Presentatieangst, maar dit gaat echt te ver.

04-08-2013 19:01 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al sinds ik met mijn opleiding rechten begon, wist ik dat er in het derde jaar een vak gegeven wordt, waarin je een soort nep-rechtszaak moet voeren. Het stelt an sich niet eens zo heel veel voor, en iedereen die zich voor het vak inzet schijnt het ook te halen. Het komt erop neer dat je wekelijks een training krijgt, een pleidooi moet schrijven, en kort moet pleiten voor een fictieve rechtbank..

Nu heb ik mijn hele leven al enorme presentatie-angst, en op mijn opleiding heb ik verder eigenlijk nooit hoeven presenteren.

Een beetje spanning is nog wel gezond, en lichte angst kan misschien ook nog niet eens zoveel kwaad, maar ik merk gewoon al dat het pleiten-vak, wat pas in februari begint, met het daadwerkelijke pleiten pas rond april ofzo, nu al mijn dagen begint te verzieken..

Eergisteren was ik 's avonds aan het varen met een paar vrienden, toen ik me besefte dat het alweer augustus was. Langzaam maar zeker (al heb ik nog een maand vrij) komen de intreeweken weer in zicht, het studieleven komt over een paar weken alweer op gang.

Toen schrok ik eigenlijk dat het dit jaar dus is, waarin ik dat pleiten moet doen, en sindsdien heeft het me niet meer losgelaten. Merk dat ik in gezelschap nu al regelmatig in gedachten verzink, en dan aan het vooruitkijken ben hoelang het nog duurt, en vervolgens ga terugrekenen wat ik diezelfde periode terug in de tijd deed.

Vervolgens ga ik in mijn hoofd een hele discussie met mezelf aan, waarin een stemmetje zegt ; Ach stel je niet zo aan vent, het duurt nog lang zat, maar een ander stemmetje zegt weer dat het toch wel gauw dichterbij komt nu.

Dichtbij of niet dichtbij, deze manier van denken moet ik stoppen. Ik bouw de spanning alleen maar onnodig op, en als ik nou eens wat lichter met dit alles om kon gaan, ben ik straks ook een stuk minder zenuwachtig dan wanneer ik er 6/7 maanden vantevoren mezelf al helemaal druk over ga lopen maken.

Iemand tips? Ik moet mezelf gewoon een schop onder mijn reet geven, en misschien heb ik ook gewoon te weinig te doen waardoor ik maar dingen ga zoeken om me druk over te maken, maar dit slaat echt nergens meer op. Dat weet ik rationeel gezien wel, maar toch begin ik nu al bij elke ochtend die ik wakker word te denken ; Weer een dag dichter bij, in plaats van hmm wat een lekkere dag, wat zal ik eens gaan doen vandaag.

Ik heb absoluut geen zin om dit de rest van mijn vakantie, en de komende paar maanden te gaan laten verpesten, maar ik ben er toe in staat zo'n hypochonder ben ik..
My god. Ik ken veel mensen met een zekere presentatieangst, en ik ben er zelf een van, maar maanden, laat staan een maand, laat staan een week van tevoren al door zoiets lulligs je dagen laten verpesten, dan is echt elke verhouding zoek..

Denk dat je dan misschien eens langs een psycholoog moet wandelen ofzo, want dit is absoluut niet normaal nee. Als je rechten studeert zul je jezelf wel vaker moeten gaan presenteren in de toekomst denk ik zo, laat je het dan ook alles beïnvloeden?
Waarom begin je niet alvast met oefenen. Tijd zat. Of doe een presentatiecursus
Neem contact op met de studentenpsychologen bij jouw uni. Die zijn er voor dit soort problemen.

Veel succes en sterkte!
Je geeft het antwoord zelf al. Je bent je vakantie aan het verpesten en dat doe je dus helemaal zelf.

Ik weet niet welke straffen staan op het niet halen van die lessen. De doodstraf lijkt me het minst erg, je kan het maar achter de rug hebben, maar celstraf, martelen of verbanning naar je ergste vrees, is weer een ander verhaal.

Ik ga er vanuit dat de "rechters" in de zaken die jij moet "bepleiten" allemaal in hun blootje zitten en persoonlijk zou ik in de deuk gaan van het lachen en dat is goed tegen de angst, toch?

Wat wil je trouwens na die opleiding gaan doen met je leven?
Nu er iets mee gaan doen ipv maanden bang zijn. Ga een of andere cursus doen waar je leert presenteren. Tegen de tijd dat jij die presentatie hebt, heb je en geleerd hoe je presenteert en kun je heel trots op jezelf zijn dat je je angst hebt aangepakt.
Kun je geen hulp zoeken? Ik neem aan dat je na je studie je werk gaat maken hiervan en dat 'pleiten' dus deel van je werk wordt.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Zie het als een voordeel: je hoeft niet volgende wéék al te pleiten, je hebt een paar maanden om er iets aan te doen. En je bent niet aan het wérk, je doet de opleiding en daar hoort leren bij. Dus ook leren presenteren. je bent nu in een voordelige positie om je probleem aan te pakken.

Je schrijft dat je je hele leven al presentatie-angst hebt, maar dat je tijdens je studie nooit hebt hoeven presenteren. Waar heb je die angst dan opgedaan? het klinkt alsof je de angst in je hoofd steeds groter maakt, of ben je een paar keer compleet afgegaan tijdens iets wat op presenteren lijkt?

Dan nog: presenteren moet je leren. Dat is geen aangeboren talent. Behalve een groep mensen toe te durven spreken, komen daar presentatietechnieken bij, zonder goede techniek geen goede presentatie. En als je die technnieken beheerst voel je je zekerder en zal je je beter kunnen uitdrukken voor een groep. Op een cursus presentatietechnieken cursus oefen je tecnieken, maar ook het spreken op zich. En daarmee en daar wordt het ook allemaal gemakkelijker van.

het hoort wel bij je berope later, dus ik zou er wat aan gaan doen. Succes!

.
Ik denk dat je even reëel moet nadenken: wat is het ergste wat er kan gebeuren? Dat je stil valt? Je zult echt niet de eerste zijn en je gaat ook nog veel oefenen, dus de kans dat dat gebeurt is echt heel klein. Je moet gewoon rustig blijven en jezelf even vermannen. Je kent toch ook veel studenten daar, het is toch niet dat je voor allemaal vreemden staat?

Naja, eigenlijk mag ik niets zeggen. Ik heb een keer een meeloopmiddag Rechten gevolgd en toen gingen we ook zoiets doen. Ik was echt heel bang dat ik moest gaan pleiten, maar gelukkig hoefde ik dat niet. En ook met ringen zwaaien met gym (kan ik niet) zit ik een maand van te voren te stressen. En weet je hoe het dan afloopt? Ik heb mezelf helemaal gek lopen maken en het viel altijd heeeel erg mee, altijd. In jouw geval zal het ook gaan meevallen, daar zet ik 1000 euro op in.
In de toekomst zul je ook wel eens moeten pleiten of een presentatie houden. Ga naar een studentenpsycholoog want deze angst is overdreven. Een beetje nervositeit is normaal, maar je al een half jaar van tevoren druk maken is onzinnig.

Realiseer je ook dat je een heel sterk argument hebt om er NU iets aan te doen: van studenten accepteert iedereen die angst, en voor studenten zijn er ook volop faciliteiten om er iets aan te doen. Studentenpsycholoog, decaan, cursussen etc. Als je je kop in het zand gaat steken en hoopt dat het vanzelf wel goed komt, dan wordt het heel lastig als je bij een groot kantoor gaat werken. Die gaan niet heel geduldig maanden zitten wachten tot je een keer een presentatie durft te houden.
Hoe vaker je presenteert, hoe makkelijker het gaat. De eerste keer dat ik moest presenteren tijdens mijn opleiding kwam nogal onverwachts en ik werd er zo zenuwachtig en ongemakkelijk van, ook nieuwe klas enzo, dat ik ben weggegaan voor het begon die middag.

Maar nu heb ik het vaker gedaan. het gaat echt steeds beter!

Bereid je goed voor, oefen een paar keer. Diep ademhalen en een tikje langzamer proberen te spreken (omdat je vaak door zenuwen wat sneller gaat praten).

Niet voor weglopen hoor, dat is zonde. Straks loop je vertraging op omdat je het steeds uit de weg gaat. Dan kun je het beter maar aanpakken omdat het nu eenmaal moet gebeuren.

Misschien is een cursus een goed idee. Op mijn school worden die elk jaar gegeven.
Kruip in de huid van een advocaat of OvJ. Trek bijvoorbeeld kleding aan die je het gevoel geven dat je in de rechtbank staat te pleiten. En fake it till you make it!

Wat ook kan helpen is naar zittingen gaan en kijken hoe anderen het doen, het zal je verbazen hoeveel mensen helemaal niet zo goed zijn in pleiten maar ook het vak gewoon uitoefenen. Misschien haalt dat de druk er een beetje af..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven