Pasen met schoonfamilie, contact met familie verbroken

18-04-2025 15:33 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Door omstandigheden (vriendin is afgelopen maand overleden aan suïcide, ik ben zwaar overwerkt en lijd aan depressie/slapeloosheid etc) staat mijn hoofd er totaal niet naar om Pasen te vieren bij mijn kersverse schoonfamilie.

Het is 2 uur reizen met het OV, ik kan het simpelweg niet opbrengen. Maar we wonen al samen, het wordt gezien als een verplichting.

Wat het extra pijnlijk maakt, is dat ik zelf op zeer gespannen voet sta met mijn eigen ouders. Mijn broertje die nog thuis woont, heeft een aantal jaar geleden het contact verbroken. En daardoor ben ik niet welkom thuis - alleen als ik van tevoren een afspraak maak. En als hij er niet is.

Ik ben alleen welkom met kerst, en de vorige keer was het echt dramatisch, we zaten zelfs aan aparte tafels, hij kon mij niet luchten of zien en heeft geen woord met mij gewisseld. Ik heb echt een heel moeilijke jeugd gehad, en steeds, met feestdagen, is dat enorm pijnlijk.

Nu ben ik ook nog eens niet uitgenodigd met Pasen, maar wel met mijn moeders verjaardag, ze wordt 60. Ik vind het 1 grote schijnheilig poppenkast, ik ben de hele dag alleen maar aan het janken en zie niks meer zitten, ook niet om nog naar schoonfamilie te gaan.

Liefst zou ik mij een aantal dagen terugtrekken in mijn eigen huisje en alleen maar willen slapen. Wat nu, kan ik het maken om niet mee te gaan? Of moet ik mij hier maar gewoon overheen zetten?
Ik denk dat je er heel verstandig aan doet om niet te gaan. Als je al op een randje balanceert is het zaak om je eigen (mentale) gezondheid op nummer 1 te zetten. Het zou fijn zijn als je schoonfamilie dit in elk geval accepteert. Zo niet, dan weet je dat ook. Het is maar Pasen.
Wat nu, kan ik het maken om niet mee te gaan?

Absoluut.
Waarom kan je het niet maken om mee te gaan? Natuurlijk kan je thuis blijven en je rust pakken.

Hoe staat je partner hierin? Word je gesteund?

Bel je schoonfamilie op of stuur een appje; lieve allemaal, de afgelopen weken zijn zeer heftig geweest. Ik heb nu vooral behoefte aan tijd voor mezelf om bij te tanken. Ik wens jullie veel plezier met de Pasen. En de volgende keer ben ik weer fris en fruitig van de partij
Natuurlijk kan dat en ik zou het ook zeker doen als ik jou was.

Sinds wanneer is Pasen het nieuwe kerst?
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Moiren schreef:
18-04-2025 15:44
Natuurlijk kan dat en ik zou het ook zeker doen als ik jou was.

Sinds wanneer is Pasen het nieuwe kerst?
Hé hé, niet zo minachtend over Pasen. Ik vind Pasen zelfs een veel familieachtigere gelegenheid dan Kerst.

Maar ermee eens dat TO nu aan zichzelf moet denken. En als het je geen gezellig vreugdevol gevoel geeft al helemaal niet doen.
Dala schreef:
18-04-2025 15:57
Hé hé, niet zo minachtend over Pasen. Ik vind Pasen zelfs een veel familieachtigere gelegenheid dan Kerst.

Maar ermee eens dat TO nu aan zichzelf moet denken. En als het je geen gezellig vreugdevol gevoel geeft al helemaal niet doen.
Minachtend? :lol:

Ik kan me niet herinneren dat ik als kind Pasen ooit met familie van buiten het gezin heb gevierd.
En met het gezin was gewoon een ontbijt en toen we klein waren eieren zoeken.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Moiren schreef:
18-04-2025 15:59

Ik kan me niet herinneren dat ik als kind Pasen ooit met familie van buiten het gezin heb gevierd.
Dit. En dit is nu al het zoveelste topic over Pasen en familie en verplichtingen blabla.
Moiren schreef:

Ik ook niet. Wat dat betreft heeft de commercie goed werk verricht.
Moiren schreef:

Dat is toch ook vieren? Dat is zelfs heel erg feestelijk!
No brainer, natuurlijk ga je niet! Iedereen zal je nu even wat rust en tijd voor jezelf gunnen. Ik zou netjes afmelden en er verder geen gedachtes meer aan vuil maken. Sterkte!
Star⁴ schreef:
18-04-2025 16:02
Dit. En dit is nu al het zoveelste topic over Pasen en familie en verplichtingen blabla.
En dat is erg omdat dat veranderd is? Er zijn ook mensen voor wie kerst geen kerst is als het niet precies op de 25e kan plaatsvinden terwijl ik denk, ergens tussen 9 en 30 december is ook best voor mij. Maar aan die Eerste Paasdag hecht ik dan weer waarde.

Maar goed, doet er niet toe. Ik zou het wel begrijpen als mijn (kersverse) partner niet mee zou gaan, om welke reden dan ook.
nerdopviva schreef:
18-04-2025 16:03
Of elke familie is gewoon anders.
Ik ging vroeger met Pasen wel altijd naar familie en mijn man ook.

Maar de situatie van TO is natuurlijk een hele goede reden om zoiets over te slaan.
Dala schreef:
18-04-2025 16:09
En dat is erg omdat dat veranderd is? Er zijn ook mensen voor wie kerst geen kerst is als het niet precies op de 25e kan plaatsvinden terwijl ik denk, ergens tussen 9 en 30 december is ook best voor mij. Maar aan die Eerste Paasdag hecht ik dan weer waarde.

Maar goed, doet er niet toe. Ik zou het wel begrijpen als mijn (kersverse) partner niet mee zou gaan, om welke reden dan ook.
Schrijf ik nergens.
Dala schreef:
Dat is toch ook vieren? Dat is zelfs heel erg feestelijk!
Hoe weet jij nou of dat feestelijk was.

In ieder geval hoefde niemand zijn huis ervoor uit en werd dat ook van niemand verwacht.
nerdopviva schreef:
Onzin. Voor katholieken was Pasen altijd al belangrijker dan kerst.
Het viel mij ook al op dat er zoveel verplichtingen zijn met Pasen. Voor mij is het een heerlijk lang en vooral leeg weekend (behalve dingen die ik zelf plan). Misschien zondag een wat uitgebreider ontbijt met mijn gezin, maar ik herken de familie perikelen niet.

To, in jouw geval is het toch heel goed te verantwoorden waarom je niet gaat? Maak het niet te moeilijk voor jezelf :rose:
MargjeM schreef:
18-04-2025 16:24
Eens.

On topic: Als je je zo ellendig voelt is dat voldoende reden om niet te gaan. Jouw partner zal dat echt begrijpen dat je hoofd er nu niet naar staat. Zijn maar weinig figuren die zich er beter bij voelen als iemand zichzelf moet forceren om te komen en aanwezig te zijn. Ik zou het echt heel goed begrijpen als iemand net een verlies had meegemaakt en daar bovenop ook nog eens half in een burn-out zit, even geen energie had voor mijn paasbrunch.
MargjeM schreef:

Je hoor het echt wel vaker dan vroeger dat je Pasen met familie viert. Maar ik kan me voorstellen dat het je niet opvalt als je Katholiek bent en het altijd al gewend bent geweest. En vroeger lagen de supermarkten niet vol met paasbrood, paasstol, boter in kipvorm, gourmetpakketten, etc.
Snowflake90 schreef:
18-04-2025 15:33
Door omstandigheden (vriendin is afgelopen maand overleden aan suïcide, ik ben zwaar overwerkt en lijd aan depressie/slapeloosheid etc) staat mijn hoofd er totaal niet naar om Pasen te vieren bij mijn kersverse schoonfamilie.

Het is 2 uur reizen met het OV, ik kan het simpelweg niet opbrengen. Maar we wonen al samen, het wordt gezien als een verplichting.

Is dit nog steeds die fijne vent die je manipuleert en chanteert omtrent je werk @( ? Of alweer een nieuwe en ben je nog bizar sneller in zijn armen en huis gevlucht?

Kun je dan in elk geval 1 ding verstandig doen en je eigen plek wél aanhouden deze keer? Niet dat je er nu gebruik van maakt, maar dit gaat onherroepelijk mis dus dan heb je het héél hard nodig.

En natuurlijk kun je gewoon thuis blijven, maar ja, wat jij gaat doen heb ik geen idee van. Waarschijnlijk dat wat jouw vriend wil, dus wat is zijn mening?
nerdopviva schreef:
18-04-2025 16:47
Je hoor het echt wel vaker dan vroeger dat je Pasen met familie viert. Maar ik kan me voorstellen dat het je niet opvalt als je Katholiek bent en het altijd al gewend bent geweest. En vroeger lagen de supermarkten niet vol met paasbrood, paasstol, boter in kipvorm, gourmetpakketten, etc.
Jawel, toch zeker al veertig jaar. Wat misschien wel anders is, zijn de paasreclames die er bij gekomen zijn. Maar dat geeft eindelijk ook eens herkenbaarheid.
Zeker niet gaan.
MargjeM schreef:
Klopt, mijn familie hecht ook altijd al aan Pasen. Alleen ik hecht zelf niet aan Pasen.
nerdopviva schreef:
18-04-2025 16:47
Huh? Ik weet niet over hoeveel vroeger, maar 30 jaar geleden toch zeker wel al.

De moeder van mijn moeder had een botervorm in de vorm van een schaapje, waar ze dan boter in deed toen mijn moeder en haar broertje klein waren. Dus 60+ jaar geleden misschien niet.
shala91 schreef:
18-04-2025 16:56
Huh? Ik weet niet over hoeveel vroeger, maar 30 jaar geleden toch zeker wel al.

De moeder van mijn moeder had een botervorm in de vorm van een schaapje, waar ze dan boter in deed toen mijn moeder en haar broertje klein waren. Dus 60+ jaar geleden misschien niet.
Mijn moeder ook, maar die maakte ze dan wel zelf. Paasbrood was er ook, maar kaas in paashaasvorm echt niet. Gourmet enzo werd ook niet aan gedaan.
Daar was niet eens geld voor.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven