Paniek door de herbelevingen - deel VI

30-08-2017 09:18 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Nu driekwart jaar later open ik met veel positieve, dankbare gevoelens deel 6.

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!
Onderstaand gedicht van Rumi (gedeeld dankzij EV) verwoordt dit welkom zijn prachtig:

Kom tot mij
Kom weerom
Wie je ook bent
Deze poort leidt niet naar schuld of schaamte
Zelf al deed je duizenden geloften
En verbrak ze alle
Duizend keer
Deze poort is voor ieder open
Kom gewoon weer
Kom zoals je bent


We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al mee schrijft of meegeschreven heeft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor dit nieuwe topic, voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is.

Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
Verdwalen in je hoofd Een verdedigingsstrategie van je hersenen waarbij je zaken anders waarneemt dan ze in werkelijkheid zijn.
Domino-effect 1. Dat moment waarop iets je nét teveel wordt en je hele kaartenhuis van zelfzorg, nieuwe inzichten, en nieuw gedrag instort zodat het voelt alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Zie ook 'dansen'.
2. Een woord/ervaring/gedachte/gevoel/persoon triggert jou, waarna een negatieve gedachte volgt. Deze wordt vervolgens weer gevolgd door nog een negatieve gedachte. En nog een. Dit gaat door tot je je helemaal overspoeld en wanhopig voelt, waardoor je niet in staat bent nog te relativeren.
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.
Al die topics lezen mag, maar is beslist niet verplicht, Kom maar gewoon binnenvallen wanneer je daar aan toe bent :)

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179

Link naar deel 5:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... ges/376579
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 07-03-2018 12:23
8.32% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Dagdromer, gefeliciteerd! :redrose:
Een hele grote stap vooruit, fijn! Geniet ervan. Wonderlijk hoe dat is gegaan, als ik het zo lees.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Vandaag was ineens dan de laatste EMDR-sessie (het mocht maar 12x). Geen EMDR gedaan, maar wel een goed gesprek gehad en vragen moeten beantwoorden zodat hij het effect van de behandeling kon zien.

Ik kijk er met gemengde gevoelens op terug. De EMDR was goed (maar te weinig) en hij praat teveel (ook over zichzelf). Juist omdat de EMDR zo goed werkte, vind ik het jammer dat het te weinig was en te kort. Stomme zorgverzekering!

Vanmiddag maar wat shopping therapy toegepast... en wat nieuwe zomerkleren gekocht. Als troost voor mezelf.

Al mijn gevoel rondom MM is zo heftig en wisselend. Het is een goede beslissing om diverse redenen, maar aan de andere kant heb ik nog nooit zoveel liefdesverdriet gehad en dat ook zo lijfelijk en emotioneel gevoeld. Je zou het vooruitgang kunnen noemen dat ik daartoe in staat ben. We zijn allebei heel verdrietig. Deze avond is de laatste avond dat er nog contact was via WhatsApp, ik heb hem gezegd dat ik morgen onze chat ga verwijderen.

Soms snap ik er helemaal geen bal meer van. Waarom, waarom!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
EV, ik ben zó blij voor je dat het contact met dochter goed loopt. Dat je haar eindelijk (voorzichtig aan, wat van) de liefde die je voor haar hebt gehad, al die jaren, kunt geven. Minder blij werd ik van je update over je emdr-meneer. Twaalf sessies en dan heeft hij er minstens drie over zichzelf/het proces gesproken (eerste sessies, een paar weken terug, en gisteren). Da's best veel, en daar mag je inderdaad best iets van zeggen. Is het niet mogelijk om op de een of andere manier toch door te gaan, creatief met indicaties ofzo? Moeten stoppen met therapie die werkt lijkt me namelijk niet zo nuttig, zowel voor jou als voor de zorgkosten (je hebt toch een of andere vorm van hulp nodig, dan lijkt me iets dat werkt buitengewoon zinnig). Wat MM betreft heb ik trouwens weinig bij te dragen, behalve de dooddoener dat je - als je meer in contact komt met emoties, gevoelens en je lijf - je bij dat hele pakket helaas ook negatieve emoties, gevoelens en pijn krijgt.

Hanke, hoe is het? Lukt het uitreiken al weer iets beter? Kun je hier iets schrijven?

Alle anderen, hoe gaat het?
[...]
tobbert wijzigde dit bericht op 24-05-2018 17:35
14.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tobbie, sterkte met het bijkomen na de PT (en iedereen die deze week PT had).
Heb ik je geïnspireerd met de shopping therapy?

Ik heb nu echt het gevoel dat ik mezelf wat mag verwennen. Ben zo goed mogelijk naar lijf en behoeften en gevoel aan het luisteren. En toen ik vanmorgen ergens spanning voelde, begreep ik al vrij snel dat ik weer verdriet aan het onderdrukken was (heb gisteren aan vriendin de breuk tussen MM en mij zitten uitleggen, heel rationeel allemaal). Dus dat heb ik mezelf toen maar toegestaan, totdat ik me weer beter voelde. Oefenen wordt kunnen, ja, Tobbie..

Wat EMDR-man betreft: ik heb mijn punt wel heel duidelijk aan hem gemaakt. Geprobeerd ook of hij die twee (en als je alle praten over zichzelf meetelt, wel drie inderdaad) sessies niet zou meetellen bij de 12, maar helaas, die vlieger ging niet op. Volgende week zie ik eindelijk mijn psych weer, en dan ga ik het er met haar ook nog even over hebben. De gemengde gevoelens over deze twaalf sessies en het gevoel dat het wél echt hielp. (De EMDR deed hij gewoon héél goed.)

Zo nog even een rondje rustig buiten lopen.
De zon schijnt en ik hoor hier binnen de vogels.
De lucht is strakblauw....
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad heel wonderlijk verlopen! Heb inmiddels mijn tweede dag erop zitten en ondanks dat het eve heel lastig was in het begin (en dan vooral het op andere moeten afstappen, contact maken etc), vind ik het echt zo ontzettend leuk!! En elke keer wordt het nog leuker! Ben zo blij dat ik, ondanks dat ik het echt doodeng vond, het toch heb doorgezet. Hopelijk willen ze mij niet alleen in de meivakantie houden, maar ook in de zomer.

Morgen wordt het nog mooier weer, geniet er van allemaal! :daisy: :sun:
@Tobbie :hug:
Heb je zelf het gevoel dat je groeiende bent? Voel je wat je therapeut bedoelt met vooruitgang? Je oefent en oefenen betekent dat je het al een beetje kunt. De dingen die je oefent lukken soms helemaal, soms helemaal niet en heel vaak iets er tussenin.
Ik lees in je laatste berichtje in ieder geval een heel grote vooruitgang: shopping therapy. Waarbij ik ervan uit ga dat je hebt geshopt voor jezelf en (in gedachten) een :puh: hebt gedaan richting je opvoeders die je geleerd hebben dat je het niet waard bent om iets moois voor te kopen.
Goed gedaan dus! :high5:

@EV: ik weet niet wat te zeggen over MM en jou. :hug:
Wat betreft je therapie: het waardevolle is dat je nu weet dat EMDR voor jou een middel is wat ingezet kan worden om je te helpen. Slim dat je dit gaat aangeven bij je psycholoog.
Als de psych je verwijst naar iemand die een overeenkomst heeft met PoZob én EMDR kan bieden als behandeling, kun je hier heel veel meer behandelingen vergoed krijgen. In de regio waar jij woont, bestaat deze regeling. Misschien is het iets voor je.

@Dagdromer: :thumbsup: :yes: :cheer2:

@Snow, Selune, Hanke, ST, hoe is het met jullie? :hug:

:sun: :hug: voor iedereen!
Alle reacties Link kopieren
[...]

Ik hoop dat jullie allemaal stapjes maken! Al is het maar een klein wandelingetje in het zonnetje vandaag!
tobbert wijzigde dit bericht op 24-05-2018 17:34
84.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sofie1979 schreef:
06-05-2018 07:34
Wat betreft je therapie: het waardevolle is dat je nu weet dat EMDR voor jou een middel is wat ingezet kan worden om je te helpen. Slim dat je dit gaat aangeven bij je psycholoog.
Als de psych je verwijst naar iemand die een overeenkomst heeft met PoZob én EMDR kan bieden als behandeling, kun je hier heel veel meer behandelingen vergoed krijgen. In de regio waar jij woont, bestaat deze regeling. Misschien is het iets voor je.
Dank je wel, Sofie. Ik heb nog nooit van PoZob gehoord. Ik neem het mee naar mijn psych volgende week.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
:hug:

Shopping therapy, daar heb ik ook wel zin in.
:gift: :gift: :gift: :-D
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het met iedereen?

Hier intensief, maar erg fijn met dochter.
Ze is sinds gisteren hier en morgenavond gaat ze weer naar huis. We praten veel en doen fijne dingen, maar gisteravond zaten we hier gewoon op de bank te hangen, zelfs zonder tv aan, en was het ook fijn. Het is nog steeds ongelooflijk.............

Nu koffie.
Ze zit hier tegenover me :)
Fijne avond :sun:

PS. Ik mis MM
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Elmervrouw schreef:
08-05-2018 19:57
[...]
PS. Ik mis MM
Dat mag hoor, iemand missen van wie je veel houdt.
Dus ik verander m even voor je:
Elmervrouw schreef:
08-05-2018 19:57
[...]
PS. Ik mis MM :(
:hug:
Wat fijn met je dochter, @Elmervrouw!

Hier gaat alles z'n gangetje, alleen heb ik het wel erg druk. Drukte kan een trigger zijn, dus ik hou mezelf goed in de gaten.

Laatst kwam ik dit tegen, misschien ook een leuk idee voor andere creatievelingen in dit topic: https://ikbenirisniet.nl/2017/11/16/self-care-journal/
Alle reacties Link kopieren
@ EV: wat fijn hoe het contact met je dochter verloopt! Zo fijn dat jullie elkaar nu zo vaak zien en dat alles goed voelt. :heart:

@ Snow: dat lijkt me echt heel leuk! Ik heb laatst ook een filmpje gekeken over bullet journalling, beetje hetzelfde idee. Ik wilde er eigenlijk ook aan beginnen, maar dat was er nog niet van gekomen. Ik zou er dan zeker iets over self care in moeten zetten, ik zie al goede tips over makkelijke, maar gezonde maaltijden, een checklist voor als ik me moe voel... heel handig. Toch maar snel eens gaan beginnen!

Hier gaat het ook wel goed. Ik ben de laatste tijd heel druk met werk én de opleiding, maar toch gaat het om de een of andere reden wel. Ik bedacht me vandaag zelfs dat ik voor het eerst in tijden het gevoel heb dat ik alles bijgebeend krijg en zelfs af krijgt... Dat is echt een unicum in het onderwijs. De eerste opdracht voor het portfolio had nogal wat voeten in de aarde, maar we hebben het heel goed gedaan, hele mooie feedback. :yes: Komende week twee opdrachten inleveren en ook nog les, maar ik zie het zitten. :)
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
Ja... ik mis MM.............

Dochter was vanmorgen via app lekker concreet tegen me. Wel hulp bij dit, niet hulp bij dat. Duidelijk! Zij zorgt voor haar eigen leven, dat hoef ik niet te doen.

Ik heb mijn handen ook vol genoeg aan mijn eigen leven.
Hoe zorg ik voor voldoende afleiding?
Kan ik meer (vrijwilligers)werk gaan doen?
En: hoe ga ik nu door met mijn leven? Wat wil IK?

Zo maar eens rondje markt.

Hoe gaat het met iedereen?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Fijne berichten, Diva, EV, Snow!
Wat goed dat je je triggers kent Snow en ze serieus neemt.

Met mij gaat het goed. [...]

Fijne dag allemaal, :daisy: :daisy: :hug:
anoniem_6527c72758b65 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 21:05
72.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
...........
elmervrouw wijzigde dit bericht op 23-05-2018 21:34
97.71% gewijzigd
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
..
dana wijzigde dit bericht op 02-11-2018 22:19
99.83% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
............
elmervrouw wijzigde dit bericht op 23-05-2018 21:32
98.78% gewijzigd
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Lange dag achter de rug. Ik had vanmorgen zelf les van de opleiding,dus niet gewerkt vandaag. Eerst drie uur gereisd, toen drie uur les, daarna weer naar huis.
En toen nog verder aan een opdracht en vanavond ook nog even.

Het samenwerken vind ik nog steeds lastig. Ze zijn er op de opleiding van overtuigd dat het eindproduct er beter van wordt, maar het kost zoveel tijd. Ik had mijn stuk afgelopen zondag af kunnen hebben; nu moeten we eerst nog vergelijken, overleggen discussiëren en zit ik er morgen weer uren aan. In m’n eentje heb ik altijd achten en negens. Nu werk ik met iemand samen die volgens mij voor een tien of elf werkt. :O Ik merk wel dat ik nu voor het eerst begin te voelen waar de grens van ‘ergens genoeg tijd aan besteden voor een voldoende’ ligt. Die heb ik nooit geweten. Ik denk nu regelmatig ‘Stop, dit en dit en dit hoeven we niet te vermelden’, maar zij wil dan nog verdergaan. Misschien is het ergens goed dat ik uitgerekend met haar samenwerk. Het lijkt zo.

Verder gaat alles goed. Het gevoel van verzuipen in het werk is er vrijwel niet meer. Ik werk nog steeds qua uren te veel, maar ik werk wel veel minder dan eerst en dat merk ik in mijn energielevel. Er is weer tijd voor andere dingen’s avonds en in het weekend. Ik ben nu gestopt bij de loopbaancoach, maar die paar afspraken hebben wel geholpen in dat ik mezelf niet meer voorbij ren. Zo blij dat ik nu werk en opleiding aankan! :-]

Knuffels en bloemetjes en zon (het is immers lente) voor wie wil: :hug: :redrose: :sun: :hug: :redrose: :sun:
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
@Diva :cheer2: :jump: :high5: Wat gaaf! Er is iemand die ontzettend veel van jou gaat leren. En misschien werkt het ook een beetje als een spiegel voor jezelf? Trots op jou!

@Dana

@EV: ik lees een paar keer dat je afleiding zoekt. Afleiding waarvan? Ik vroeg me af of het afleiding van moeilijke dingen is, of meer invulling van je dag omdat je je anders verveelt?
Als het het laatste is, zou je misschien een lijstje kunnen maken van dingen die je nog nooit gedaan hebt en wilt uitproberen om te kijken of het iets voor je is (een zoektocht naar nieuwe hobby's/(vrijwilligers)werk).
Je kunt dan elke dag of week iets kiezen van de lijst en dit gaan doen. Het levert je veel belangrijke informatie op over wat dingen zijn die jij echt zélf leuk vindt en ondertussen heb je direct een invulling van de dag.

:sun: :heart: :daisy: :hug: voor jullie allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Sofie1979 schreef:
16-05-2018 07:02
@Diva :cheer2: :jump: :high5: Wat gaaf! Er is iemand die ontzettend veel van jou gaat leren. En misschien werkt het ook een beetje als een spiegel voor jezelf? Trots op jou!

Sofie: dankjewel, zo had ik het nog niet bekeken! Ik heb het gevoel dat ik keer op keer de stukken die zij geschreven heeft (en waar ze uren aan heeft gewerkt) afbrand. Natuurlijk wel op een nette manier, maar iedere keer ben ik bang dat het niet goed overkomt.
Misschien gaat ze inderdaad wel veel van mij leren. :idee: Hoewel ze wel veel ouder is en meer ervaring heeft (inhoud), maar misschien wel op schrijfgebied? In bondig schrijven kan ze inderdaad nog veel leren...

En ja, ze is zeker een spiegel voor mij. Dat bedoel ik ook met die grens van genoeg is genoeg die ik nu heel duidelijk voel. Het geeft mij ook wel vertrouwen dat wat ik doe genoeg is. Alleen moeilijk om haar die grens ook in te laten zien.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Imaginary_Diva schreef:
16-05-2018 15:26
[...]
Misschien gaat ze inderdaad wel veel van mij leren. :idee: Hoewel ze wel veel ouder is en meer ervaring heeft (inhoud), maar misschien wel op schrijfgebied? In bondig schrijven kan ze inderdaad nog veel leren...
[...]
En wat dacht je ervan dat ze van jou leert dat de lat een ietsiepietsie lager nog steeds hartstikke mooi ligt? (Naast het bondig schrijven en vast nog veel meer dingen die jij toevoegt zonder dat je dit door hebt) Leeftijd en ervaring bepalen niet alles..... ik leer nog elke dag van mijn jongere, enthousiaste collega's. En zij van mij, dat ook. Gelukkig maar. Zonder lerende houding géén ontwikkeling....
Alle reacties Link kopieren
Sofie1979 schreef:
16-05-2018 07:02
@EV: ik lees een paar keer dat je afleiding zoekt. Afleiding waarvan? Ik vroeg me af of het afleiding van moeilijke dingen is, of meer invulling van je dag omdat je je anders verveelt?
Als het het laatste is, zou je misschien een lijstje kunnen maken van dingen die je nog nooit gedaan hebt en wilt uitproberen om te kijken of het iets voor je is (een zoektocht naar nieuwe hobby's/(vrijwilligers)werk).
Beide. Ik ben mijn wisselende gevoelens t.a.v. MM niet aan het ontlopen, ik probeer alles te voelen en toe te staan. Schrijf ook veel.
Maar ik wil ook meer invulling van mijn week. Heb nu cursus vrijwilligerscoach aangeboden gekregen (via de bieb) en dat ga ik ook doen. Ik ben idd nog wel zoekende naar meer wat ik kan doen. Ik heb meer uitdaging/zinvolle bezigheden nodig.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
..
dana wijzigde dit bericht op 02-11-2018 22:21
99.82% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Diva, dat ervaar ik ook zo: jong en oud kunnen van elkaar leren, we kunnen elkaar inspireren en helpen. Juist mooi, vind ik.
elmervrouw wijzigde dit bericht op 23-05-2018 21:33
77.80% gewijzigd
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven