Paniekaanvallen hoe nu verder?

21-06-2018 16:46 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 2 maanden weer een paniekstoornis, de paniekaanvallen en angst voor anst. Ze variëren erg wat ik voel. Ziek voelen,angstig voelen. En variëren van mild tot matig en soms heb ik niet in de gaten dat ik ze heb.

Positieve dingen:
-ik vermijd niks.
-ik kan soms mijn paniekaanvallen laten stoppen door het te accepteren.

Ik begrijp alleen niet dat ik de paniekaanvallen gewoon thuis heb. Dit heeft er niet mee te maken of ik alleen ben of iets. Ook blijf ik bang om de paniekaanvallen straks niet meer aan te kunnen..of dat het straks wel wat ergs is ivm paniekaanval.

Wie heeft er nog meer ervaring met een paniekstoornis zonder straatvrees.wat helpt?
Ik weet dat het regelen van een begeleider, dwz iemand die met jou tezamen eropuit gaat en zaken samen doet zoals winkelboodschappen, afspraken, bezoekjes, dat soort dingen enorm veel kan helpen met vooruitkomen. Ik heb ook last van sociale fobie en ik vertrouw de mensen niet. Dan wil ik het huis niet eens verlaten. Een vertrouwde persoon of het liefst een professional kan daarbij veel betekenen.
Alle reacties Link kopieren
Je maakt jezelf paniekerig door wat je denkt, denk ik. Je bent dat soort gedachten zó gewend,dat je niet meer doorhebt dat je ze denkt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat een ellende, lijkt me verschrikkelijk om hier dag in dag uit mee om te moeten gaan. Ik had zelf een keer 3 weken last van paniekaanvallen en dat bleek een bekende bijwerking van een medicijn wat ik was gaan slikken. Gelukkig was het maar tijdelijk. Ik had ze echt om de meest kleine dingen en het maakte niet uit of ik thuis was of niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn_naam schreef:
21-06-2018 16:55
Ik weet dat het regelen van een begeleider, dwz iemand die met jou tezamen eropuit gaat en zaken samen doet zoals winkelboodschappen, afspraken, bezoekjes, dat soort dingen enorm veel kan helpen met vooruitkomen. Ik heb ook last van sociale fobie en ik vertrouw de mensen niet. Dan wil ik het huis niet eens verlaten. Een vertrouwde persoon of het liefst een professional kan daarbij veel betekenen.
Ik heb geen straatvrees ;)
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
21-06-2018 17:03
Je maakt jezelf paniekerig door wat je denkt, denk ik. Je bent dat soort gedachten zó gewend,dat je niet meer doorhebt dat je ze denkt.
Dat klopt! Ook veel onbewust denk ik.soms denk ik even helemaal nergens aan en dan is het ooh ja de angst.en dan word ik weer even bang
Alle reacties Link kopieren
Waardoor word je paniekstoornis veroorzaakt?
Alle reacties Link kopieren
Ik had een paniekstoornis zonder straatvrees. Inderdaad: had. Dus ik ben er vanaf gekomen :)
En de vraag die hier boven wordt gesteld is cruciaal, want wat ligt er aan ten grondslag?
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
21-06-2018 17:22
Waardoor word je paniekstoornis veroorzaakt?
Ik heb in het verleden ook paniekaanvallen gehad.
Ik ben naar het ggz gegaan voor sociale fobie incombi met een gerealiseerde angsstoornis. Dit is vermindert maar nu komt de angsstoornis weer met paniek.het kan ook zo zijn dat ik erg bezig in therapie met wat controleverlies is voor mij en dit het triggert.

Door die angst voor controle verlies blijf ik ook steeds haken bij therapie ik ben te angstig voor de dood,flauwvallrn (minder) buikgriep e.d.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
21-06-2018 17:29
Ik had een paniekstoornis zonder straatvrees. Inderdaad: had. Dus ik ben er vanaf gekomen :)
En de vraag die hier boven wordt gesteld is cruciaal, want wat ligt er aan ten grondslag?
Hoe ben je er vanaf gekomen?
Alle reacties Link kopieren
Marlies001 schreef:
21-06-2018 17:31
Hoe ben je er vanaf gekomen?
Dat was een combinatie van dingen, en die combinatie is voor iedereen uniek. Wat voor mij werkte is dus absolúút niet heilig en DE methode.
Ik lees hierboven de directe aanleiding, namelijk angst voor controleverlies. Maar eigenlijk moet je nog een stap verder: waarom is het dan zo erg om de controle te verliezen?
Hoe dieper je daarop ingaat, hoe groter de kans is dat je er ook achter komt hoe je het kunt oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
21-06-2018 17:35
Dat was een combinatie van dingen, en die combinatie is voor iedereen uniek. Wat voor mij werkte is dus absolúút niet heilig en DE methode.
Ik lees hierboven de directe aanleiding, namelijk angst voor controleverlies. Maar eigenlijk moet je nog een stap verder: waarom is het dan zo erg om de controle te verliezen?
Hoe dieper je daarop ingaat, hoe groter de kans is dat je er ook achter komt hoe je het kunt oplossen.
Daar ben ik mee bezig in therapie, maar dat maakt de boel dus erger.misschien ook wel tijdelijk.tot ik een gedachte kan maken dat helpt.
Alle reacties Link kopieren
Marlies001 schreef:
21-06-2018 17:43
Daar ben ik mee bezig in therapie, maar dat maakt de boel dus erger.misschien ook wel tijdelijk.tot ik een gedachte kan maken dat helpt.
Klopt, je moet er eerst helemaal induiken voordat je er wat uit kan halen.
Klinkt echt alsof je al op de goede weg bent hoor! Tis alleen een kwestie van volhouden nu :)
Alle reacties Link kopieren
Marlies001 schreef:
21-06-2018 17:43
Daar ben ik mee bezig in therapie, maar dat maakt de boel dus erger.misschien ook wel tijdelijk.tot ik een gedachte kan maken dat helpt.
Het is logisch dat het eerst erger wordt Marlies. Er is iets aan de hand met jou en de paniek moet je zien als een symptoom van wat er dieper aan de hand s. Zodra je dat nader gaat bekijken, komen er allerlei gevoelens aan de oppervlakte en word je symptoom (paniek) tijdelijk ook erger.

Het voordeel is wel dat als je het allemaal door voelt en doorleeft en bespreekt. Je als het goed is de shit opruimt en je vanzelf minder last krijgt van paniek, omdat de oorzaak weg is. Veel sterkte en succes!
...
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of die oorzaak wel weg gaat.
-angst voor de dood/oke kans is klein ben gezond en nog jong maar de kans is er altijd.
-angst voor flauwvallen/deze angst is minder omdat ik controle kan hebben door goed voor mij zelf te zorgen eten/drinken/niet te lang in de zon.
-angst voor buikgriep/het gevoel vooraf voelt als een paniekaanval en je voelt je naar.

Zijn ook dingen die bij een angsstoornis horen
Alle reacties Link kopieren
De oorzaak is niet de angst zelf. De angst manifesteert zich in eigenlijk kinderlijke angsten. Die angsten zijn ontstaan als kind omdat je niet goed geleerd hebt ermee om te gaan. Dat kun je alsnog leren.

Van paniekaanvallen val je echt niet flauw. Er bestaat een zuurstoftherapie waarmee paniekaanvallen nagebootst worden onder begeleiding van een therapeut. Dus mocht praten niet genoeg zijn , er zijn zat mogelijkheden om paniekaanvallen aan te pakken of beter te kunnen handelen.

En laat de angst voor de dood een drijfveer zijn om je leven zo te leven, dat zelfs als het gebeurd je dierbaren weten dat je vanuit de grond van je hart van ze houdt. En alle andere dingen die je belangrijk vindt. Dan draai je de angst naar het positieve.
...
Alle reacties Link kopieren
Het is meer het gevoel van dood gaan dat ik eng vind.

Ik heb ook niet de klasieke paniekaanvqllen. Last van borst,benauwd dat heb ik niet
Alle reacties Link kopieren
Dat moet je hoe moeilijk ook proberen los te laten. En dat moet je echt zelf doen. Angst is een slechte raadgever.
Wat denk je dan als het je angstig maakt .
Alle reacties Link kopieren
Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. De angst voor de dood is niet de oorzaak, maar het gevolg.

Een oorzaak is de angst om controle te verliezen. Doodgaan is de ultieme (controle)verlies. Maar onder de angst om controle te verliezen zit vaak nog een diepere angst, wat maakt dat je bang bent om controle te verliezen. Bijvoorbeeld omdat je bang bent om voor gek te staan, omdat je vroeger bent gepest. Of omdat je bang bent om fouten te maken, want slim zijn is je grootste goed. (Ik geef maar wat random voorbeelden)

Daarnaast moet je eens goed bedenken wat je denkt als je paniek hebt. Als je denkt "ohnee ohnee, ik voel me slecht, ik ga vast flauwvallen", probeer dan te blijven bedenken dat het een paniekaanval is en je echt niet gaat flauwvallen. Het zal misschien niet doordringen, maar blijf het voor jezelf herhalen, dan dringt er uiteindelijk echt wel een stukje van de boodschap door.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een milde paniekstoornis denk ik.
Ik denk wat je zegt, dat die paniek getriggerd wordt door je therapie.
Dan voel je je onveilig en dan krijg je die paniekgedachten.
Oplossing is mijn inziens dus minder stress proberen te krijgen en meer ontstressen dus dingen doen waar je van ontspant.
Wat is de reden dat je het zo vreemd vindt dat je de paniekaanvallen ook thuis hebt?
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
21-06-2018 20:10
De oorzaak is niet de angst zelf. De angst manifesteert zich in eigenlijk kinderlijke angsten. Die angsten zijn ontstaan als kind omdat je niet goed geleerd hebt ermee om te gaan. Dat kun je alsnog leren.

Van paniekaanvallen val je echt niet flauw. Er bestaat een zuurstoftherapie waarmee paniekaanvallen nagebootst worden onder begeleiding van een therapeut. Dus mocht praten niet genoeg zijn , er zijn zat mogelijkheden om paniekaanvallen aan te pakken of beter te kunnen handelen.

En laat de angst voor de dood een drijfveer zijn om je leven zo te leven, dat zelfs als het gebeurd je dierbaren weten dat je vanuit de grond van je hart van ze houdt. En alle andere dingen die je belangrijk vindt. Dan draai je de angst naar het positieve.
En dat elke dag in angst een dag van je leven is waarin je niet hebt kunnen genieten en echt hebt kunnen leven. Ik heb zelf ook een paniekstoornis maar geef me op die manier toch altijd wel een beetje een schop onder mijn kont. Bij mij is het ook angst om dood te gaan, maar wat voor leven heb ik als ik daar elke dag bang voor ben? ''Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest'' was ook wel een eyeopener voor me.

Alle reacties Link kopieren
In de Bijbel staat:

"wie van u kan door zich zorgen te maken ook maar een el aan zijn levensduur toevoegen?" (Matteus 6)
Daar moet ik vaak aan denken:)
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
21-06-2018 21:01
Je hebt een milde paniekstoornis denk ik.
Ik denk wat je zegt, dat die paniek getriggerd wordt door je therapie.
Dan voel je je onveilig en dan krijg je die paniekgedachten.
Oplossing is mijn inziens dus minder stress proberen te krijgen en meer ontstressen dus dingen doen waar je van ontspant.
Wat is de reden dat je het zo vreemd vindt dat je de paniekaanvallen ook thuis hebt?
Het is sinds mijn therapie idd weer naar voregen komen, maar 2x daarvoor ook al een paniekstoornis gehad en heb al heel wat therapie op mijn naam staan misschien dat het daarom wat milder is. minder stress en meer onstpannen ben ik ook mee bezig
Alle reacties Link kopieren
JeMappelle schreef:
21-06-2018 21:17
En dat elke dag in angst een dag van je leven is waarin je niet hebt kunnen genieten en echt hebt kunnen leven. Ik heb zelf ook een paniekstoornis maar geef me op die manier toch altijd wel een beetje een schop onder mijn kont. Bij mij is het ook angst om dood te gaan, maar wat voor leven heb ik als ik daar elke dag bang voor ben? ''Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest'' was ook wel een eyeopener voor me.
Ja je hebt gelijk hoor. maar dat circeltje angst voor angst is nu moeilijk uit te komen. en op een of andere manier is het ook een soort dwangedachtes want stel ik dat ik er niet over nadenk. dan komt de paniekaanval en kan ik dat niet hendelen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven