PMS, gek word ik er van!
maandag 29 november 2010 om 14:50
Hallo allemaal,
De laatste jaren begin ik er steeds meer last van te krijgen: PMS. Ongeveer twee weken voordat ik ongesteld moet worden voel ik me labiel en kwetsbaar. Dit wordt gedurende de twee weken steeds erger en tot halverwege mijn menstruatie is het op zijn hoogtepunt. Symptomen zijn: huilen zonder aanleiding, depressieve gevoelens, ontzettend kwetsbaar, hoofdpijn, soms rugpijn, verminderde weerstand (keelpijn, snotterig), moe en het ergste: mijn vriend doet tijdens deze periode álles verkeerd in mijn ogen, terwijl hij juist zo ontzettend lief voor me is
Hij begint mijn onredelijkheid zat te worden en ik ook!
Mijn vragen zijn nu dus ook: wie van jullie heeft hier ook zo'n last van en wat doen jullie ertegen? Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat je bepaalde dingen beter niet kunt eten en/of drinken. Ik hoop dat jullie me adviezen kunnen geven, want ik ben er echt helemaal klaar mee!
Thanks,
Suess
De laatste jaren begin ik er steeds meer last van te krijgen: PMS. Ongeveer twee weken voordat ik ongesteld moet worden voel ik me labiel en kwetsbaar. Dit wordt gedurende de twee weken steeds erger en tot halverwege mijn menstruatie is het op zijn hoogtepunt. Symptomen zijn: huilen zonder aanleiding, depressieve gevoelens, ontzettend kwetsbaar, hoofdpijn, soms rugpijn, verminderde weerstand (keelpijn, snotterig), moe en het ergste: mijn vriend doet tijdens deze periode álles verkeerd in mijn ogen, terwijl hij juist zo ontzettend lief voor me is

Mijn vragen zijn nu dus ook: wie van jullie heeft hier ook zo'n last van en wat doen jullie ertegen? Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat je bepaalde dingen beter niet kunt eten en/of drinken. Ik hoop dat jullie me adviezen kunnen geven, want ik ben er echt helemaal klaar mee!
Thanks,
Suess
maandag 29 november 2010 om 14:52
maandag 29 november 2010 om 14:54
maandag 29 november 2010 om 14:59
maandag 29 november 2010 om 15:01
@ Dove: ik slik de Microgynon 30, en die is volgens mij best licht... maar je hebt gelijk, misschien moet ik toch maar eens bij de huisarts langsgaan.
@ Nellebelletje: steriliseren is nog wat te vroeg voor mij, haha. Maar het is zo vervelend hé, dat onredelijke gedrag. Dan wil je jezelf inhouden maar het lukt gewoon niet. Alsof er iets bezit van je heeft genomen!
@ Nellebelletje: steriliseren is nog wat te vroeg voor mij, haha. Maar het is zo vervelend hé, dat onredelijke gedrag. Dan wil je jezelf inhouden maar het lukt gewoon niet. Alsof er iets bezit van je heeft genomen!

maandag 29 november 2010 om 16:16
Helaas heel herkenbaar...
En dan ben ik ook nogeens heel onregelmatig ongesteld, dus soms betekend dat net 1 week lekker voelen, en dan gaan we alweer!
Wat bij wel redelijk werkt is gezond eten (vooral weinig suiker of vette meuk) proberen veel te bewegen, en ik slik nu sinds een paar maanden Efamol-pmp. Ik moet zeggen dat het in mijn ogen wonderspul is. (ik mag hier geen recklame maken, maar het is voor mij de ontdekking van de eeuw!)
Na een week slikken zat ik 2 dagen en nachten alleen maar op de w.c vastgehouden vocht uit te plassen (ik wist niet eens dat ik dat had..) En ik merk echt dat het leefbaarder is (eindelijk na álle pilsoorten en vitamines geprobeerd te hebben..)
Vorige week was ik het een paar keer vergeten, en daarvoor werd ik meteen afgetraft!
En dan ben ik ook nogeens heel onregelmatig ongesteld, dus soms betekend dat net 1 week lekker voelen, en dan gaan we alweer!
Wat bij wel redelijk werkt is gezond eten (vooral weinig suiker of vette meuk) proberen veel te bewegen, en ik slik nu sinds een paar maanden Efamol-pmp. Ik moet zeggen dat het in mijn ogen wonderspul is. (ik mag hier geen recklame maken, maar het is voor mij de ontdekking van de eeuw!)
Na een week slikken zat ik 2 dagen en nachten alleen maar op de w.c vastgehouden vocht uit te plassen (ik wist niet eens dat ik dat had..) En ik merk echt dat het leefbaarder is (eindelijk na álle pilsoorten en vitamines geprobeerd te hebben..)
Vorige week was ik het een paar keer vergeten, en daarvoor werd ik meteen afgetraft!
maandag 29 november 2010 om 16:25
Via dit had ik het toen gevonden.
http://www.gezondheidsple ... rvaringen-Efamol-PMP.html
Voor mij persoonlijk helpt het helaas niet tegen de onregelmatigeheid van m'n menstruaties...
http://www.gezondheidsple ... rvaringen-Efamol-PMP.html
Voor mij persoonlijk helpt het helaas niet tegen de onregelmatigeheid van m'n menstruaties...
maandag 29 november 2010 om 16:30
maandag 29 november 2010 om 16:48
Ik lees net de bijsluiter maar in die efamol daarin zit ook vitamine B6, ik denk dus dat, dat stofje het 'm nou juist doet. die efamol kost echter wel veel 17,95 voor 60 van die capsules en dan nog 's 2 per dag, dat kan ik niet betalen hoor.
@titalia, zou ik mogen weten welke Vitamine B complex merk jij gebruikt ?
@titalia, zou ik mogen weten welke Vitamine B complex merk jij gebruikt ?
maandag 29 november 2010 om 16:49
maandag 29 november 2010 om 17:49
quote:girlxxx schreef op 29 november 2010 @ 16:49:
oh... en in die efamol zit teunesbloemolie, dan zou je dus teunisbloem los en vit B 6 los kunnen slikken ?
dus het hoofdbestandeel van die 18 euro is teunisbloemolie en vit B 6.
Het is ook een heel bedrag...Maar bij mij is het tot nu toe het enige wat werkt (heb echt alles al geprobeerd, ook losse B6 en visolie enz)
In de natuurwinkel zeiden ze dat efamol een speciaal soort teunisbloem gebruikten met een hoog percentage van iets...
Daarnaast zitten er wel meer vit. in.
Maar kijk maar wat je zelf pretig vind.
Ik heb de prijs wel over voor een fijnere menstruatie.
oh... en in die efamol zit teunesbloemolie, dan zou je dus teunisbloem los en vit B 6 los kunnen slikken ?
dus het hoofdbestandeel van die 18 euro is teunisbloemolie en vit B 6.
Het is ook een heel bedrag...Maar bij mij is het tot nu toe het enige wat werkt (heb echt alles al geprobeerd, ook losse B6 en visolie enz)
In de natuurwinkel zeiden ze dat efamol een speciaal soort teunisbloem gebruikten met een hoog percentage van iets...
Ik heb de prijs wel over voor een fijnere menstruatie.
maandag 29 november 2010 om 17:50
maandag 29 november 2010 om 23:02
Wat een goede tips allemaal! Dankjulliewel. Ik zal eens een afspraak maken met de huisarts om naar een andere pil te kijken. Want sinds ik die sinds een paar maanden weer slik, gaat mijn PMS vergezeld met van die onredelijke buien. Die had ik al wel, maar in ieder geval een stuk minder. Ook ga ik morgen vitamine B halen en uitproberen en minder vet en suikers eten. Ik ben benieuwd!
maandag 29 november 2010 om 23:51
Wat mijn PMS verergert: gewone thee, zoethoutthee, chocola (daar word ik depressief van, ik snap niet dat mensen daar juist blij van worden. Na een reep zit ik te janken, hoor.)
Wat mij erg heeft geholpen: klassieke homeopathie. Het juiste middel dat speciaal bij jou past moet gevonden worden, dat kan soms even duren, maar het effect is ERG goed bij mij.
(N.B. Klassieke homeopathie is wel iets anders dan de homeopathische middeltjes die je gewoon bij de drogist haalt. Maar als je eenmaal weet wat bij jou werkt, kan een reformdrogist dat ook voor je bestellen, hoef je niet steeds bij de homeopaat langs.)
Wat mij erg heeft geholpen: klassieke homeopathie. Het juiste middel dat speciaal bij jou past moet gevonden worden, dat kan soms even duren, maar het effect is ERG goed bij mij.
(N.B. Klassieke homeopathie is wel iets anders dan de homeopathische middeltjes die je gewoon bij de drogist haalt. Maar als je eenmaal weet wat bij jou werkt, kan een reformdrogist dat ook voor je bestellen, hoef je niet steeds bij de homeopaat langs.)
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
dinsdag 30 november 2010 om 02:07
vroeger wandelde ik probleemloos door mijn pms heen. Een paar dagen chagrijnig en het was klaar. Nu echter, lijkt het alsof ik bezeten raak. Ik verander van persoonlijkheid en heb ik totaal geen controle over mijn hormonen die veranderen in allesvernietigende duiveltjes. Niets helpt, da's nog het ergste. Het begint na de eisprong en houdt aan tot de menstruatie bijna voorbij is. Dat betekent grofweg dat ik amper 1,5 weken mijzelf ben waarvan ik mij maximaal 3 dagen echt kiplekker voel. Ik ben in de bewuste week een koe in het verkeer, kom gemiddeld 3 kg aan, draai alle cijfers om en vergeet ook daadwerkelijk alles! wat pms al niet kan aanrichten hm?
dinsdag 30 november 2010 om 08:34
quote:plukjepulk schreef op 29 november 2010 @ 17:49:
[...]
Ik heb de prijs wel over voor een fijnere menstruatie.Okee bedankt voor je uitleg, als het iets anders is wil ik het wel een try geven, ik heb nlk heel erg last van mijn PMS en word echt een mini draakje of een emotioneel hoopje ellende ik zal vanmiddag even langs de gezondheidswinkel gaan.
[...]
Ik heb de prijs wel over voor een fijnere menstruatie.Okee bedankt voor je uitleg, als het iets anders is wil ik het wel een try geven, ik heb nlk heel erg last van mijn PMS en word echt een mini draakje of een emotioneel hoopje ellende ik zal vanmiddag even langs de gezondheidswinkel gaan.
dinsdag 30 november 2010 om 16:44
Zeer herkenbaar. Ik gebruik geen hormonen, wij gebruiken condooms. Ik heb een heel regelamtige cyclus en vanaf de eerste dag menstruatie tot zeg maar dag 16 voel ik me beter dan ooit. Echt, dan kan ik de wereld aan, voel me mooi, heb sjans, ben gevat en ad rem, noem maar op. Maar dan, net na de ovulatie, duikt de hormoonspiegel naar beneden en mijn humeur ook. Die week voel ik me heel matig. Maar de week daarna, dat is de ergste. Dan krijg ik echt moordneigingen naar een ieder die me in de weg loopt, ben ik agressief en huilerig, en ook sneller verkouden en ziek. Ik zit nu net in die periode trouwens, bleeeeeeh.
Ik slik al b complex en vanalles, maar helpt niets. Het enige dat helpt is het uitzitten en weten dat alles weer beter wordt.
Ik slik al b complex en vanalles, maar helpt niets. Het enige dat helpt is het uitzitten en weten dat alles weer beter wordt.
dinsdag 30 november 2010 om 17:15
Maar was het met hormonen niet beter dan, Lieve? Ik heb sinds bijna 2 jaar de mirena, en ik had ontzettend veel meer last van PMS (langer en heftiger, bijna een week vreselijk down, en mijn cyclus duurde nog maar 3 weken) en nu ik er de Nuvaring weer bij gebruik (= meer hormonen) gaat het echt zoveel beter! Heerlijk. Moest er echt niet aan denken dat ik zo de komende 15 jaar door moest. 't Is niet erg politiek correct om te zeggen momenteel geloof ik, maar ik doe het dus blijkbaar een stuk beter op wat meer hormonen.
dinsdag 30 november 2010 om 21:18
Hai Suesse,
Hier ook een slachtoffer van pms ik heb het mirenaspiraal is haast geen hormonen. Ik heb van alles geprobeerd vita b, st monikspeper, teunisbloemolie (de tuinen hou 50 % actie in de gaten) maar mocht voor mij niet baten misschien die teunis iets als je m 3 x per dag doet en eerst 6 weken wennen.
Maar ik denk dat die hormonen te sterk zijn om plat te drukken zeg maar. Ik denk ook geen koffie en vet gaan sporten ookal is dat moeilijk en denken t is straks weer voorbij, en mannen houden stiekum wel van bitchy vrouwen hoor daar zijn ook boeken over waarom de bossy vrouwen meestal bezet zijn en die lieve vrouwen op zoek mmm
Ik heb zelf op een briefje opgeschreven hoe ik kan worden en daar schrijf ik ook op dat ik mijn vriend niet zat ben dat dat die hormonen zijn enzo dat briefje lees ik als het weer zover is en dat nhhoud me met 2 benen op de grond.
succes groetjes lotgenootje
Hier ook een slachtoffer van pms ik heb het mirenaspiraal is haast geen hormonen. Ik heb van alles geprobeerd vita b, st monikspeper, teunisbloemolie (de tuinen hou 50 % actie in de gaten) maar mocht voor mij niet baten misschien die teunis iets als je m 3 x per dag doet en eerst 6 weken wennen.
Maar ik denk dat die hormonen te sterk zijn om plat te drukken zeg maar. Ik denk ook geen koffie en vet gaan sporten ookal is dat moeilijk en denken t is straks weer voorbij, en mannen houden stiekum wel van bitchy vrouwen hoor daar zijn ook boeken over waarom de bossy vrouwen meestal bezet zijn en die lieve vrouwen op zoek mmm

Ik heb zelf op een briefje opgeschreven hoe ik kan worden en daar schrijf ik ook op dat ik mijn vriend niet zat ben dat dat die hormonen zijn enzo dat briefje lees ik als het weer zover is en dat nhhoud me met 2 benen op de grond.
succes groetjes lotgenootje
woensdag 1 december 2010 om 17:49
Nou, sinds gisteren gebruik ik theunisbloemcapsules. Ik ben benieuwd of het iets gaat opleveren. Verder ben ik begonnen met minder suiker en vetten te eten. Dat zal een uitdaging worden rond deze tijd van het jaar, maar ik ga het toch proberen!
@ Elise, lieve en girl: oh, zo vervelend hé... Ik voel me ook een duiveltje als ik middenin de PMS-periode zit. Het gevoel geen controle over je gevoelens te hebben, huilbuien, jezelf waardeloos voelen en zoooo boos kunnen worden.. bah.
@ Jannigje: wat vervelend dat homeopathische middeltjes niet helpen! Haha, een bitchy vrouw is zeker aantrekkelijk, maar mijn vriend wordt echt niet blij van dat monster dat ik op het hoogtepunt van de PMS ben! Van onredelijk gedrag moet 'ie niks weten. Natuurlijk toont hij ook begrip (believe me, ik was zondag echt vreselijk onredelijk tegen hem, en toch komt hij bij me eten en stuurt hij lieve berichtjes als ik hem in m'n bui vertel dat hij maar weinig interesse toont... *schuldgevoel:$* ) Ik moet ook echt 1000 keer tegen mezelf zeggen dat het niet zijn schuld is!
@ Elise, lieve en girl: oh, zo vervelend hé... Ik voel me ook een duiveltje als ik middenin de PMS-periode zit. Het gevoel geen controle over je gevoelens te hebben, huilbuien, jezelf waardeloos voelen en zoooo boos kunnen worden.. bah.
@ Jannigje: wat vervelend dat homeopathische middeltjes niet helpen! Haha, een bitchy vrouw is zeker aantrekkelijk, maar mijn vriend wordt echt niet blij van dat monster dat ik op het hoogtepunt van de PMS ben! Van onredelijk gedrag moet 'ie niks weten. Natuurlijk toont hij ook begrip (believe me, ik was zondag echt vreselijk onredelijk tegen hem, en toch komt hij bij me eten en stuurt hij lieve berichtjes als ik hem in m'n bui vertel dat hij maar weinig interesse toont... *schuldgevoel:$* ) Ik moet ook echt 1000 keer tegen mezelf zeggen dat het niet zijn schuld is!