Stiefzusje en emetofobie

09-06-2023 22:06 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi forummers,

Mijn stiefzusje heeft al van kleins af aan extreme emetofobie. Ze heeft er vanaf de basisschool verschillende therapieën voor gehad, maar het hielp allemaal niet echt helaas. Ze had wel ups, maar er volgden ook altijd weer downs. Momenteel is het zo erg dat het haar echt beperkt in haar leven. Ze is veel afgevallen, omdat ze veel voedingsmiddelen niet meer durft te eten. Ze durft niet naar drukke plaatsen, uit angst om iemand te zien overgeven. Ze wil niet te veel in de buurt komen van huisdieren en baby’s en durft inmiddels ook niet meer in de auto te zitten ivm eventuele wagenziekte. Ze heeft wekelijks therapie, maar ze heeft er naar eigen zeggen niet veel aan.

Ik ben vooral benieuwd naar hoe ik haar nog kan helpen. We praten veel en dan bied ik een luisterend oor, maar momenteel weet ik ook niet meer zo goed wat ik nog meer kan doen voor haar. Ervaringen? Tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ze al jaren therapie heeft en het niet helpt zou er iets aan tem grondslag moeten liggen waar nog niet naar gekeken is.
Bij vrouwen wordt niet snel aan autisme gedacht maar hebben ze hier al op getest? Dit is nl iets wat regelmatig samen gaar met emetofabie. Dat zou ook kunnne verklaren dat de behandeling niet aanslaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij heeft medicatie (AD) uiteindelijk erg geholpen tegen deze klachten.

De medicatie haalt angst weg, en in combinatie met therapie was dit voor mij de winnaar.
I have to change to stay the same.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien even vermelden welke fobie het is? Niet iedereen weet wat deze term betekent.
Alle reacties Link kopieren Quote
De meeste mensen vinden het ontzettend vies om iemand te zien braken (maaginhoud is nooit erg fijn om te zien en degene die braakt heeft er niet veel controle over in welke richting hij braakt, wanneer en met hoeveel kracht), maar om nu alles op te geven wat het leven fijn maakt alleen zodat je geen braker of braaksel tegenkomt? Vond ze het leven sowieso niet fijn dat ze alles opgeeft om maar geen braaksel te zien? Ik heb eerlijk gezegd in de laatste drie jaar niemand meer zien braken (de laatste keer in een film) dus om je hele leven op te geven alleen voor die paar minuten op de drie jaar?

Ik zou zelf aan desensibiliseren denken want je kan nu eenmaal niet altijd vermijden dat je iemand in je omgeving braakt. Het is een normale manier om van voedsel af te komen wat je lichaam niet kan of wil verteren. Helaas zit er maagzuur in.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens is kaas een vorm van braaksel.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip voor behandeling: Kindt clinics.
Alle reacties Link kopieren Quote
En blijkbaar is zij ook bang om zelf te braken, want ze eet bijna niets meer.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren Quote
haarklover schreef:
10-06-2023 06:55
En blijkbaar is zij ook bang om zelf te braken, want ze eet bijna niets meer.
Ja klopt. Eigenlijk is dat de grootste angst. Maar daarnaast ook anderen zien overgeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat sneu.
Het klinkt mij alsof er meer aan de hand kan zijn. Dat de fobie een symptoom is.

Is er wel eens onderzocht of ze te maken heeft met trauma of ASS?

Je kan haar alleen steunen, en eventueel meer informatie zoeken. (Inter)nationaal. Is er niet een lotgenotengroep?
Alle reacties Link kopieren Quote
_horizon_ schreef:
10-06-2023 07:35
Wat sneu.
Het klinkt mij alsof er meer aan de hand kan zijn. Dat de fobie een symptoom is.

Is er wel eens onderzocht of ze te maken heeft met trauma of ASS?

Je kan haar alleen steunen, en eventueel meer informatie zoeken. (Inter)nationaal. Is er niet een lotgenotengroep?
Ja ze heeft een slechte jeugd gehad helaas, met veel angst en geweld binnenshuis. Ik vermoed ook dat het probleem veel dieper zit dan alleen die angst voor overgeven. Lotgenotengroep ga ik eens naar op zoek, dankjewel!
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
10-06-2023 05:50
Overigens is kaas een vorm van braaksel.
Wat heeft het voor nut om dat te zeggen, behalve dat ze dan misschien ook geen kaas meer zal eten? Als relativering zal het echt niet veel doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
tv-icoon schreef:
10-06-2023 05:50
Overigens is kaas een vorm van braaksel.
:facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat ze er zo diep in zit dat er weinig is dat je echt kan doen, behalve haar serieus nemen. Ik heb ook emetofobie (gelukkig beheerst het mijn leven niet in die mate) en ik vind het heel vervelend als mensen dingen zeggen als 'tja, ik vind het ook niet lekker' of 'maar wat vind je er nou zo eng aan?'

Gewoon een luisterend oor zijn als ze daar behoefte aan heeft, haar grenzen accepteren, niet geïrriteerd zijn of laten merken dat je er niks van snapt, veel meer kun je als naaste denk ik niet doen. Misschien dat ze gebaat zou zijn met een andere vorm van therapie, maar dat is ook vaak moeilijk. Sommige therapievormen doen niet heel veel en sommige therapievormen zijn dan weer zo eng voor iemand met een fobie dat het echt een megastap is om daaraan te beginnen (exposuretherapie bijvoorbeeld).

Vroeger was er een lotgenotenwebsite, maar die maakte het voor mij ook juist weer erger, omdat mensen elkaar echt zaten op te hitsen en op nieuwe ideeën brachten.
Het is ook heel moeilijk wat werkt, dat verschilt heel erg per persoon. Om een voorbeeld te geven: er werden daar waarschuwingen gegeven voor overgeefscènes in films. Ik kan meestal (tenzij heel expliciet) wel tegen zo'n scène, dan kijk ik een beetje weg en dan is het klaar, maar juist als ik van tevoren weet dat het gaat komen dan vind ik het moeilijk. Anderen hebben dat juist weer precies andersom en willen er niet door overvallen worden.

Je zou dit boek kunnen bestellen voor jezelf en door kunnen lezen, daar staat wel wat nuttige informatie in:

https://www.bol.com/nl/nl/p/misselijk-v ... oductImage
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Petronella schreef:
10-06-2023 03:14
Misschien even vermelden welke fobie het is? Niet iedereen weet wat deze term betekent.
Dan Google je maar. Het is geen kleuterklas waar je alles aan moet uitleggen.
Petronella schreef:
10-06-2023 03:14
Misschien even vermelden welke fobie het is? Niet iedereen weet wat deze term betekent.
Dan bestaat er zoiets als Google.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
10-06-2023 05:48
De meeste mensen vinden het ontzettend vies om iemand te zien braken (maaginhoud is nooit erg fijn om te zien en degene die braakt heeft er niet veel controle over in welke richting hij braakt, wanneer en met hoeveel kracht), maar om nu alles op te geven wat het leven fijn maakt alleen zodat je geen braker of braaksel tegenkomt? Vond ze het leven sowieso niet fijn dat ze alles opgeeft om maar geen braaksel te zien? Ik heb eerlijk gezegd in de laatste drie jaar niemand meer zien braken (de laatste keer in een film) dus om je hele leven op te geven alleen voor die paar minuten op de drie jaar?

Ik zou zelf aan desensibiliseren denken want je kan nu eenmaal niet altijd vermijden dat je iemand in je omgeving braakt. Het is een normale manier om van voedsel af te komen wat je lichaam niet kan of wil verteren. Helaas zit er maagzuur in.
Oh ja, dat is de oplossing! Doe gewoon of je fobie niet bestaat, dan heb je er geen last van. Beste idee van dit topic!


:facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
10-06-2023 05:48
maar om nu alles op te geven wat het leven fijn maakt alleen zodat je geen braker of braaksel tegenkomt? Vond ze het leven sowieso niet fijn dat ze alles opgeeft om maar geen braaksel te zien?
Snap jij het concept 'fobie' überhaupt? Dit is zo'n zelfde dooddoener als 'die spin is banger voor jou dan jij voor hem'. Dat helpt niet. Een fobie rationaliseer je niet weg, daar heb je therapie, exposure en het aanpakken van de onderliggende problematiek zoals trauma voor nodig. (Zonder absolute garantie op succes) Anders kan het een allesoverheersende verlammende angst blijven. Ik heb zelf gelukkig geen beperkende fobieën, dus hoe het voelt weet ik niet, maar wel voldoende mensen om mij heen en voldoende inlevingsvermogen om echt even te moeten oogrollen om deze reactie.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
10-06-2023 05:50
Overigens is kaas een vorm van braaksel.
En tabak is sla en sla is gezond. :facepalm:
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffiehagedis schreef:
10-06-2023 11:29
Snap jij het concept 'fobie' überhaupt? Dit is zo'n zelfde dooddoener als 'die spin is banger voor jou dan jij voor hem'. Dat helpt niet. Een fobie rationaliseer je niet weg, daar heb je therapie, exposure en het aanpakken van de onderliggende problematiek zoals trauma voor nodig. (Zonder absolute garantie op succes) Anders kan het een allesoverheersende verlammende angst blijven. Ik heb zelf gelukkig geen beperkende fobieën, dus hoe het voelt weet ik niet, maar wel voldoende mensen om mij heen en voldoende inlevingsvermogen om echt even te moeten oogrollen om deze reactie.
Dit dus! Een fobie is een ernstige vorm van angst. Het beperkt je enorm en vooral in het geval van het stiefzusje van To. Toen ik 13 was is er bij
mij de diagnose ´angstneurose´ geconstateerd (geen braakfobie en niet zo heftig als bij het stiefzusje van To) maar het was geen pretje. D.m.v. therapie ben ik er vanaf gekomen. Dus helemaal eens met je post!

CharlotteCcc,sterkte met je stiefzus! Wat heftig voor haar! ik hoop dat ze zo snel mogelijk goede therapie mag krijgen. :redrose:
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
CharlotteCcc schreef:
10-06-2023 08:42
Ja ze heeft een slechte jeugd gehad helaas, met veel angst en geweld binnenshuis. Ik vermoed ook dat het probleem veel dieper zit dan alleen die angst voor overgeven. Lotgenotengroep ga ik eens naar op zoek, dankjewel!
Wat verdrietig.
Heeft ze trauma therapie gehad? Of ervaring opgedaan met Haptonomie?

Wellicht is zinvol/interessant om eea van Anne Marsman te lezen (ik moest er meteen aan denken bij je openingspost): https://www.rinogroep.nl/interview/470/ ... ngen’.html#

“Op een gegeven moment zag ik in dat mijn eetstoornis niet zozeer een disorder (stoornis) was als wel een begrijpelijke reactie op de ‘dis-order’ in mij en de chaos en onveiligheid om me heen. Mijn ‘eetstoornis’ was vooral een vorm van zelfregulatie, die me hielp om houvast te krijgen, spanning te reguleren, en om ondraaglijke gevoelens en gedachten te dempen. Kortom: om van dis-order weer naar order te gaan.’ Psychische aandoeningen kunnen dus een ‘oplossing’ vormen voor een probleem dat al veel eerder is ontstaan. Juist dat inzicht is cruciaal voor zorgverleners, benadrukt Marsman, niet alleen voor behandelaren in de ggz maar evenzeer voor artsen in de somatische zorg.“
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
10-06-2023 05:50
Overigens is kaas een vorm van braaksel.
Jezus ga jij eens even heel rap normaal doen. Mafkees.
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven