeken (telefoon, tv)

Volgens mij mis ik nog wel wat. Gelukkig kan ik die dingen nu anders doen. Het zal met de scheiding nog wel een uitdaging worden en opbouw qua werk. Maar ik weet wat me te doen staat in die zin.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven