quarter-life crisis?

19-08-2014 20:31 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even mijn hart luchten en van me af schrijven.

Al enige tijd heb ik een soort van twijfels over mijn leven. En eigenlijk over van alles....

Eigenlijk heb ik alles goed voor elkaar. Ik woon in de stad waar ik altijd al wilde wonen en heb een mooie en goed betaalbare huurwoning. Ik heb een baan, waarmee ik meer dan voldoende verdien om mezelf te onderhouden. Ik heb het financieel goed voor elkaar, en weinig te klagen.

En toch is er een raar gevoel. Ik denk veel na over mezelf en mijn leven. Dan denk ik: is dit wat ik wil? Gelukkig ben ik well: ik voel me echt gezegend: heb een baan, vrienden en ben gezond. Wat wil je nog meer?

Er is een soort angst. Mijn beste vriendin is ernstig ziek geworden, kanker. Goed te behandelen dat wel, maar daardoor denk ik nu nog meer over mijn leven en wat ik er eigenlijk mee wil. En ik ben ook bang om mijn baan kwijt te raken. Ik hoor tegenwoordig van zo veel mensen dat ze ontslagen worden. Ook in mijn branche is het allemaal niet meer zo zeker en rooskleurig dan het ooit was.

En soms dan denk ik na: stel dat mijn leven er de komende jaren zo uit blijft zien als nu? Het kabbelt allemaal rustig voort, maar echt spannende dingen gebeuren er niet. Ik mis iets, maar wat? Het is dus heel dubbel allemaal. Aan de ene kant ben ik bang om kwijt te raken wat ik nu heb: een baan, leuk huis etc. Maar aan de andere kant krijg ik ook de kriebels als ik me voor stel dat mijn leven er zo uit blijft zien als nu. Ik ben bang om straks oud te zijn en te denken: had ik maar......

Ik weet het dus allemaal niet zo goed. Oké, ik ben gelukkig echt waar. Maar is dit het dan? haal ik wel alles eruit wat erin zit? Ik ben best een creatief en extravert persoon, dan vraag ik me wel eens af: benut ik mijn capaciteiten wel voldoende?

Waar ik echt veel energie en voldoening uit haal is reizen en nieuwe mensen ontmoeten. Maar ik kan natuurlijk ook niet continu op vakantie gaan.

Er knaagt iets aan me, waar ik de vinger niet op kan leggen. Wat is dit? Ik ben tevreden met mijn leven, maar ook weer niet. Ik pieker veel. Mijn zus denkt dat dit komt, doordat ik geen relatie heb en ze denkt dat ik wel rust zal vinden als er een man op mijn pad komt, wat ik dan weer onzin vind. Een vriendin van me zegt dat dit een quarter-life crisis is.

Herkenbaar voor iemand? Wat is er met mij?
quote:StoraHuntur schreef op 19 augustus 2014 @ 20:37:

Ik vind het heel erg voor je vriendin maar ik vind dit echt zo'n verwend westers ingebeeld kutverschijnsel. Sorry.

Dit.

En stiekem ben ik soms blij dat dit onze grootste problemen zijn. Het had ook anders kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:3wieler schreef op 20 augustus 2014 @ 18:40:

Als ik jouw OP lees dan mis ik de uitdaging in jouw leven. Is dat niet wat je zoekt? Je hebt nu een baan, een huurhuis, vrienden. Allemaal prima maar blijkbaar voor jou niet voldoende.

Vraag je eens af wat je nog meer zou willen en waarom je daar niet aan begint. Als je die reden weet dan kun je daar ook wat aan doen.

Volgens mij weet je het namelijk best maar ben je angstig om het uit te voeren.

Key is om erachter te komen waar die angst vandaan komt en of deze reëel is.

Dan pas kun je een afweging maken/besluit nemen of dit het leven is waar jij toch wel gelukkig mee bent. Of niet.

Uiteindelijk moet je hier zelf achter komen en er is niemand die dat voor jou kan uitvogelen.Bedankt voor deze reactie, ik heb er veel aan. Ik denk dat ik inderdaad een uitdaging mis. Mijn werk doe ik al jaren, en dat gaat me goed af. Ik heb het naar mijn zin, maar een uitdaging? Nee niet echt. Na mijn afstuderen ben ik destijds een aantal maanden in het buitenland geweest en heb ik daar gewerkt. Die tijd mis ik nog wel eens, Toen was ik nog een stuk jonger en had ik nog een hoop meer te doen en te bereiken: op mezelf wonen, reizen, etc. etc. Nu heb ik dat allemaal gedaan en nu denk ik: en nu? Ook heb ik in deeltijd een extra diploma gehaald, Dat was toen een erg pittig jaar, maar het gaf me wel een soort drive of zo. Uitdaging in mijn leven dus. De vraag die ik mezelf nu ga stellen: hoe ga ik meer uitdaging in mijn leven brengen? Dat weet ik dus nog niet, maar daar ga ik proberen achter te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven